آخرین خبر

  • • نخستین نشست خبری رئیس جدید حوزه هنری تهران برگزار می شود
  • دوشنبه 11 دیماه 91

    خبرگزاری فارس: نشست مطبوعاتی محمد سرشار رئیس حوزه هنری استان تهران به زودی برای تشریح برنامه‌های وی برگزار خواهد شد.
    خبرگزاری فارس: اولین نشست خبری رئیس جدید حوزه هنری برگزار می‌شود

    به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محمد سرشار هفته گذشته با با حکمی از سوی مومنی شریف، رییس حوزه هنری تهران شد.

    سرشار پس از قبول مسئولیت از ابتدای هفته جاری به حوزه هنری استان تهران رفت و در سمت جدید خود قرار گرفت.

    رئیس جوان حوزه هنری استان تهران در گفت‌وگو با فارس درباره برنامه‌ها به نشست خبری اشاره کرد که بزودی با اصحاب رسانه برگزار و تمام موارد و ماموریت‌ها را تشریح خواهد کرد.  

    نشست مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه در آینده نزدیک برپا می‌شود تا همانگونه که سرشار در معارفه اشاره کرده بود ماموریت‌ها را برای اهالی قلم بازگو کند.

    محمد سرشار در مراسم معارفه خود اینگونه عنوان کرده بود که؛ در حوزه هنری استان تهران، قرار است چهار مأموریت را دنبال کنم. دو مأموریت پیش از این توسط فاضل نظری عزیز پیش رفته و به امید خداوند دو مأموریت پس از این، همدلی او و دیگر برادران و خواهرانمان، پیش خواهد رفت. انجام وظایف استانی حوزه هنری و شناسایی، آموزش حرفه‌ای و همکاری با هنرمندان و ادبیان جوان، کارهای بزرگی بود که در هشت سال گذشته، به همت این برادر جلو رفته و ادامه پر توان آن امید این حقیر است، تعیین حوزه هنری کودک و نوجوان و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظریه‌پدرازی در عرصه ادبیات و هنر از توقعات جدید است که باید برای آن برنامه بریزیم و اقدام کنیم. امیدوارم خداوند این توان را به سرمایه گرانبهای انسانی حوزه هنری تهران، بیش از پیش عنایت فرماید تا از پس این چهار مأموریت مهم برآییم.

    وی گفته بود، برای انجام این مأموریت‌ها، الگوها و فرایندها را در نظر داریم که ارائه آنها، در این فرصت به اطاله کلام می‌انجامد. انشاءالله در آینده‌ای نزدیک و در نشستی ویژه، به تبیین این طراحی‌ها و برنامه‌ها خواهیم پرداخت.(شرح کامل مراسم را اینجا بخوانید)

    زمان و مکان و تاریخ دقیق برگزاری این نشست قرار است از سوی حوزه هنری اعلام شود.

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • انتشار سه کتاب جدید در باره ادبیات داستانی، به کوشش سرشار
  • برگزاری فارس: «غوطه خوردنی غریب در داستان»، «هوا سرشار از کلمات است» و «داستان برای گشایش درهای آسمان» سه اثر جدید محمدرضا سرشار به زودی منتشر خواهند شد.
    به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا سرشار از انتشار سه کتاب خود در حوزه نقد ادبی خبر داد و گفت: این سه کتاب مصاحبه‌های گرد‌آوری شده هستند و در آنها گفتگوهای فنی با نویسندگان ایرانی، نویسندگان خارجی و مترجمان ایرانی داستان‌های خارجی انجام شده است.
    وی در ادامه افزود: این گفتگوها مربوط به دوره انتشار مجله ادبیات داستانی است و من این گفتگوها را بعد از استخراج و بازبینی مجدد، بر اساس یک طبقه بندی در سه کتاب «غوطه خوردنی غریب در داستان»، «هوا سرشار از کلمات است» و «داستان برای گشایش درهای آسمان» تدوین کرده‌ام.
    سرشار در مورد هر یک از این کتاب‌ها گفت: کتاب «غوطه خوردنی غریب در داستان» مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با نویسندگان معاصر ایرانی است. جلد دوم این مجموعه «هوا سرشار از کلمات است» نام دارد و مصاحبه‌های نویسندگان خارجی است که به فارسی ترجمه شده است. اکثر این مصاحبه‌ها در خارج از ایران انجام شده‌اند. البته در این کتاب تعدادی از مصاحبه‌هایی که نویسندگان مجله با نویسندگان خارجی انجام داده‌اند نیز وجود دارد.
    وی در ادامه افزود: جلد سوم این کتاب نیز «داستان برای گشایش درهای آسمان» نام دارد و گفتگو با مترجمان ایرانی داستان‌های خارجی است. در این کتاب مترجمان از مسائل ترجمه، جریان ترجمه در کشور و روش‌های شخصی این افراد در ترجمه آثار سخن گفته‌اند.
    سرشار درباره ضرورت گردآوری و انتشار این مجموعه سه جلدی گفت: در دورانی که من در مجله ادبیات داستانی به عنوان سردبیر یا عضو شورای سردبیری به فعالیت مشغول بودم، مطالب ارزشمندی منتشر شدند. این گفتگوها ماندگار هستند و ارزش چاپ این مطالب بیش از یک‌بار چاپ در یک مجله هستند.
    وی در ادامه افزود: از سویی این مجلات در حال حاضر در دسترس کسی نیستند. به غیر از کتابخانه مرکزی حوزه هنری تهران در هیچ کتابخانه‌ای در ایران دوره کامل این مجله پیدا نمی‌شود. با باز نشر این مطالب، برخی از مطالب این مجلات در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
    سرشار درباره استقبال خوانندگان از کتاب‌های گفتگومحور گفت:‌ تاکنون شاهد انتشار متعدد مصاحبه‌های نویسندگان خارجی در قالب کتاب بوده‌ایم و اغلب هم مورد استقبال مخاطبان واقع شده‌اند. این در حالی است که ارزش بسیاری از این مصاحبه‌ها، اعم از نوع سوالات و پاسخ‌هایی که نویسنده پاسخ داده است، خیلی کمتر از مصاحبه‌هایی است که ما در ادبیات داستانی با نویسندگان خودمان انجام داده‌ایم. از این رو گفتیم وقتی چنین کتابی منتشر می‌شود و قطعا با استقبال مواجه خواهد شد.
    وی در ادامه افزود: از سوی دیگر در داخل کشور مصاحبه‌هایی در جبهه شبه‌روشنفکر با نویسندگان این طیف انجام شده است و به صورت کتاب در آمده‌ اما در مورد نویسندگان جبهه انقلاب این کار کمتر انجام شده است.
    این داستان نویس در انتها افزود: در حال حاضر مراحل آماده سازی این سه کتاب در انتشارات سوره مهر انجام


دفاع خوبان(نقد کتاب "ریسمانی از جنس دل": برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی )/اقدس ارطایفه

نویسنده: عبدالقدوس الامین
مترجم: فاطمه پرچگانی
ناشر: انتشارات پرستا
کتاب "ریسمانی از جنس دل" از مجموعه ادبیات مقاومت اسلامی لبنان است که شامل 10 داستان کوتاه می‏باشد. "آنان همان مردان‏اند"، "رؤیا را باور کردم"، "هیولا و خانه‏های روستایم"، "ریسمانی از جنس دل"، "یسعور"، "پنجره‏ای در جنگ"، "وفای سرسختانه"، "دو راه"، "نان گرانقیمت" و "بهترین مونس، برای بهترین همنشین" عناوین داستانهای این کتابند.

نقد کتاب
عبدالقدوس الامین، نویسنده‏ای است که به نبرد میان اسرائیل و لبنان، از دریچه دیگری می‏نگرد. آنچه نگاه او را متوجه خود می‏کند، خشونت و ددمنشی دشمن نیست. بلکه ارزشهای والایی است که سربازان ملتی را به اوج قله انسانیت رسانده است. الامین از دشمن اشغالگر می‏گوید، اما کوتاه و گذرا. او در مقابل زشتی‏های جنگ، خیلی قلمفرسایی نمی‏کند. شاید چون جنگها همیشه با خونریزی و مصیبت عجین بوده‏اند و بسیار در این‏باره نوشته‏اند. او از کنار این دشمن بشریت می‏گذرد. اما آنجا که به ارزشهای انسانی می‏رسد، زانو می‏زند و از رفتن می‏ماند. او نمی‏تواند از کنار این خوبیها بگذرد و از آنها نگوید.
و همین است که این مجموعه را، از دیگر مجموعه‏های داستانی متمایز کرده است. روح ایثار و فداکاری در تمام داستانها دیده می‏شود. مگر می‏شود از شهدا و مجروحین گفت و ایثار را حس نکرد؟ این صفت به دیگر مردم سرزمین مقاومت هم سرایت کرده است. شاید بهترین نمونه این ایثار مردمی را بتوان در داستان "رؤیا را باور کردم" دید.
مرد موتورسواری که کودکش را ترک خودش نشانده است و به طرف خانه‏اش می‏رود، در مسیر خود، رزمنده مجروحی را می‏بیند که ناتوان گوشه‏ای افتاده است. مرد به سراغ جوان مجروح می‏رود و متوجه می‏شود که جوان اگر به بیمارستان نرسد، بر اثر خونریزی شدید می‏میرد. مرد از یک طرف، نگران خانواده‏اش است. می‏خواهد مطمئن شود که از بمباران اخیر جان سالم به در برده‏اند. از طرف دیگر، نگران کودکش است و از طرفی، نگران جوان مجروح. عاقبت تصمیم می‏گیرد کودک خود را در کنار جاده بگذارد و رزمنده را به بیمارستان برساند. رزمنده‏ای که از آسایش خود گذشته بود تا خانواده‏های دیگر در آسایش بمانند. مرد می‏داند که جوان اگر در همین وضع بماند، می‏میرد. اما کودکش شانس بیشتری برای زنده ماندن دارد. بنابر این، جوان را با خود می‏برد. هر چند نگران پاره تنش است که در جاده‏ای کم رفت و آمد، قرار است منتظر بماند تا پدرش برگردد. جوان مجروح از این کار مرد ناراحت می‏شود. اما توان مقاومت ندارد. کودک هم، اگر چه از تنها ماندن می‏ترسد، اما نگران حال رزمنده مقاومت است و رضایت می‏دهد تا پدرش او را به بیمارستان برساند. در نهایت، داستان به خوبی تمام می‏شود. اما آنچه مهم است قبولی شخصیتهای داستان، در امتحانی است که مربوط به درس ایثار و ازخودگذشتگی است.
"محبت" هم از جمله صفات خوبی است که در این داستانها دیده می‎‏شود. یک محبت دوطرفه میان مردم و رزمندگان مقاومت. برای نمونه می‏شود به داستان "ریسمانی از جنس دل" اشاره کرد که بر اساس محبتی عمیق شکل گرفته است.
رزمندگان مقاومت همچنان با دشمن صهیونیست نبرد می‏کنند، اما در میدان نبرد نیز، زندگی عادی این سربازانِ با روحیه جریان دارد. گویا دشمنی وجود ندارد و شکل عادی زندگی در میدان نبرد ادامه دارد. باید با دشمن جنگید. اما این به معنی توقف زندگی نیست. داستان "نان گرانقیمت" به خوبی، این موضوع را در خود جای داده است.
در سرزمین مقاومت در کنار همه خوبیها، این اعتقاد به قرآن است که حرف اول را می‏زند. در داستان "یسعور" می‏خوانیم:
«بعد با صدایی ثابت گفت: بسم‏الله الرحمن الرحیم. و ما رمیت اذ رمیت، و لکن الله رمی.» ( ص 133)
نماز ستون دین است و رزمنده مقاومت در همه حال، آن را به‏جا می‏آورد. در داستان "وفای سرسختانه" آمده است:
«وقتی دوباره به هوش آمد، تاریکی غلیظی همه‏جا را گرفته بود. کمی بعد، نور ماه نفوذ کرد و برگهای زیتون را شستشو داد و مانند برفی روی تنش افتاد. نماز را زمزمه کرد. حدس می‏زد که هنوز نمازش قضا نشده باشد. با تمام وجود سعی کرد که هشیاری‏اش را از دست ندهد.» (ص 156)
در داستانهای این کتاب از کسانی که سرمشق سربازان مقاومتند، هم، یادی شده است. در داستان "آنان همان مردان‏اند" می‏خوانیم:
«... این تعداد کم و آن اراده‏های بزرگ، و سعادتی که چهره‏ها را پر کرده بود. تصمیم قاطع و آمادگی برای شهادت. لحظاتی زودگذر بود. زیرا تصویر دیگری ظاهر شد. تصویری که در روز نهم محرم و در نزدیکی خیمه‏های حسین- علیه‏السلام- نمایان شده بود. نورهای کوچکی که در بین خیمه‏ها دیده می‏شدند، تاریکی شب را از بین می‏بردند و چهره‏های مردان را روشن می‏کردند...» (ص 22)
گاه توصیفات زیبا، به کمک محتوای ارزشمند داستانها آمده است و لطافت داستان را دو چندان کرده است. از نمونه‏های خوب آن، داستان "بهترین مونس، برای بهترین همنشین" است:
«... این ماه بود که با وجود کامل نبودنش، تکه‏های نقره‏ای خود را بر زمین می‏پاشید؛ و سنگهای تشنه، آن را می‏نوشیدند؛ و خاک، بامحبتی عمیق آن را در آغوش می‏کشید. درختان، تاجهای نقره‏ای براق بر سر گذاشته بودند. انگار دخترانی بودند که دسته‏جمعی عروسی می‏کردند. نوک شاخه‏ها با باد صبا تکان می‏خوردند و با آن نقره براق، خود را شستشو می‏دادند.» (ص 189)
با این‏همه، جای خالی دو چیز در این داستانها کاملاً مشهود است. یکی از این جاهای خالی، مربوط به شخصیتهای کتاب است. حضور شخصیتهای بی‏چهره در داستان و نداشتن اطلاعات کافی در باره آنها، اگر چه در انتقال محتوای ارزشی کتاب، تأثیر چندانی ندارد، اما در به تصویر کشیدن شخصیت، برای خواننده ایجاد مشکل می‏کند. بی‏تردید حس همذات‏پنداری خواننده، با تصور شخصیتها تحریک می‏شود و او بیشتر درگیر قصه، شخصیت و ماجرا می‏شود. و این مهم، به هنر نویسنده در آفرینش شخصیتها بستگی دارد.
نداشتن مرزبندی زمانی، کمبود دیگر داستانهای این کتاب است. گاه زمانها مشخص نمی‏شوند و چنان در هم تنیده می‏شوند که خواننده بین سه زمان سردرگم می‏ماند.
و اما بعد،
"ریسمانی از جنس دل" از مردمی می‏گوید که در مقابل دشمن متجاوز می‏ایستند. این ایستادگی و مقاومت مخصوص همه مردم این سرزمین است. زن، مرد، پیر و جوان هر کدام سهمی در این مقاومت دارند. حتی کودکان نیز در این میان بی‏نصیب نمی‏مانند و از همان ابتدا، امیدوارانه درس مقاومت را می‏آموزند.



ارسال نظر