آخرین خبر

  • • برگزاری مراسم یادبود ۷ شاعر فقید در سالروز درگذشت نصرالله مردانی
  • چهارشنبه 06 اسفندماه 93

    مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از برگزاری مراسم یادبود در قالب برنامه ادبی برای ۷ شاعر درگذشته طی سال‌های اخیر، به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم نصرالله مردانی خبر داد.
    خبرگزاری فارس: برگزاری مراسم یادبود ۷ شاعر فقید در سالروز درگذشت نصرالله مردانی
    علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ضمن اشاره به مراسم یادبود شاعران در مشهد مقدس اظهار داشت: روز شنبه نهم اسفند ماه همزمان با سالگرد نصرالله مردانی مراسمی در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

    قزوه در توضیح بیشتر ابراز داشت: به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم نصرالله مردانی و به همت مدکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و همکاری بخش فرهنگی آستان قدس رضوی مراسم یادبودی برای 7 خانواده شاعران و نویسنده فقید، در جوار حرم رضوی برپا می‌شود.

    به گفته این مدیر حوزه هنری، در این مراسم خانواده 7 شاعر و نویسنده از جمله مرحوم نصرالله مردانی، احمد زارعی، امیرحسین فردی، حسین حداد، شاهرخ اورامی، تیمور ترنج، مشفق کاشانی و دیگر شاعران و نویسندگان درگذشته حضور خواهند داشت.

    وی در توضیح بیشتر افزود: در این مراسم که در قالب برنامه‌ای ادبی برگزار می شود، اشعاری از سوی شاعران قرائت می شود و در ادامه یاد شاعران مرحوم گرامی داشته خواهد شد ضمن اینکه این مراسم همزمان با چهلمین روز درگذشت استاد مشفق کاشانی است از این رو برای این شاعر نیز یادبودی برقرار خواهد بود.

    گفتنی است، نصرالله مردانی شاعر غزل‌سرای انقلاب 19 اسفند 1382 بعد از گذراندن یک دوره بیماری در کربلا درگذشت. از او مجموعه‌های شعری چون: قانون عشق، ستیغ سخن،قیام نور و سمند طاعقه منتشر شده‌اند. همچنین نصرالله مردانی چهره ماندگار سال 82 است.

    انتهای پیام/و

    - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931206000447#sthash.6w6yM2Ta.dpuf

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


عرضه غیر قانونی کتاب یک فراری در کتابفروشی‌ها

ارشاد: سریع کتاب را جمع کردیم/ آموزگار: اداره اماکن سراغ متخلفان می‌رود
«تاریک خانه اشباح» اثری از اکبر گنجی فراری سیاسی است که به تازگی بدون مجوز مجددا چاپ شده و در حال عرضه است.
خبرگزاری فارس: عرضه غیر قانونی کتاب یک فراری در کتابفروشی‌ها
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، «تاریک خانه اشباح» نام کتابی است نوشته اکبر گنجی که توسط نشر طرح نو منتشر شد و با ادعای 22 بار تجدید چاپ اکنون از سوی برخی ناشران و کتاب‌فروشان خیابان انقلاب و راسته کریمخان در حال توزیع است. جالب‌تر اینکه نشر «طرح نو» مشمول ممنوعیت فعالیت است.


اکبر گنجی در «تاریک خانه اشباح» به بهانه بررسی قتل‌های زنجیره‌ای اتهامات فراوانی را به نظام و شخصیت‌های موثر در آن وارد کرد.

* کتاب غیر مجاز سریعا جمع شد

خبرنگار فارس با برزین ضرغامی مدیر ارشاد استان تهران گفت‌وگویی پیرامون این کتاب انجام داد که وی صراحتا اعلام کرد این کتاب جمع آوری شده است.

وی در ادامه ابراز داشت: «طرح نو» هم این کتاب را منتشر نکرده و ناشر در پی آن است تا بداند ناشر کیست؟

با این حال مشاهدات فارس نشان می‌دهد برخی کتاب‌فروشان همچنان به صورت غیرقانونی این کتاب را عرضه می‌کنند.

* همکاری با اداره اماکن برای مقابله با انتشار غیر قانونی

در ادامه پیگیری‌ها با محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت‌وگو کردیم وی با ابراز تاسف از اینکه مدتی است حجم وسیعی از کتاب‌ها به صورت غیر قانونی منتشر و توزیع می‌شود گفت: متاسفانه بخشی از این موضوع در کتاب‌فروشی‌ها انجام می شود، اما آن بخشی که عضو اتحادیه هستند اگر از آنها گزارشی به ما واصل شود، برخورد می‌کنیم البته بازرسی‌هایی داریم که این مراتب را کنترل می‌کنند.

به گفته آموزگار، مراتب برخورد هم متفاوت است ابتدا با تذکر و در ادامه برخوردهای دیگر را برای عدم ارتکاب مجدد اعمال می‌کنیم، اما همواره توصیه می‌کنیم که از اصالت فاکتورها ابتدا اطمینان حاصل کنند و نسبت به کتاب‌های غیر قانونی اقدام نکنند.

رئیس اتحادیه ناشران با بیان اینکه در کنار موارد مذکور نیروی انتظامی ضابط اجرایی این قضایا است، افزود: نیروی انتظامی قوانین مربوط به این تخلف را پیگیری و اعمال قانون می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط و اوضاع را فراهم کنیم تا تعداد کسانی که اقدام به این جرم می‌کنند و کم هم نیستند بیشتر نشود، ابراز داشت: باید ترتیبی اتخاذ شود که آنهایی که عضو اتحادیه هم نیستند به عضویت درآیند تا نظارت جامع صورت گیرد.

آموزگار با تذکر اینکه قانون نظام صنفی می‌گوید کلیه کسانی که به کار نشر می پردازند باید از اتحادیه مجوز دریافت کنند، اعلام کرد: در این میان گاهی ناشر مستقیما مرتکب تخلف می شود یعنی ممکن است اعلام وصول برای کتابی را از ارشاد دریافت نکرده باشد و در ادامه کتاب را توزیع کند، در صورتی که ناشر تا این جواز را نگرفته نمی‌تواند کتاب را توزیع کند، مجوز اعلام وصول هم برای این ارائه می‌شود تا ارشاد بداند همان کتابی را که مجوز داده در حال توزیع است تا در این صورت نظارت‌ها تکمیل شود، اگر ناشری بدون اعلام وصول اقدام به توزیع کند باید پرونده ناشر به هیات رسیدگی به تخلفات ارجاع شود.

وی گفت: اما اگر ناشر راسا اقدام به توزیع نکرده باشد، باید وحدت منافعی میان دولت و ناشران و کتابفروشان باشد تا این اشخاص را شناسایی و نسبت به تعقیب آنها اقدام شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اضافه کرد: در اتحادیه و سایت فراخوانی منتشر کرده و اعلام کردیم که کسانیکه مبادرت به انتشار غیر قانونی کنند ناشران اطلاعات‌ آنها را به اتحادیه بدهند تا با همکاری اداره اماکن نسبت به تعقیب آنها اقدام شود، تا در این صورت در چرخه کتاب شاهد کتاب غیر قانونی نباشیم.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931111000971#sthash.7uorgod4.dpuf

ارسال نظر