آخرین خبر

  • • انتشار کتابی جذاب و انتقادی در باره تاریخچه جریان شبه روشنفکری در ایران
  • پنجشنبه 13 شهریورماه 93

    کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» در دو مجلد نوشته شهریار زرشناس، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از سوی دفتر نشر معارف راهی بازار نشر شد.
    خبرگزاری فارس: انتشار کتابی جذاب و انتقادی درباره جریان روشنفکری در ایران

    به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» شرح سرگذشت روشنفکری در 200 سال اخیر است. جلد اول به پیدایش روشنفکری در غرب و ایران و نسل اول آن در دوره مشروطه می‌پردازد و جلد دوم نسل دوم این جماعت در دوره مشروطه و دوران پهلوی را بررسی می‌کند.

    در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

    «روشنگری بیانگر جهان‌بینی و بینش حاکم بر دوران بسط و گسترش تمدن غرب است و دارای چنان اهمیتی است که جریان غالب تفکر قرن هجدهم در غرب را با آن می‌شناسند. در فلسفه جدید، از دکارت به این سو، عقلی پدیدار شد که هر آن‌چه را روشن نبود، مردود می‌انگاشت. دکارت، عقل اومانیستی را معیار نهایی کشف حقیقت اعلام می‌کرد و بشر را بی‌نیاز از هدایت وحیانی و آسمانی. او در طلب احکامی بود که بدیهی و روشن باشند. روشنفکری در ادامه فلسفه دکارت به وجود آمد. روشنفکران نیز در جهت ترویج و تبیین آداب و مشهورات اومانیستی عمل می‌کردند.»

    روشنفکران و صنعت مونتاژ

    زرشناس در بخشی از کتاب می‌نویسد:

    «روشنفکری دوره مشروطه ایران تلاش گستردهای جهت زمینه سازی برای به اصطلاح اصلاحات شبه مدرنیستی در ساختار رژیم قاجاری و نیز ساختار اقتصادی اجتماعی جامعه ایران و درهم شکستن کامل ساختارهای کلاسیک و غیروابسته آن به عمل آورد. به عنوان مثال، در قلمرو اقتصاد، «امین الضرب» فراماسونر همراه با کاست فرهنگی سیاسی روشنفکری ایران، از زمینه سازان سیطره سرمایه غربی بر اقتصاد ایران و ایجاد صنعت مونتاژ و وابسته بود.»

    ظهور استبداد متجددانه و سکولار

    زرشناس در بخشی دیگر از این کتاب می‌نویسد: آنچه در مشروطه رخ داد و پیروزی اولیه دست پروردگان «مجمع آدمیت» در مجلس اول و پیروزی توأم با استبداد روشنفکران وابسته به لژ بیداری پس از استبداد صغیر و محاکمه و اعدام مرحوم شیخ فضل الله و در پیش گرفتن خشونت تروریستی علیه روحانیون و نیز انقلابیونی نظیر ستارخان و باقرخان و سکولاریزه کردن فضای فرهنگی و سیاسی کشور که نهایتاً به ظهور استبداد متجدّدانه و سکولاریستی رضاخان انجامید، به راستی یک تراژدی تلخ بود که توسط منورالکفران ایرانی و در مسیر اغراض دولت انگلیس اجرا گردید. تقی زاده یکی از روشنفکران فراماسونر و چهره های کلیدی و مؤثر در انحراف مشروطیت، در اواخر دوران «مجلس شورای ملی» چنین می‌گوید: «مشروطیت، فرزند روحانی انگلستان است. چشم مردم به جزیره بریتانیای کبیر دوخته و به یاد آن مهربانی‌های سابق، منتظر معاونت آن ملت نجیب و آن دولت لیبرالند.»

    روشنفکران و مفهوم بی‌اساس شکوفایی آریایی

    وی همچنین می‌نویسد: طراحان «ناسیونالیسم باستانگرا»، در واقع با ساختن یک مفهوم موهوم و بی اساس به نام «تمدن شکوفایی آریایی» در «ایران باستان»، به دنبال دور کردن مردم از هویت اسلامی هستند. آنها این باستان گرایی نژادپرستانه و موهوم را مادهای برای حمل صورت غربزدگی شبه مدرن قرار می‌دهند؛ زیرا ناسیونالیسم شووینیستی، از اساس ایدئولوژی‌ای مدرن است و چون «تمدن ایران باستان آریایی» (آن گونه که این جماعت به هم بافته‌اند) نیز اصلاً وجود واقعی و تاریخی نداشته است، لذا به راحتی باستان گرایی موردنظر خود را در هیأت یک «ایدئولوژی مروج شبه مدرنیته» سامان داده و با بوق و کرنای تبلیغات رسانه ای و فعالیت لُژهای فراماسونری و حمایتهای خارجی و داخلی به مردم القا می‌کنند و بدینسان، غرض اصلی خود، یعنی ایجاد سیطره فرماسیون شبه مدرن در ایران را تحقق می‌بخشند.

    **استراتژی روشفکری در ایران

    «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران»، شرح سرگذشتِ روشنفکری از بدو پیدایشش در غرب، تا شکل‌گیری زمینه‌های آن در ایران، و حضور و تأثیرگذاری‌اش در دوران کنونی است. نویسنده کتاب، روشنفکریِ ایران را صورتی نازل و بی‌ریشه از روشنفکری غربی معرفی می‌کند و می‌گوید مقدمه اقدام عملی جهت درهم شکستن ساختار کنونی غرب‌زدگیِ شبه مدرن و عبور تاریخی از آن، شناخت مبنایی و تئوریک غرب بر پایه خودآگاهی دینی است. ایده اصلی او، تبیین وضعیت روشنفکری در ایران، و شرح بیگانگی و تقابل آن با پیشینه تاریخی کشور است.

    به نظر نویسنده، استراتژی روشنفکری در ایران، استحاله هویت دینی نظام و تبدیل آن به یک رژیم سکولار است و خطرِ روشنفکری نئولیبرالی پس از انقلاب، تهاجم در برابر اسلام فقاهتی است. رویارویی‌ای که به نبرد سرنوشت تاریخ و مردم خواهد انجامید. از همین روست که زرشناس پس از توضیح بنیان‌های نظری پیدایش روشنفکری در غرب و بیان ریشه‌های خود بنیاد تفکر غربی، مدعی تضاد ذاتی و مبنایی حقیقت روشنفکری با دین و دیانت و گوهر قدسی و وحیانی آن می‌شود.

    جلد اول کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» در 156 صفحه، قطع رقعی و قیمت 4200 تومان و جلد دوم آن در 156 صفحه و قیمت 4600 تومان در تیراژ 2000 نسخه منتشر شده است.

    کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» پیش از این، چند نوبت از سوی انتشارات کتاب صبح منتشر شده بود، هم اکنون از سوی دفتر نشر معارف در قالب «مجموعه آثار غرب شناسی شهریار زرشناس» با صفحه آرایی جذاب و طرح جلدی جدید به مخاطبان عرضه شده است. دفتر نشر معارف پیش از این، 9 کتاب «مبانی نظری غرب مدرن»، «جامعه مدنی»، «درباره دموکراسی»، «سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان»، «سرمایه سالاری (کاپیتالیسم)»، «توسعه»، «نیمه پنهان آمریکا»، «جنبش دانشجویی در ایران» و «روانشناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان» را از این پژوهشگر، نویسنده و منتقد مدرنیته منتشر کرده است.

    ***

    برای تهیه کتابهای شهریار زرشناس می‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا طریق فروشگاههای پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) پاتوق کتاب قم (تلفن 37735451)، پاتوق کتاب شیراز (تلفن 07112344615)، پاتوق کتاب مشهد (تلفن 05132220119)، پاتوق کتاب کرمانشاه (تلفن 08317238411)، پاتوق کتاب ساری (0113253020)، پاتوق کتاب کرمان (تلفن 03412231466)، پاتوق کتاب تبریز (تلفن 04115576000)، پاتوق کتاب قزوین (02833362806)، پاتوق کتاب ارومیه (04432354522)، پاتوق کتاب کرج (02634435290)، پاتوق کتاب اراک (08633675592)، پاتوق کتاب شهرکرد (03812243222) و پاتوق کتاب رشت (تلفن 01313220697) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کرد.

    انتهای پیام/

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930612000380#sthash.zZNZwynW.dpuf

آخرين نظرات خوانندگان

  • انجمن جلال آل احمد: آقای سرشار! واقعاً این وبسایت مربوط به شماست؟ شما را ادامه

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • پنجمین چاپ «سفر به جنوب» سرشار منتشر شد
  • حاصل سفر جنوب محمدرضا سرشار مجددا خواندنی شد

    پنجمین چاپ کتاب «سفر به جنوب» حاصل سفر محمدرضا سرشار به مناطق جنگی در سال 1365 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

    خبرگزاری فارس: حاصل سفر جنوب محمدرضا سرشار مجددا خواندنی شد

    به گزارش خبرگزاری فارس، «سفر به جنوب» عنوان کتابی است از محمدرضا سرشار که محصول  دیده‌ها و شنیده‌های او از رزمندگان نوجوان است. درون مایه این کتاب به بررسی و انعکاس حضور پر شور نوجوانان ایرانی در جنگ تحمیلی پرداخته است. در این کتاب نویسنده یادداشت‌هایی را که حاصل گفت‌وگو با چند نوجوان در جبهه است را به صورت داستان روایت کرده است.

    از آنجایی که داستان‌ها در واقع نوعی مصاحبه مستند هستند بر جذابیت و باور پذیری این مجموعه افزوده است. خواننده با خوانش این داستان‌ها از نزدیک به مضامینی چون عشق به شهادت و عشق رزمندگان به امام را پی می‌برد.

    توصیف‌های نویسنده از فضاها و موقعیت‌های که نوجوانان رزمنده در آن قرار دارند، دقیق و خواندنی است. در مجموع، کلیت مطالب کتاب حاضر، متن خواندنی به قلم یک نویسنده صاحب سبک و پیشکسوت از یک موقعیت جنگی است.

    این کتاب در نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به عنوان کتاب تقدیری برگزیده شد و جایزه گرفت.

    این کتاب در 55 صفحه با تیراژ 2500 نسخه و قیمت 4900 تومان توسط انتشارات سوره مهر به چاپ پنجم رسیده است.

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930609001119#sthash.cpoWTF7x.dpuf

قاتل جلال آل احمد چه بود؟/ سیمین دانشور


"من جلال را پیش عمویم بردم که رییس بهداری ارتش وقت بود. او معاینات فراوان کرد و دستور آزمایش های فراوان تر داد و به این نتیجه رسید که جلال سل ندارد اما برونشیت مزمن دارد و قلبش هم نسبت به اندامش کوچک است و سیگار کشیدن و نوشیدن نوشابه را مطلقن ممنوع کرد .پدرش حضرت آیت الله سید احمد طالقانی ،جلال را به شاه آباد پیش آقای عباس آل احمد برد که متخصص عکسبرداری از ریه بود و او هم تشخیص عمویم را تایید کرد.حاج آقا با تعدادی جوجه که خریده بودند با جلال از شاه آباد بر گشتند .تصور می فرمودند بیماری جلال از بی قوتی است از نوشابه و سیگار اطلاع نداشتند.

هرچه به جلال التماس کردم که سیگار را ترک بکند، زیر بار نرفت و با مهارت خود مرا سیگاری کرد.یک پاکت سیگار همای اتو کشیده در یک جاسیگاری زیبا و یک فندک قرمز برایم هدیه آورد و گفت پس از تدریس و یا ترجمه ، یک عدد بکش ،خستگی ات رفع می شود. من ابله هم رطب را خوردم و از آن به بعد منع رطب خوردن نتوانستم. جلال نوشابه خوردن را هم ادامه داد و کوشید مرا هم ،هم پیاله ی خود بکند که این بار زیر بار نرفتم .می گفت مگذار شیطان هم پیاله ی من شود.

وقتی به اسالم می رفتیم یعنی می رفتیم که دو ماه و اندی بعد جسدش،جسد بی جانش را به تهران بیاوریم ،در قزوین توقف کرد و چندین کارتن قزونیکا خرید. در نوشابه هایش آب جوشیده می ریختم ،اما آدم تا سرشار نشود دست از بطری که برنمی دارد،آن هم کسی که از ساعت یازده صبح تا اواخر شب قزونیکای ملک ری می نوشد و سیگار کارگری اشنو می کشد .

بیشتر هم پالگی های جلال،از مرادش مرحوم خلیل ملکی گرفته تا مریدش دکتر غلامحسین ساعدی قربانی نوشابه شدند . ملکی و ساعدی ازسیروز کبدی از دنیای خراب ما مهاجرت کردند و جلال از آمبولی

نقل از کتاب "غروب جلال"."

1 نظر

آقای سرشار!
واقعاً این وبسایت مربوط به شماست؟
شما را نویسندۀ متعهّدی میدانم که شاید یکی از وظایف نویسندگان متعهّد و روشنفکر، دفاع از همفکران خود باشد...

جلال آل احمد، به اندازۀ کافی دشمن دارد....!


ارسال نظر