آخرین خبر

  • • انتشار مجموعه شعر"سوره های سرکش فانوس" توسط انجمن قلم ایران
  • شنبه 21 بهمنماه 91

    چشم همه خیره مانده عمری بر راه
    دنبال تو با چراغ می گردد ماه.
    هر لحظه خدا به دیدنت می گوید:
    «لاحول و لا قوّة الاّ بالله »
    در ادامه اجرای طرح انتشار "صد اثر از صد نوقلم"به تازگی شصت و ششمین عنوان از این مجموعه منتشر شد.این اثر
    مجموعه شعر „سوره های سرکش فانوس„ نام دارد و سراینده آن حمیده پارسا فر(1359- ) است
    .این کتاب در 96صفحه قطع رقعی،با شمارگان 2200نسخه قطع رقعی،به بهای 1200تومان منتشر شده است.
    دراین کتاب می خوانیم: فقط یک تکه از درد، ماه و مرداب، رد پای غرور، چارسوی دلتنگی، مرور تلخ، خطهای سفید، بی تو روی بوم، گریه های پلنگ، لحنی از گل سرخ، حواست هست؟، چقدر غروب؟، خورشید معلق، به جاری آفتاب، محال، سالنامۀ درد، تفسیر خورشید، هوای گلدسته، تا بهشت، تردید، ناگزیر، اذان آخر، آخرین خورشید، گیج تصویرها، سیب ممنوعه، دوباره خودکشی، دلتنگی ممتد، بیعتی دیگر، همۀ روح، دلگیر، بدون فلسفه، طرحی از پوپک، دورم از تو، یک لحظه حتی، یک چیزهایی هست، پیله های کال، دستهای بزرگ، آیینه های لال، تنهایی، دلیل گریه، زخم، باور لحظه ها، ثبت روح، نقل هر مجلس، حلول فراموشی، زنی به هیئت غزل، شب دلتنگی، عکس همه چیز، طعم اوج، دقیقه های دقیقاً غروب، قاب سرد هیچستان، سبز اما دور، توی هر جمع، اعتراف!، حجمه های تب، شان تغزل، ای کاش!، قاب تنهایی، زخم خواب، سیب نباید، وابستگیف آمیزه، در سجده ام!، سالهای بی گیلاس، کن فیکون!، هاشور، ، رباعی .
    سوره های سرکش فانوس" را"
    علاقمندان می توانند از طریق فروشگاه کتاب انجمن قلم ایران به نشانی تهران-خیابان سید جمال الدین اسد آبادی -بالاتر از میدان سیدجمال الدین اسدآبادی بعد از کوچه44-پلاک 358-شماره تلفن 88214440تهیه کنند.

آخرين نظرات خوانندگان

  • مدیر: سلام. نه. ادامه
  • سیدعلی سجادی: باسلام در متن بالا نام کتاب کلیدر را هم آورده ادامه

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • «خواب های خوش نوجوانی» با محمدرضا سرشار تعبیر می شود
  • خبرگزاری فارس: «خواب های خوش نوجوانی» جدیدترین کتاب محمدرضا سرشار است که وی 60 عنوان از خواب های جذاب نوجوانان را در قالب یک مجلد گردآوری کرده است.

    به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا سرشار نویسنده و منتقد ادبیات داستانی درباره کتاب «خواب های خوش نوجوانی» گفت: هشت سال پیش زمانی که سردبیر یک مجله نوجوان بودم مسابقه ای را برای مخاطبان طرح کردم و از نوجوانان خواستم خواب های جالب خود را با جزییات و زمان دیدن به صورت نوشته روایت کنند.
    وی افزود: حاصل مسابقه طراحی شده دریافت تعداد زیادی نامه بود که از میان آن ها بیش از 60 نامه قابل چاپ شناخته شد و البته همان زمان نیز به تدریج در شماره های مختلف آن مجله به چاپ رسید.
    سرشار با بیان این که «خواب های خوش نوجوانی» شامل بیش از 60 خواب نوجوانان به روایت خودشان است، گفت: من در این روایت ها فقط ویرایش رسم الخطی انجام داده ام و اگر غلط فاحشی وجود داشت اصلاح کردم و اصل نگارش، نثر و زبان خواب ها متعلق به خودِ نوجوانان است.
    این منتقد ادبی در ادامه افزود: سال ها بود که می خواستم این مجموعه را تنظیم و چاپ کنم که امسال توفیق آن فراهم شد و انتشارات «سوره مهر» انتشار آن را در قالب کتابی با عنوان «خواب های خوش نوجوانی» بر عهده گرفت.
    سرشار ادامه داد: البته نوجوانانی که خواب هایشان را برای من فرستادند الان در سن جوانی هستند اما این کتاب در کنار مخاطبان نوجوان خود برای والدین، اولیا و مربیان تربیتی و حتی روان پزشکان مفید خواهد بود چراکه از طریق آن از یکی از عوالم کاملا خصوصی نوجوانان آگاه می شوند.
    رییس هیات مدیره انجمن قلم ایران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره نوع روایات «خواب های خوش نوجوانی» توضیح داد: معمولا خواب ها به سه دسته رویاهای صادقه «که مختص انبیاء و اولیاء و البته گاهی انسان های معمولی می شود»، خواب هایی که بازتاب مسائل روز و درگیری های ذهنی است و خواب های بی پایه و اساس (آشفته) تقسیم می شوند. اغلب خواب های منتشر شده در این کتاب از نوع دوم و درگیری های ذهنی نوجوانان است.
    وی در پایان گفت: این خواب ها نشان می دهد در ذهن نوجوانان چه می گذرد و از سویی بسیاری از آن ها از لحاظ وجود جنبه های تخیلی همچون داستان جذاب هستند.


تولد یک رمان: در باره "جاده جنگ"(اثر برگزیده جایزه های قلم زرین و جلال آل احمد)


ويژه‌نامه - ويژه نامه ضميمه فرهنگي  روزنامه خراسان- مورخ شنبه
 1391/11/21 شماره انتشار 18337

سيدجواد رفايي

رئيس حوزه هنري خراسان رضوي و کسي است که مقدمات انتشار جاده جنگ را فراهم کرده است.

در دوره مديريت قبلي، قرارداد «جاده جنگ» با آقاي انوري نوشته شده بود. آن زمان جلد اول تمام شده بود و مقداري از جلد دوم حروفچيني شده بود. دو سال دنبال چاپ شدنش دويدم ولي حتي انتشارات سوره مهر هم آن را چاپ نکرد. من معتقد بودم کتاب خوبي است و مسائل تاريخي را خوب بيان مي‌کند ولي بعضي‌ها با انتشارش مخالف بودند. قرار شد دو نفر که به کتاب انتقاد داشتند از تهران بيايند و صحبت کنيم. آمدند و جلسه گذاشتيم و نهايتاً گفتند حرف‌هايتان درست است و کتاب قابل چاپ است. اتفاقاً کتاب بعد از انتشار جوايزي هم گرفت. کم کم ماجرا جنجالي شد و برخي حسادت‌ها هم شروع شد.

تا الآن هشت جلد اين کتاب تأليف شده و داستان تا حوادث قبل از پانزده خرداد رسيده. آقاي انوري مي‌گويد تا پايان جنگ، چهارده جلد مي‌شود و اگر عمرم اجازه دهد کتاب بيست جلد هم خواهد شد. اميدواريم آقاي انوري کتاب را با خيال راحت تمام کند و جاده جنگ اثري ماندگار باشد. تمام حرف ما اين است که ممکن است خيلي‌ها مثل آقاي انوري باشند که سال‌ها در خانه‌شان نشسته باشند و ناشناخته مانده باشند.

به وسعت زندگي

محمدرضا سرشار

را بيشتر با 24 سال گويندگي در «قصه ظهر جمعه» مي‌شناسيمش و نام مستعار رضا رهگذر. رييس هيئت مديره انجمن قلم ايران، خود تا کنون دست‌کم ۲۶ جايزه ملي را به خود اختصاص داده و برخي داستان‌هايش به زبان‌هاي انگليسي و اردو هم ترجمه شده‌است.

نوشتن رمان‌هاي بلند علاوه بر توانايي و تخيل هنري، حوصلۀ بسياري مي‌خواهد. نويسنده‌ «جاده‌ي جنگ» و «کليدر» هر دو از نويسندگان سخت‌کوش هستند و جالب اين است که هر دو خراساني‌اند و اين خاک تا کنون مشاهير بزرگي را پرورش داده است. تا کنون اين اثر حجيم‌ترين کتابي است که توسط نويسندگان انقلاب نوشته شده است. در واقع مي‌توان گفت اين اثر داراي ويژگي‌هايي است که هم مي‌تواند طبقه رمان‌خوان‌هاي حرفه‌اي و هم عموم مردم را راضي کند. اين خصيصه‌اي است که هر کتابي ندارد. يکي از دلايل اين امر و موفقيت اين رمان اين است که نويسنده عرصۀ گشوده‌اي را براي کار خود انتخاب کرده و مضامين متعددي را مطرح کرده است.

در اين داستان عشقي را مي‌بينيد که مرز جغرافيايي و زميني را در هم مي‌شکند. حماسه و دفاع، جوانمردي و ناجوانمردي و شجاعت را در برابر بزدلي مي‌بينيد و ايمان و توکل و وفاداري و خيانت را در مقابل يکديگر. در واقع، اين کتاب عرصه وسيعي است همانند خود زندگي.

براي يک فيلم تاريخي

سهيلا عبدالحسيني

از داستان‌نويساني است که دستي هم در نقد فيلم و پژوهش‌هاي سينمايي داشته است.

رمان‌هاي ماندگار بويژه آن‌ها که بخش مهم و يا گوشه‌هايي از جنگ را در خود ثبت کرده‌اند معمولاً دو وجه مهم دارند. اول مستند بودن وقايع و دوم آشنايي با مسائل انساني و روانشناختي بومي و درک عميق روحيات انساني. نويسنده با توان خود بايد بتواند تلفيق صحيحي از اين دو وجه بوجود بياورد و همۀ اين‌ها بايددر قالب يک طرح داستاني قرار گيرد. طرح داستاني با صدها جزئيات و ريزه‌کاري نيز باز محتاج نيروي ذهن و قوه تخيل نويسنده است تا بتواند به شکل متني به نام رمان، خواندني شود.

تاريخ اصولا داستان را در بطن خود دارد. داستان‌هاي تاريخي بويژه جنگي اغلب ملت‌ها به فيلم تبديل مي‌شود و ملت‌ها در اين راه اصرار و اهتمام ويژه‌اي از خود نشان مي‌دهند. شايد مهم‌ترين ويژگي اين داستان‌ها آن باشد که تغييرات و کنش‌هاي آن قابل رؤيت و به‌اصطلاح تصويري است. اين معمولاً حرف اول را در تبديل شدن يک اثر ادبي به فيلمنامه بازي مي‌کند. اثر هر چقدر به اکت و عمل نزديک باشد قابليت بهتري براي تبديل شدن به يک فيلمنامه دارد و انرژي فيلمنامه‌نويس و کارگردان صَرف بارور کردن درونمايه معطوف مي‌شود. آشنايي نويسنده رمان جاده جنگ با دنياي فيلمنامه، به تصويري‌شدن اين اثر نيز کمک بسياري کرده است.

يک داستان ايراني

دکترمحمود بشيري

استاد ادبيات فارسي دانشگاه علامه طباطبايي و صاحب پژوهش‌هايي در حوزه ادبيات داستاني است. کتاب «جلال پژوهي» از آخرين آثار اوست که سال گذشته رونمايي شد.

جاده جنگ را از جهت حقيقت‌نمايي و استناد به حوادث تاريخي مي‌توان در بعضي از قسمت‌ها با رمان‌هاي «جنگ و صلح» و «بينوايان» مقايسه کرد. انوري بخشي از حوادث تاريخي و عيني مستند و غير مستند را دروني و ذهني کرده است. به‌خاطر همين صحنه‌هايي از آن در ذهن مخاطب نقش مي‌بندد و ماندگار مي‌شود.

اينکه نويسنده حوادث واقعي و تاريخي را داستاني کند کاري بس مشکل است. آقاي انوري تا جلد پنجم از عهده اين کار برآمده است و علت آن بيان حوادث کاملاً ذهني در برابر حوادث کاملا عيني ست. يعني يکسان‌نگري به عالم غيب و شهادت و ايجاد تعادل بين اين دو امر موجب شده حقيقت‌نمايي رمان مورد توجه قرار بگيرد.

صناعت ادبي جاده جنگ به شدت بومي است و مي‌توان گفت جاده جنگ يک داستان ايراني است. امروزه وزنه رمان‌هاي غربگرايانه نسبت به داستان‌هاي بومي سنگين‌تر است. عوامل زيادي در اين امر دخيل است؛ مهم‌ترين آن غفلت فرهنگي معتقدان به جمهوري اسلامي و غفلت مراکز فرهنگي است. گاه مسئولاني که در يک نهاد فرهنگي گمارده شده‌اند هيچ قرابتي با مسائل فرهنگي ندارند.

مدارا به سبک روسي

غلامرضا آذري خاکستر

از پژوهشگران تاريخ خراسان و صاحب وبلاگي تخصصي در حوزه تاريخ شفاهي است.

روشن است که نويسنده جاده جنگ جزو شاهدان عيني وقايع شهريور 1320 نبوده و همچنين قصد يک پژوهش جزئي‌نگر نداشته است. در عين حال برخي محتويات تاريخي رمان را مي توان مورد نقد قرار داد. براي مثال ترس مردم مشهد در شهريور 20 مربوط به هفته اول بوده و فضايي که نويسنده رمان پيرامون ترس روستاييان ارائه داده به واقعيت نزديکتر است زيرا به محض اشغال مشهد، ارتش سرخ تبليغات گسترده‌اي مي‌کند مبني بر اين‌که با مردم عادي کاري ندارند. ترس از حضور نيروهاي بيگانه در شهر کم کم از بين مي‌رود و حتي روابط تجاري بين مردم و سربازان روسي شکل مي‌گيرد. آن‌چه سبب مي‌شود آنان کاري با مردم نداشته باشند و حتي در کارهاي عام‌المنفعه مشارکت کنند ايجاد زمينه براي رشد حزب توده در مشهد است؛ اتفاقي که با موفقيت همراه بود.

همچنين در آن ايام مشهد فرودگاه داشته و 14 هواپيماي جنگي در آن مستقر بوده‌ و نمي‌توان گفت مردم با اين ادوات ناآشنا بوده‌اند. کمبود نان و گراني نيز از سال 1316 در مشهد وجود داشته و اشغال صرفاً اين موضوع را تشديد کرده است. معاودان جمهوري‌هاي آسياي ميانه نيز که به اجبار به ايران بازگشتند نيز اغلب نيروهاي فني بودند و بعدتر در کارخانه نخريسي و کارخانه قند آبکوه مشغول کار شدند. اينان نيز از کساني بودند که بعد از شهريور 20 با تبليغات گسترده حزب توده در مشهد جذب اين حزب شدند.

آيينه غيرت ملي

سيدحميد علوي

از مدرسين حوزه علميه مشهد است و البته خودش را يک رمان‌خوان حرفه‌اي هم معرفي مي‌کند.

به نظر مي‌رسد عنوان «رمان ملي» شايسته جاده جنگ است. نويسنده به خوبي هويت ملي و ايراني را در دفاع جانانه مرگان از وطن در بحبوبه جنگ جهاني -که در آن ظرف چند روز کشور بدون هيچ درگيري اشغال مي‌شود- به تصوير مي‌کشد و صف مردم غيرتمند وطن و البته برخي عناصر غيور ارتش را از صف دولتمردان فاسد و بي‌انگيزه جدا مي‌کند.

ويژگي رمان جاده جنگ پرداختن جدي به نقش مذهب در مقوله دفاع از وطن و بيگانه‌ستيزي است که پير کوه‌هاي شاه‌جهان و مباحثات مذهبي همسر فرمانده روس با سايرين -هرچند گاه به مستقيم‌گويي پهلو مي‌زند- انعکاس اين امرند.

هر اثري تجلي اراده و انديشه صاحب اثر است و در جاده جنگ نجابت و اعتقادات عميق نويسنده موج مي زند. هيچ داستان‌نويس يا فيلم‌سازي نمي‌تواند به‌راحتي از عنصر عشق و کشش و جاذبه‌اي که در آن است عبور کند و بسياري اوقات مرز عشق پاک از عشق‌هاي ناپاک ناديده گرفته مي‌شود؛ اما در جاده جنگ هر چند نويسنده از اين عنصر جذاب غفلت نکرده، اصرارش بر پاک‌ماندن آن ستودني است. مثل ماجراي خواهر گل مراد و دختران ايلياتي يا علاقه متقابل رضا شريفي و افسر زن روس که نهايتي پاک و الاهي دارد.

نه شرقي، نه غربي

علي‌رضا مهرداد

از داستان‌نويسان مشهدي است که بيشتر در حوزه دفاع مقدس مي‌نويسد.

داستان و سينماي قبل از انقلاب تحت تأثير گرايش‌هاي فکري چپ بود. در آن زمان براي يک فرهيخته و روشنفکر افتخار بود که عضو حزب توده باشد. نظريه نجات بخش ديگري وجود نداشت؛ نه اسلام ارائه شده بود و نه در غرب خبري نبود. در نتيجه جريان ادبي ايران خصوصاً ادبيات داستاني، با جريان چپ پيوند خورد. جلال آل‌احمد تا وقتي با آن‌ها بود، جلال بود و به محض اين که از اين طيف فاصله گرفت، اسمش را انشانويس و خاطره‌نويس گذاشتند. از ابتداي پيروزي انقلاب تا بعد از دفاع مقدس هم کسي نتوانست به نويسندگان اين طيف برسد. در جريان دفاع مقدس آدم‌هايي زور آزمايي کردند و کم کم تلاش‌هايي صورت گرفت تا اين که يک جريان نو ادبي انقلاب شکل گرفت اما همچنان حضور طيف‌هاي روشنفکري چپ و راست در فضاي ادبيات داستاني پررنگ است.

انوري به سمت ادبيات متعهد و بومي رفته است. در مقابل رمان‌هاي طيف چپگرا و مارکسيست که انديشه و دين مردم را هدف قرار داده بودند، جاده جنگ همان عشايري که ديگران بي‌سواد و تحقيرشده نمايش مي‌دادند، غيور و متدين و در عين حال هوشمند و دانا معرفي مي‌کند. ماوراءالطبيعه را که ديگران انکار مي‌کنند، هنرمندانه و زيرکانه در داستانش مطرح مي‌کند.

لحظاتي در مسجد گوهرشاد

دکتر ابوالفضل حسن‌آبادي

از فعالان تاريخ شفاهي کشور و سرپرست مرکز اسناد کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي است.

نويسنده جاده جنگ براي ترسيم دوران کشف حجاب و واقعه قيام گوهرشاد در سال ۱۳۱۴، از مجموعه منابع و اسناد و خصوصا تاريخ شفاهي براي کار خود استفاده کرده است. فضا سازي خوبي انجام شده و حداقل نمي توان ايرادي در اصل شرح وقايع آورد، هرچند شايد در مواردي کمي غلو شده باشد که اين ناشي از غلبه فضاي داستاني در توليد اين دست آثار است. کتاب شايد تمامي اطلاعات تاريخي دقيق را منتقل نکند اما براي خواننده‌اي غير مشهدي مي توانند تداعي کننده وضعيت کلي يک دوره تاريخي باشد.

نويسنده در ذکر حوادث مسجد گوهرشاد علي‌رغم اشاره به عموم شخصيت‌ها از اسدي نائب‌التوليه تا بهلول و ديگران، از نقش مهم احتشام کاويانيان سرکشيک پنجم آستانه به طور کامل غفلت ورزيده. در ماجراي کشف حجاب نيز نويسنده در ترسيم نقش شهرباني راه درستي پيموده اما نقش ارتش که تحت دستورات مستقيم شاه بوده بايد پررنگ‌تر از نقش شهرباني ترسيم شود. همچنين فضاي کلي‌ ترسيم شده درباره بهلول و ورود او به مسجد و نظرخواهي از دو تن از متنفذين مشهد منطبق با اسناد موجود است اما بهتر بود نويسنده براي پردازش بهتر شخصيت بهلول علت آمدن او به مشهد را -که تحت تعقيب بودن وي به سبب سخنراني‌هاي ضد حکومتي‌اش در گناباد بوده- مي‌گفت.

 

2 نظر

باسلام
در متن بالا نام کتاب کلیدر را هم آورده اید
آیا این کتاب را برای دخترم که دبیرستانی است پیشنهاد می کنید ؟

ارسال نظر