آخرین خبر

  • • نخستین نشست خبری رئیس جدید حوزه هنری تهران برگزار می شود
  • دوشنبه 11 دیماه 91

    خبرگزاری فارس: نشست مطبوعاتی محمد سرشار رئیس حوزه هنری استان تهران به زودی برای تشریح برنامه‌های وی برگزار خواهد شد.
    خبرگزاری فارس: اولین نشست خبری رئیس جدید حوزه هنری برگزار می‌شود

    به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محمد سرشار هفته گذشته با با حکمی از سوی مومنی شریف، رییس حوزه هنری تهران شد.

    سرشار پس از قبول مسئولیت از ابتدای هفته جاری به حوزه هنری استان تهران رفت و در سمت جدید خود قرار گرفت.

    رئیس جوان حوزه هنری استان تهران در گفت‌وگو با فارس درباره برنامه‌ها به نشست خبری اشاره کرد که بزودی با اصحاب رسانه برگزار و تمام موارد و ماموریت‌ها را تشریح خواهد کرد.  

    نشست مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه در آینده نزدیک برپا می‌شود تا همانگونه که سرشار در معارفه اشاره کرده بود ماموریت‌ها را برای اهالی قلم بازگو کند.

    محمد سرشار در مراسم معارفه خود اینگونه عنوان کرده بود که؛ در حوزه هنری استان تهران، قرار است چهار مأموریت را دنبال کنم. دو مأموریت پیش از این توسط فاضل نظری عزیز پیش رفته و به امید خداوند دو مأموریت پس از این، همدلی او و دیگر برادران و خواهرانمان، پیش خواهد رفت. انجام وظایف استانی حوزه هنری و شناسایی، آموزش حرفه‌ای و همکاری با هنرمندان و ادبیان جوان، کارهای بزرگی بود که در هشت سال گذشته، به همت این برادر جلو رفته و ادامه پر توان آن امید این حقیر است، تعیین حوزه هنری کودک و نوجوان و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظریه‌پدرازی در عرصه ادبیات و هنر از توقعات جدید است که باید برای آن برنامه بریزیم و اقدام کنیم. امیدوارم خداوند این توان را به سرمایه گرانبهای انسانی حوزه هنری تهران، بیش از پیش عنایت فرماید تا از پس این چهار مأموریت مهم برآییم.

    وی گفته بود، برای انجام این مأموریت‌ها، الگوها و فرایندها را در نظر داریم که ارائه آنها، در این فرصت به اطاله کلام می‌انجامد. انشاءالله در آینده‌ای نزدیک و در نشستی ویژه، به تبیین این طراحی‌ها و برنامه‌ها خواهیم پرداخت.(شرح کامل مراسم را اینجا بخوانید)

    زمان و مکان و تاریخ دقیق برگزاری این نشست قرار است از سوی حوزه هنری اعلام شود.

آخرين نظرات خوانندگان

  • نونوش: اگه شما حزب اللهی هاراست میگین چراحتی یه بارندیدیم این ادامه
  • ساموئل: چقدرگستاخندکه هرچندوقت یک باردرهیئتی به میدان میایندوهرانچه میخواهند میکنند. ادامه

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • انتشار سه کتاب جدید در باره ادبیات داستانی، به کوشش سرشار
  • برگزاری فارس: «غوطه خوردنی غریب در داستان»، «هوا سرشار از کلمات است» و «داستان برای گشایش درهای آسمان» سه اثر جدید محمدرضا سرشار به زودی منتشر خواهند شد.
    به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا سرشار از انتشار سه کتاب خود در حوزه نقد ادبی خبر داد و گفت: این سه کتاب مصاحبه‌های گرد‌آوری شده هستند و در آنها گفتگوهای فنی با نویسندگان ایرانی، نویسندگان خارجی و مترجمان ایرانی داستان‌های خارجی انجام شده است.
    وی در ادامه افزود: این گفتگوها مربوط به دوره انتشار مجله ادبیات داستانی است و من این گفتگوها را بعد از استخراج و بازبینی مجدد، بر اساس یک طبقه بندی در سه کتاب «غوطه خوردنی غریب در داستان»، «هوا سرشار از کلمات است» و «داستان برای گشایش درهای آسمان» تدوین کرده‌ام.
    سرشار در مورد هر یک از این کتاب‌ها گفت: کتاب «غوطه خوردنی غریب در داستان» مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با نویسندگان معاصر ایرانی است. جلد دوم این مجموعه «هوا سرشار از کلمات است» نام دارد و مصاحبه‌های نویسندگان خارجی است که به فارسی ترجمه شده است. اکثر این مصاحبه‌ها در خارج از ایران انجام شده‌اند. البته در این کتاب تعدادی از مصاحبه‌هایی که نویسندگان مجله با نویسندگان خارجی انجام داده‌اند نیز وجود دارد.
    وی در ادامه افزود: جلد سوم این کتاب نیز «داستان برای گشایش درهای آسمان» نام دارد و گفتگو با مترجمان ایرانی داستان‌های خارجی است. در این کتاب مترجمان از مسائل ترجمه، جریان ترجمه در کشور و روش‌های شخصی این افراد در ترجمه آثار سخن گفته‌اند.
    سرشار درباره ضرورت گردآوری و انتشار این مجموعه سه جلدی گفت: در دورانی که من در مجله ادبیات داستانی به عنوان سردبیر یا عضو شورای سردبیری به فعالیت مشغول بودم، مطالب ارزشمندی منتشر شدند. این گفتگوها ماندگار هستند و ارزش چاپ این مطالب بیش از یک‌بار چاپ در یک مجله هستند.
    وی در ادامه افزود: از سویی این مجلات در حال حاضر در دسترس کسی نیستند. به غیر از کتابخانه مرکزی حوزه هنری تهران در هیچ کتابخانه‌ای در ایران دوره کامل این مجله پیدا نمی‌شود. با باز نشر این مطالب، برخی از مطالب این مجلات در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
    سرشار درباره استقبال خوانندگان از کتاب‌های گفتگومحور گفت:‌ تاکنون شاهد انتشار متعدد مصاحبه‌های نویسندگان خارجی در قالب کتاب بوده‌ایم و اغلب هم مورد استقبال مخاطبان واقع شده‌اند. این در حالی است که ارزش بسیاری از این مصاحبه‌ها، اعم از نوع سوالات و پاسخ‌هایی که نویسنده پاسخ داده است، خیلی کمتر از مصاحبه‌هایی است که ما در ادبیات داستانی با نویسندگان خودمان انجام داده‌ایم. از این رو گفتیم وقتی چنین کتابی منتشر می‌شود و قطعا با استقبال مواجه خواهد شد.
    وی در ادامه افزود: از سوی دیگر در داخل کشور مصاحبه‌هایی در جبهه شبه‌روشنفکر با نویسندگان این طیف انجام شده است و به صورت کتاب در آمده‌ اما در مورد نویسندگان جبهه انقلاب این کار کمتر انجام شده است.
    این داستان نویس در انتها افزود: در حال حاضر مراحل آماده سازی این سه کتاب در انتشارات سوره مهر انجام


به نام محفل ادبی ـ هنری؛ به کام باندهای مافیایی و برانداز

فرهنگ، هنر و ادبیات و فتنه 88 ـ3
رجانیوز: پس از وقایع هفته‌های نخست پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور فعال‌تر شدند و به شناساسی محافل و اصطلاحا پاتوق‌های براندازان پرداختند؛ محافلی که در آنها جلسات سری و مخفی فعالان سیاسی و رابطان برخی گروه‌های داخلی با فعالان ضدانقلاب در خارج از کشور برگزار میشد و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای دامن زدن به آشوب‌های خیابانی در آنها صورت می‌گرفت. به عنوان مثال، ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداها در منطقه قیطریه تهران به محلی برای استودیوی ضبط برنامه‌های تلویزیون فارسی دولت انگلیس BBC تبدیل شده بود.

این مساله و اقدامات موثر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور در راستای تعطیلی این مراکز براندازی سبب شد تا ماهیت ظاهری آنان دچار تغییر شود و فتنه‌گران تصمیم بگیرند تا محافل سیاسی و مشورتی خود را تحت پوشش نشست‌ها و جلسات ادبی و فرهنگی برگزار کنند تا ضمن برطرف کردن شک ماموران نظارتی، زمینه را برای گردهم آوردن همه فعالان رصه براندازی فراهم کنند.

شب‌های شعر، محافل نمایشنامه‌خوانی، اجزای نمایش خیابانی، اکران خصوصی فیلم‌ها و گالری‌های هنری از جمله پوشش‌هایی بود که این جریان فکری ضدانقلاب از آنها به عنوان پوشش برای برگزاری نشست‌های خود استفاده می‌کرد که برخی از آنها بسیار هم معروف شدند و مورد استقبال بدنه اشوبگران قرار گرفتند.

شب شعر «شکرخند»؛ محفل ارسبانی‌ها در حمایت از فتنه

فرهنگسرای هنر یا همان ارسباران یکی از مراکزی است که به دلیل تمرکز بر مسائل هنری و ادبی به محلی برای جمع شدن فعالان این عرصه تبدیل شده است اما پس از وقایع سال 88 این فرهنگسرا به طور غیررسمی به مرکزی برای برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه‌هایی در پوشش هنری فتنه‌گران تبدیل شد. اصلی‌ترین برنامه‌ای که در این مرکز برگزار می‎شد (و هنوز هم ادامه دارد)، شب شعر طنزی تحت نام «شکرخند» بود؛ شب شعری که شنبه اول هر ماه در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود و جمعی از بازیگران تلویزیون و سینما نیز در آن حضور پیدا می‌کنند.

اگر شکرخند قبل از برگزاری انتخابات محلی برای ارائه اشعار طنز شاعران و توهین و تخریب دولت بود و در نزدیکی انتخابات به ستاد هنری میرحسین موسوی تبدیل شده بود، پس از انتخابات و در اوج فتنه و درگیری‌های خیابانی، رسما تریبون آشوب‌طلبان برای بیان خواسته‌های نامشروع خود به زبان طنز بود. توهین صریح به مقامات کشور، حمایت از آشوب‌های خیابانی، تمسخر دستاوردهای نظام، متهم کردن جمهوری اسلامی به شکنجه مخالفان و حتی زیر سوال بردن مقدسات مذهبی ایرانیان از جمله موارد رایج در این محفل به ظاهر ادبی بود. شدت جهت‌گیری منفی این جلسات تا جایی بود که هر بار یکی از شاعران پشت تریبون می‌رفت و شعر طنزی را در توهین به مقامات و مقدسات کشور می‌خواند، حاضرین در سالن که از میان بدنه اغتشاشگر فتنه بودند، به شدت شاعر را تشویق می‌کردند و خواستار تقدیر از او می‌شدند.

اقدامات حراست مجموعه فرهنگسرای ارسباران هم منجر به کنترل این روند نشد و اگرچه با کمرنگ شدن موج فتنه، غلظت برگزاری این شب شعر طنز هم کم شد اما هنوز موضوعاتی در این محفل مطرح می‌شوند که کاملا غیراخلاقی، ضداسلامی و توهین‌آمیز هستند.

انجمن فرهنگی، ادبی و هنری «امیرکبیر»؛ شهرت پس از حمایت از فتنه 88

شهرت این انجمن گمنام پس از آن فراگیر شد که فیلم‌هایی از شعرخوانی برخی شاعران ساختارشکن در حمایت از فتنه 88 در برنامه‌های شب شعر آن در اینترنت منتشر شد و با استقبال گسترده رسانه‌های خبری و تحلیلی و همچنین سایت‌های فعال در عرصه براندازی جمهوری اسلامی ایران روبرو شد.

در این نشست‌های به ظاهر ادبی که به طور گسترده نیز فیلمبرداری می‌شد و در فضای اینترنت (به ویژه سایت یوتیوب) نیز منتشر میشد، افرادی پشت تریبون قرار می‌گرفتند و اقدام به شعرخوانی می‌کردند که چهره‌های شناخته شده‌ای در عرصه مخالفت با جمهوری اسلامی ایران بودند و همواره فیلم‌های اشعار توهین‌آمیز آنها علیه مسئولان کشور و مقدسات دینی، میان فتنه‌گران دست به دست می‌شد.

«محمدرضا عالی پیام» که با نام مستعار «آقای هالو» فعالیت می‌کند از جمله کسانی بود که در این محفل حضور همیشگی و پررنگی داشت و شدیدترین توهین‌ها را در قالب طنز بیان می‌کرد. اوج فعالیت او شعری بود که در واکنش به سخنان یکی از ائمه جماعات تهران خواند و ضمن بیان مطالب بسیار توهین آمیز درباره شخص وی و همچنین احکام شریعت مقدس اسلام، غیراخلاقی‌ترین مفاهیم را در جایگاه فعالیت ادبی و طنازی به مخاطبان ارائه کرد.

یکی دیگر از شاعرانی که حضور فعالی در این هم‌نشینی داشت و با اشعار حماسی و عاطفی (که گاهی فعالان ادبی از آن به عنوان اشعار دخترانه یاد می‌کردند) تلاش داشت تا مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهد، «هلیا صدیقی» بود؛ دختری که یک شبه ره صد ساله را پیمود و با اشعار حمایت‌آمیز خود از فتنه‌گران و اغتشاگران، به چهره محبوب شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنتی ضدانقلاب بدل شد.

هر چند هلیا صدیقی بعدا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ارتباطی با جریانات ضدانقلاب ندارد و تنها برای وطنش شعر می‌خواند اما رسانه‌های برانداز هنوز از اشعار وی به عنوان یکی از حربه‌های تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان خود استفاده می‌کنند و با مونتاژ اشعار او بر روی تصاویر سران فتنه، اقدام به تهیه پوستر و بروشور می‌کنند.

خانه سینما؛ محفل حمایت از جریانات برانداز و آشوب طلب

فلسفه تشکیل تشکل صنفی «خانه سینما»، پیگیری حقوق هنرمندان عرصه هنر هفتم و رسیدگی به مطالبات آنها بود اما در سال‌های اخیر این تشکل به ظاهر صنفی به یک پاتوق سیاسی برای جریانات خاص سیاسی تبدیل شده بود؛ تا جایی که مراسم چهاردهمین جشن سینمای ایران که سال گذشته برگزار شد، به محفلی برای عقده گشایی سیاسی و حمایت از جریانات برانداز و آشوب طلب تبدیل شد. این مراسم بی‌شباهت با میتینگ‌های سیاسی ایام انتخابات همچون جشن دوم خرداد در ورزشگاه آزادی که در آن برخی از بازیگران سینما به بیان توهین‌های متعدد علیه مسئولان کشور پرداختند، نبود.

دعوت و حمایت از محسن مخملباف که پانزده سال در آمریکا مقیم بوده و بی‌پروا در رسانه‌های آمریکایی ضدانقلاب، علیه نظام سخن گفته و نقش عمده‌ای در هدایت جریان برانداز در ایام انتخابات در ایران داشت، از جمله برنامه‌های دیگر این جشن بود. خانه سینما در جشن خود همچنین یادآوری جریان سبز را در دستور کار داشت و این نقش را باران کوثری با حضور با مچ بند سبز روی صحنه تکمیل کرد.

البته فعالیت‌های سیاسی براندازانه خانه سینما تحت پوشش نام هنر هفتم به همینجان ختم نشد و اعضای این تشکل و محفل آنقدر صریح به برنامه‌ریزی برای تاثیرگذاری سیاسی بر فضای کشور پرداختند که سرانجام اعتراضات گسترده مردم نسبت به این تحرکات نتیجه داد و وزارت ارشاد در اقدامی مثبت و بر اساس قانون، اقدام به انحلال این محفل و پاتوق سیاسی بر اساس رای دادگاه کرد.

خانه هنرمندان ایران؛ با تفکر «روشنفکری قجری»

جمع شدن هنرمندان زیر یک سقف و ارائه آثارشان برای مخاطبان قرار بوده که هدف از تاسیس «خانه هنرمندان ایران» باشد اما این نهاد که وفق مرامنامه رسمی‌اش، صراحتا بر پایه تفکر «روشنفکری قجری» شکل گرفته است، هم از حیث ساختار شخصیتی مؤسسان و هم به لحاظ شمول گسترده فعالیت‌های آن می‌توانست به عنوان «نقطه ثقل طلایی ناتوی فرهنگی در ایران» تلقی گردد. نهادهایی مانند «خانه هنرمندان ایران»، «دفتر پژوهش‌های فرهنگی»، «مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها» که قرار بود حامل فرهنگ اسلامی برای تمدن سکولار غرب باشند، کارشان به تقریر و ترجمه آراء فیلسوفان و فرهنگ مردان غرب تنزل پیدا کرد.

این تنزل کارکرد گاه همچون نمونه «خانه هنرمندان ایران» از سر عمد بود و بنابراین گفتمان غالب آن روزها نیز در قامت کاربست‌هایی که می‌توانست «ناتوی فرهنگی» را برای مدتی در حاشیه امن قرار دهد، ظاهر شد.

تجمع شاعران، کارگردانان تئاتر و اهالی موسیقی که سابقه طولانی در حمایت از جریانات ضدانقلاب داشتند، پس از حوادث سال 88 در این خانه بسیار پررنگ‌تر شد و هر کدام تلاش کردند تا به نوعی ضمن حمایت از آشوب‌های خیابانی، عرصه هنر و فرهنگ را بر فعالان ارزشی و انقلابی تنگ کنند. تنها نگاهی به لیست تئاترهایی که در مجموعه خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت، نشان می‌دهد که چه افرادی چه مضامینی را به عنوان خوراک فرهنگی و هنری به مخاطبان خود ارائه می‌کردند.

...

به گزارش فارس، به طور کلی باید گفت ساختار مدیریت و هدیات جریان برانداز که در هفته‌های نخست فعالیت، عرصه سیاست و رایزنی‌های مبتنی بر نظریه «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا» را در دستورکار خود داشت، پس از مشاهده برخورد هوشمندانه و به موقع دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی با این روند، صحنه بازی خود را تغییر داد و جریان براندازی سیاسی خود را به سمت محافلی با پوشش ادبی و هنری پیش برد؛ مساله‌ای که اگرچه در ابتدا به شکل گسترده‌ای گسترش یافت اما پس از رسوا شدن این نقشه، آن هم کمرنگ شد و اکنون نیز به دلیل عدم استقبال از سوی مردم، در حال ادامه حیات به صورت حداقلی است تا تنها نشان دهد که زنده است و در بزنگاهی دیگر می‌تواند پشتوانه‌ای برای فتنه‌گران علیه انقلاب اسلامی ایران باشد.

2 نظر

چقدرگستاخندکه هرچندوقت یک باردرهیئتی به میدان میایندوهرانچه میخواهند میکنند.

اگه شما حزب اللهی هاراست میگین چراحتی یه بارندیدیم این محفلهاتروری کودتایی انقلابی کاری کنن.چی میخواین ازاین طفلکی هاتواین زمونه دلشون به این گردهمایی هاخوشه

ارسال نظر