آخرین خبر

  • • چرا 4 میلیون دختر عربستانی بی‌شوهر مانده‌اند
  • شنبه 10 مردادماه 94

    یک پژوهش سعودی از افزایش 270 درصدی شمار دخترانِ مجرد خانه‌نشین عربستانی در 5 سال گذشته و رسیدن شمار آنان به 4 میلیون نفر طی سال جاری پرده برداشت.
    به گزارش مشرق، "احمد السنانی" جامعه شناس سعودی تاکید کرد: شمار دختران مجرد خانه نشین، در سال جاری به 4 میلیون دختر افزایش یافته است و این در حالی است که در سال 2010، این تعداد تنها 1.5 میلیون دختر بود.

    السنانی، بالا بودن مهریه، هزینه های سنگین ازدواج، تشویق دختران به پذیرش همسران ثروتمند، افزایش بیکاری در میان پسران و مردان سعودی در سال های اخیر و همچنین بحران مسکن و عدم ایفای نقش نهادهای اجتماعی و خیریه در حمایت از ازدواج، را از عوامل شکل گیری این پدیده در عربستان دانست.

    روزنامه عربستانی "مکه" روز پنج شنبه به نقل از السنانی نوشت: افزایش هزینه تالارهای ازدواج نیز یکی از عوامل افزایش پدیدۀ دختران مجرد است.

    السنانی تاکید کرد: هزینه تالارها از 50 تا 90 هزار ریال سعودی (45 تا 80 میلیون تومان) متغیر است و این مبلغ برای جوانان سعودی که در سن ازدواج به سر می برند، بسیار سنگین است.

    گفتنی است، افزایش غیر معمول شمار دختران مجرد در عربستان در شرایطی است که چند همسری در این کشور امری معمول است و برخی از مردان عربستانی همزمان تا 4 همسر دارند.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .

خواندني‌هاي وب


بازی کردن نقش پلیس بد در مذاکرات هسته ای؛ وارد کردن فرآورده های خونی آلوده و حمایت از توهین به ایران نشد!

شناسه خبر : ۲۱۸۲۹۹
نکته قابل توجه دیگر نیز اینکه علیرغم موارد منفی ثبت شده در عملکرد سیاسی فابیوس، وی روز گذشته در اقدامی کم سابقه یادداشتی در روزنامه دولتی ایران منتشر کرد! و این اقدام نشان داد مقامات دولتی یازدهم تا چه اندازه سفر فابیوس به تهران برایشان اهمیت دارد تا جایی که حتی روزنامه رسمی دولت را به عنوان تریبون اختصاصی فابیوس قبل از سفرش به تهران اختصاص دهند.
نکته قابل توجه دیگر نیز اینکه علیرغم موارد منفی ثبت شده در عملکرد سیاسی فابیوس، وی روز گذشته در اقدامی کم سابقه یادداشتی در روزنامه دولتی ایران منتشر کرد! و این اقدام نشان داد مقامات دولتی یازدهم تا چه اندازه سفر فابیوس به تهران برایشان اهمیت دارد تا جایی که حتی روزنامه رسمی دولت را به عنوان تریبون اختصاصی فابیوس قبل از سفرش به تهران اختصاص دهند.
گروه سیاسی- رجانیوز: سر انجام علیرغم اعتراض افکار عمومی علیه سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران، صبح امروز چهارشنبه لوران فابیوس به تهران آمد و مورد استقبال رسمی مسئولان دولتی قرار گرفت.
 
به گزارش رجانیوز، این اتفاق در حالی بوقوع پیوست که وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات هسته ای دو سال گذشته همواره نقش «پلیس بد» را بازی می کرد و در بسیاری از موراد ضمن زیاده خواهی های غیر منطقی از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، باعث  به نتیجه نرسیدن مذاکرات و طولانی شدن روند آن شده بود. بگونه ای که امروز نیز بسیاری معتقدند یکی از علل حصول «توافق بد» و عبور تیم مذاکره کننده ایران از بسیاری از خطوط قرمز، نقش منفی فابیوس در مذاکرات بوده است.
 
هم چنین وزیر خارجه فرانسه که به همین خاطر در بسیاری از محافل به نماینده رژیم صهیونیستی در مذاکرات شهرت یافته بود سال گذشته نیز در جریان توهین نشریه فرانسوی شارلی ابدو به پیامبر اسلام صل الله علی و آله وسلم، در مواضعی گستاخانه به اسم آزادی بیان به حمایت از این اقدام شنیع پرداخت و به جریحه دار کردن احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان پرداخت.
 
 
با این حال این دو موضوع تمام جرائم فراموش نشدنی فابیوس در آستانه سفر به تهران نبود بلکه جنایت تاریخی وی در سی سال قبل و نقش موثرش در وارد کردن فرآورده های خونی آلوده به ایران که منجر به ورود ویروس ایدز و هپاتیت به کشورمان شد، از مسایلی بود که انتظار می رفت به خاطر آن مسئولان دولت یازدهم به سادگی زیر بار سفر فابیوس به تهران نروند و لااقل قبل از عذرخواهی وی به خاطر  این مساله، حاضر به انداختن فرش قرمز زیر پای وی نشوند اما هیچ کدام از این موارد در تصمیم دولت اعتدال در دعوت از فابیوس به تهران تاثیری نداشت و امروز صبح وزیر خارجه فرانسه با دعوت رسمی ظریف به عنوان نخستین وزیر خارجه گروه ۵+۱  به تهران آمد.
 
نکته قابل توجه دیگر نیز اینکه علیرغم موارد منفی ثبت شده در عملکرد سیاسی فابیوس، وی روز گذشته در اقدامی کم سابقه یادداشتی در روزنامه دولتی ایران منتشر کرد! و این اقدام نشان داد مقامات دولتی یازدهم تا چه اندازه سفر فابیوس به تهران برایشان اهمیت دارد تا جایی که حتی روزنامه رسمی دولت را به عنوان تریبون اختصاصی فابیوس قبل از سفرش به تهران اختصاص دهند.
 
در مجموع به نظر می رسد فابیوس از سفرش به تهران انگیزه ای جز بازاریابی برای برخی شرکت های فرانسوی که در بعضا در آستانه ورشکستگی اقتصادی نیز هستند، ندارد و تلاش دارد تا در پس رفع برخی تحریم های اتحادیه اروپا، یکی از کشورهایی باشد که ایران را تبدیل به بازار مصرف تولید کنندگان فرانسوی کند.
 
لازم به ذکر است عملکرد مغرضانه و ضد ایرانی فرانسوی ها در چند سال اخیر به حدی بوده که در این باره رهبر معظم انقلاب نیز چندی قبل در نخستین روز سال ۹۲ در حرم رضوی علیه السلام فرمودند:
 
«بعضی از دولتهای دیگر هم دشمنی‌هائی دارند. من اینجا مناسب میدانم که بگویم مسئولین دولت فرانسه هم در چند سال اخیر دشمنی‌های آشکاری با ملت ایران کرده‌اند؛ این یک ناهوشمندی از سوی دولتمردان فرانسه است. انسان عاقل، بخصوص سیاستمدار عاقل، هرگز نباید انگیزه‌ی این را داشته باشد که موجودی را که دشمن او نیست، تبدیل به دشمن کند. ما با دولت فرانسه، با کشور فرانسه مشکلی نداشتیم؛ نه در طول تاریخ مشکلی داشتیم، نه در دوران حاضر؛ اما سیاست غلط از زمان سارکوزی ــ که دولت امروز فرانسه هم متأسفانه همان راه را میرود ــ دشمنی با ملت ایران است. به نظر ما این کار غلطی است، کار غیرمدبرانه و غیرعاقلانه‌ای است، کار ناهوشمندانه‌ای است.»

ارسال نظر