آخرین خبر

  • • روايت "اسب سفيد" دهه شصتي‌ها در راديو ايران قرار است در برنامه قصه روايت و داستان‌هاي دهه ۶۰ را دوباره پخش كنيم.
  • شنبه 18 مهرماه 94

    به گزارش شبكه راديويي ايران حسن بنايي تهيه‌كننده راديو در خصوص برنامه‌هاي خود گفت: قصه‌هاي پخش شده دهه 60 را دوباره در برنامه «قصه هر شب» پخش مي‌كنيم. هفت «قصه ظهر جمعه» با صداي مرحوم حميد عاملي در دهه 60 را پخش كرده‌ايم و با صداي محمدرضا سرشار قصه «اسب سفيد» روي آنتن مي‌رود. داستان بخش اول سير ماهيگيري است كه اسب سفيدي مي‌بيند و در دلش آرزوي داشتن آن را مي‌كند به همين خاطر به دنبال آن مي‌رود تا اينكه در جنگلي...
    بنايي در خصوص برنامه «راه شب» گفت: در اين برنامه به موضوعات اجتماعي، فرهنگي مي‌پردازيم، برنامه بيشتر به موسيقي اختصاص دارد. از ديگر بخش‌هاي برنامه مي‌توانم به شعرخواني، تغذيه شب، سخن پارسي كه براي پاسداشت زبان و درست خواني و درست گويي اين بخش را پخش مي‌كنيم.
    وي در پايان در خصوص «صداي مردم» اظهار داشت: در برنامه «صداي مردم» به نقش شوراهاي مردمي در پيشرفت و آباداني، رشد اجتماعي و فرهنگي مي‌پردازيم. با نمايندگان و اعضاي شوراهاي اسلامي در سراسر كشور تماس مي‌گيريم و درباره اقدامات آنها صحبت مي‌كنيم.
    اين برنامه ساعت 13 روز‌هاي جمعه از راديو ايران پخش مي‌شود.

آخرین کتاب

  • • چاپ دوم ترجمه عربی رمانی که به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است
  • این اثر که به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است هم اینک چاپ دوم عربی آن در حال انتشار است.

    «آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت - نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبح¬های جمعه, از ساعت 8 تا 8:30 از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می شد، و طی بالغ بر 70 برنامه، توانست نظرات بسیاری از مخاطبان، و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند. به گونه ای که معظم له در یک دیدار حضوری با نویسنده و دست اندرکاران رادیویی این برنامه، آنان را مورد تفقد و تشویق قرار دادند و به ادامه کار سفارش کردند.

    این برنامه رادیویی سپس به زبانهای دیگر نیز ترجمه و از شبکه های برون مرزی صدا پخش شد. همان گونه که نمایش نسخه فارسی آن، پس از چندی، مجددا از صدای جمهوری اسلامی ایران بازپخش شد.

    این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره های کشوری شد. از آن جمله می توان به عنوان اثار برگزیده رتبه¬های اول و دوم دومین جشنواره قصه های قرآنی، پیامبران و ائمه» (مربوط به بررسی کتابهای ده سال سالهای 1374 تا 1384) برای آن اشاره کرد؛ که خود منجر به برگزاری مراسمی مستقل و با شکوه - با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی - برای تجلیل از نویسنده کتاب در سال 1384 شد. و بعدها با ترجمه به زبانهای عربی، انگلیسی (ترجمه پروفسور جیمز کلارک؛ قرار گرفته روی سایت آمازون)، اردو، ترکی استانبولی (منتشر شده توسط انتشارات کوثر استانبول و قرار گرفته روی سایت آمازون) و چاپ ترجمه عربی مجلد اول آن با عنوان «ها هو الیتیم بعین الله» در لبنان توسط انتشارات دارالتراث العربی و رونمایی از این ترجمه در کویت و ورود به بازارهای کتاب عربی همچون عراق، مورد استقبال مخاطبان عرب زبان نیز واقع شد. به گونه¬ای که در نمایشگاه کتاب بغداد تمام نسخ آن در همان روز نخست به اتمام رسید.

    «آنک یتیم نظر کرده» در چاپ دوم عربی خود به ترجمه دکتر بتول مشکین فام - استاد دانشگاه الزهرا- توسط ناشر جدیدش - دارالمعارف الحکمیه - در شمارگان 1000نسخه، در دست انتشار است.


دوگانگی‌رفتار هنرمندان‌،ضدداعش /سکوت‌ برای‌لبنان، دعابرای‌پاریس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۳
 
تگ برای پاریس دعا کنید، #prayforparis آنچنان در میان هنرمندان داغ است که هیچکدامشان را نگران برچسب سیاسی نمی‌کند؛ حال آنکه این اتفاق در قبال لبنان، سوریه، عراق و سایر کشورهای آسیای غربی می‌تواند از آنان یک شخصیت وابسته‌ی سیاسی و متحجر بسازد.
دوگانگی‌رفتار هنرمندان‌،ضدداعش /سکوت‌ برای‌لبنان، دعابرای‌پاریس
به گزارش جهان به نقل از الف، بار دیگر عملیاتی تروریستی داعش، اما این بار نه در لبنان و سوریه و عراق بلکه در قلب فرانسه، حوالی ورزشگاه «استاد دو فرانس». شاید همین مکان متفاوت بود که صدای انفجار را در گوش برخی هنرمندان وطنی مهیب تر از صدای انفجار و فریاد مردم لبنان، یمن، عراق و سوریه در اتفاقات مشابه، جلوه داد. به طوری که به محض اعلام خبر جنایت جدید داعش، این بار برخی هنرمندان ترجیح دادند در قبال این واقعه سکوت نکنند و آزادانه استکبارستیزیشان را بیان کنند.

تگ برای پاریس دعا کنید، #prayforparis آنچنان در میان هنرمندان داغ است که هیچکدامشان را نگران برچسب سیاسی نمی‌کند؛ حال آنکه این اتفاق در قبال لبنان، سوریه، عراق و سایر کشورهای آسیای غربی می‌تواند از آنان یک شخصیت وابسته‌ی سیاسی و متحجر بسازد.

در زمانی که دو عملیات تروریستی در دو منطقه جهان اتفاق افتاده و هر دو عملیات نیز به یک شکل و توسط یک گروه صورت گرفته، قطعاً اهمیت دادن به یکی و چشم پوشاندن از دیگری، در نگاهی منطقی، مصداق نژادپرستی قرون وسطایی خواهد بود اما پاریس برای برخی پر سودتر از یک شهر دور افتاده مثل ضایحه در جنوب لبنان است.

غالب واکنش هنرمندان به اینگونه حوادث سیاسی در سه طیف جلوه می‌کند، عده ای معدودی از هنرمندان به دلیل دشمنی زیر پوستی که با تفکر جمهوری اسلامی و یا حتی ضدیتی که با اسلام دارند از هر فرصتی برای مبارزه با این اعتقادات استفاده می‌کنند و تلخ تر اینکه هر هنرمندی که زوایه ای با تفکرات شبه روشنفکری آنان داشته باشد محکوم به یک بایکوت و تهدید است. این همان برخورد دیکتاتور معابانه ای است که با هنرمندانی چون علیرضا افتخاری، شهاب حسینی، فریبا کوثری، امین حیایی، حامد کمیلی و... انجام شد. برنامه ریزی دقیقی که آنان را در طی یک عملیات رسانه ای به میزان موضع گیریشان تقبیح کرد. این گروه از هنرمندان اعتقادشان این است که نژاد یک شخصیت فرانسوی از یک یمنی یا بحرینی قابل احترام تر است و برتر است.

غالب هنرمندان اما در دسته ای جای می‌گیرند که سکوت را در مواقعی که احساس می‌کنند برچسب می‌خورند پیشه‌ی خود ساخته‌اند و تنها در مواقعی نظراتشان را منتشر می‌کنند که برای حضور آن‌ها در جشنواره‌ها، وجه اجتماعی آن‌ها، اقامتشان و موقعیت کاریشان و ... آن‌ها مشکلی ایجاد نشود.

از زمان انفجار تروریستی در فرانسه تا به حال جمع زیادی از اهالی هنر عمل داعش رو بسیار وحشیانه و مردم فرانسه را مستحق یاری دانسته‌اند زیرا که این عمل نه تنها برچسبی را متوجه آنان نمی‌کند بلکه گروه اول را هم خشنود می‌کند. این دسته از هنرمندان شاید دلشان به همان اندازه ای که برای یک کودک فرانسوی می‌تپد برای یک کودک یمنی نیز بسوزد اما واکنش آنان به جهت هجمه‌ی شبه روشنفکران عرصه هنر فقط سکوت است چرا که شکستن سکوت مساوی است با از دست رفتن منافعشان.

گروه سوم از هنرمندان کسانی هستند که با درک خود از فضا، ظلم‌هایی را که می‌بینند تاب نمی‌آورند و از برچسب خوردن نیز هراسی ندارند اما گاهی آنقدر از سوی شبه روشنفکران بایکوت می‌شوند که به درس عبرتی برای هنرمندان دیگر هنرمندان تبدیل می‌شوند؛ تا جایی که خانواده‌ی آنان تهدید می‌شود و امنیت آنان در جامعه متزلزل می‌گردد. تهدیدهایی که خانواده‌ی علیرضا افتخاری از آن گفتند.
بر همین اساس نباید از موج اظهار نظرهای گسترده هنرمندان برای واقعه‌ی فرانسه، متعجب شد، چرا که این اظهار نظرها نه تنها برای آنان خطری ندارد بلکه وجه روشنفکری آنان را تقویت می‌کند. این فضا قابل پیش بینی بود، هرچه باشد برای یک هنرمند فرانسه، کن، نشان شوالیه، ادکلن های خوشبوی فرانسوی، شب‌های پاریس و شانزلیزه و ... را دارد اما جنوب شیعه نشین لبنان برایش حاصلی جز برچسب خوردن نداشته و ندارد پس سکوت می‌کند.

ارسال نظر