آخرین خبر

  • • جریمه برای کشف حجاب درخودرو
  • دوشنبه 23 شهریورماه 94

    در کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس تصویب شد
    تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۰

    سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس از مصوبه این کمیسیون مبنی بر جریمه یکصد هزار تومانی پلیس برای رانندگان مزاحم نوامیس و کشف حجاب در خودرو خبر داد.
    به گزارش جهان، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جلسه امروز کمیسیون، گفت: در جلسه امروز کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس برای بررسی طرح عفاف و حجاب، ۲ ماده این طرح مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

    وی افزود: طبق ماده یک طرح عفاف و حجاب، رانندگان یا سرنشینان وسیله نقلیه‌ای که اقدام به کشف حجاب و روزه‌خواری و یا رانندگانی که مزاحمت‌هایی را برای نوامیس مردم ایجاد می‌کنند و یا حرکات غیر متعارف خلاف عفت عمومی از خودشان بروز می‌دهند، متخلف محسوب شده و مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند با آنها برخورد کنند.

    سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس در همین زمینه تصریح کرد: براساس ماده یک طرح عفاف و حجاب، مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند با آن دسته از رانندگانی که برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد کرده و یا در خودروی خود اقدام به کشف حجاب و یا در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به روزه‌خواری می‌کنند، برخورد کرده و جریمه ۱۰۰ هزار تومانی برای آنها لحاظ کنند.

    حجت‌الاسلام پژمان‌فر ادامه داد: البته برای این دسته از رانندگان متخلف، علاوه بر جریمه یکصد هزار تومانی، در صورت تکرار این تخلفات ۱۰ نمره منفی، طبق موضوع ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز لحاظ شده و وسیله نقلیه آنها نیز به مدت ۷۲ ساعت توقیف خواهد شد.

    وی در پایان به ماده ۲ طرح عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: براساس ماده ۲ این طرح، دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل تمامی کارکنان دولت می‌شود، در صورت ارتکاب به تخلف مندرج در بند ۲۰ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، مشمول طرح عفاف و حجاب، توبیخ کتبی و درج در پرونده استخدامی شده و باید در مورد شخص متخلف تصمیم‌گیری شود؛ البته در صورت تکرار تخلف، به کسر حقوق فوق‌العاده شغل و یا عناوین مشابه و کسر یک سوم از حقوق یک ماه محکوم می‌شوند.

آخرین کتاب

  • • چاپ دوم ترجمه عربی رمانی که به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است
  • این اثر که به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است هم اینک چاپ دوم عربی آن در حال انتشار است.

    «آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت - نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبح¬های جمعه, از ساعت 8 تا 8:30 از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می شد، و طی بالغ بر 70 برنامه، توانست نظرات بسیاری از مخاطبان، و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند. به گونه ای که معظم له در یک دیدار حضوری با نویسنده و دست اندرکاران رادیویی این برنامه، آنان را مورد تفقد و تشویق قرار دادند و به ادامه کار سفارش کردند.

    این برنامه رادیویی سپس به زبانهای دیگر نیز ترجمه و از شبکه های برون مرزی صدا پخش شد. همان گونه که نمایش نسخه فارسی آن، پس از چندی، مجددا از صدای جمهوری اسلامی ایران بازپخش شد.

    این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره های کشوری شد. از آن جمله می توان به عنوان اثار برگزیده رتبه¬های اول و دوم دومین جشنواره قصه های قرآنی، پیامبران و ائمه» (مربوط به بررسی کتابهای ده سال سالهای 1374 تا 1384) برای آن اشاره کرد؛ که خود منجر به برگزاری مراسمی مستقل و با شکوه - با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی - برای تجلیل از نویسنده کتاب در سال 1384 شد. و بعدها با ترجمه به زبانهای عربی، انگلیسی (ترجمه پروفسور جیمز کلارک؛ قرار گرفته روی سایت آمازون)، اردو، ترکی استانبولی (منتشر شده توسط انتشارات کوثر استانبول و قرار گرفته روی سایت آمازون) و چاپ ترجمه عربی مجلد اول آن با عنوان «ها هو الیتیم بعین الله» در لبنان توسط انتشارات دارالتراث العربی و رونمایی از این ترجمه در کویت و ورود به بازارهای کتاب عربی همچون عراق، مورد استقبال مخاطبان عرب زبان نیز واقع شد. به گونه¬ای که در نمایشگاه کتاب بغداد تمام نسخ آن در همان روز نخست به اتمام رسید.

    «آنک یتیم نظر کرده» در چاپ دوم عربی خود به ترجمه دکتر بتول مشکین فام - استاد دانشگاه الزهرا- توسط ناشر جدیدش - دارالمعارف الحکمیه - در شمارگان 1000نسخه، در دست انتشار است.

خواندني‌هاي وب


محمدحسین صلواتیان : ظهور یک جریان غیر منطقی در تصویرگری کودک و نوجوان/ تصویرگران جوان ایرانی به یک لشگر تبدیل شده‌اند


یک تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: متاسفانه در روند تصویرگری برای کودک و نوجوان یک جریان غیر منطقی ظهور کرده، که تعدادی از تصویرگران در این مسیر حرکت می‌کنند و آن هم گسست رابطه متن و تصویر در فرایند تصویرگری است.

خبرگزاری فارس: ظهور یک جریان غیر منطقی در تصویرگری کودک و نوجوان/ تصویرگران جوان ایرانی به یک لشگر تبدیل شده‌اند

خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: محمد حسین صلواتیان تصویرگر، کاریکاتوریست و نویسنده کتاب و نشریات کودک و نوجوان سال‌های طولانی است که در این عرصه مشغول فعالیت است و انتشار بیش از یک هزار عنوان کتاب در داخل و خارج از کشور گواهی بر سابقه او در این عرصه است.

اولین تصویرگری او در سال 68 منتشر شده و از آن پس به صورت جدی به تصویرگری پرداخته است. «قصه‌ ما مثل شد»، «روزی بود روزی نبود»، «یک قل دو قل»، «داستان‌های مثنوی»، «قصه‌های قرآنی» از جمله کارهایی است که او تصویرگری آن را انجام داده است.

به بهانه تصویرگری کتاب‌های کودک و حواشی آن به سراغ او رفتیم. او در این گفت‌وگو به تفاوت مخاطب در خلق یک تصویر برای کتاب‌ها اشاره کرد. همچنین از وجود خط قرمز در این حوزه گفت و از نسل جدید تصویرگران نیز یاد کرد.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی ما با این تصویرگر کودک را می‌خوانید.

*تصویرگری کتاب کودک عطف به متن است

فارس: برای خلق تصویرهای کتاب‌هایی که به شما سپرده می‌شود به خصوص در حوزه کودک به چه مولفه‌هایی توجه دارید؟

صلواتیان: ویژگی‌های مهمی از تصویرگری کتاب کودک عطف به متن است. گروه سنی مخاطب متن، از 2 ساله تا حدودا 12 سال، که در دایره گروه سنی خردسال و کودک قرار می‌گیرد که در هر رده سنی از این طیف ویژگی‌هایی وجود دارد که مستقیما بر مختصات تصویر برای این مخاطب دخیل است. همچنین موضوع متن به عنوان مولفه دوم، بر تصویر تاثیر می‌گذارد. متن علمی، آموزشی، بهداشتی، تاریخی و ... در نوع نگاه تصویرگر اثر دارد. قالب متن، شعر، داستان، پی نما، قصه تصویر و ... نیز در ساختار تصویر بی تاثیر نیست.

ویژگی‌های مخاطب هم از عوامل موثر در خلق اثر است. تصویرگری برای کودک تهرانی با تصویرگری برای کودک روستای دور افتاده یک استان محروم تفاوت می‌کند. به این دلیل که سواد بصری مخاطب متفاوت است. گرچه با گسترش رسانه‌های بصری این تفاوت کمتر شده، ولی وجود داشته و باید در نظر گرفته شود. بنده تعداد زیادی کتاب برای کودکان عراقی، کویتی، لبنانی و کشورهای دیگر تصویرگری کرده‌ام. فضای تصویرها با فضای تصویرگری برای بچه‌های ایرانی کاملا متفاوت است.

قطع کتاب، تکنیک چاپ، نوع کاغذ، سلیقه و ویژگی‌های سفارش دهنده یا ناشر هم یقینا باید در نظر گرفته شود.

*دخالت در تصویرگری موجب نزول ارزش تصویر می‌شود

فارس: نقش نویسنده در خلق یک تصویر چه میزان است؟ یعنی نویسنده به شما به عنوان تصویرگر نظر می‌دهد؟

صلواتیان: رابطه متقابل نویسنده و تصویرگر بیشتر مواقع موجب غنی و جامع شدن تصویر می‌شود. مگر جایی که نویسنده بخواهد سلیقه‌ای در تصویرگری دخالت کند. که این امر موجب نزول ارزش تصویر می‌شود .البته این مشکل به ندرت پیش آمده و بیشتر دامن تصویرگران نو قلم را می‌گیرد.

مشورت کردن با نویسنده در فرایند تصویرگری فرصت ارزشمندی است که نباید از آن چشم پوشی کرد. بویژه بعضی از نویسندگان مانند آقای میرکیانی که در نقد و بررسی و مشاوره با تصویرگران آثارش بسیار موثر و سودمند هدایت می‌کنند.

*ظهور یک جریان غیرمنطقی در تصویرگری کودک و نوجوان

فارس: به نظر شما در تصویرگری کتاب کودک به منظور افزایش دریافت کودک از محتوای یک کتاب چه گزینه‌هایی باید رعایت شود؟

صلواتیان: در نظر گرفتن ذائقه بصری مخاطب و همچنین توان درک بصری خیلی مهم است. ما اجازه نداریم مخاطب را اذیت و سردرگم کنیم و یا به رای خود سلیقه بصری او را تغییر داده و دفرمه کنیم. ارتقای سواد بصری غیر از تغییر سلیقه بصری است که بحث خاص خود را دارد و در این مصاحبه نمی‌گنجد.

متاسفانه در روند تصویرگری برای کودک و نوجوان یک جریان غیر منطقی ظهور کرده، که تعدادی از تصویرگران در این مسیر حرکت می‌کنند و آن هم گسست رابطه متن و تصویر و استقلال تام تصویر در فرایند تصویرگری است. بعضی از تصویرگران معتقدند که تصویر هویت و استقلال خاص خود را دارد و نیاز به تقید متن نیست. ممکن است این حرف را به زبان نیاورند، ولی در آثار شان مشهود است. بویژه این معضل در آثار کسانی دیده می‌شود که بطور مفرط تحت تاثیر مطالعات تصویری خود قرار می‌گیرند و همه چیز را فدای یک تابلوی زیبای نقاشی می‌کنند. آثارشان ممکن است زیبا باشد؛ اما ربطی به تصویرگری ندارد. این موضوع هم بحث مطول دارد و خارج از ظرفیت این صفحات است.

*هر تصویری برای کودک مناسب نیست

فارس: آیا در تصویرگری کتاب کودک خطوط قرمز وجود دارد؟ و اگر وجود دارد آنها چیست؟

صلواتیان: بله، در تصویرگری برای کودکان بدون تردید حریم وجود دارد، همانطور که در همه شئونات دیگر کودک خط قرمز وجود دارد. از خوراک و ورزش و لباس و بازی بگیرید تا خواب و بهداشت و آموزش و بقیه شئونات. همانطور که اگر به یک کودک کم سن و سال یک کله پیاز را بدهید بخورد، نمی‌تواند بخورد و دهانش می‌سوزد و گریه‌اش می‌گیرد. در تصویر هم همین است. هر تصویری برای کودک مناسب نیست و حرف‌های زیادی در این باره که بماند.

فارس: تفاوت‌های تصویرگری کتاب کودک و بزرگسال در چیست؟ و آیا مفهومی به نام تصویرگری کتاب بزرگسال وجود دارد و مصطلح است؟

صلواتیان: تفاوتش در تفاوت بین این دو مخاطب است. حتما برای بزرگسالان هم تصویرگری وجود دارد. حداقل در کتاب‌های آموزشی، مثل آموزش‌های پزشکی و البته در کتاب‌های غیر آموزشی هم همچنین.

فارس: یکی از نکات مهم در تصویرگری خروجی اثر است. یعنی بعد از اینکه یک کار تولید شد خروجی آن که به صورت چاپی است باید از کیفیت خوبی برخودار باشد تا جذابیت لازم را ایجاد کند. شما به عنوان تصویرگر یک کتاب در مرحله خروجی گرفتن نقشی دارید؟

صلواتیان: بستگی به ناشر دارد. بعضی ناشران تصویرگر را در جریان روند تولید کتاب قرارداده و دخالت می‌دهند، ولی بعضی از ناشران تخت گاز می‌روند و تا سر بجنبانی، کتاب از مرحله صحافی هم گذشته است. من خیلی ذوق پیگیری کارهایم را نداشته‌ام و از این باب آثارم آسیب هم دیده‌اند. به هر حال، روحیه رفت و آمد به لیتوگرافی و چاپخانه را ندارم. خیلی همت کنم روی گرافیک کار نظر می‌دهم.

*مخاطب متوسط را در خلق تصویر در نظر می‌گیرم

فارس: بازخوردی از میزان ارتباط مخاطب با آثارتان داشته‌اید؟ و به طور کلی مخاطب ایرانی چه میزان با آثار ایرانی ارتباط برقرار می‌کند؟

صلواتیان: به لطف الهی عمده کتاب‌هایی که تصویر گری کرده‌ام پر فروش بوده‌اند. یکی از دلایل داشتن سفارش همیشگی، با وجود رکود بازار کتاب، همین امر است. بعضی از کتاب‌هایی که کار کرده‌ام تقریبا رکورد فروش دارند. من همیشه طیف متوسط مخاطب را در نظر می‌گیرم. بین بچه‌های روستای دور افتاده فلان استان محروم و کودک و نوجوان بالای شهر تهران، که البته کار خیلی ساده‌ای هم نیست. با همه این‌ها معتقدم امور جای دیگری رقم می‌خورد. مثل دعای مادر و یا ...

*تصویرگران جوان ایرانی به یک لشگر وسیع تبدیل شده‌اند

فارس: امروز وضعیت تصویرگری کتب کودک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صلواتیان: به دلیل گسترش پدیده‌های نو ظهور، به ویژه در عرصه رسانه و ارتباطات، دامنه کتاب محدود و محدودتر شده و به طبع آن تصویرگری کتاب هم همینطور. ولی عرصه‌های جدیدی برای تصویرگری باز شده که برای تعریف روشن آن به زمان نیاز داریم. تصویرگران نوجوان و جوان ایرانی هم به لطف خداوند، به یک لشگر وسیع تبدیل شده‌اند. هنرمندانی که یکی از یکی تواناتر و مستعدتر است.

وقتی این جوانان عزیز پر انرژی و خلاق را می‌بینم به وجد می‌آیم. مسئولین محترم و متولیان فرهنگی در برابر این ظرفیت عظیم، بار سنگینی بر دوش دارند. ایجاد زمینه‌های اشتغال از مهمترین کارهایی است که باید برای این عزیزان صورت گیرد. ما در برابر این فرزندان خوبمان مسئولیم و باید برایشان کارهای جدی انجام دهیم به یاری خداوند متعال.

ارسال نظر