آخرین خبر

  • • خش هایی از کتاب آنک آن یتیم نظر کرده در کتابخانه علامه طباطبایی به نمایش درآمد
  • چهارشنبه 08 اردیبهشتماه 95

    منبع : لیزنا
    اجرای نمایشنامه کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» در کتابخانه علامه طباطبایی
    به گزارش لیزنا، هایده امیری، کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی گفت: در بازدید آموزشگاه دخترانه شهید مدرس شهر محلات، دانش ‌آموزان پایه نهم این مدرسه با بخش‌های مختلف کتابخانه از جمله پایگاه اصلی، مرجع، کمک درسی، نوجوان، داده ‌ها، نشریات و اینترنت آشنا شدند و در خصوص نحوه جستجوی کتاب توضیحاتی برای آن ‌ها ارائه شد.

    وی افزود: در ادامه دانش ‌آموزان با حضور در بخش کودک کتابخانه، قسمت هایی از کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» را به صورت نمایشنامه به اجرا درآوردند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. کتاب «آنک یتیم نظرکرده» تالیف محمدرضا سرشار یکی از کتاب‌های منتخب طرح «۵۰ کتاب سال» نهاد کتابخانه های عمومی کشور است که برای مطالعه به مخاطبین در اردیبهشت ماه معرفی شده است.

    کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی افزود: «آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت- نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبح های جمعه از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می‌ شد و توانست نظرات بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند.

    وی اضافه کرد: اجرای نمایش از روی کتاب، لذت مطالعه را دوچندان می کند و به دنبال اجرای برنامه ‌هایی هستیم که لذت مطالعه و اعتماد به نفس را در دانش آموزان مدارس افزایش دهد.

    گفتنی است «۵۰ کتاب سال» یکی از طرح ‌های ترویجی نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور در سال جاری است که طی آن در هر ماه تعدادی کتاب در حوزه‌ های مختلف مطالعاتی توسط کارشناسان و صاحب نظران انتخاب و جهت معرفی و اجرای ویژه برنامه‌ های فرهنگی به کتابخانه های عمومی ابلاغ می شود.

آخرين نظرات خوانندگان

  • مدیر: سلام علیکم احتمالا حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی. ادامه
  • نامشخص: سلام آیا در مشهد کانون آموزشی داستان نویسی متعهد وجود ادامه
  • اماكن منسية: نشست صمیمی اعضای کانون ادبیات داستانی(مشهد)با نویسنده معاصر ،محمدرضا سرشار ادامه
  • مسعودي: سلام سوال : مركزي را براي دسترسي به داستانها صوتي ادامه
  • مدیر: سلام. دعا کنید کانون اندیشه جوان زودتر کتاب «سلول بنیادین ادامه
  • حسام: سلام ... من یک نویسنده ام و عاشق این حرفه ادامه
  • یگانه سعادتی فرد: با سلام برای خواندن تعدادی از داستان هایم به وبلاگ ادامه
  • مدیر: سلام . با 88059319 انجمن قلم تماس بگیرید و کارتان ادامه
  • رها جعفری: سلام من دانشجوی ریاضی هستم و دوست دارم یه نویسنده ادامه

آخرین کتاب

  • • «راز شهرت صادق هدایت» از نگاه سرشار
  • خبرگزاری شبستان:كتاب «راز شهرت صادق هدایت» به قلم محمدرضا سرشار توسط مركز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه منتشر شد.

    به گزارش خبرگزاری شبستان، پایگاه خبری حوزه هنری، كتاب «راز شهرت صادق هدایت» اثر استاد محمدرضا سرشار بوده كه در گروه ادب و هنر مركز پژوهش های جوان پژوهشگاه سامان یافته و به بررسی شخصیت، آثار، عوامل شهرت و جایگاه صادق هدایت در جامعه فرهنگی و اجتماع ایران معاصر می پردازد.
    در این كتاب محقق محترم كوشیده تا بر اساس گفته‌ های دوستان و طرفداران صادق هدایت و برخی سرشناسان جریان طیف روشنفكری معاصر، نكته ‌های مغفولی از نحوه به شهرت رسیدن صادق هدایت و افرادی مانند او را بیان نماید. در این كتاب شیوه و چگونگی تربیت خانوادگی، ویژگی های فردی، عوامل تأثیرگذار خارجی و محیطی و ... كه در تكوین و شكل گیری شهرت صادق هدایت تاثیرگذار بوده‌اند، به روشنی مورد بازكاوی و استدلال قرار گرفته و برای مستندسازی متن از منابع متعددی كه طی نیم قرن اخیر منتشر شده اند، استفاده شده است. كتاب یاد شده در ویراست جدید دارای یك امتیاز بارز است و آن پردازش اندیشه نویسنده ای مانند هدایت درون جریان هم اندیش و همراه با اوست. در این رهگذر به اقدامات روشمند غرب برای روشنفكر‌سازی و اسطوره ‌پردازی در كشورهای جهان سوم نیز اشارات ارزشمندی شده است.
    «راز شهرت صادق هدایت» از سر فصل های متعددی به شرح زیر تشكیل شده است:
    شهرت مشكوك
    سازوكار چهره سازی در دنیای امروز
    چرا صادق هدایت؟
    دوران های سه گانه اندیشه ای هدایت
    علل و موجبات توجه ویژه غربیان به آثار صادق هدایت
    چگونگی آشنایی غریبان با آثار هدایت
    كفرِ محض
    غربزدگی و نفرت از ایران
    نیست انگاری
    عوامل بیرونی به شهرت رساننده هدایت
    استاد سرشار در بخشی از این كتاب می نویسد:
    «یك مشكل اصلی و اساسی هدایت ـ همچون دیگر همفكرانش؛ از راست گرفته تا چپ ـ بی ‌اطلاعی از كنه آموزه ‏ها و اصول اسلامی، بیگانگی با متون ما‌درِ شیعی، ناآشنایی با مؤمنان و مذهبی های اصیل و آگاه، و نداشتن حشر و نشر و مرآوده با آنان، قضاوت بر اساس مشهورات عوامانة رایج راجع به اسلام و نیز رفتارهای تودة مردم عوام بود. اما به جای آنكه دست كم به خاطر همین ضعف دانش و اطلاعات و ناآشنایی، در چارچوب رسالتی كه برای خود در ستیز با این مظاهر احساس می كرد و قائل بود، صرفاً به حمله به همین مظاهر اكتفا كند، به‌ گونه ‏ای با این قضایا برخورد می‏ كرد كه حاصل كارش ارائة چهره ‏ای به غایت كریه و مشئوم از اصل اسلام و تشیع و مسلمانان بود. این امر نیز تنها به علت ناآگاهی هدایت از صورتِ واقعی تعالیم حیات بخش اسلام نبود، بلكه به سبب آن بود كه او واقعاً و از اساس، به هجو و هزل و تحقیر و ـ به سهم خود ـ طرد اسلام و تشیع از جامعة ایران كمر بسته بود. از همین رو نیز، در داستان هایش، شاهد ورود او به مباحث جدی اسلامی نیستیم.»
    گفتنی است، كتاب «راز شهرت صادق هدایت» اثر استاد محمدرضا سرشار، با قیمت 18000 تومان توسط انتشارات كانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.


نشست صمیمی اعضای کانون ادبیات داستانی(مشهد)با نویسنده معاصر ،محمدرضا سرشار


جمعه یکم شهریور 1387
گزیده ای ازاين نشست /مهارتهاي نويسندگي و خلق داستان

عشق و تعهد دو مقوله ايست كه مي تواند در خلق ادبيات داستاني و كلا در نويسندگي موثر باشد.يك نويسنده در جهاد فرهنگي بايد به مثايه ي يك سرباز باشد.بسياري از محدوديتها و دردها را براي خود متحمل شود. و آنها را بشناسد و نسبت به آن متعهد باشد.اگر نه اين باشد و نه آن هيچ وقت ادبياتي شكل نخواهد گرفت.

*تجربه و لمس كردن هستي و واقعيات پيرامون آن قدرت توانايي نويسنده را افزايش مي دهد.تجربه بي واسطه.

*روانشناسي/يكي از مهمترين لازمه هاي نويسندگيست.

*انديشه/بالا بردن سطح اطلاعات عمومي معمولي از طريق مطالعه كتب:فلسفي-اعتقادي-تاريخي-سياسي -اقتصادي و هر منبعي كه بتواند اطلاعات شخص نويسنده را ارتقا دهد.

*نويسندگي بايد شغل اصلي فرد نويسنده باشد.نه اينكه از سر تفنن اگر فرصتي بدست آمد چيزي بنويسد.

*تحصيلات و داشتن انديشه مساوي است با جهاني شدن.

*نوشتن براي كودكان به مراتب مشكل تر است از نوشتن براي بزرگسالان.به گفته جرج اورول:نبوغ يادآوري ارادي دوران كودكيست.كساني كه از كودكي شان مي نويسند نابغه اند.

*تعريفي شفاف از هدف نوشتن:وظيفه ي هنر چيزي نيست جز خلق زيبايي.هنر در شرق هميشه متعهد بوده است.شاهد اين مدعا خيل نويسندگان عارف و فيلسوف و ...مي باشد.

نويسنده بايد اول حرفي براي گفتن داشته باشد سپس بدنبال ابزار برود.نه اينكه خودش ابزار شود براي ابزار. يك نويسنده بايد به آنچه مي گويد و مي نويسد يا عمل كند يا آنرا تجربه كرده باشد يا درد نويسندگي داشته باشد گويي با نوشته هايش زندگي كرده است .چخوف مي گويد:من اگر بجاي نويسندگي باغباني را پيشه كرده بودم ده سال عمرم بيشتر بود.

*چگونگي يافتن موضوع/كيفيت نگاه به زندگي و پيرامون آن اولين شرط پيدا كردن موضوع است.زندگي را معمولي نديدن! زندگي را معمولي ديدن برابر است با نيافتن موضوع.اگر هر روز همه چيز سر جاي خود باشد.هيچ اتفاق خاصي نيفتد و روز مره گي جاي نو شدن لحظه به لحظه را بگيرد ديگر موضوعي براي نوشتن نيست.تغيير زاويه ي ديد به زندگي مساوي است با زايش و پديدار شدن موضوع.يكنواختي زندگي بزرگترين مانع براي يافتن موضوع مي باشد.

*الهام گرفتن از نقاشي-فيلم...هيچي كه نباشد صفحات حوادث روزنامه ها پر است از الهام براي موضوع.

*هر روز در ساعتي خاص در جاي معيني بنشينيد و بنويسيد ولو اينكه موضوعي هم براي نوشتن نداشته باشيد.تا براي نوشتن شرطي بشويد.ذهن بايد بارور بشود با تلقيح.

*يكي از روشهاي مهم كارگاهي داستان نويسي اين است كه بطور مثال در جمع 30 نفري استاد از اولين شاگرد بخواهد يك جمله بگويد جمله بعدي را شاگرد بعدي و همينطور ادامه داشته باشد تا براي خودش تبديل شود به يك داستان.

*تمركز/تمركز روي يك موضوع خاص معجزه مي كند.اينكه ذهن انسان روي يك نكته و يا يك موضوع خاص متمركز باشد.مي خواهد راه برود به آن فكر كند.مي خواهد غذا بخورد به آن فكر كند.مي خواهد بخوابد به آن فكر كند...و بنويسد.

*نقد/نقد خودش يك كلاس غيابي است.فقط آثاري ماندگار مي مانند كه نقد شده باشند.حتي اگر نقدي بر عليه اثر باشد.همان نقد منفي باعث مي شود اثر بيشتر خوانده شود.زياد نقد شدن غيرت بي جاي نقد نشدن را از بين مي برد.اما فردي كه بخواهد يك داستان را نقد كند بايد حداقل به اندازه ي نويسنده داستان را بشناسد.نقد بايد همانند داستان ساختاري محكم و منسجم و يك فرمول داشته باشد.در وحله اول بايد مكتب نقد مشخص شود اعم از رمانتيك/سورئال/رئاليسم/.دانستن اصول داستان كوتاه يا بلند.دانستن عنصر غالب از هفت عنصر:پيرنگ/شخصيت....

*نقد انتخابات نيست استدلال لازمه ي نقد است.نقاد بايد عنصر به عنصر به نقد بپردازد تا عنصر غالب را در بياورد.

*خواندن نقدهاي پيشين در مورد همان اثر مورد نقد در شناختن عميق اثر كمكي موثر دارد.

نیره نورالهدی/بعدالظهر۳۰ مرداد/۸۷ در کانون ادبیات داستانی

No TrackBacks

TrackBack URL: http://www.sarshar.org/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/18

9 نظر

سلام
من دانشجوی ریاضی هستم و دوست دارم یه نویسنده بشم، یه رمان هم نوشتم، اما هیچکس رو نمیشناسم که بتونه بهم کمک کنه.
میتونید بهم کمک کنید؟

با سلام
برای خواندن تعدادی از داستان هایم به وبلاگ من سر بزنید
منتظر حضور گرم و نظرات شما هستم.
با تشکر.

سلام ...
من یک نویسنده ام و عاشق این حرفه و هنر هستم ...
تنها یک مشکل دارم !
آن هم اینکه در پیدا کردن سوژه مشکل دارم .
راهنمایی کنید .
تشکر

سلام
سوال : مركزي را براي دسترسي به داستانها صوتي به زبان استاد را معرفي فرماييد؟
با تشكر

نشست صمیمی اعضای کانون ادبیات داستانی(مشهد)با نویسنده معاصر ،محمدرضا سرشار - پايگاه رسمي محمدرضا سرشار(رضا رهگذر)Stenstromhttp://www.sarshar.orgاماكن منسية

سلام آیا در مشهد کانون آموزشی داستان نویسی متعهد وجود دارد؟

ارسال نظر