آخرین خبر

  • • سرشار: جایزه قلم زرین متعهدانه است/علی اکبر ولایتی نخستین کسی بود که به ما کمک کرد
  • شنبه 19 اردیبهشتماه 94

    نشست نقد و تحلیل جایزه قلم زرین برگزار شد

    تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۱


    محمدرضا سرشار در نشست نقد و تحلیل جایگاه جایزه قلم زرین گفت: ما در دهه 60 به جز جایزه وزارت ارشاد در زمینه داستان جایزه دیگری نداشتیم. تقریباً از نیمه اول دهه 70 جوایزی خصوصی تأسیس شد که ظاهراً خصوصی بود اما اغلب هزینه‌های آن را وزارت ارشاد تقبل می‌کرد.
    محمدرضا سرشار

    محمدرضا سرشار
    به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این نویسنده عنوان کرد: تا سال 1380 وزارت ارشاد در جایزه کتاب سال هیچ کتابی را به عنوان داستان برگزیده بزرگسال انتخاب نکرده بود. برای نخستین بار در سال 1381 کتاب مساله داری را به عنوان کتاب تقدیری انتخاب کردند. انجمن قلم در برابر این انتخاب واکنش نشان داد و نامه‌ای به وزیر ارشاد که آن موقع آقای مسجد جامعی بود، نوشت.

    وی افزود: انجمن قلم گفت که این کتاب این مسایل را دارد و بد است که از طرف ارشاد به عنوان کتاب تقدیری مطرح شود. آقایان به جای این‌که مستندات ما قانعشان کند یا توضیحی از ما بخواهند بلافاصله مصاحبه‌ای سفارشی در کتاب هفته، ارگان وزارت ارشاد تدارک دیدند و پرسش کننده و پاسخ دهنده سعی کردند به آن ایرادهایی که ما در آن نامه به آقای مسجدجامعی نوشته بودیم پاسخ دهند. آن‌ها یک طرفه به قاضی رفتند و یک طرفه هم برگشتند.

    این نویسنده کودک و نوجوان و بزرگسال ادامه داد: در دوره ابتدای روی کار آمدن دولت اصلاحات و در زمان وزارت آقای مهاجرانی ، ایشان دید که وزارت ارشاد طی 20 سالی که از انقلاب گذشته هیچ کتابی را در زمینه داستان به عنوان رمان و داستان برگزیده انتخاب نکرده است. فکر کنم تنها در زمینه داستان هم این اتفاق در زمینه جوایز ادبی ارشاد رخ داده بود. آقای مهاجرانی به تصور خودش جشنواره انتخاب 20 سال ادبیات داستانی پس از انقلاب را راه اندازی کرد، یعنی جدای از جوایز رسمی ارشاد. او با روشی بسیار غلط و غیر علمی و کاملاً جهت دار 20 نویسنده را با 20 اثرشان از سال‌های پس از انقلاب انتخاب کرد و در سال 1379 به آن‌ها جایزه دادند که آن موقع هم ما اعتراض‌هایی کردیم اما قدرت در دست کس دیگری بود.

    این منتقد ادبی توضیح داد: این چند اتفاق باعث شد که در سال 79 چند تن از دوستان ما و آن‌هایی که تعهدی به اسلام، انقلاب و قانون اساسی داشتند به انجمن قلم که یکسال بود تأسیس شده بود پیغام دهند و خواهش کنند که چرا شما یک جایزه ادبی مستقل تشکیل نمی‌دهید که دست‌کم کتاب‌های ارزشی و نویسندگان متعهد هم دیده شوند؟. تا آن زمان حدود 5 یا 6 جایزه خصوصی تأسیس شد که ربطی به جریان فکری انقلاب نداشت و هزینه همه را هم وزارت ارسال تقبل می‌کرد. به هر حال ما به عنوان نخستین جایزه ادبی که متعهد به انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی است را در سال 1379 تأسیس کردیم منتها نخستین بحث‌هایمان این بود که جایزه هزینه دارد و تشکیلات می‌خواهد.

    وی ادامه داد: آن زمان آقای ولایتی که در جلسه هیأت مؤسس انجمن بود گفت: من هزینه جایزه را می‌پردازم. حتی برای شروع با هزینه خرید کتاب‌ها برای داوری چک 500 هزار تومانی به ما داد. آن موقع وزارت ارشاد بنیاد فعلی ادبیات داستانی را نداشت بلکه دفتر مطالعات و تحقیقات داستانی داشت. جوان خوبی در رأس آن بود که با ما همفکر نبود اما آن‌قدر انصاف داشت که ارزش و جایگاه ما و انجمن قلم را می‌دانست. از او خواهش کردیم وزارت ارشاد کمکی به جایزه ما کند و آن سال هم ما همین هزینه را از ارشاد گرفتیم. نخستین دبیر جایزه ما سمیرا اصلا‌ن‌پور بود و قرار هم بود جشنواره سالانه برگزار شود. ایشان در حین کار اعلام کرد که کار سخت است و نمی‌شود و نمی‌رسیم و اولین جشنواره ما دوسالانه شد و در آبان 1381 برگزار شد. اما از سال بعد به صورت سالانه برگزار شد و دبیر دوره دوم آن آن راضیه تجار بود که در سه شاخه داستان، پژوهش و نقد ادبی و شعربه معرفی و انتخاب آثار برتر دست می زد. ارزش این جایزه تا به امروز بالاترین میزان را نسبت به دیگر جوایز خصوصی داشته و ما با اعطای هشت سکه به هر اثر برگزیده کارمان را شروع کردیم.

    محمود بشیری نیز در این نشست گفت: من به عنوان یک معلم دانشگاه با جایزه قلم زرین آشنا هستم. چون به حوزه شعر و داستان هم علاقه‌مندم. کتاب‌هایی که در انجمن قلم ایران و قلم زرین انتخاب می‌شوند در دانشگاه به عنوان کار پژوهشی به دانشجویان معرفی می‌کنم. به طور مثال در حوزه داستان کتاب «قاعده بازی» فیروز زنوزی جلالی را به عنوان پایان‌نامه به دانشجو دادم و کار خوبی هم از آب در آمد. یا کتاب «مأمور» علی مؤذنی که برای نخستین بار در جایزه قلم زرین به آن جایزه تعلق گرفت.

    احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست گفت: اگر قرار باشد بین جایزه قلم زرین و دیگر جوایز تفکیک و تناسبی را بسنجیم باید نمایندگانی را از آن جوایز در این نشست دعوت کنیم. همان‌طور که به لحاظ معنوی خودم را متعلق به جایزه قلم زرین می‌دانم خود را متعلق به جایزه جلال نمی‌دانم گرچه چند دوره هم آنجا داوری کرده‌ام. به گمانم باید نمایندگانی وجود داشته باشد که گفت و گو ها با طرح دلایل انجام شود. به گمانم تعدد چنین جلساتی لازم است و آماری هم می‌توان در این قبیل نشست‌ها ارایه داد.

    وی افزود: این آمارها خودش زبان گویا و سخن دارد. یکی از مسایل کلی در حوزه ادبیات این است که پرسش کلی پاسخ کلی می‌طلبد. وقتی روی جشنواره‌ای تمرکز دارید باید ببینیم که پرسش‌های در این زمینه چیست و چگونه باید پاسخ داد. سوال من این است که چرا باید روی یک جشنواره متمرکز شد. شاید به این دلیل که یکی از مهم‌ترین موضوعات در کشور ما جشنواره‌ها بوده روی آن متمرکز شده‌اید؟

    نشست نقد و تحلیل جایگاه جایزه قلم زرین در میان جوایز ادبی کشور عصر امروز در سالن کارنامه نشر برگزار شد.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


نویسنده‌ای که وقف کودکان و نوجوانان شد/ مرور برخی از تالیفات محمدرضا سرشار، داستان نویس، منتقد و کارشناسان ادبیات کشورمان

سازمان تبلیغات اسلامی > نشر و کتاب > کتاب > نقد و تحلیل


محمدرضا سرشار با نام مستعار رضا رهگذر از نویسندگان داستان، منتقد و کارشناسان ادبیات است که هنوز هم خیلی ها او را به خاطر خواندن قصه های ظهر جمعه می شناسند. سردبیری مجله رشد دانش آموز، مدرس ادبیات کودکان در دانشسرای تربیت معلم، استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، عضو شورای نظارت بر کتاب های کودکان و نوجوانان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها بخشی از فعالیت‌های سرشار طی سال‌های گذشته بوده است. اما در این بین آنچه اهمیت دارد تالیف دهها عنوان کتاب با موضوعات مختلف برای مخاطب کودک و نوجوان و بزرگسال است.
برخی از آثار او که تاکنون منتشر شده عبارتند از: گرداب سکندر، جایزه، تشنه دیدار، هستم اگر می روم، بیایید ماهیگیری بیاموزیم، و اما بعد، قصه پر غصه ما، بیست سال تلاش، یثرب شهر یادها و یادگارها، نردبان جهان، نگاهی به ادبیات کودکان قبل و بعد از انقلاب، نور و رنگ، گنجشکک و پنبه دانه، قصه‌های حیوانات، هستم اگر می‌روم. آثار رضا رهگذر در قالب داستان، پژوهش، نقد و مباحث نظری ادبی، به شکل تالیف یا ترجمه، برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان تولید شده است. علاوه بر آن، ۱۲ عنوان کتاب نیز به صورت گردآوری و ویرایش غلیظ از او انتشار یافته که در مجموع، شمارگانی بالغ بر سه و نیم میلیون نسخه را به خود اختصاص داده است. آثار او تاکنون، دست کم ۲۶ جایزه را در سطح کشور به خود اختصاص داده و برخی از آنها، در داخل و خارج کشور، به زبان های انگلیسی و اردو، ترجمه شده است واینکه نشریه بین المللی who is who در سال ۱۳۷۳، نام وی را به‌عنوان یکی از مشاهیر فرهنگ ایران به ثبت رساند. این گزارش به برخی از آثار نویسنده پرکار حوزه کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر نگاهی دارد.
کشاورز پیر و خرس قهوه ای
بخشی از آثارسرشار برای سنین کودکان است. مانند کتاب «کشاورز پیر و خرس قهوه ای» که برای نخستین بار در سال ۱۳۷۴ منتشر شد، این کتاب ماجرای کشاورز پیری در زمان‌های قدیم است که زمین کشاورزی اش در حاشیه جنگلی قرار دارد که در آن یک خرس قهوه ای تنبل و زورگو زندگی می‌کند. این کشاورز پسری ندارد که در کار کشت و محافظت از محصولشان به او کمک کند. با این همه دخترانی دارد که بسیار کمک کار پدرند اما نمی توانند در برابر زورگویی های خرس قهوه ای کاری بکنند.
سفر به جنوب
این اثر که برای نخستین بار در سال ۱۳۷۰ توسط دفتر ادبیات و هنرمقاومت حوزه هنری برای مخاطبان نوجوان چاپ شد، درچاپ های بعدی به سوره مهر سپرده شد.
کتاب «سفر به جنوب» در نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به‌عنوان کتاب تقدیری برگزیده شد و جایزه گرفت.
غیر از خدا هیچکس نبود
غیر از خدا هیچکس نبود مجموعه داستانی قدیمی از سرشار ویژه کودکان سال‌های آخر دبستان و دوره راهنمایی است. سرشار در این کتاب، شش داستان با موضوعاتی چون «نعمت هوش»، «ایثار»و «روزی حلال» را گرد هم آورده است که در واقع بازتولید مجموعه‌ای از داستان‌های قدیمی و تاریخی است که در سال‌های گذشته از سوی این نویسنده در مطبوعات چاپ شده است. در این کتاب که توسط سوره مهر چاپ شده یک داستان دو قسمتی به نام «هوش ثروت است» و «قاضی و دختر باهوش» از زبان عربی ترجمه و به کتاب اضافه شده است.
اصیل آباد
اصیل آباد دیگر اثر محمدرضا سرشار برای گروه سنی نوجوانان است که چاپ نوزدهم آن را انتشارات سوره مهردربیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه کرد. کتابی که سابقه چاپ اول آن به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ( اردیبهشت ۱۳۵۷ ) برمی گردد. کتاب «اصیل آباد» از سری کتاب‌های گروه سنی نوجوانان، داستان زندگى مردمی است که در روستا با تکیه بر تولیدات خودشان و براساس فطرت، سادگى و پاکى گذران زندگی می‌کنند. روی دیوار، پای تخته سیاه، همه گفتند مرگ بر شاه و به دنبال پدر عناوین این کتاب ها است.
شب گرفتن ماه
‌»شب گرفتن ماه» اثر ساتم الوغ زاده و تلخیص محمدرضا سرشار به قصد استفاده و آشنایی بیشتر نوجوانان با فردوسی، شاعر بزرگ فارسی زبان منتشر شده است. این کتاب بر مبنای کتاب «بسی رنج بردم» ساتم الوغ زاده، نویسنده مشهورتاجیک در سال ۷۹ منتشر شد و داستانی شیرین و دلکش از زندگی حکیم ابوالقاسم فردوسی، داستانسرا و شاعر نامدار ایرانی قرن چهارم هجری قمری و سراینده میراث جاویدان زبان و ادب فارسی، را روایت می‌کند. «بسی رنج بردم» یک سال پس از انتشار، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان یکی از کتاب‌های خارجی برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد و از نویسنده آن تقدیر به عمل آمد که بعدها تلخیص و گردانیدن این اثر به فارسی ایرانی توسط محمدرضا سرشار برای نوجوانان صورت پذیرفت.
قصه های انقلاب
انتشارمجلدات قبلی مجموعه «قصه های انقلاب» که توسط محمدرضا سرشار گردآوری و ویرایش شده بود،آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که وی دو مجلد دیگر از این سلسله کتاب‌ها را برای چاپ، به سوره مهرسپرد.
این مجلدها که در سلسله مذکور به‌عنوان چهارمین و هفتمین کتاب تعریف شده اند، «امام می‌آمد» و «نوشته روی دیوار» نام گرفته اند. ضمن اینکه انتشارت سوره مهراعلام کرد که قصد دارد مجلدهای ۱ تا ۳ این مجموعه را پس از ۱۵ سال تجدید چاپ کند که با این ترتیب، مجموعه این کتاب‌ها که به وسیله سرشار گردآوری، گزینش و ویرایش شده است، به هفت مجلد خواهد رسید و می‌تواند مجموعه ای شیرین و ارزشمند از تاریخ پر بار انقلاب اسلامی را در سرتاسر میهن اسلامی، در قالب داستان، به قلم نویسندگان مختلف، دراختیار نوجوانانی که آن روزها را نزدیک ندیده اند، قرار دهد.
اگربابا بمیرد
«اگر بابا بمیرد» کتابی است که چاپ اول آن در اردببهشت ۱۳۵۷ (۹ ماه قبل از پیروزی انقلاب ) منتشر شد و از همان زمان مورد استقبال نوجوانان و اقتباس برخی نویسندگان دیگر کودک و نوجوان قرار گرفت و تا کنون با وجود گذشت دست کم سه نسل، همچنان در میان نوجوانان مخاطب دارد. همچنین در سال ۱۳۶۴، بر اساس این داستان فیلم سینمایی جاده های سر، به تهیه کنندگی بنیاد فارابی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی ساخته شد که در چند جشنواره سینمایی معتبر جهانی به نمایش در آمد و مورد استقبال واقع شد.
ماجرای«اگر بابا بمیرد» در روستایی ترک زبان به نام شکورکندی می‌گذرد و قهرمانان آن دو نوجوان از اهالی این روستا هستند.در یک زمستان بسیار سرد و پر برف، پدر یکی از این دو نوجوان دچار سرماخوردگی سختی می‌شود و به علت دسترسی نداشتن به پزشک، حالش به شدت رو به وخامت می‌گذارد. پسر نوجوان او تصمیم می‌گیرد به هر قیمتی که شده خود را به شهر برساند و برای نجات پدرش کاری بکند. این کتاب داستان شرح تلاش‌های توام با ماجراهای بسیار او و دوستش در این راه است.
مهاجرکوچک
مهاجر کوچک داستانی بلند در باره جنگ تحمیلی برای نوجوانان است، که چاپ‌ اول و دوم آن در سال ۱۳۶۰ توسط خانه هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان، انجام شد. چاپ‌های مجدد آن، تا سال ۱۳۸۶، به وسیله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و از آن پس، به وسیله انتشارات سوره مهر انجام گرفت. این کتاب طی سالیانی که از انتشار آن می‌گذرد، موفق به دریافت شش جایزه در سطح کشور شد. برنده لوح زرین و دیپلم افتخار از نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به‌عنوان بهترین کتاب داستان منتشر شده در باره دفاع مقدس برای نوجوانان در دهه اول انقلاب، برنده جایزه نخست اولین سمینار رمان جنگ در ایران، در قسمت نوجوانان؛ به‌عنوان اولین داستان بلند منتشره راجع به دفاع مقدس برای این مقطع سنی، کتاب برگزیده جشنواره بیستمین سالگرد دفاع مقدس، به انتخاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله این جوایز است.
با انتشارسیزدهمین چاپ داستان بلند مهاجر کوچک در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب، مجموع شمارگان این کتاب به ۱۸۵۰۰۰ نسخه رسید. همچنین بخشی از داستان این کتاب، در دهه ۱۳۶۰، یک فیلم بلند داستانی با عنوان مهاجر، به کارگردانی مجتبی فرآورده ساخته شده است.
آنک آن یتیم نظر کرده
«آنک آن یتیم نظر کرده» رمانی درباره زندگی پیامبر(ص) برای نوجوانان است. سرشار خود درباره انگیزه اش برای نوشتن این اثر می‌گوید: «فکر نوشتن از سرزمین نور از سال ۱۳۵۹ در ذهن من افتاد. اولین موجبش این بود که می‌‌دیدم هیچ کتاب داستانی ارزشمندی در مورد زندگی پیامبر(ص) برای نوجوانان ما منتشر نشده است.دوم اینکه می‌دانستم که اگر چنین کاری صورت بگیرد، در نگاه نوجوانان خواننده‌ این اثر به پیامبر و احساس آنان نسبت به دین‌‌شان، یک تحول اساسی مثبت به وجود خواهد آمد».
این کتاب که پیش از این، توسط انتشاراتی دیگری منتشر می‌شد، سرانجام پس از حدود دو سال وقفه در تجدید چاپ و نایاب بودن، به وسیله انتشارات سوره مهر، به چاپ هشتم خود (چاپ اول سوره مهر) رسید و به بازار نشر عرضه شد.«آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت - نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبح‌های جمعه از ساعت ۸ تا ۸:۳۰ از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می‌شد، و طی بالغ بر ۷۰ برنامه، توانست نظرات بسیاری از مخاطبان و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند.
پس از انتشار چاپ هشتم فارسی رمان «آنک آن یتیم نظرکرده»، انتشار ترجمه عربی مجلد اول این رمان تاریخی مذهبی به عربی در لبنان و قرار گرفتن ترجمه انگلیسی این کتاب (به قلم پروفسور جیمز کلارک آمریکایی) روی سایت آمازون، به تازگی ترجمه ترکی استانبولی این اثر نیز در ترکیه منتشر شد.
این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره های کشوری قرار گرفت. که از آن جمله می‌توان به‌عنوان اثر برگزیده دومین جشنواره قصه های قرآنی، پیامبران و ائمه (مربوط به بررسی کتاب‌های ۱۰ سال سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۴) برای آن اشاره کرد.

محبوبه سعیدی

شنبه ۱۳۹۴/۲/۱۹ @ ۱۲:۳۳

ارسال نظر