آخرین خبر

  • • نشست معرفی و نقد رمانی که به پنج زبان زنده دنیا ترجمه شده است در قم
  • دوشنبه 08 دیماه 93

    به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم نشست معرفی و نقد رمانی که به 5 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، با همکاری مؤسسه جهاد فرهنگی حکمت در آستانه هفته وحدت کتاب«آنک آن یتیم نظر کرده»تألیف محمدرضا سرشار را در نشستی با حضور دکتر محسن پرویز عضو شورای مهندسی فرهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی و معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان ادبی و فرهنگی در قم نقد و بررسی می کند. «آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت - نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبحهای جمعه, از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می شد و توانست نظرات بسیاری از مخاطبان، و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند.این اثر که تا کنون هشت بار تجدید چاپ گردیده است پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره های کشوری قرار گرفت که از آن جمله می توان به‌عنوان اثر برگزیده دومین جشنواره قصه های قرآنی، «پیامبران و ائمه» (مربوط به بررسی کتابهای ده سال سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۴)برای آن اشاره کرد که خود منجر به برگزاری مراسمی مستقل و با شکوه - با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی - برای تجلیل از نویسنده کتاب در سال ۱۳۸۴شد.بعدها با ترجمه به زبانهای عربی، انگلیسی، اردو، ترکی استانبولی و چاپ مجلد اول ترجمه عربی آن در لبنان و رونمایی از این ترجمه در کویت و ورود به بازارهای کتاب عربی همچون عراق، مورد استقبال مخاطبان عرب زبان نیز واقع شد. گفتنی است نشست نقد و بررسی «آنک آن یتیم نظر کرده»روز پنج شنبه 11 دی از ساعت 14:30الی16:30 در سالن اجتماعات کتابخانه آیت الله خامنه ای واقع در قم،خیابان شهید لواسانی،خیابان ساحلی برگزار می شود.

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • رمانی از زندگی پیامبر(ص) به قلم محمد رضا سرشار
  • چاپ هشتم رمان «آنک آن یتیم نظر کرده» که به قلم محمدرضا سرشار نگاشته شده در مورد زندگی پیامبر(ص) است که توسط سوره مهر در آستانه سالروز وفات نبی مکرم اسلام به علاقه مندان کتاب معرفی می‌شود.

    به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، سرشار درباره انگیزه خود برای نوشتن نسخه نوجوانانه این اثر گفت: «فکر نوشتن از سرزمین نور از سال 1359 در ذهن من افتاد. اولین موجبش این بود که می‌‌دیدم هیچ کتاب داستانی ارزشمندی در مورد زندگی پیامبر(ص) برای نوجوانان ما منتشر نشده است.دوم اینکه میدانستم که اگر چنین کاری صورت بگیرد، در نگاه خواننده‌ی نوجوانان این اثر نسبت به دین‌‌شان یک تحول اساسی مثبت به وجود خواهد آمد. ضمن آنکه زندگی پیامبر ما آنقدر و پرکشش است که جدا از جنبه‌ی الهی و دینی آن، به خودی خود، می‌‌تواند موضوع یک داستان بسیار جذاب و پرهیجان باشد. به شرط آنکه این موضوع، در دست یک نویسنده، به معنی درست کلمه، قرار بگیرد. و البته، طمعِ بردن ثواب و اجرا آخرتی نیز، در این کار بی‌‌تاثیر نبود».

    این کتاب که پیش از این، توسط انتشاراتی دیگری منتشر می شد، سرانجام پس از حدود دو سال وقفه در تجدید چاپ و نایاب بودن ، به وسیله انتشارات سوره مهر، به چاپ هشتم خود (اول سوره مهر) رسید و به بازار نشر عرضه شد.«آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت - نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبحهای جمعه, از ساعت 8 تا 8:30 از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می شد، و طی بالغ بر 70 برنامه، توانست نظرات بسیاری از مخاطبان، و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند.

    این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره های کشوری قرار گرفت. که از آن جمله می توان به عنوان اثر برگزیده دومین جشنواره قصه های قرآنی، پیامبران و ائمه» (مربوط به بررسی کتابهای ده سال سالهای 1374 تا 1384) برای آن اشاره کرد؛ که خود منجر به برگزاری مراسمی مستقل و با شکوه - با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی - برای تجلیل از نویسنده کتاب در سال 1384 شد.

    بعدها با ترجمه به زبانهای عربی، انگلیسی، اردو، ترکی استانبولی - به همت حوزه هنری - و چاپ مجلد اول ترجمه عربی آن در لبنان توسط انتشارات دارالتراث العربی و رونمایی از این ترجمه در کویت و ورود به بازارهای کتاب عربی همچون عراق، مورد استقبال مخاطبان عرب زبان نیز واقع شد. همچنین چاپ ترکی استانبولی این اثر به تازگی توسط حسن علیمی بکتاش ترجمه و منتشر شده است.


شاعران بصیر و شعرهایی که باعث رسوایی خواص شد/ محمدتقی عزیزیان


هنوز ادیبانی هستند که به وظایف اجتماعی شعر و شاعر و قلم، واقفند و می‌دانند که افلاطون­‌ها نویسندگان بی­‌طرفی را که حدیث مردان نیک نکنند از مدینه فاضله می‌رانند.
خبرگزاری فارس: شاعران بصیر و شعرهایی که باعث رسوایی خواص شد
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، محمد تقی عزیزیان از نویسندگان کشورمان و رئیس انجمن قلم استان لرستان به مناسبت فرا رسیدن سالروز حماسه نه دی یادداشتی نوشته است. این یادداشت که هم مروری است بر واقعه 9 دی و هم گذری بر کتاب «مساله 22 خرداد نبود مساله 22 بهمن بود» برای انتشار در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته و به شرح زیر است:
بسمه تعالی

دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای

فرشته‌ات به دو دست دعا نگه دارد

«کام و مراد پادشاهان، حلال آنگاه باشد که دفع بَدان از رعیت بکنند چنان که شبان دفع گرگ از گوسفندان، اگر نتواند که بکند و نکند مزد شبانی حرام می‌ستاند، فَکَیفَ چون می‌تواند و نکند!؟»

با این مقدمه از سعدی شیرازی بحثمان را می­‌گشاییم:

این یک اصل ادبی- اجتماعی پذیرفته است که تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی، همواره موتور تغییر و تحولات ادبی بوده است. این تغییرات، تأثیرات و تأثرات، گاه در شکل و فرم انواع ادبی، نمود پیدا می‌­کند و گاه در محتوا و زبان که هر کدام در جایگاه خود، قابل بحث و بررسی هستند. یا به عبارتی دیگر بهترست بگوییم ادبیات هر عصری آینه‌­ای است که همه اتفاقات یا اکثر حوادث آن عصر را به مخاطبان خود می­‌نمایاند و اینجاست که ادبیات و آثار ادبی، مرجعی قابل صدق و گاهی صادق­تر از تاریخ‌های درباری می‌­شود که بر اساس سلیقه فاتحان و ملازمان سلاطین نگاشته می‌شوند. ادبیاتی که در جریان اتفاقات اجتماعی و از دل شاعران و نویسندگان مردمی در می­‌آید مرجعی قابل اعتماد می­‌شود برای پژوهشگرانی که تشنه حقیقتند و به دنبال واقعیت به کندوکاو می­‌پردازند.

همین قابل تصدیق بودن آثار ادبی، خود حاصل تفکرات ادبای آزاداندیشی است که چشم طمع به دست و دستک و دفتر و دیوان و دربار هیچ اربابی ندارند و غیر از برای گفتن حقیقت، هرگز دست به قلم نمی­‌شوند.

**دستاوردهای 9 دی در نظم و نثر

برای مطالعه و غور کردن در این گونه اتفاقات و تلفیق آن با متون نثر و نظم، می­‌توان به بی شمار متون تاریخی و ادبی اعصار گوناگون ادبیات کلاسیک و کهن و معاصر و مدرن فارسی مراجعه کنیم.

یکی از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر و در کشور ما به وقوع پیوست، حادثه‌ی 9 دی 1388 بود که علاوه بر مباحث و پیامدها و عبرت­‌های سیاسی-اجتماعی- اقتصادی و...، دستاوردهای ادبی هم به دنبال داشت. یکی از این دستاوردها پدید آمدن کتب گوناگون نظم و نثر بود که طی مدت کوتاهی با شکل گرفتن جریان‌های ادبی، به دست آمد.

البته این آثار به اعتبار انقلابی بودن، از خصیصه‌هایی مشابه به آثار دوران انقلاب اسلامی ایران برخوردارند که برخی از این خصیصه‌ها شعار زدگی و شتاب زدگی است که به سبب فرصت اندک تألیف و تحت تأثیر احساسات و به منظور کارکرد فی المجلسی و مقتضای حال سروده و نگاشته شده‌­اند؛ البته نه به آن ضعف­‌ها و نواقصی که در آثار روزهای نخستین انقلاب و دفاع مقدس قابل مشاهده است؛ بلکه با قوام بیشتر و استخوان بندی محکم‌­تر و مستحکم­‌تر.

این خصایص شامل آثاری می­‌شود که در همان بحبوحه­ حوادث 9 دی ماه، خلق شده‌اند که این معضل در ادامه و در آثاری که در سال‌های بعد و به مناسبت سالگردهای این حماسه خلق شدند کمتر مشهود است، هرچند آثار سال‌های بعدی کارکرد و تأثیر آثار روز اصلی حماسه را ندارند.

یکی از کتبی که با گردآوری اشعار سروده شده در روز 9 دی ماه 1388، منتشر شد. کتاب ارزشمند مسئله است که ضمن معرفی جریانی ادبی و پویا در کشور، نشان داد که ادیبانی هستند که هنوز به وظایف اجتماعی شعر و شاعر و قلم، واقفند و می‌دانند که افلاطون­‌ها نویسندگان بی­‌طرفی را که حدیث مردان نیک نکنند از مدینه فاضله می‌رانند.

**ویژگی شعرهایی که در فتنه سروده شدند

این کتاب در بردارنده آثار 45 شاعر از شعرای جوان معاصرست که در 336 صفحه و به همت علی محمد مودب و کاظم رستمی از سوی انتشارات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سال 88 آماده و در سال 89 وارد بازار نشر شده است.

از خصوصیات اشعار این مجموعه می­‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

نکوهش عافیت طلبی:

آن کس که به دست وام دارد

در بورس دو صد سهام دارد

اوقات فراغتش زیادست

ده دیش به پشت بام دارد

(احمدی، عباس - صفحه 13)

نکوهش سکوت خواص:

اینان دل سنگ و دست نرمی دارند

دم سردند و زبان گرمی دارند

آن سکه که بر مرده ای انداخته‌اند

روزی خودشان دوباره بر می‌دارند-(اردستانی مبین-صفحه 15)

*

در سرم نمی‌رود

که موسوی ... کروبی...

تل ...ابیب می‌خوانند.

...و خواص فرار می‌کنند از حقیقتی که می‌گویند تلخ است؛

مثل مکر نابغه‌ای که از صفین عمر و عاص-اشعری

و تازه باید دلمان هم برای کودکان اسراییل بسوزد

که موشک‌های غنی شده از

اورانیوم ضعیف شده را

نقاشی می‌کشند

و روباه پیر

با اخبار صحرایی‌اش زخم کهنه مان را درمان شود.

شاید

آرزویش را کمی سبز کنیم. (آسیابانی ناصر-صص 16-17)

نکوهش عدم بصیرت:

میزان چراغ بیت المال است

که دلش به حال طلحه نمی‌سوزد

حال فعلی ما را کسی نمی‌فهمد

که روزگارش را باتو میزان کرده باشد (استیری مجید-ص 18)

نکوهش عدم ولایتمداری و کج دهنی به پیروی از ولی فقیه و امیدواری به یاران ولی:

آیینه تمام قد عشق پیش تو

یاران چگونه سر ز خجالت بر آورند

این شاخه‌های سر به در ریشه در خزان

در محضر بهار چه برگ و بر آورند (امیری اسفندقه -مرتضی-ص 30)

*

امروز به غیر دل در این صحرا نیست

دل ریخته آنقدر که جای پا نیست

گویید که عمروعاصیان حیله بس است

آیید و ببینید که علی تنها نیست (انسانی-علی ص 34)

اعتبار بخشیدن به حضور در صحنه و انزجار از بی طرفی

تأکید بر ضرورت آگاهی به حوادث و فتنه‌های زمان خود

و... از دیگر مضامین آثار خلق شده در حواشی این اتفاق عظیم است که در این مقال نمی‌گنجد. در پایان نیز به تضمین حکایاتی از شیخ اجل سعدی شیرازی، یادداشت را به فرجام می­‌رسانیم:

ذوالنّون مصری پادشاهی را گفت شنیده‌ام فلان عامل را که فرستاد‌ ای به فلان ولایت بر رعیت دراز دستی می‌کند و ظلم روا می‌دارد. گفت روزی سزای وی بدهم. گفت بلی روزی سزای وی بدهی که مال از رعیت تمام شده باشد، پس به زجر و مصادره از وی بازستانی و در خزینه نهی، درویش و رعیت را چه سود دارد؟ پادشاه خجل گشت و دفع مضرّت عامل بفرمود در حال!

اینجاست که به شاعر شیرازی به توجیهات و اعتمادهای بیجا نیز توجه داشته و معتقد است که نباید تنها به نصیحت اکتفا کرد؛ زیرا «بدان را گوشمال دادن و گذاشتن همان مَثَل است که گرگ گرفتن و سوگند دادن».

یادداشت از: محمدتقی عزیزیان

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13931009000455#sthash.RhBKcHqW.dpuf

ارسال نظر