آخرین خبر

  • • دوره های آموزش نویسندگی رایگان انجمن قلم ایران برای شهرستانیها: «فرصتی برابر» برای آنان که اهل قلم اند
  • چهارشنبه 20 خردادماه 94

    نویسنده و منتقد ادبیات داستانی گفت: برای توجه بیشتر به نویسندگان و هنرجویان ادبیات در شهرستان ها، طرح فرصت برابر در انجمن قلم ایران کلید خورد.

    به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا محمدرضا سرشار، نویسنده و منتقد متعهد ادبیات داستانی و یکی از اعضای هیئت موسس انجمن قلم در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، در راستای ارتباط نویسندگان شهرستانی با نویسندگان مطرح با حوزه های ادبیات، به طرح فرصت برابر توسط انجمن قلم ایران اشاره کرد و گفت: اگر در هر استانی انجمن ادبی مستقلی با تایید اداره ارشاد استان تشکیل شود انجمن قلم ،اساتید مطرح را برای تدریس و آموزش هنرجویان به شهرستان مورد نظر اعزام می کند.


    سرشار اظهار کرد: حد نصاب کلاس ها 40 نفر است که در آن هنرجویان در سه شاخه مجزای «مبانی داستان»، «مبانی شعر» و «مبانی ادبیات کودک و نوجوان» آموزش می بینند.


    وی افزود: اولین دوره این طرح هفته گذشته در گرگان برگزار و با استقبال خوبی مواجه شد.


    این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: در استان تهران نیز این دوره با حضور اساتید مطرح کشوری از اوایل مرداد ماه سال جاری آغاز می شود.


    علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت انجمن قلم ایران به نشانی anjomanghalam.ir مراجعه کنند.


آخرين نظرات خوانندگان

  • ک شادمان: درود برچنین پدرانی ادامه

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


آیت الله خزعلی: پدر خاتمی گفت پسرم غربزده است و خطرناک است!

بازخوانی مواضع علمای بصیر در فتنه 88 - بخش هشتم
آیت الله خزعلی: اگر پسرم قابل هدایت نیست انشالله اسلام و انقلاب از شر او مصون بمانند/ سطح فهم کروبی پایین است و مثل منتظری راحت گول می خورد

  گروه سیاسی- رجانیوز:  شاید بتوان گفت پنج سال پس از فتنه 88 زمان مناسبی است تا به  بازخوانی مواضع علمایی بپردازیم که در آن برهه با شجاعت به میدان آمده و به افشای ماهیت فتنه گران پرداختند، لذا در هشتمین گزارش از این سلسه مطالب، گزیده ای مواضع فراموش نشدنی آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی را در سال 88 مرور می کنیم: 


 
 
پسرم از راه را مستقیم منحرف شده و با من ارتباطی ندارد/ اگر قابل هدایت نیست انشالله اسلام و انقلاب از شر او مصون بمانند
 
در همان روزهای نخست بعد از انتخابات 88 و در حالی که مهدی خزعلی فرزند ناخلف آیت الله، با مواضع شاذ و ساختار شکنانه خود به بهانه تقلب در انتخابات در آتش فتنه گران می دمید، آیت الله خزعلی در 28 خرداد 88 با صدور نامه ای سرگشاده که در رسانه ها بازتاب یافت، ضمن اعلام برائت از فرزند ناخلف خود نوشت:
 
خداوند متعال مي‌فرمايد «يا ايها الذين آمنوا ان من ازواجكم و اولادكم عدوا لكم فاحذروهم» و نيز تذكر مي‌دهد «لا تجد قوما يومنون بالله و اليوم الاخر يوادون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آباءهم او ابناءهم.» در اين دو آيه ارجمندخداوند سبحان به ما تنبه مي‌دهد اگر اولادتان با خدا و رسول كنار نيامدند از آنها احتراز كنيد و آنها را دوست نداشته باشيد.
 
مدت مديدي است پسرم مهدي خزعلي از راه مستقيم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصحيت مي‌كنم و براي هدايتش متوسل به اولياي خدا مي‌شوم اثر نمي‌كند. با بعضي از علماي بزرگ صحبت كردم، فرمود دست نگه دار شايد به راه بيايد. ديگر كاسه صبرم لبريز شده، ديگر با او صحبت نمي‌كنم و حرف‌هاي نامناسب او را بر نمي‌تابم. ملت انقلابي عزيز هميشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل كند، نپذيرند. با من ارتباطي ندارد ولي الان هم دعا مي‌كنم خداوند به او توفيق دهد كه از راه انحرافي كه پيش گرفته است برگردد و گرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئيس جمهور و مسلمين عزيز را از شر او مصون و محفوظ بفرمايد.
 
 
مهدی هاشمی رادستگیر کنید 
 
آیت الله ابوالقاسم خزعلی عضو مجلس خبرگان رهبری پس از پایان کلاس تفسیر قرآن خود در ستاد نیروی هوایی سپاه در 21 شهریور 1388، در خصوص محاکمه فرماندهان آشوب های اخیر گفت: «یکی از سران فتنه آقای مهدی هاشمی است که دادستان موظف است هرچه زودتر او و دیگر سران اصلی فتنه را دستگیر و محاکمه کند.» 
 
وی همچنین از مسئولان امنیتی و قضائی خواست نسبت به افرادی که بر اثر تحریک احساسات دست به کاری زده اند، تخفیف قائل شوند
 
 
موسوی از ابتدا علاقمند به ولایت فقیه نبود/ کروبی مثل منتظری گول می‌خورد
 
ایشان در 10 مهر 89 در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه عواملی باعث شد سران فتنه اینگونه جلوی نظام بایستند، اظهارداشت: «موسوی از اول هم علاقمند به ولایت فقیه نبود و آقای دیالمه اشاره کرده که ایشان علاقمند به ولایت فقیه نیست و خودش را جا زده اما کروبی به این شکل نبود.»
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سطح فهم کروبی پایین است، تصریح‌کرد: «کروبی برای فوت امام (ره) ناراحتی بی‌نظیری از خود نشان داد اما چون فکرش مثل مرحوم منتظری کم است وی را گول می‌زنند مثل زمانی که با 300 میلیون شهرام جزایری گول خورد. وی با تأکید بر اینکه میرحسین از اول خودش را جا زد و تحریک برخی نیز در اقدامات وی نقش داشتند، متذکرشد: موسوی، کروبی و خاتمی به تحریک یک نفر روی کار آمدند و دختر و پسر آن‌ یک نفر نیز در این راستا حرکت می‌کنند.»
 
 
آیت الله خزعلی: به کروبی سیلی خواهم زد
 
 آیت‌الله خزعلی با رد درخواست کروبی برای دیدار با وی که به بهانه رفع کدورت‌ها مطرح شده بود در 18 مهر 89 گفت: من اگر در این مجلس حاضر شوم به کروبی سیلی خواهم زد.
 
 جهان نوشت: مهدی خزعلی، فرزند آیت‌الله خزعلی که مدتی پیش به دلیل همراهی با جریان فتنه از سوی بیت آیت‌الله خزعلی طرد شده است، از پاسخ قاطع پدر برای دیدار با مهدی کروبی خبر داده است. 
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان كرد: فتنه گرانی که برای 22خرداد امسال تقاضای مجوز قانونی کرده‌اند را باید گفت، شما که مجوز نمی‌خواستید، چه شد؟، شما که مردم را کشتید، چه شد؟، اصلا این‌ها جرأت دارند که دیگر بیایند؟، بدانیم که این‌ها برای 22خرداد آدم کشی و اغتشاش را می‌خواهند.
 
 
پدر خاتمی می گفت سر من غرب زده و خطرناک است
 
ایشان در شب های هشتم، نهم و دهم محرم 1388 در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی در بیان خاطره ای از پدر سید محمد خاتمی گفت که "در زمانی که سید محمد خاتمی به سمت وزارت ارشاد منصوب شد برای عرض تبریک به خدمت حضرت آیت‌الله خاتمی (پدر محمد خاتمی) رفتیم که با ناراحتی ایشان مواجه شدیم و ایشان گفت که "خطرناک است، پسر من غربزده است.
 
آیت الله خزعلی در ادامه سخنانش اضافه کرد که "متا سفانه در دوره ای افرادی غرب زده، رئیس جمهور شدند که باعث شدند کشور پسرفت کند. در جلسه ای 3 نفره که من و آیت الله جنتی در خدمت یکی از بزرگان بودیم. آیت الله جنتی گفت ما در شورای نگهبان به خاتمی رای دادیم و پشیمان هستیم." 
 
 
کسی دلسوز‌تر از آقای خامنه‌ای پیدا نمی‌کنید
 
آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی در مراسم تشییع پیکر پاک سردار شهید برونسی، در اردیبهشت 1390 اظهار داشت: اگر کسی 20 میلیون که نه اگر 40 میلیون نیز رای بیاورد اما ولی‌فقیه آن را تنفیذ نکند آن 40 میلیون رای برای آن شخص اعتباری به همراه ندارد. 
 
عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: در عصر حاضر رئیس و امام جامعه اسلامی شخصیتی است که امام راحل (ره) در مورد شخصیت ایشان می‌فرمایند "اگر دنبال شخصی دلسوز برای انقلاب اسلامی هستید کسی دلسوز‌تر از آقای خامنه‌ای پیدا نمی‌کنید " و حتی نیز امام راحل تاکید کردند " تا آقای خامنه‌ای هست دلواپسی نداشته باشید "
  

 موسوی و کروبی عامل توهین به امام حسین(ع) بودند/ برخی با عملکرد غلط فرزندانشان برخورد نکردند

 
آیت‌الله خزعلی چندی قبل نیز در اسفند 1392 در برنامه تلویزیونی «شناسنامه» در مورد فتنه گران اظهار داشت: سال 88 عکس امام(ره) را پاره کردند و به امام حسین (ع) توهین کردند. این کارها را میرحسین و کروبی انجام دادند و الان هم دل ما از دست این‌ها داغدار است.
 
آیت الله خزعلی در مورد پدیده آقازادگی هم اظهار داشت: آقازادگی برای عده‌ای خاص است که در انقلاب بد رفتار کردند. در این بین افرادی هم بودند که از رفتار فرزندان خود تبری جستند اما عده‌ای هم با فرزندان خود، با پسران و دخترانشان خوب رفتار می کردند و توجهی به کارهای آن‌ها نداشتند.
 
وی در مورد عملکرد مهدی خزعلی هم اظهار داشت: مهدی می‌گفت من می‌خواهم با مخالفین اسلام مبارزه کنم، من هم می گفتم یکی از مخالفین اسلام همان کسی است که از شما پشتیبانی می‌کند، چرا او را مذمت نمی‌کنید؟ در نهایت هم از او خواستم به منزل من نیاید. من حاضرم بدنم را قطعه قطعه کنند اما دین از دست نرود به همین دلیل هم به مهدی گفتم راهی به منزل ما ندارد البته هنوز هم او را دعا می کنم و از خدا می خواهم پسر گمراه من را به سمت هدایت ترغیب نماید. حیفم می آید او به جهنم برود.

1 نظر

درود برچنین پدرانی

ارسال نظر