آخرین خبر

  • • فراخوان جشنواره داستان تهران
  • جمعه 05 تیرماه 94


    دومین جایزه داستان تهران فراخوان داد

    جایزه «داستان تهران» با انتشار فراخوانی از اهالی ادبیات دعوت کرد تا در دومین دوره این جایزه شرکت کنند.

    خبرگزاری فارس: دومین جایزه داستان تهران فراخوان داد

    به گزارش خبرگزاری فارس، جایزه «داستان تهران» با انتشار فراخوانی از اهالی ادبیات دعوت کرد تا در دومین دوره این جایزه شرکت کنند. محورهای محتوایی این فراخوان به شرح زیر است:

    -در داستان‌های ارسالی، شهر تهران باید نقشی محوری داشته باشد. به این معنا که داستان چنان با مؤلفه‌های شهری تهران گره خورده باشد که در مکان‌های دیگری جز این شهر قابل تصور نباشد. مؤلفه‌هایی از قبیل:

    -ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی (کوه‌های شمال تهران، ییلاق‌های اطراف تهران و ...)
    - ادوار و وقایع تاریخی شهر تهران (قیام مشروطیت، کودتای 28 مرداد، پیروزی انقلاب اسلامی و ...)
    -اماکن تاریخی شهر تهران (شمس‌العماره، لاله‌زار، موزه‌ی آبگینه و ... )
    -رویدادهای فرهنگی- هنری، ورزشی و... (جشنواره‌ها، شهرآوردها و ...)
    -نمادهای شهری و اماکن منحصر به فرد شهر تهران (میدان آزادی، برج میلاد، استادیوم آزادی، بازار تهران، فرودگاه مهرآباد و ...)
    -اماکن متبرکه و زیارتگاه‌های تهران (امامزاده‌ها، مساجد تاریخی، قطعه شهدا و ...)
    -سیستم حمل‌و‌نقل و فرهنگ ترافیک شهری (مترو، تاکسی، رانندگان و عابران و ...)
    -چهره‌ معماری شهر (برج‌ها، اتوبان‌ها، بوستان‌های شهری و ...)
    -سبک زندگی شهروندان تهرانی (مشاغل، دغدغه‌ها، شیوه‌های وقت‌گذرانی، تفریحات و ...)

    داستان‌های ارسالی باید حداکثر 5000 کلمه باشند. همچنین نباید قبلاً در هیچ کتاب، مجله و رسانه مکتوبی منتشر شده باشند. هر فرد می‌تواند تنها با یک اثر در جایزه داستان تهران شرکت کند. از آن‌جا که داستان‌های برگزیده در ماهنامه‌ داستان منتشر خواهند شد، آثار ارسالی باید با چارچوب‌ها و اصول محتوایی گروه ‌مجلات‌ همشهری همخوانی داشته باشند.

    آثار باید به صورت فایل Word به ایمیل جشنواره به نشانی dastanetehran@dastanmag.com ارسال شوند و آثاری که با فرمت‌های دیگر (PDF  و ...) یا به صورت بسته پستی ارسال شوند بررسی نخواهند شد. شرکت‌کنندگان می‌توانند برای اطلاع ار نحوه ارسال آثار و دریافت فرم شرکت در جایزه  به سایت جایزه «داستان تهران» به نشانی www.dastanetehran.dastanmag.com مراجعه کنند.

    بر اساس این فراخوان، مهلت ارسال آثار تا پایان مهرماه 94 است و زمان داوری اولیه آبان‌ماه  خواهد بود. زمان داوری نهایی نیز آذرماه  اعلام شده است.

    رتبه­‌های اول تا سوم جایزه داستان تهران به ترتیب 70 میلیون ریال، 50میلیون ریال و  30 میلیون ریال دریافت می­ کنند. از پنج اثر برتر نیز هر یک با مبلغ 10 میلیون ریال تقدیر خواهد شد.

    دومین جایزه «داستان تهران»  از سوی ماهنامه داستان همشهری برگزار می‌شود.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


هنرپیشه معروف: ده سال با تحریم ساختیم؛ باز هم می سازیم


یک بار خطا کردیم و اطلاعات دانشمندانمان را به غربی‌ها دادیم، آنها را در همین تهران به خاک و خون کشیدند. printنسخه قابل چاپ
هنرپیشه معروف: ۱۰ سال با تحریم ساخته‌ایم باز هم می‌سازیم
به گزارش جهان به نقل از نسیم، جلیل فرجاد بازیگر سینما؛ تئاتر و تلوزیون کشورمان درباره تقاضای ۵+۱ برای بازرسیهای خارج از عرف از تاسیسات دفاعی و اجازه بازجویی از دانشمندان هسته ای کشورمان گفت:‌ دلیلی ندارد ما دستمان را برای دشمن رو کنیم و در جنگ روانی قافیه را ببازیم. ما کشور قدرتمندی هستیم و باید به داشته های خودمان تکیه کنیم. این شرط و شروطهایی که برای ما گذاشته اند را اگر قبول کنیم با دست خودمان کاری کردیم تا آنها بر ما سیطره پیدا کنند.

به گفته این هنرمند پرونده هسته ای کشورمان یک موضوع ملی است و به جناح خاصی اختصاص ندارد و برداشت من این است که دیپلماتهای ما به مسئله هسته ای با عینک جناحی و حزبی نگاه نمی کند.

او افزود: پیش از این برداشت من این بود که پرونده هسته ای ایران با کار کارشناسی قابل حل شدن است اما به نظر می رسد ۵+۱ زورگویی می کنند و دنبال چیزهای دیگری هستند.

فرجاد خاطرنشان کرد: امریکا و هم پیمانانش از پیش کشیدن این بازرسیها قصد دارند به زعم خودشان نقطه ضعفهای احتمالی نظامی و دفاعی ایران را بشناسند تا اگر خیال حمله نظامی به سرشان زد با اطلاعات مکفی به این خیال خامشان جامه عمل بپوشانند.

او ادامه داد: ده سال است به بهانه هسته ای ما را تحریم کرده اند و ما صبر کرده ایم باز هم صبر می کنیم. این را هم بگویم که نفس من از جای گرم بلند نمی شود و جزو قشر مرفه بی درد هم نیستم وضع سینما تئاتر و تلوزیون که حرفه من است خیلی بحرانی است نمی خواهم ناله کنم خدا را شکر اما ما تا به حال با همه سختیها ساخته ایم و برای عزت و سربلندی مان هم خون داده ایم و باز هم می ایستیم. 

این بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به بیانات امام راحل درباره فرهنگ شهادت ادامه داد: قصد شعار دادن ندارم اما این جمله امام حرف حقی است که می فرماید ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد.
کد مطلب: 429725
 
 

ارسال نظر