آخرین خبر

  • • مطالعه انتقادي داستا نهاي کوتاه مجموعه داستان «پشت ديوار شب» از محمد رضا سرشار موضوع پايان نامه مقطع پيش دکتري یک دانشجوی هندی دانشگاه دهلی
  • پنجشنبه 27 اسفندماه 94

    مطالعه انتقادي داستا نهاي کوتاه مجموعه داستان «پشت ديوار شب» از محمد رضا سرشار موضوع پايان نامه مقطع پيش دکتري نور اشرف، دانشجوی هندی دانشگاه دهلی قرار گرفت.        

    Department of Persian University of Delhi

     

    DECLARATION

    I, hereby, declare this dissertation entitled "A critical study of short story writings of Mohammad Reza Sarshar (Pusht-e Diwar-e Shab)" submitted by me is my original work and has not been submitted to this or other University.

       

    Date:

                                                                                        NOOR ASHARAF

                                                                                        (Research Scholar)

     

     

    PROF. ALEEM ASHRAF KHAN                  PROF.CHANDER SHEKHAR

    (Supervisor)                                                (Head)

    فهرست بخشهای این پایان نامه که در 137 صفحه نوشته شده به قرار ذیل است:

    پيشگفتار       ۱- ۳  فصل اول:     ۴- ۱۸ 

    اوضاع سياسي و اجتماعي ايران پس از انقلاب اسلامي 

    فصل دوم:                                                                ۱۹ -۵۰ 

    احوال و آثار محمد رضا سرشار و معاصرين وي 

    فصل سوم:                                                             ۵۱ -۱۰۱ 

    مطالعة انتقادي داستان هاي کوتاه از محمد رضا سرشار  

    (پشت ديوار شب) 

      ۱۰۷- ۱۰۲

    نتيجه گيري:

      ۱۱۰- ۱۰۸

    منابع و مأخذ:  


    مولف در پیشگغتار رساله پایان نامه خود آورده است:

    «موضوع پایان نامه پيش دکتري بنده »مطالعه انتقادي پشت ديوار شب« اثر محمد رضا سرشار است. محمد رضا سرشار از نويسندگان مطرح ادبيات معاصر ايران است. داستان نويسي جزو لاينفک ادبيات همه زبا نهاي دنيا است. 

    روند داستان نويسي پس از پيروزي انقلاب اسلامي دچار تغيير و تحول اساسي شد. اکنون نويسندگان موضوعات جديدتري را فرا روي خود دداشتند و اين موضوعات با زندگي روزمره مردم و مباني اعتقادي آنها گره خورده بود.  

    محمد رضا سرشار معروف به رضا رهگذر، نويسنده، منتقد ادبي و گويندة برنامة راديو »قصة ظهر جمعه«، نيز جزو همين دسته از نويسندگان است که تحت تاثير ارزش هاي انقلاب اسلامي قلم به دست گرفت و با خلق آثار متنوع در حوزه هاي گوناگون نقش مهمي در گسترش ادبيات انقلاب اسلامي ايفا نمود. از اين نويسنده معاصر ايراني تاکنون کتاب هاي متعددي به چاپ رسيده که در جاي خود به تفصيل در آن باره گفتگو خواهد شد. 

    مجموعه داستان«پشت ديوار شب» يکي از آثار مهم سرشار در حوزه داستان نويسي است که در سال ۱۳۸۷شمسي ابر ي بار دوم از انتشارات توسعه کتاب ايران(تکا) در ۵۰۰۰ نسخه چاپ شد. اين اثر شامل ۱۲ داستان به قرار زير است: همسفران، جاده، يک اسب يک ماجرا، مدرسه، انشاهاي فريدون و زلفعلي، چشم حسود بترکه، بوي خوش سلامت، کولي، خداحافظ برادر، پشت ديوار شب، مانداب و حضور.. 

    اين پايان نامه در سه بخش تهيه شده است. در بخش اول اوضاع سياسي و اجتماعي ايران بعد از انقلاب اسلامي مورد بررسي قرار گرفته است. در بخش دوم احوال و آثار محمد رضا سرشار و معاصرين وي بيان شده است. در بخش سوم مجموعه داستان پشت ديوار شب مورد مطالعه انتقادي قرار گرفته است.»

    نور اشرف در این پیشگفتار افزوده است: «در پايان من از پروفسورعليم اشرف خان که استاد راهنماي بنده بودند و با شفقت و مهرباني تمام مرا در اين راه ياري نمودند، تشکر ويژه مي نمايم. من همچنين از پروفسور چندر شيکهر، رئيس گروه زبان فارسي دانشگاه دهلي، دکتر راجندر کمار، پروفسور گروه زبان فارسي دانشگاه دهلي و دکتر اختر حسين، دانشيار گروه فارسي دانشگاه جواهر لال نهرو تشکر مي نمايم. من همچنين از آقاي خان محمد صادق جونپوري، دانشجوي دکتري زبان فارسي دانشگاه دهلي، آقاي بلال اصدق، دانشجوي دکتري زبان فارسي دانشگاه دهلي و آقاي خورشيد احمد، استاد موقتي گروه فارسي دانشگاه دهلي تشکر مي نمايم که در جم عآوري منابع و تصحيح متن راهنماي من بودند.»

    مولف پایان نامه مذکور در نظر دارد این پایان نامه را در هند و در صورت پیدا شدن ناشر، در  ایران به چاپ برساند.

    قابل ذکر است: در آموزش عالی کشور هند مقطع تحصیلی پیش دکتری M.PHIL خوانده می شود که مقطعی میان کارشناسی ارشد (BA) و دکتری (PH.D) است.


آخرين نظرات خوانندگان

  • محمد: واقعا راسته عجب خوابیم و انها بیدارند خیلی به فکر ادامه
  • نامشخص: چقدراین استعمارگران پست وکثیفندوپست تروکثیف ترازانها دولتمردانی هستندکه برای ارتباط ادامه

آخرین کتاب

  • • انتشار چاپ چهاردهم «هدهد و ملکه بلقیس» از محمدرضا سرشار
  • سومین مجلد از مجموعه ده مجلدی «قصه های حیوانات در قرآن» با نام «هدهد و ملکه بلقیس» ترجمه محمدرضا سرشار به چهاردهمین چاپ خود رسید.
    این مجموعه که ابتدا در دهه 1370 با تصاویر اصلی تصویرگر لبنانی خود توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد پس از هشت بار چاپ به وسیله این ناشر، در دهه 1380 با تصویرگری چهار رنگ تصویرگران ایرانی از طریق انتشارات منادی تربیت انتشار یافت.
    «هدهد و ملکه بلقیس» که سومین مجلد از این مجموعه است در سال 1394 با شمارگان 3000 نسخه و بهای 3500 تومان توسط منادی تربیت به چاپ ششم رسید.
    نویسنده این مجموعه، عبدالودود امین - نویسنده لبنانی- است و مخاطبان آن دانش آموزان سالهای آخر دبستان اند.
    داستانهای این مجموعه همگی برگرفته از قصه های قرآن اند که در آنها حداقل یک حیوان نقش آفرینی دارد.
    ابتکار نویسنده در این است که هر یک از این داستانها از زبان و نگاه همان حیوانی نقل می شود که در آن نقش مهمی دارد. در این مجلد روایتگر داستان هدهد یا همان وزیر امور آب حضرت سلیمان نبی است.
    مجموعه ده مجلدی «قصه های حیوانات در قرآن» را می توان از انتشارات منادی تربیت با شماره تلفن مرکز88894292 پخش تهیه کرد.


معجزات یک جاسوس باهوش که آخوند مجتهد شد !

ﻣﺴﺘﺮ ﺟﯿﮑﺎﮎ ( ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﺳﯿﺪ ﺟﯿﮑﺎﮎ ) ﺟﺎﺳﻮﺱ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﻭﯾﻠﯿﺎﻡ ﺩﺍﺭﺳﯽ، ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩ . ﻭﯼ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥﭼﻮﭘﺎﻧﯽ ﮐﺮ ﻭ ﻻﻝ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﻫﻔﺖ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﯾﻞ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺁﻣﻮﺧﺘﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ ﺁﻥ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻧﻔﺖﺧﯿﺰ ﻣﺴﺠﺪﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﺳﮑﻨﯽ ﻣﯽﮔﺰﯾﻨﺪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺎ ﻓﻨﻮﻥ ﺷﻌﺒﺪﻩﺑﺎﺯﯼ ﻭ ﺣﺮﺑﻪﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ، ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺤﻠﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻌﻄﻮﻑ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺷﯿﻌﻪ، ﺟﺎ ﻣﯽﺯﻧﺪ. ﺟﯿﮑﺎﮎ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ ﻓﻘﻪ ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺟﻪﺀ ﺍﺟﺘﻬﺎﺩ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺟﺪ، ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﭘﯿﺶﻧﻤﺎﺯ ﺣﻀﻮﺭ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ

ﺍﯾﻦ ﺟﺎﺳﻮﺱ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ، ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : ﻣﻦ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺭﺍ ﺩﺭﺧﻮﺍﺏ ﺩﯾﺪﻡ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﺎﻧﻪ ﺍﻡ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ : " ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﮕﻮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﺩﻩ ﺳﯿﺎﻩ ﻭ ﻧﺠﺲ (ﻧﻔﺖ ) ﺩﻭﺭﯼ ﮐﻨﻨﺪ ". ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﺩﻋﺎﯾﺶ ﭘﯿﺮﺍﻫﻦ ﻭ ﻋﺒﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﯽ ﺯﻧﺪ ﻭ ﺍﺛﺮ ﺳﻔﯿﺪﯼ ﺩﺳﺘﯽ ﺭﻭﯼ ﺷﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﻣﺪﺭﮐﯽ ﺑﺮ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﻣﻦ. ﺍﻭ ﺩﺭﮐﺘﺎﺑﺶ ﺗﺸﺮﯾﺢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺭﻭﺯﯼ ﺗﮑﻪ ﺍﯼ ﮐﺎﻏﺬ ﺭﺍ ﺑﺸﮑﻞ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﯾﺪﻡ ﻭ ﺭﻭﯼ ﺷﺎﻧﻪ ﺍﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻡ ﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺯﯾﺮ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺩﺍﻍ ﺟﻨﻮﺏ ﻣﺎﻧﺪﻡ ﺗﺎ ﺧﻮﺏ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺍﻥ ﮐﺎﻏﺬ ﺗﯿﺮﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺛﺮ ﺩﺳﺖ ﺑﺮ ﺷﺎﻧﻪ ﺍﻡ ﻧﻘﺶ ﺑﺒﻨﺪﺩ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﺩﺭ ﻣﻨاظره ای ﺑﺎ ﯾﮏ ﺁﺧﻮﻧﺪ ﺷﯿﻌﻪ، ﻣﺪﻋﯽ ﺁﺗﺶ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺭﯾﺶ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﯾﺶ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﺍﺯ ﻧﺦ ﻧﺴﻮﺯ، ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ

ﺟﯿﮑﺎﮎ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺩﻫﻪ ۱۳۲۰ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪﯼ، ﻓﺮﻗﻪﺍﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪٔ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ،ﺑﻮﯾﺮﺍﺣﻤﺪ ﻭ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻃﻠﻮییاﻥ ﯾﺎ ﺳﺮﻭﺷﯿﺎﻥ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻮﻗﯿﺖ ﻗﺮﯾﺐﺍﻟﻮﻗﻮﻉ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﻬﺪﯼ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ.

معجزات!!! - از دیگر حکایات جیکاک عصای معروف است که با آن معجزه می کرد و وقتی آنرا به بدن کسی می زد به آن شوک عجیبی منتقل می شد! جیکاک مدعی بود عصای او بهترین وسیله برای تشخیص حلال زاده بودن افراد است و با همین شگرد بسیاری از کسانی را که به دلیل مختلف می خواست از وجهه اجتماعی و قدرت بیندازد ، تخریب می کرد ! بعد ها فاش شد که در عصای معجزه آسای مستر جیکاک جز یک پیل خشک الکتریکی و یک مدار ضعیف انتقال برق هیچ چیز وجود نداشته و جریان ضعیف برق باعث انتقال شوک الکتریکی به افراد نگون بختی می شده که مستر جیکاک هنگام تماس عصا با آنها ، دکمه وصل جریان را فشار می داده

  • در مجلسی او حاضران را دروغگو معرفی می کرد و هنگامی که قرار بر اثبات شد، کبریتی روشن کرد و گفت: هر کس راست بگوید این کبریت ریشش را نمی سوزاند. اول کبریت را به ریش خود گرفت که نسوخت سپس ریش تمام افراد ساده لوح حاضر را سوزاند . به آنها قبولاند که دروغ گفته اند و البته بعد ها مشخص شد که ریش او مصنوعی و نسوز بود

    • اقدام بعدی جیکاک پوشیدن لباس روحانیت و عمامه گزاری وی بود! جیکاک مجلس وعظ و منبر برپا میکرد و آخرش هم روضه امام حسین میخواند و وسط روضه موقعی که همه داغ می شدند ناگهان عمامه خود را به درون آتشی که وسط مجلس بود پرتاب میکرد! از بند قبل علاقه جیکاک به پارچه نسوز را بیاد دارید . عمامه نمیسوخت و جیکاک آنرا به عنوان معجزه خود بیان میکرد و ادعای سید بودن میکرد! در ضمن او هیچکس را هم به سیدی قبول نداشت چون عمامه آنها در آتش میسوخت! از اینجا بود که او به "سید جیکاک" معروف شد
  • به هنگام ملی شدن صنعت نفت، جیکاک یا به قولی سید جیکاک با گشت و گذار میان عشایر بختیاری این شعار را به گویش بختیاری برای آنها طرح نمود "تو که مهر علی توی دلته/ نفت ملی سی چنته

"یعنی تو که مهر علی را در دل داری برای چه به دنبال ملی شدن نفت هستی بعضی از عشایر بختیاری زندگی خود را رها کرده و با تشکیل دسته جات متعدد و درست کردن پرچم و علم های گوناگون علی علی گویان به امامزاده ها رفته و طلب عفو می کردند.

ﻣﻨﺎﺑﻊ ۱- ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﯾﻞ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ؛ ﺍﺛﺮ ﺭﺍﻑ ﮔﺎﺭﺛﻮﯾﺖ، ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﻣﻬﺮﺍﺏ ﺍﻣﯿﺮﯼ. ﺗﻬﺮﺍﻥ : ﺳﻬﻨﺪ، ۱۳۷۳ ۲ - ﺍﺳﻨﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ( ۱۳۲۰ - ۱۳۲۵ﻩ. ﺵ ) ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ : ﺯﺭﯾﻦﮐﻠﮏ، ﺑﻬﻨﺎﺯ. ﺗﻬﺮﺍﻥ : ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻭ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ۱۳۸۲

2 نظر

چقدراین استعمارگران پست وکثیفندوپست تروکثیف ترازانها دولتمردانی هستندکه برای ارتباط بااجنبی هاخودراجرمیدهند.حرامزاده ها.

واقعا راسته
عجب خوابیم و انها بیدارند
خیلی به فکر رفتم
ممنون

ارسال نظر