آخرین خبر

  • • نشست نقد داستان بلند «ملکان عذاب»
  • دوشنبه 05 مردادماه 94

    در جلسه نقد روز سه شنبه 6 مرداد ماه جاری - از سلسله نشستهای نقد داستان هفتگی - که سیزده سال است به سرپرستی محمدرضا سرشار و با حضور تنی چند از منتقدان- در معاونت پژوهش و آموزش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که برگزار می¬شود، داستان بلند «ملکان عذاب» مورد نقد وبررسی قرار می¬گیرد.
    قابل ذکر است: این اثر داستانی که نوشته ابوتراب خسروی و از انتشارات نشر ثالث است، در سال 93 همراه با اثری دیگر - به طور مشترک - به عنوان رمانهای برگزیده آن سال توسط جشنواره جلال آ¬ل احمد شناخته شد و 55 سکه بهار آزادی را به عنوان پاداش مادی خود دریافت کرد.
    ساعت برگزاری این نشست نقد جمعی 15 تا 17 بعد از ظهر سه شنبه و محل آن تالار اجتماعات معاونت پژوهش و آموزش واقع در طبقه دوم ساختمان اصلی حوزه هنری است. شرکت در این جلسه برای عموم علاقه مندان بلامانع است.

آخرين نظرات خوانندگان

  • علياني: ان فتنه گرگاونه من شيرده بود.اخرش بايگ لگدگاوي همه شيرها ادامه
  • نوبخت: پس بنویسید جشنواره داستان فتنه پایان یافته.داستان فتنه هماره در ادامه

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .

خواندني‌هاي وب


داستان فتنه به پايان رسيد

به گزارش خبرگزاري فارس از جنوب استان تهران، محسن منصوري فرماندار شهرستان ورامين در مراسم اختتاميه مسابقه داستان فتنه در سخناني ضمن برشمردن ابعاد فتنه بر لزوم ايجاد گفتمان ناب انقلاب اسلامي تأكيد كرد و گفت: ما نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه در آينده فتنه‌اي به ‌وجود نيايد، اين امكان‌پذير نيست، ما بايد خود را طوري آماده كنيم كه از فتنه‌هاي ايجاد شده سربلند و پيروز بيرون آييم.

مسئول موسسه فرهنگي هنري رسول آفتاب نيز در ادامه اين مراسم ضمن خوشامدگويي به مهمانان و شركت كنندگان به تشريح جزئيات مراسم اختتاميه نخستين دوره اين جشنواره پرداخت و اظهار داشت: سه كتاب از مجموعه خاطرات و داستان‌هاي فتنه آماده چاپ شده است كه يك كتاب آن چاپ شده و دو كتاب ديگر در آينده به چاپ مي‌رسد.

رحيم مخدومي دبير جشنواره داستان فتنه با اشاره به برخي دروغ پراكني‌هاي سايت‌هاي ضد انقلاب در مورد مسابقه داستان فتنه عنوان كرد: بسياري از فتنه‌گران دست و پايشان را گم كرده و طبق معمول هميشه به هتاكي و دروغ‌پراكني متوسل شدند، ساده‌لوحانه‌ترين اقدام نيز دروغ‌پردازي‌هاي يكي از سايت‌هاي ضد انقلابي و وابسته به جريان منحوس سبز است كه پا را از حد فراتر گذاشته و علاوه بر دروغ‌هاي شاخ‌دار به همه نويسندگان متعهد كشور اهانت كرده است.

مشاور فرهنگي فرماندار ورامين در پايان ضمن تشكر از حمايت‌هاي نويسنده پرتوان و محبوب كشور رضا رهگذر تصريح كرد: حركت ما زماني اوج گرفت كه اين نويسنده محبوب در مقابل سايت‌ها و رسانه‌هاي ضد انقلاب موضع گرفته و از داستان فتنه دفاع كرد.

در پايان مراسم محمدرضا رهگذر و وحيد يامين‌پور مجري برنامه ديروز، امروز، فردا به سخنراني پرداختند.

مراسم اختتاميه مسابقه داستان فتنه به همت موسسه فرهنگي هنري رسول آفتاب در صحن مطهر امامزاده جعفر (ع) پيشوا با حضور مسئولان شهرستان و جمع كثيري از نويسندگان متعهد و عماران هنرمند كشور برگزار و طي آن از نويسندگان برتر اين مسابقه از جمله محمحسن ابوحمزه، مجيد پورولي‌كلشتري، محمدحسين وفايي، سيدهادي ميرغياثي‌طالقاني، سيدمصطفي فرقاني، فاطمه دبيري، مجيد اسطيري، عاطفه صادقي، عاطفه عبدي‌خان و سوري طالبي تجليل شد.

2 نظر

پس بنویسید جشنواره داستان فتنه پایان یافته.داستان فتنه هماره در ایران بوده و خواهد بود.پس این داستان چندی دیگربه شکلی دیگر روی خواهدنمایاند.ان ام الفتنه متکبرمنحوس که هنوز با فرزندان مشئومش دست برنداشته اند که.خدا نابودشان کند.امین.

ان فتنه گرگاونه من شيرده بود.اخرش بايگ لگدگاوي همه شيرها را ريخت.

ارسال نظر