آخرین خبر

  • • خودروی هاشمی دانشجویان را زیر گرفت
  • دوشنبه 14 اردیبهشتماه 94

    تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۳

    به گفته شاهدان عینی خودروی هاشمی با شکستن زنجیره دانشجویان که برای ممانعت از ورود وی به دانشگاه تشکیل شده بود توانست وارد دانشگاه شود و در همین حین تعدادی از دانشجویان مصدوم شدند.
    به گزارش جهان به نقل از راه دانا، همزمان با فرا رسیدن روز استاد هاشمی رفسنجانی برنامه را برای حضور در دانشگاه امیر کبیر تدارک دیده که از ابتدای انتشار این خبر، حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت.

    با توجه به ورود خبرنگاران به این برنامه، دفتر آیت ا... تنها مجوز ورود به خبرنگارهای جریان های همسو با خود را صادر کرده و تلاش های دیگر رسانه ها را برای حضور در این برنامه با پاسخ همسو نبودن با آیت ا... و امکان ایجاد تنش ناکام گذاشت.

    به گفته شاهدان عینی خودروی هاشمی با شکستن زنجیره دانشجویان که برای ممانعت از ورود وی به دانشگاه تشکیل شده بود توانست وارد دانشگاه شود و در همین حین تعدادی از دانشجویان مصدوم شدند.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


هشتمین جشنواره داستان انقلاب فراخوان داد

نسخه چاپيارسال به دوستان
آخرین فرصت ارسال آثار: 5 آبان ماه سال جاری
راخوان هشتمین جشنواره سراسری داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) در 4 بخش رمان بزرگسال، رمان نوجوان، داستان کوتاه بزرگسال و داستان کوتاه نوجوان منتشر شد. هنرمندان تا 5 آبان ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
خبرگزاری فارس: هشتمین جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) فراخوان داد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، این جشنواره که در 4 بخش رمان بزرگسال، رمان نوجوان، داستان کوتاه بزرگسال و داستان کوتاه نوجوان برگزار می شود زمان ارسال آثار به آن حداکثر تا تاریخ 5 آبان و مراسم اختتامیه آن بهمن 94 در نظر گرفته شده است.

این جشنواره فراخوان خود را با موضوعات زیر برگزار می کند:
1-  مسائل و اتفاقات سال های قبل از انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب
2- حوادث و رویدادهای پس از انقلاب  همچون کودتای نوژه، حادثه طبس، درگیری های کردستان
3- سنگ اندازی های گروه های معاند پس از انقلاب همچون ترورها، فتنه ها، منافقین 
4- تأثیر انقلاب در منطقه و کشورهای اسلامی و همسایه همچون بیداری اسلامی
5- تهدیدهای پیدا و پنهان دشمنان انقلاب و فرصت های به دست آمده در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی

بر اساس این گزارش، هنرمندان می توانند با مراجعه به  وب سایت مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری به نشانی www.artfest.ir از مقررات شرکت در بخش های مختلف و شرایط عمومی وضع شده برای شرکت کنندگان مطلع شوند. 

همچنین جوایز بخش های مختلف این جشنواره به تفکیک  بدین شرح است: 
در بخش رمان بزرگسال به نفر اول 100 میلیون ریال، نفر دوم  70 میلیون ریال و نفر سوم50 میلیون ریال  اهدا می شود.
در بخش رمان نوجوان به نفر اول  50 میلیون ریال، نفر دوم 40 میلیون ریال و نفر سوم  30میلیون ریال جایزه نقدی تعلق می گیرد.
جوایز آثار بخش داستان کوتاه بزرگسال و نوجوان در هر بخش به رتبه های اول، دوم و سوم به ترتیب 35،25 و 15 میلیون ریال اهدا  می شود.

هنرمندان تا تاریخ 5 آبان ماه 1394 فرصت دارند تا آثار خود را  پس از ثبت نام اینترنتی و دریافت کد رهگیری در سایت جشنواره به نشانی www.artfest.ir به دبیرخانه مرکزی جشنواره های حوزه هنری به نشانی تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری طبقه همکف ارسال کنند.

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان این جشنواره بهمن ماه 1394 برگزار می شود.


ارسال نظر