آخرین خبر

  • • انتشار کتاب "انواع نقد ادبی" از محمد رضا سرشار
  • جمعه 27 خردادماه 90

    در ادامه انتشار سلسه کتابهای "در باره ادبیات داستانی" به قلم محمد رضار سرشار، به تازگی دومین شماره از این کتابها، توسط کانون اندیشه جوان منتشر شد.
    این کتاب که "انواع نقد ادبی" نام دارد، ضمن ارائه پیشینه ای از نقد ادبی از آغاز تا کنون - به شکل مجمل - به طرح، معرفی و نقد و تحلیل انواع مهم ترین رویکردهای نقد ادبی در جهان امروز پرداخته است.
    مکتبهای نقد ادبی مطروحه در این کتاب، عبارت اند از:
    نقد اخلاقی - فلسفی، نقد ارسطویی، نقد اسطوره ای(کهن الگویی)، نقد اصالت زن(فمینیستی)، نقد انتظامی، نقد بر اساس انواع ادبی، نقد پدیدارشناختی(Phenomenological)،نقد تاثرگرا(امپرسیونیستی)، نقد تاویلگرا(هرمنوتیک)، نقد تاریخی - تذکره ای، نقد تطبیقی، نقد تفسیری، نقد تکوینی، نقد توصیفی، نقد جامعه شناختی، نقد خلاق، نقد خواننده محور، نقد روانشناختی، نقد زبانشناختی، نقد ساختارگرا، نقد ساختارشکن، نقد شکل(فرم، صورت، قالب)گرا، نقد عملی(Practical)، نقد عینی(Objective)، نقد کثرتگرا(آزاد)، نقد کنشی(Pragmatic)، نقد متون، نقد محاکاتی، نقد نمودگرایی، نقد نو.
    در پایان نیز، مؤلف - آن گونه که شیوه او در این مجموعه است - به اجمال، به بحث "نقد سیاسی" و "نقد غیرسیاسی" پرداخته است؛ که اغلب، مابه الاختلاف دو گرایش فکری خاص در میان منتقدان معاصر است.
    کتاب"انواع نقد ادبی"، در 190 صفحه قطع پالتویی، با شمارگان 2500 نسخه، به بهای 3000 تومان به بازار کتاب عرضه شده است؛ و مخاطبان آن، نویسندگان، منتقدان، مدرسان ادبیات داستانی، دانشجویان رشته ادبیات داستانی و کلیه علاقه مندان به این رشته اند. این کتاب را می توان از طریق انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به شماره تلفن 88730446 تهیه کرد.

آخرين تصاوير

  • IMG_3513.JPG
  • IMG_3505.JPG
  • IMG_3451.JPG
  • IMG_1301.JPG
  • IMG_1427.JPG
  • IMG_1243.JPG
  • IMG_1201.JPG
  • IMG_1540.JPG

آخرین کتاب

  • • انتشار "نقد ادبی، کارکردها، آفات" به قلم محمدرضا سرشار
  • در ادامه انتشار سلسله کتابهای "درباره ادبیات داستانی"، به تازگی سومین اثر از این مجموعه با عنوان "نقد ادبی، کارکردها، آفات"، به قلم محمد رضا سرشار، از سوی کانون اندیشه جوان روانه بازار کتاب شد.
    این کتاب، که به نوعی می توان آن را مکمل کتاب "انواع نقد ادبی" تلقی کرد، در 137 صفحه قطع پالتوی، با شمارگان 2500 نسخه، به قیمت 2500 تومان انتشار یافته است.
    برخی مباحث مطروحه در کتاب عبارت اند از:نقد ادبی چیست، فایده های نقد(شامل: فایده های نقد برای نویسندگان، فایده های نقد برای جامعه و جریان ادبیات، فایده های نقد برای مخاطبان آثار ادبی: شامل شش مورد)، آفات و تبعات منفی نقد(شامل بیست مورد)، نکته هایی کلیدی برای نقد یک داستان.
    این کتاب را می توان از طریق انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به شماره تلفن 88503341 تهیه کرد.


به بهانه انتصاب محسن مومنی / روایت سی ساله "حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

مومنی شریف- مسئول آفرینش های ادبی حوزه هنری - جایگزین حسن بنیانیان شد تا افق تازه ای پیش روی مهم ترین نهاد فرهنگی - هنری کشور قرار دهد. مومنی 43 ساله و اهل بیجار ؛ نویسنده ی آثاری همچون «در کیم گل سرخ» و «زمانی برای بزرگ شدن» است .

مومنی درباره ی چگونگی آشنایی خود با حوزه هنری می گوید : « بعد از جنگ به حوزه آمدم، پاییز سال 1367 وارد حوزه هنری شدم. اول به عنوان هنرجو در کلاس‌های داستان‌نویسی حوزه.محمدرضا سرشار. اول مصاحبه می‌کرد و خیلی هم سخت می‌گرفت. این‌طور بود که باید یک کار ارائه می‌کردیم که یک نقد داده بودیم. اتفاقا نقد یکی از کتاب‌های خود او بود و نمی‌دانستم چه کسی درس خواهد داد. ظاهرا نقد را پسندیده بود و از بین کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، 20 نفر را انتخاب کرد. خیلی سختگیر بود. در دوره کلاس‌ها پدربزرگم مرحوم شد و یک جلسه سر کلاس نبودم و از نظر او این غیبت موجه نبود. از این 20 نفر، 10 نفر برای دور دوم انتخاب شدند و در این دوره بیشتر با مکتب‌های ادبی آشنا می‌شدیم. یادم می‌آید درباره «جنایت و مکافات» داستایفسکی کار کردم. مدتی بعد پیشنهاد کرد به عنوان نویسنده به رادیو بروم. معلم آموزش و پرورش منطقه 18 تهران بودم.»

این نویسنده دفاع مقدس به بی میلی خود به پذیرش این سمت اشاره می کند و می افزاید :
«لذتی در ریاست حوزه هنری نیست. سال‌هاست در حوزه هنری هستم و می‌دانم رئیس بودن در آن یعنی چه. نه فقط با این پیشنهاد موافق نبودم، از آن زمان هم که موضوع به طور جدی مطرح شد، مخالفت کردم. آقای خاموشی گفت حالا تو فکر کن. بعد هم کارها طوری پیش رفت که در مقابل کار انجام‌شده قرار گرفتم. بزرگترهایی با من صحبت کردند که به دوستی آنها افتخار می‌کنم و دیگر نتوانستم آنها را ناامید کنم. »

وی درباره ی ریشه اختلافات قدیمی در حوزه هنری اضافه کرد : « اختلاف‌هایی میان بعضی هنرمندان با آقای زم به وجود آمد که مسائل بزرگی نبود و اختلافی نبود که منجر به جدایی آنها شود. بعضی آدم‌های سیاسی هم وارد مساله شدند. به خصوص همسر نخست‌وزیر وقت و مساله را سیاسی کردند؛ در حالی که اصل ماجرا سیاسی نبود. این خبر برای بچه‌های انقلاب تلخ بود. آن زمان در روزنامه کیهان خواندم. خیلی غصه خوردیم و احساس کردیم جایی که امید هنر و ادبیات انقلاب است، آسیب دیده است. »

رئیس حوزه هنری ادامه داد : « در سال‌های آخر مدیریت آقای زم، بخش‌های قابل افتخار حوزه تقریبا تعطیل شده بودند. من در دفتر ادبیات و هنر مقاومت بودم و تقریبا به تعطیلی رسیده بودیم. در کارگاه قصه و رمان هم که آقای دکتر مجتبی رحماندوست مدیریت می‌کرد، بازارمان کساد بود. باور عمومی حوزه این بود که ادبیات و هنر انقلاب دیگر مشتری ندارد و باید تغییراتی ایجاد شود. با‌ آقای رحماندوست پیش یکی از مسؤولان وقت حوزه رفتیم. نیاز به مبلغی برای حق تالیف داشتیم که حوزه نداده بود، عید نزدیک بود و باید این پول را به نویسنده‌ها می‌دادیم.رفتیم کمک بگیریم که پول نویسنده‌ها داده شود. مدیر محترم گفت ما به سختی پول در می‌آوریم و برای چاپ خاطره‌های جنگ هزینه می‌کنیم؛ در حالی که بعضی سرداران جنگ از کار خودشان پشیمان هستند و اصرار می‌کنند دکتر صدایشان کنند.این حرف از طرف یک مسؤول در حوزه هنری برای ما خیلی سنگین بود که این قدر فضای سیاسی بیرون روی حوزه تاثیر گذاشته است. البته خود من هم این دوره‌ها بوده‌ام و از این کوتاهی‌ها چیزی هم نصیبم می‌شود. »

ارسال نظر