آخرین خبر

  • • دوره آموزشی نویسندگی ادبیات داستانی طرح «فرصت برابر» در گلستان برگزار شد
  • پنجشنبه 14 خردادماه 94

    دوره آموزشی نویسندگی ادبیات داستانی طرح فرصت برابر به وسیله انجمن قلم ایران با میزبانی انجمن نویسندگان استان گلستان با حضور محمدرضا سرشار رئیس انجمن قلم کشور در گرگان برگزار شد.
    به گزارش گلستان 24، غلامعلی نسایی مسئول انجمن نویسندگان استان گلستان ظهر امروز در دوره آموزشی نویسندگی تکمیلی اظهار داشت: این دوره آموزشی 4 روزه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و حدود 40 نفر از نویسندگان شیوه‌ها و سبک‌های مختلف نویسندگی را فرا گرفتند.

    وی افزود: این کارگاه آموزشی صبح و عصر برگزار شد و در پایان پس از گرفتن آزمون به پذیرفته‌شدگان گواهینامه انجمن قلم ایران اعطا می شود.

    مسئول انجمن نویسندگان استان گلستان با بیان اینکه بیش از 700 نفر عضو این انجمن هستند، تصریح کرد: هنر نویسندگی نقش مهمی در جاودانه کردن حماسه جوانان این کشور دارد و تاکنون کارگاه‌های آموزشی متعددی در این انجمن برگزار شده و دیدارهایی هم با مسئولان استان انجام شده است.

    نسایی افزود: عمده اهداف ما در این انجمن ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و اخلاقی کردن جامعه دینی بوسیله شناسایی و جذب نویسندگان و ساماندهی آنها است.

    وی اظهار داشت: استان گلستان نویسندگان خوبی دارد و برگزاری کلاس‌های آموزشی و حمایت از نویسندگان در جهت تولید کتاب‌های فاخر و ارزشمند که تاریخ‌ساز آینده انقلاب اسلامی در دنیا باشد از مهم ترین کارهای انجمن است.

    مسئول انجمن نویسندگان استان گلستان گفت: این انجمن فراتر از کشور فکر می‌کند و با آرمانی جهانی و با تولید افکار انقلابی همچنان به موج بیداری اسلامی در دنیا با محوریت همیاری و همدلی امید دارد.

    رئیس انجمن قلم ایران هم در این مراسم گفت : این طرح ذیل عنوان طرح «فرصت برابر» انجمن قلم ایران برای ایجاد عدالت آموزشی و دسترسی جوانان مستعد سراسر کشور به مهارت‌های نویسندگی به وسیله بهترین مدرسان این رشته در کشور، برگزار می شود ت.

    محمدرضا سرشار افزود: استان گلستان نخستین استانی بود که به علت داشتن تشکیلات رسمی انجمن نویسندگان و اعلام آمادگی مسئولان آن این طرح را اجرا کردیم./تسنیم

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


زندانی گوانتانامو: شکنجه گران آمریکایی با تهدید تجاوز به دختر 5 ساله ام قصد گرفتن اعتراف از مرا داشتند


آخرین زندانی انگلیسی گوآنتانامو که بدون اتهام مدت ۱۳ سال در حبس بود، پس از آزادی با اشاره به انواع شکنجه‌های غیرانسانی گفت از تهدید به تجاوز به دختربچه ۵ ساله‌اش برای اعتراف گرفتن از وی، استفاده می‌شد.

خبرگزاری فارس: شکنجه‌گران آمریکایی با تهدید تجاوز به دختر ۵ ساله‌ام قصد اعتراف گرفتن داشتند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «شاکر عامر» زندانی انگلیسی است که بدون محرز شدن اتهامی به مدت بیش از 13 سال در زندان‌های گوآنتانامو در بند آمریکا‌یی‌ها بود که پس از آزادی از انواع شکنجه‌های غیر انسانی بر روی زندانیان سخن گفت.

به نوشته ایندیپندنت، شاکر عامر که اکنون 48 سال سن دارد ضمن اشاره به شکنجه‌های گوآنتانامو گفت شکنجه‌ کنندگان آمریکایی وی را تهدید کرده بودند در صورت عدم اعتراف به رابطه با القاعده، به دختر بچه 5 ساله وی تجاوز خواهند کرد.

عامر که هیچگاه در زندگی‌اش زندانی نشده و اتهامی نداشته است، در افغانستان به اتهام مشکوک بودن به همکاری با القاعده توسط آمریکایی‌ها دستگیر شده بود؛ وی در افغانستان برای خیریه کودکان کار می‌کرد.

شاکر عامر گفت هنگام حبس در گوآنتانامو شکنجه‌ کنندگان با استفاده از نام دختر کوچکش و تهدید به استفاده از انواع شکنجه بر روی این فرزند خردسالش، وی را می‌ترساندند.

وی ادامه داد، شکنجه‌‌کنندگان یک زندانی را روزانه به مدت دو تا سه ساعت بوسیله یک سیم با روکش فلزی، کمربند و یک شلنگ در مقابل چشمان همه کتک می‌زدند. عامر هم‌چنین گفته است که 5 نفر یک زندانی را شلاق می‌زدند و با لگد بر صورت، بدن و سرش ضربه می‌زدند.

وی در یکی از زندان‌های سیا با شکنجه‌هایی هم‌چون تحقیر، محرومیت از خواب، غذا و آّب به علاوه قرار گرفتن در معرض سرما مواجه بود.

عامر ضمن اشاره به این نوع از شکنجه‌ها گفت: «دیگر انسانیتی در میان نبود، عزت و غرور و انسانیتم را از دست داده بودم. تبدیل به یک حیوان می‌شوی و می‌دانی اگر این کار را انجام ندهی، با زور تو را وادار می‌کنند این‌گونه رفتار کنی.»

وی افزود: «این شکنجه‌ها آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا جایی که تو را از بین ببرند و ذهنت خالی شود و فکر کنی که در این دنیا نیستی و رویا می‌بینی.»

عامر به بدترین بخش این شکنجه‌ها اشاره کرد و گفت: «گاهی رفتاری مهربان دارند و کاملا تو را نابود می‌کنند. همه این‌ها با هم اتفاق می‌افتد و نمی‌دانی چه چیزی را دوست داشته باشی و از چه چیز متنفر باشی.»

عامر ادامه داد بعد از آن‌که به وی گفته شد به گوآنتانامو برده می‌شود، یک افسر انگلیسی با وی ملاقات کرد. وی ادامه داد اما بعد از اینکه این افسر انگلیسی گفت که نمی‌تواند هیچ کاری برایش انجام دهد، وی با این افسر صحبتی نکرد.

شبکه خبری راشاتودی با اشاره به موضوع شاکر عامر نوشت، وی بعد از آزادی گفته است در حضور نمایندگان نیروهای امنیتی انگلیس شکنجه می‌شده است. این سخنان عامر از همدستی انگلیسی‌ها با آمریکایی‌ها در شکنجه زندانیان حکایت دارد.

ارسال نظر