آخرین خبر

  • • سرشار: جایزه قلم زرین متعهدانه است/علی اکبر ولایتی نخستین کسی بود که به ما کمک کرد
  • شنبه 19 اردیبهشتماه 94

    نشست نقد و تحلیل جایزه قلم زرین برگزار شد

    تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۱


    محمدرضا سرشار در نشست نقد و تحلیل جایگاه جایزه قلم زرین گفت: ما در دهه 60 به جز جایزه وزارت ارشاد در زمینه داستان جایزه دیگری نداشتیم. تقریباً از نیمه اول دهه 70 جوایزی خصوصی تأسیس شد که ظاهراً خصوصی بود اما اغلب هزینه‌های آن را وزارت ارشاد تقبل می‌کرد.
    محمدرضا سرشار

    محمدرضا سرشار
    به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این نویسنده عنوان کرد: تا سال 1380 وزارت ارشاد در جایزه کتاب سال هیچ کتابی را به عنوان داستان برگزیده بزرگسال انتخاب نکرده بود. برای نخستین بار در سال 1381 کتاب مساله داری را به عنوان کتاب تقدیری انتخاب کردند. انجمن قلم در برابر این انتخاب واکنش نشان داد و نامه‌ای به وزیر ارشاد که آن موقع آقای مسجد جامعی بود، نوشت.

    وی افزود: انجمن قلم گفت که این کتاب این مسایل را دارد و بد است که از طرف ارشاد به عنوان کتاب تقدیری مطرح شود. آقایان به جای این‌که مستندات ما قانعشان کند یا توضیحی از ما بخواهند بلافاصله مصاحبه‌ای سفارشی در کتاب هفته، ارگان وزارت ارشاد تدارک دیدند و پرسش کننده و پاسخ دهنده سعی کردند به آن ایرادهایی که ما در آن نامه به آقای مسجدجامعی نوشته بودیم پاسخ دهند. آن‌ها یک طرفه به قاضی رفتند و یک طرفه هم برگشتند.

    این نویسنده کودک و نوجوان و بزرگسال ادامه داد: در دوره ابتدای روی کار آمدن دولت اصلاحات و در زمان وزارت آقای مهاجرانی ، ایشان دید که وزارت ارشاد طی 20 سالی که از انقلاب گذشته هیچ کتابی را در زمینه داستان به عنوان رمان و داستان برگزیده انتخاب نکرده است. فکر کنم تنها در زمینه داستان هم این اتفاق در زمینه جوایز ادبی ارشاد رخ داده بود. آقای مهاجرانی به تصور خودش جشنواره انتخاب 20 سال ادبیات داستانی پس از انقلاب را راه اندازی کرد، یعنی جدای از جوایز رسمی ارشاد. او با روشی بسیار غلط و غیر علمی و کاملاً جهت دار 20 نویسنده را با 20 اثرشان از سال‌های پس از انقلاب انتخاب کرد و در سال 1379 به آن‌ها جایزه دادند که آن موقع هم ما اعتراض‌هایی کردیم اما قدرت در دست کس دیگری بود.

    این منتقد ادبی توضیح داد: این چند اتفاق باعث شد که در سال 79 چند تن از دوستان ما و آن‌هایی که تعهدی به اسلام، انقلاب و قانون اساسی داشتند به انجمن قلم که یکسال بود تأسیس شده بود پیغام دهند و خواهش کنند که چرا شما یک جایزه ادبی مستقل تشکیل نمی‌دهید که دست‌کم کتاب‌های ارزشی و نویسندگان متعهد هم دیده شوند؟. تا آن زمان حدود 5 یا 6 جایزه خصوصی تأسیس شد که ربطی به جریان فکری انقلاب نداشت و هزینه همه را هم وزارت ارسال تقبل می‌کرد. به هر حال ما به عنوان نخستین جایزه ادبی که متعهد به انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی است را در سال 1379 تأسیس کردیم منتها نخستین بحث‌هایمان این بود که جایزه هزینه دارد و تشکیلات می‌خواهد.

    وی ادامه داد: آن زمان آقای ولایتی که در جلسه هیأت مؤسس انجمن بود گفت: من هزینه جایزه را می‌پردازم. حتی برای شروع با هزینه خرید کتاب‌ها برای داوری چک 500 هزار تومانی به ما داد. آن موقع وزارت ارشاد بنیاد فعلی ادبیات داستانی را نداشت بلکه دفتر مطالعات و تحقیقات داستانی داشت. جوان خوبی در رأس آن بود که با ما همفکر نبود اما آن‌قدر انصاف داشت که ارزش و جایگاه ما و انجمن قلم را می‌دانست. از او خواهش کردیم وزارت ارشاد کمکی به جایزه ما کند و آن سال هم ما همین هزینه را از ارشاد گرفتیم. نخستین دبیر جایزه ما سمیرا اصلا‌ن‌پور بود و قرار هم بود جشنواره سالانه برگزار شود. ایشان در حین کار اعلام کرد که کار سخت است و نمی‌شود و نمی‌رسیم و اولین جشنواره ما دوسالانه شد و در آبان 1381 برگزار شد. اما از سال بعد به صورت سالانه برگزار شد و دبیر دوره دوم آن آن راضیه تجار بود که در سه شاخه داستان، پژوهش و نقد ادبی و شعربه معرفی و انتخاب آثار برتر دست می زد. ارزش این جایزه تا به امروز بالاترین میزان را نسبت به دیگر جوایز خصوصی داشته و ما با اعطای هشت سکه به هر اثر برگزیده کارمان را شروع کردیم.

    محمود بشیری نیز در این نشست گفت: من به عنوان یک معلم دانشگاه با جایزه قلم زرین آشنا هستم. چون به حوزه شعر و داستان هم علاقه‌مندم. کتاب‌هایی که در انجمن قلم ایران و قلم زرین انتخاب می‌شوند در دانشگاه به عنوان کار پژوهشی به دانشجویان معرفی می‌کنم. به طور مثال در حوزه داستان کتاب «قاعده بازی» فیروز زنوزی جلالی را به عنوان پایان‌نامه به دانشجو دادم و کار خوبی هم از آب در آمد. یا کتاب «مأمور» علی مؤذنی که برای نخستین بار در جایزه قلم زرین به آن جایزه تعلق گرفت.

    احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست گفت: اگر قرار باشد بین جایزه قلم زرین و دیگر جوایز تفکیک و تناسبی را بسنجیم باید نمایندگانی را از آن جوایز در این نشست دعوت کنیم. همان‌طور که به لحاظ معنوی خودم را متعلق به جایزه قلم زرین می‌دانم خود را متعلق به جایزه جلال نمی‌دانم گرچه چند دوره هم آنجا داوری کرده‌ام. به گمانم باید نمایندگانی وجود داشته باشد که گفت و گو ها با طرح دلایل انجام شود. به گمانم تعدد چنین جلساتی لازم است و آماری هم می‌توان در این قبیل نشست‌ها ارایه داد.

    وی افزود: این آمارها خودش زبان گویا و سخن دارد. یکی از مسایل کلی در حوزه ادبیات این است که پرسش کلی پاسخ کلی می‌طلبد. وقتی روی جشنواره‌ای تمرکز دارید باید ببینیم که پرسش‌های در این زمینه چیست و چگونه باید پاسخ داد. سوال من این است که چرا باید روی یک جشنواره متمرکز شد. شاید به این دلیل که یکی از مهم‌ترین موضوعات در کشور ما جشنواره‌ها بوده روی آن متمرکز شده‌اید؟

    نشست نقد و تحلیل جایگاه جایزه قلم زرین در میان جوایز ادبی کشور عصر امروز در سالن کارنامه نشر برگزار شد.

آخرين نظرات خوانندگان

  • بچه: چقدر متواضع هستند ادامه

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


تازه ترین آثار استاد شهریار زرشناس در باره غرب شناسی رونمایی شد


در نمایشگاه کتاب تهران کتاب‌های جدید شهریار زرشناس که توسط انتشارات خبرگزاری تسنیم منتشر شده در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

خبرگزاری فارس: تازه‌ترین آثار شهریار زرشناس پیرامون غرب‌شناسی رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس، امروز در نمایشگاه کتاب تهران کتاب‌های جدید شهریار زرشناس که توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شده است در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

این مراسم با حضور محمدحسین رجبی دوانی، نویسنده و تحلیل‌گر و شهریار زرشناس، نویسنده کتاب برگزار شد. این 6 جلد کتاب شامل یک دوره 4جلدی «تاریخ غرب باستان» و یک دوره 2جلدی «مطالعات غرب‌شناسی بنیادین» است.

شهریار زرشناس نویسنده مجموعه کتاب های دوره‌های غرب شناسی درخصوص چگونگی گرایش به نوشتن تاریخ غرب گفت: سال 59 حدود 15 سالم بود. اولین اثر درباره تاریخ غرب که مسیر فکری مرا تغییر داد، نوشته محمد رجبی بود که در مجمع علامه طباطبایی درس می داد و کتاب هایی منتشر می کرد. در حال حاضر خیلی خوشحالم که ایشان در مراسم رونماییی این کتاب ها شرکت کردند چون اثر او مرا در این مسیر انداخت.

زرشناس درباره علت نگارش این مجموعه کتاب ها عنوان کرد: واقعیتی این است که ما درگیر جنگی تمام عیار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با غرب هستیم. این تعابیر را رهبر معظم انقلاب با عنوان شبیخون فرهنگی یاد کردند.

وی افزود: درگیر جنگ بودن اقتضائات و لوازمی دارد. جنگ فرهنگی در عرصه های مختلف عمومی، مناسبات و نحوه کنش مردم است که در این میان عرصه نظری کمتر مورد توجه است که بدون توجه به آن امکان حرکت به جلو نیست.

این نویسنده و غرب شناس تأکید کرد: زیربنای بسیاری از مسائل اخلاقی در مسائل نظری است. علت این مسائل نباید نادیده گرفته شود. وجهی از این مسائل هم به این برمی گردد که مسائل فرهنگی به مناسبات غیرفرهنگی نیز برمی گردد.

وی افزود: یک وجه مهم حرکت دشمن در جنگ نرم و عرصه نظری است که دشمن به آن حمله کرده و تنها نهفته در اخلاقیات نیست. به ما تصویری القا کردند که تاریخ و فرهنگ خود را نادیده بگیریم و غربی ها را در قالب فرهنگ اومانیستی ببینیم و از هویت خودمان فاصله بگیریم.

زرشناس با تأکید بر اینکه نظام دانشگاهی در زمینه آموزش باید بازنگری هایی انجام دهد، گفت: نظام دانشگاه باید بازنگری کند تاریخ غرب را به صورت دینی ارائه کند. روایت دینی به معنای روایتی مبتنی بر اندیشه ها و آرمان های غرب است. اما متأسفانه این مسأله در نظام دانشگاهی انجام نشده است. ما حتی یک دوره از تاریخ غرب نداشتیم و بیشتر بر مبنای مشهورات مدرنیستی غرب است.

وی افزود: بیش از 60 درصد دانشگاه های ما و 90 درصد متون درسی تفکرات سکولار اومانیستی را ترویج می کنند. مقام معظم رهبری می گویند کار فرهنگی باید اقناعی باید باشد. موشک این جنگ کتاب و مسلسل آن فیلم و محصولات فرهنگی است.

این نویسنده ادامه داد: نویسندگان و تاریخ نویسان غربی یونان را مهد تمدن می دانند اما جنبه های برده داری آن زمان و نقایص را فراموش می کنند. برهمین اساس پیشنهاد یک دوره 34 جلدی برهمین مبنا را انتشارات خبرگزاری تسنیم داد که متعهد به تفکر دینی تاریخی غرب و تاریخ ادبیات آن باشد.

زرشناس بیان کرد: قرار است مجموعه ای کارهای نقادانه نسبت به غرب در حوزه اندیشه و ادبیات در یک پروژه کلان جای گیرد. قصدمان این است که این آثار ملهم از تفکر اسلامی، متعهد به آرمان انقلاب و منتقد به مشهورات اومانیستی باشد.

وی افزود: این اولین گام در ظهور یک جریان جدی خودآگاه برای رسیدن به غرب شناسی انتقادی است. این جریان ها موثرتر از حرکات تبلیغی است که به ظواهر می پردازد.

نویسنده مجموعه کتاب های غرب شناسی یادآور شد: کار زیربنایی در این حوزه صورت نگرفته اما ما این حرکت را شروع کردیم و امیدوارم انتشارات تسنیم کمک کند تا اگر کار بنیادی انجام می دهیم، نتیجه دهد.

زرشناس با بیان خاطره ای نشریه سوره و همکاری با شهید آوینی گفت: سال 70 در مجله سوره همراه شهید آوینی بودیم. او معتقد به نظریات تئوریک بود و رئیس وقت حوزه هنری انتقاد می کرد که این مجله نباید وارد مباحث نظری شود. شهید آوینی معتقد بود او متوجه نمی شود که ما یک نسل را می پرورانیم. امیدوارم این حرکت تکثیر شود و از من تواناتر پیدا می شود که می تواند به خودآگاهی دینی و انقلابی ما کمک کند.

محمد رجبی رئیس سابق کتابخانه مجلس درخصوص اهمیت این مجموعه کتاب ها گفت: سال ها بود که درباره تاریخ فلسفه و فرهنگ و تمدن غرب دغدغه داشتم و فراوان از من سوال می شد که ما چه کتابی باید بخوانیم که فرهنگ و تمدن غرب و مجموعه درونی آن یعنی فلسفه و ادبیات را به صورت منسجم و یک طرح نظری روشن ارائه کنیم؟

رجبی با بیان این مجموعه کتاب ها بسیار دقیق بیان شده است، افزود: قبلا به صورت پراکنده افرادی مانند مددپور کارهایی انجام داده بودند که به عنوان اولین گام در این راه شناخته می شد. شاید آقای زرشناس نسبت به اهمیت کاری که انجام می دهند، فروتن باشند اما این کار نقطه شروعی است که کلید زدند تا پژوهشگران دیگر آن را ادامه دهند. اگر پژوهشگران دیگر بخواهند این کار را ادامه دهند باید به صورت مفصل تاریخ غرب را بنویسند.

وی با طرح پرسشی گفت: همیشه این سوال مطرح می شود که اگر بخواهیم تاریخ غرب را بنویسیم که به صورت یک طرح نظری و سیاسی و دیدگاهی براساس اصول بینشی باشد، چه طور باید به آن پرداخت؟

رجبی افزود:ما این کارها را درباره تاریخ اسلام ننوشتیم و چه طور امکان دیدن حوادث تاریخی به صورت وحیانی وجود دارد؟... نوشتار تحلیلی نیز برگرفته از مدل های غربی است. تاریخ دینی و غربی خیلی متفاوت است.

رئیس کتابخانه مجلس تأکید کرد: زرشناس نسبت به نگارش این کتاب ها شجاعت و درایت به خرج داده و من به انتشاراتی که این مجموعه ها را منتشر کرده تبریک می‌گویم چون واقعا کار مشکلی است. این آغاز یک حرکت است که ادامه دهنده آن خودشان است و مسأله دیگر اینکه به دیگران این جرأت را می دهد که می شود تاریخ دیگران و خودمان را با این ملاحظات نگاه کرد، فهمید و نوشت.

وی با بیان اینکه از خواندن این کتاب خوشحال شدم، افزود: شاید برخی مسائل جزئی در این کتاب به دلیل تسریع در حضور در نمایشگاه وجود داشته باشد که امکان برطرف شدن آن وجود دارد. به هر حال این مجموعه کتاب ها با هندسه منظم و مرتبی جلو رفته و نکات آن باید مد نظر گرفته شود تا تاریخ ایران باستان و ایران نیز این طور نوشته شود.

محمد رجبی در ادامه با توجه به اظهارات زرشناس گفت: نکات زرشناس مبنای قرآنی عمیق دارد. نکته مهم این است که در قرآن به این توصیه شده که ابتدا اهل تذکر و تفکر باشیم. ما باید نظرگاه ویژه ای داشته باشیم که تفکر الهی باید بر مبنای قرآن الهی باشد و تفکر بر این مبنا شکل بگیرد.

رجبی عنوان کرد: برای من از این جهت کار زرشناس ارزش شناخته می شود که افرادی مانند داوری و مددپور شروع کردند و باید اول دنبال ذکر بود. همه معتقدند باید اول فکر و تعقل صورت گیرد اما مقدمه آن ذکر الهی است. این ذکر بر مبنای تفکر قرآنی است که امیدوارم انتشارات تسنیم این کار را ادامه دهد.

عناوین دوره «تاریخ غرب باستان» به این شرح است:

جلد اول: یونان، از روزگاران کهن تا قرن 6 قبل از میلاد

جلد دوم: فراز و فرود یونان کلاسیک

جلد سوم: دوران هلنیسم (یونانی‌مآبی)

جلد چهارم: روم باستان

و دوره 2جلدی «مطالعات غرب‌شناسی بنیادین» نیز شامل این دو جلد است:

جلد اول: تولد غرب مدرن

جلد دوم: آغاز یک پایان.

مجموعه 6 جلدی «دوره‌های غرب‌شناسی» نوشته شهریار زرشناس در دو غرفه نشر معارف و نشر کتاب فردا عرضه می‌شود.


1 نظر

چقدر متواضع هستند

ارسال نظر