آخرین خبر

  • • سرشار: جایزه قلم زرین متعهدانه است/علی اکبر ولایتی نخستین کسی بود که به ما کمک کرد
  • شنبه 19 اردیبهشتماه 94

    نشست نقد و تحلیل جایزه قلم زرین برگزار شد

    تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۱


    محمدرضا سرشار در نشست نقد و تحلیل جایگاه جایزه قلم زرین گفت: ما در دهه 60 به جز جایزه وزارت ارشاد در زمینه داستان جایزه دیگری نداشتیم. تقریباً از نیمه اول دهه 70 جوایزی خصوصی تأسیس شد که ظاهراً خصوصی بود اما اغلب هزینه‌های آن را وزارت ارشاد تقبل می‌کرد.
    محمدرضا سرشار

    محمدرضا سرشار
    به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این نویسنده عنوان کرد: تا سال 1380 وزارت ارشاد در جایزه کتاب سال هیچ کتابی را به عنوان داستان برگزیده بزرگسال انتخاب نکرده بود. برای نخستین بار در سال 1381 کتاب مساله داری را به عنوان کتاب تقدیری انتخاب کردند. انجمن قلم در برابر این انتخاب واکنش نشان داد و نامه‌ای به وزیر ارشاد که آن موقع آقای مسجد جامعی بود، نوشت.

    وی افزود: انجمن قلم گفت که این کتاب این مسایل را دارد و بد است که از طرف ارشاد به عنوان کتاب تقدیری مطرح شود. آقایان به جای این‌که مستندات ما قانعشان کند یا توضیحی از ما بخواهند بلافاصله مصاحبه‌ای سفارشی در کتاب هفته، ارگان وزارت ارشاد تدارک دیدند و پرسش کننده و پاسخ دهنده سعی کردند به آن ایرادهایی که ما در آن نامه به آقای مسجدجامعی نوشته بودیم پاسخ دهند. آن‌ها یک طرفه به قاضی رفتند و یک طرفه هم برگشتند.

    این نویسنده کودک و نوجوان و بزرگسال ادامه داد: در دوره ابتدای روی کار آمدن دولت اصلاحات و در زمان وزارت آقای مهاجرانی ، ایشان دید که وزارت ارشاد طی 20 سالی که از انقلاب گذشته هیچ کتابی را در زمینه داستان به عنوان رمان و داستان برگزیده انتخاب نکرده است. فکر کنم تنها در زمینه داستان هم این اتفاق در زمینه جوایز ادبی ارشاد رخ داده بود. آقای مهاجرانی به تصور خودش جشنواره انتخاب 20 سال ادبیات داستانی پس از انقلاب را راه اندازی کرد، یعنی جدای از جوایز رسمی ارشاد. او با روشی بسیار غلط و غیر علمی و کاملاً جهت دار 20 نویسنده را با 20 اثرشان از سال‌های پس از انقلاب انتخاب کرد و در سال 1379 به آن‌ها جایزه دادند که آن موقع هم ما اعتراض‌هایی کردیم اما قدرت در دست کس دیگری بود.

    این منتقد ادبی توضیح داد: این چند اتفاق باعث شد که در سال 79 چند تن از دوستان ما و آن‌هایی که تعهدی به اسلام، انقلاب و قانون اساسی داشتند به انجمن قلم که یکسال بود تأسیس شده بود پیغام دهند و خواهش کنند که چرا شما یک جایزه ادبی مستقل تشکیل نمی‌دهید که دست‌کم کتاب‌های ارزشی و نویسندگان متعهد هم دیده شوند؟. تا آن زمان حدود 5 یا 6 جایزه خصوصی تأسیس شد که ربطی به جریان فکری انقلاب نداشت و هزینه همه را هم وزارت ارسال تقبل می‌کرد. به هر حال ما به عنوان نخستین جایزه ادبی که متعهد به انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی است را در سال 1379 تأسیس کردیم منتها نخستین بحث‌هایمان این بود که جایزه هزینه دارد و تشکیلات می‌خواهد.

    وی ادامه داد: آن زمان آقای ولایتی که در جلسه هیأت مؤسس انجمن بود گفت: من هزینه جایزه را می‌پردازم. حتی برای شروع با هزینه خرید کتاب‌ها برای داوری چک 500 هزار تومانی به ما داد. آن موقع وزارت ارشاد بنیاد فعلی ادبیات داستانی را نداشت بلکه دفتر مطالعات و تحقیقات داستانی داشت. جوان خوبی در رأس آن بود که با ما همفکر نبود اما آن‌قدر انصاف داشت که ارزش و جایگاه ما و انجمن قلم را می‌دانست. از او خواهش کردیم وزارت ارشاد کمکی به جایزه ما کند و آن سال هم ما همین هزینه را از ارشاد گرفتیم. نخستین دبیر جایزه ما سمیرا اصلا‌ن‌پور بود و قرار هم بود جشنواره سالانه برگزار شود. ایشان در حین کار اعلام کرد که کار سخت است و نمی‌شود و نمی‌رسیم و اولین جشنواره ما دوسالانه شد و در آبان 1381 برگزار شد. اما از سال بعد به صورت سالانه برگزار شد و دبیر دوره دوم آن آن راضیه تجار بود که در سه شاخه داستان، پژوهش و نقد ادبی و شعربه معرفی و انتخاب آثار برتر دست می زد. ارزش این جایزه تا به امروز بالاترین میزان را نسبت به دیگر جوایز خصوصی داشته و ما با اعطای هشت سکه به هر اثر برگزیده کارمان را شروع کردیم.

    محمود بشیری نیز در این نشست گفت: من به عنوان یک معلم دانشگاه با جایزه قلم زرین آشنا هستم. چون به حوزه شعر و داستان هم علاقه‌مندم. کتاب‌هایی که در انجمن قلم ایران و قلم زرین انتخاب می‌شوند در دانشگاه به عنوان کار پژوهشی به دانشجویان معرفی می‌کنم. به طور مثال در حوزه داستان کتاب «قاعده بازی» فیروز زنوزی جلالی را به عنوان پایان‌نامه به دانشجو دادم و کار خوبی هم از آب در آمد. یا کتاب «مأمور» علی مؤذنی که برای نخستین بار در جایزه قلم زرین به آن جایزه تعلق گرفت.

    احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست گفت: اگر قرار باشد بین جایزه قلم زرین و دیگر جوایز تفکیک و تناسبی را بسنجیم باید نمایندگانی را از آن جوایز در این نشست دعوت کنیم. همان‌طور که به لحاظ معنوی خودم را متعلق به جایزه قلم زرین می‌دانم خود را متعلق به جایزه جلال نمی‌دانم گرچه چند دوره هم آنجا داوری کرده‌ام. به گمانم باید نمایندگانی وجود داشته باشد که گفت و گو ها با طرح دلایل انجام شود. به گمانم تعدد چنین جلساتی لازم است و آماری هم می‌توان در این قبیل نشست‌ها ارایه داد.

    وی افزود: این آمارها خودش زبان گویا و سخن دارد. یکی از مسایل کلی در حوزه ادبیات این است که پرسش کلی پاسخ کلی می‌طلبد. وقتی روی جشنواره‌ای تمرکز دارید باید ببینیم که پرسش‌های در این زمینه چیست و چگونه باید پاسخ داد. سوال من این است که چرا باید روی یک جشنواره متمرکز شد. شاید به این دلیل که یکی از مهم‌ترین موضوعات در کشور ما جشنواره‌ها بوده روی آن متمرکز شده‌اید؟

    نشست نقد و تحلیل جایگاه جایزه قلم زرین در میان جوایز ادبی کشور عصر امروز در سالن کارنامه نشر برگزار شد.

آخرين نظرات خوانندگان

  • محمد رضا: چیزی ک دارد مرا به بیماری تردیدِ هدایت مبتلا میکند ادامه
  • محمد رضا: با سلام خدمت تمامی دوستان منتقد،مخالف و موافق. پسری ۱۶ ادامه
  • پیروز: سلام استاد خوشحال میشویم ایمیلتان را چک کنید ؛) ادامه
  • نامشخص: سلام استاد دوباره ایمیل را ارسال کردم از توجهتان ممنون ادامه
  • سید احمد میرزاده : سلام استاد.این انتصاب شایسته را صمیمانه به شما و فرزند ادامه
  • مدیر: متشکرم خانم ذاکری گرامی! ادامه
  • مدیر: مطمئن باشید اگر این خانم هم واقعا دیندار و دین ادامه
  • مدیر: عزیزم، ادمهای کاملا خوب و کاملا بد هم داریم. مثل ادامه
  • مهتاب: من نه ب این عرفان کاری دارم و نه متصل ادامه
  • نامشخص: اینا حرمزاده هستند ازادمای حرامی همه چیز برمیاد ادامه

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


آخرين نوشته‌ها در دسته‌بندي موضوعي قصه ظهر جمعه

در نشست خبری بررسی کتاب گویا مطرح شد؛شناسهٔ خبر: 2573160 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶فرهنگ > کتابژاله صادقیان و سعید بیابانکی در نشست خبری بررسی کتاب گویا در نمایشگاه کتاب، به جای خالی درست خوانی شعر و داستان در رسانه ملی اشاره کرده و ارزش اجرای صحیح را بالاتر از صدای معیار دانستند.به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بررسی کتاب گویا،...
پادشاهی که ادعا داشت ایران را به دروازه های تمدن بشری می رساند و پیشرفت را برای ایرانیان به ارمغان خواهد آورد خود آنقدر شیفته غرب و دنیای خارج از کشورش بود که بارها قصد فرار از سرزمینش را داشت و دو بار هم این کار را انجام داد؛ یک بار در سال ۱۳۳۲ که البته با کودتایی آمریکایی باز هم بر...
سلامی از جنس ارادت به محضر شما رفقای کشور عشقی خودم!.بازم اومدم تا یه داستان طنز دفاع مقدسی دیگه، به گویندگی آقای محمدرضا سرشار مشهور و محبوب، گوینده ی معروف قصه ی ظهر جمعه ی رادیو سراسری بهتون تقدیم کنم، با این امید و آرزو که برین حااااالشو ببرین!.این داستانی که میخوام تو این مطلب ارزونی بازدید شما بازدید کننده...
خراسان - مورخ شنبه 1393/10/06 شماره انتشار 18866 برنامه «قصه ظهر جمعه» را خاطرتان هست؟ برنامه اي راديويي که در دهه شصت، براساس نظرسنجي صدا و سيما، محبوب ترين و پرشنونده ترين برنامه راديو، شناخته شده بود. صداي گرمي هر ظهر جمعه، با روايت يک داستان کوتاه و ساده، خانواده را دور هم جمع و به هم نزديک مي کرد....

ماشین پیکان و خاطرات کودکی

زمان انتشار : 18:53:09 1393/9/23 دو سه شب پیش بود که بچه ها آمده بودن خونه و دور هم حرف میزدیم و یاد خاطرات گذشته افتادیم. یاد پیکان زردی که تقریبا تمام کودکیمون رو با اون سپری کردیم. یاد روزای سختی که پشت سر گذاشتیم. یاد تفریحامون که تشکیل میشد از ایستادن توی صف نانوایی و نفت و گاز و...
در حاشیه مجمع عمومی انجمن قلم ایران، یکی از اعضای محترم انجمن که قبلا در دانشکده هنرهای زیبا یکی دو درس را با خود من گذرانده بود و حالا برای خورش مترجمی تواناست و در رادیو نمایش هم کار می‌کند پرسید: شما با رادیو نمایش همکاری دارید؟ گفتم: نه. گفت: مدتی است در برنامه زیر گنبد کبود، داستانهایی با صدای...
زمان بارگذاری کتاب گویا:19/03/1388 14:30گروه توليد کننده کتاب گویا:گروه فرهنگ و ادب و هنردسته بندی اثر مرجع کتاب گویا:برنامه رادیوییگوينده کتاب گویا:محمدرضا سرشار,تهیه کننده اینترنتی کتاب گویا:امير خليليزمینه کتاب گویا:ادبینوع کتاب گویا:روایی...

قصه گو با روایت عید غدیر به رادیو بازگشت

تهران-ایرنا-مدیر رادیو ایران از پخش قصه غدیر با گویندگی محمدرضا سرشار پس از 10 سال دوری وی از رادیو در ظهر عید سعید غدیر خبر داد. خبرگزاری‌ایرنا شنبه 19 مهر 1393 - 14:42 به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حمید شیخ محمدی روز شنبه در مورد برنامه های رادیو ایران برای روز غدیر خم اظهار داشت: گروه اندیشه رادیو ایران به...
چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳ | ۰۹:۵۶هر روز شنونده ی داستانهای از برنامه ی « زیر گنبد کبود» رادیو نمایش باشید.به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی رادیو؛ در این برنامه با توجه به مناسبتهای روز ، قصه های قرآنی و داستانهای عامیانه با صدای محمدرضا سرشار  بازپخش می شود.معلمی، چند سال تدریس در دانشگاه تهران، و سردبیری هم‌زمان...
خبرگزاری آنا: سردبیر برنامه رادیویی "قصه ظهر جمعه" گفت:"براساس آمارسنجی که انجام داده‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که هشتاد‌و‌پنج درصد از مخاطبان برنامه تمایل دارند تا به روایت قصه‌های کهن بپردازیم." محمدحسین کیانپور که بیش از دو دهه است سردبیری برنامه "قصه ظهر جمعه"را برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات آنا درباره روند این برنامه گفت: "ما سعی...
پرسید: شما با شبکه‌های ماهواره‌ای بده - بستان دارید؟ گفتم: نه. چطور مگر؟ گفت: پس چرا سی دی برنامه‌های قصه ظهر جمعه شما را تبلیغ می‌کنند و می‌فروشند؟! گفتم: واقعا؟ گفت: آره. در تبلیغشان هم می‌گویند: قصه ظهر جمعه؛ با صدای ماندگار محمدرضا سرشار! گفتم: نه ارتباط دارم و نه این موضوع را می‌دانستم. اما استثنائا ظاهرا کار بدی هم...

داستانگویی محمدرضا سرشار در رادیو معارف

تاريخ : ۱۳۹۲/۱۲/۲۹ - ساعت : ۳۹ : ۱۵ - گروه : فرهنگي - حوزه : صدا و سيما نوروز 93 'محمدرضا سرشار' در ایام نوروز 93 و با هدف بسط مفاهیم معنوی و اجتماعی در قالب برنامه 'داستان دوستان' رادیو معارف به روایتگری قصه‌ها و حکایت‌های معارفی می‌پردازدچکیده به گزارش «نسیم»، دراین برنامه محمدرضا سرشار، قصه‌گوی "ظهرهای جمعه" رادیو...

راز ماندگاری برنامه‌های قدیمی و صمیمی

هر ساله صفحات تقویم که به آخرین برگ‌ها می‌رسد، مدیران رادیو و تلویزیون دور هم جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند در سال بعد چه برنامه‌هایی روانه آنتن شود. در روند این تصمیم‌گیری، در روی تازه‌وارد‌ها باز می‌شود و برخی برنامه‌ها هم از گردونه رقابت خارج می‌شود، اما بخش جذاب کار مربوط به برنامه‌هایی است که مهر تائید و تمدید...

در باره ماه عسل و قصه ظهر جمعه

دارم سعی می کنم حتی اگه سالهای بعد برنامه ماه عسلی وجود نداشت یا به دلایلی مجریش عوضب شد، اجرای احسان علیخانی توی ذهنم بمونه. مثل صدای گرم و دلنشین محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) که بعد از این همه سال هنوزم با لحن گرمش ذهنم به رقص در میاد. به واقع رقصیدن ذهنمو لا به لای کلمه به کلمه...

مثل قصه های ازلی/ آذر مهاجر

روزنامه جام جم > شماره 3674 4/2/92 > صفحه 10 (پرونده) به فاصله يك ماه از تاسيس راديو در ايران، برنامه اي در اين رسانه شكل گرفت كه براي نسل امروز هم شناخته شده است؛ «قصه ظهر جمعه» از سال 1319 از راديو پخش شد و تا مهر 1384 ادامه داشت. اين برنامه همان طور كه از نامش پيداست...
كد مطلب: 5809تاريخ انتشار: 21 فروردین 1392 ساعت 11:26تعداد بازدیدها: 6چکیده: منانشر/ «قصه های روز جمعه» با صدای محمدرضا سرشار پخش شده از اول اسفندماه 91 از پر مخاطب ترین برنامه های رادیو کتاب است.به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منا نشر» ،رادیو کتاب در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی  با شعار «رادیو کتاب، صدای خواندنی» در اول اسفند سال...

salam aghay sahshar

omidvaram shoma hamun aghaye sarshar bashin ke ghesseye zohre jomaro migoft, vaghti bacche budam delkhoshim inbud ke jome mishod va mitunestam barnamey shomaro goosh bedam, alan salhast ke tu kharej az keshvar hastam, bad az moddatha mikhastam ghesseye zohre jomaro beshnavam vali vaghti goosh dadam fahmidam ke dige shoma nistid. mikham azatun beporsam rahi hast ke betunam bazam chand ta...

آقای خاطره!

اجازه بدهید شما را اینگونه صدا بزنم آقای خاطره سلام خسته نباشید سنی ندارم اما به اندازه همیشه دنیا عاشق جمعه هایی هستم که در کنار ویدئو،تلوزیون وآتاری وهزار تا چیز دیگه رادیوی کوچیک بابا میشد همدم صدای شما میشد لالایی.البته نه برای خوابیدن بلکه برای آروم شدن که با قهرمان قصه هاتون غصه مبخوردم وهزار احوال دیگر جناب استاد...

قصه ظهر جمعه ...

پنجشنبه بیست و چهارم فروردین 1391 دو روز هفته همیشه برایم خاطره انگیز بوده اند: سه شنبه و جمعه. خاطره انگیزی این دو روز ریشه در ایام کودکی دارد و جالب اینجاست که هر دو روز با نام «سرشار» گره خورده اند. سه شنبه روزی بود که بعد از ظهرش عاشق وار روبروی کتابفروشی آقای «جواد سرشار» می نشستم...

با تشکر از محمدرضا سرشار - رهگذر

با تشکر از محمدرضا سرشار - رهگذر - نظرها نویسنده: سمیرا سه شنبه 14 تیر1390 ساعت: 14:45 آخی چه جمعه های آرومی.. یعنی اوکی نشد سالن؟ ________________________________________ آره یادش بخیر. الان همه چیز تغییر کرده. وب سایت نویسنده: Yas سه شنبه 14 تیر1390 ساعت: 15:1 Akhey mano ham be oon rooza bordi azizam.....khoda rahmatesh kona ________________________________________ فوت نکرده عزیزم...

با تشکر از محمدرضا سرشار - رهگذر

اون وقتها که خیلی کوچیک بودم، حجم کارای مامانم انگار خیلی بیشتر بود. همه ی کاراشو توی خونه با دور تند انجام می داد و وقتی می خواست آماده شه بره مدرسه، از خستگی نفس نفس می زدو دگمه های مانتو شو یکی درمیون می بست و در همون حال تند تند سفارشات لازمو به زنعموم یا مادربزرگم یا...

ويژه‌ برنامه راديو ايران براي سالگرد راديو

در ويِژه برنامه «راديو؛ راديوست» که به مناسبت هفتاد و يکمين سالروز تاسيس راديو از ساعت 9 صبح الي 19 عصر از راديو ايران پخش مي‌شود، با اولين گوينده راديو ايران گفتگو مي‌شود. به گزارش سرويس راديو ايسنا، اين برنامه زنده که از ساعت 9 صبح الي 14 به سردبيري و تهيه‌کنندگي حسين ماکنعلي و از ساعت 15 الي...
موعود جوان :: خرداد و تیر 1380، شماره 16 اشاره محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) یکی از شناخته ترین قصه نویسان برای نوجوانان است . او از سالهای پیش از انقلاب برای بچه ها قصه می نویسد و تا به حال بیش از 90 کتاب منتشر کرده است . سرشار در زمینه های داستان نویسی، نقد ادبی و ترجمه فعالیت...

داستان حبیب بن مظاهر با صدای سرشار را دانلود کنید

قسمتهای اول و دوم قصه ظهرجمعه مربوط به حبیب بن مظاهر - از اصحاب امام حسین(ع )در واقعه کربلا - به مدت یک ساعت، به تازگی در بخش گنجینه صوتی سایت تبیان قرار گرفته؛ و به رایگان قابل دانلود است....
استاد عزيزم جناب آقاي سرشار. اين اولين نامه‌اي است که برايت مي‌نويسم. براي تويي که روزهاي کشدار نوجواني‌ام آغشته به عطر صدايت است و براي تويي که مدتها پيش از اينکه نامت را بدانم، با صدايت دوست بودم. راستش روزهاي اولي که به جاي حميد عاملي قصه‌گوي ما شدي، خيلي زود به دلم نشستي. اولينش به خاطر اين بود...

تغییر مجری برنامه قصه ظهرجمعه پس از چهار سال

در خبری در یکی از خبر گزاری ها به نقل از سردبیر برنامه قصه ظهر جمعه رادیو آمده بود که از ابتدای آبانماه جاری خانم مریم نشیبا از این برنامه می رود و یک گوینده آقا جایگزین وی می شود. امروز دقایقی از این برنامه را با صدای مجری جدید- که یک آقاست - شنیدم. به خانم مریم نشیبا خسته...

تغییر مجری "قصه‌ ظهر جمعه"

مريم نشيبيا پس از 4 سال از «قصه‌ ظهر جمعه» مي‌رود كيان‌پور: اين برنامه ‌بايد مردانه باشد خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: تلويزيون و راديو سردبير و تهيه‌كننده‌ برنامه‌ي راديويي «قصه ظهر جمعه» اعلام كرد كه از ابتداي آبان‌ماه يك گوينده‌ي مرد در اين برنامه جايگزين مريم نشيبي مي‌شود. محمدحسين كيان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري...

راوی دلها - نظرها

جمعه 14 آبان1389 ساعت: 20:19 نمی دونم چرا من هیچوقت نشنیدم وب سایت نویسنده: pari جمعه 14 آبان1389 ساعت: 20:21 salam ghashang bud . وب سایت نویسنده: فریبا جمعه 14 آبان1389 ساعت: 21:22 وب سایت نویسنده: نسرین جمعه 14 آبان1389 ساعت: 21:31 مرسی ترانه جان... پستت قشنگ بود ولی من اون زمان نبودم فکر کنم وب سایت نویسنده: یخ...

راوی دلها / ترانه

ظهر جمعه ، فرقی نمی کرد تابستان یا زمستان ، تابستان زیر باد کولر آبی با اون صدای تپ تپ و زمستان کنار بخاری نفتی یا چراغ فتیله ای که یه سینی زیرش بود چون همیشه ازش نفت می چکید . جمعه بود و تعطیل و هیچی مثل یه خواب نیم روز بعد از خوردن غذا که معمولا باقی...

قصه ی ظهر جمعه/ سعید

وبلاگ بادام تلخ قصه ی ظهر جمعه بسم الله الرحمن الرحیم. دوستان سلام، نیمروز جمعه تون به خیر؛ حال و احوالتون که خوبه، نمیدونم جملات بالا برای کدومتون آشناست؟ محمد رضا سرشار(رضا رهگذر) ظهرهای جمعه ، اون روزهائی که صحبتشو میکنم، تلوزیون 24ساعته برنامه نداشت و خبری هم از اینترنت نبود. چشممون به ساعت بود که ساعت1/30ظهر از شبکه...

قصه‌گوی ظهر جمعه به اهوازی‌ها معرفی شد

فرهنگي و هنري 23/3/1389 11:15:58 مسؤول مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 2 اهواز از برگزاری معرفی محمدرضا سرشاردر قالب اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی در این مرکز خبر داد. به گزارش ايسناي خوزستان فرزانه احمدی گفت:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 2 اهواز با هدف آشنایی هرچه بیش‌تر کودکان و نوجوانان با نویسندگان معاصر...
سلام الان مدتی است که نشستم و دارم به فایل های صوتی برنامه قصه ظهر جمعه گوش می کنم: یکی بود یکنی نبود... غیر از خدا هیچ کس نبود.هر کی بنده خداست بگه یا خدا و اما راویان دانا و ناقلان توانا و قصه گویان کهن و چابک سواران دشت سخن با همت تمام گردونه ی کلام رو اینطور...

سازنده موسیقی آغاز برنامه "قصه ظهر جمعه" کیست؟

موسیقی نشان(آرم) برنامه قصه ظهر جمعه، یکی از خاطره انگیزترین موسیقیها و آرمهای برنامه های رادیویی برای شنوندگان قدیمی این رسانه است. به طوری که برای آنان نوعی حالت نوستالژیک و شرطی پیدا کرده است.تا آنجا که یکی از مراجعه های همیشگی و قابل توجه دوستان به همین سایت، برای شنیدن و دانلود این موسیقی است. ضمن آنکه بعضی...

پنج قصه ظهر جمعه را رایگان بشنوید یا دانلود کنید

امروز اتفاقی گذارم به سایت ایران صدا افتاد. با کمال تعجب دیدم حداقل پنج برنامه قصه ظهر جمعه با صدای مرا به طور رایگان روی سایت گذاشته اند.البته دور صدای چهار تا از این برنامه ها تند شده بود ؛ و کیفیت صدا طبیعی نبود؛ اما به مصداق کاچی به از هیچ چی، برای دوستانی که به دنبال این...
به گزارش خبرنگار نويد شاهد، مجموعه كتاب تركشهاي ولگرد، نوشته داود اميريان همراه با صداي محمدرضا سرشار اولين كتاب پرفروش نشر شاهد در دو روز اول نمايشگاه معرفي شد. همچنين كتاب خلاصه تفاسير، تا كنون عنوان دومين كتاب پر فروش نشر شاهد در نمايشگاه را به خود اختصاص داده است. مجموعه كتاب تركشهاي ولگرد، داستانهاي طنز جبهه است كه...

قدیمی‌ترین برنامه رادیو

صبحی خود حدود 24 سال قصه‌گویی این برنامه را برعهده داشت. پس از او به ترتیب علی جواهر كلام، ایرج گلسرخی، حمید عاملی و مصطفی موسوی‌گرمارودی هر یك از چند ماه تا چند سال، ... به گزارش جام جم آن لاین، «قصه ظهر جمعه» قدیمی‌ترین برنامه رادیو ایران است كه از سال 1319 آغاز شد. این برنامه توسط فضل‌الله مهتدی...

پخش صداهای خاطره انگیز در کوچه رادیو

شنبه 4 ارديبهشت 1389 کوچه رادیو به مناسبت هفتاد و مین سالروز تاسیس رادیو، به پخش صداهای خاطر انگیز می پردازد. کوچه رادیو که کاری از گروه حماسه رادیو ایران است شنبه تا چهارشنبه هر هفته، به ارائه تازه ترین خبرهای ایران می پردازد. این برنامه روز شنبه چهارم اردیبهشت، به مناسبت فرا رسیدن هفتاد ومین سالگرد تولد رادیو،...

نظرها راجع به نوشته وبلاگ "خاطرات دهه شصت "

نویسنده: آرش شنبه 14 فروردین1389 ساعت: 8:16 وای چه حالی میداد از تماشای دی وی دی آخرین فیلم توی 55 اینچ پلاسما هم بهتر بود ولی .قتی قصه هاش چند قسمتی میشد عصبی میشدم جمعه ها اگر اشتباه نکم ساعت 1:30 پخش میشد که ساعت 2 هم تلوزیون برنامه کودکش شروع میشد یه نوستالژی درباره خانم "گیتی خامنه ای"...

قصه ظهر جمعه / وبلاگ " خاطرات دهه شصت "

اگر اغراق نباشد رادیو نقش بسیار پررنگ تری نسبت به تلویزیون ، در دهه شصت داشت. یکی از برنامه های بسیار پر طرفدار رادیو ، قصه ظهر جمعه بود. قصه ظهر جمعه برنامه ای بود که از بدو تاسیس رادیو به راه افتاده بود و در طول سالیان متمادی راویان متعددی به خود دیده بود. از ابتدای سال شصت...
پنج کتاب از انتشارات شاهد(متعلق به معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران) با اجرای محمد رضا سرشار(گوینده 24 سال اخیر قصه ظهر جمعه رادیو) تهیه و آماده انتشار شد.اسامی این کتابها "برادران مزدور",جاسم رمبو","شمر و صدام و یارانش","مارادونا در سنگر دشمن"و "جنگ با تو کاری ندارد"است. کتابهای مذکور برای نوجوانان به رشته تحریر در آمده و...

قصه گویی واقف به فنون قصه گویی

مریم نشیبا( مجری رادیو - تلویزیون و قصه گوی رادیو): از میان قصه گویان کنونی صدا وسیما می توانم نام آقای سرشار (رهگذر را ببرم که به فنون قصه گویی واقف اند و صدای پر مهری دارند. من تاثیر صدای گرم او را در نگاه و سخن مادرم ,هنگام شنیدن صدایش می بینم.(روزنامه جام جم؛21/9/13809)...

قصه‌هاي ظهر جمعه را بشنويد يا دانلود کنيد

قصه «پسر باهوش»:سال ها پیش و در شهری و ولایتی سه جوان ترک یار و دیار کردند. این سه جوان که اسمشان شمس و عامر و حسام بود با امید بدست آوردن پول بی حساب و ثروت بی شمار دل به سفر سپردند.قصه «هدهد و زاغ»: این داستان راجع به ماجرای هدهد و طوطی ست که در یک باغ زندگی می...
خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا ): صداي دلنشين و صميمي محمدرضا سرشار بخش جدانشدني خاطرات خوب و جمعي بسياري از ما در ظهر جمعه‌هاي ديروزمان و قصه‌هاي آن روز است. يكي از ظهرهاي سرد بهمن‌ماه سال 1360 بود كه حس آشناي صداي گرمش، همكنارمان شد و ناخودآگاه چه خوش عادتمان داد تا سر وعده و قرار هر هفته‌مان در اين روز،...

قد كشيديم با قصه هايش

مطهره كشاورز ـ ضمیمه «دوچرخه» روزنامه همشهری ـ 5 مرداد 85: شايد تعبير خاطره مشترك بين ما و پدر و مادرهايمان تعبير درستي باشد. ۲۴ سال هر جمعه صدايي قصه را اين چنين آغاز مي كرد: «راويان اخبار و ناقلان آثار و طوطيان شكرشكن شيرين گفتار و صرافان بازار معاني گردونه كلام را اين گونه به چرخش درآورده اند كه...»...
زهراسادات ستوده: مي گويند خيلي كارها از دستش بر مي آيد. با يك تلفن، وزير جا به جا مي كند! خيلي ها ازش مي ترسند و خيلي حرف ها پشت سرش مي گويند. اما وقتي خبر استعفايش از گويندگي قصة ظهر جمعه را مي شنوم، نگران مي شوم. نوشته است: هر درودي، بدرودي در پي دارد. و نوشته است: مي...
من جزو مشتريهاي پر و پا قرص «قصه ظهر جمعه» هستم. در خانه ما هم، وقتي زمان پخش اين برنامه است، مي گويند: «ساكت باشيد؛ پدرمان گوش كند.» من هم مي نشينم و گوش مي كنم. هم قصه خوب است و هم اجرا؛ گاهي با مفاهيم بسيار بلند و مورد نياز. يكي دو مرتبه هم اتفاق افتاد كه گفتم به...