آخرین خبر

  • • درآمد قابل توجه عربستان از عمره گزاران
  • پنجشنبه 20 فروردینماه 94

    تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۴

    رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به حادثه اخیر در فرودگاه جده گفت: با وجود تبلیغات وسیعی که در عربستان علیه ما می شود، اما درآمد وسیعی هم از زائران ایرانی به دست می آورند.
    به گزارش جهان، اللهیار ملک شاهی راد در گفتگو با مهر با اشاره به زمینه های بروز حادثه اخیر در فرودگاه جده و حرمت شکنی دو زائر ایرانی توسط ماموران سعودی، اظهار داشت: ماموران سعودی در فرودگاهها و جاهای دیگر برخورد مطلوبی با مسافران به ویژه زائران ایرانی ندارند و اقدام اخیر آنها نیز در همین راستا بوده است.

    وی افزود: تبلیغات وسیعی در این کشور علیه جمهوری اسلامی و زائران ایرانی صورت می گیرد و البته متاسفانه درآمد وسیعی هم از زائران ایرانی حج و عمره به دست می آورند.

    رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به جدیت نمایندگان در پیگیری حادثه اخیر فرودگاه جده، گفت: امروز طرحی را با عنوان ممنوعیت سفر عمره به عربستان تهیه کرده ایم که تا زمانی که دولت عربستان این ماموران را به مجازات قانونی برسانند و رسما عذرخواهی کند، سفری انجام نشود؛ چرا که ممکن است این برخوردها ادامه داشته باشد.

    ملک شاهی راد تاکید کرد: قطعا این اتفاقات در شان جمهوری اسلامی و ملت ایران نیست و ما موظفیم از حیثیت مردم و شهروندانمان دفاع و حمایت کنیم.

    * مقررات بین المللی در فرودگاههای عربستان رعایت نمی شود

    رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی بر حسب وظیفه ذاتی خود وارد موضوع شده و این حادثه را در دست پیگیری دارد، اظهار داشت: طرح تهیه شده توسط نمایندگان نیز بسیار مهم است و تعداد زیادی از نمایندگان آن را امضا کرده اند و در صورت تصویب نهایی، دولت موظف می شود سفر عمره را فعلا قطع کند.

    وی با اشاره به بعد حقوقی این حادثه، گفت: فرودگاهها تابع قواعد و مقررات بین المللی هستند و علاوه بر قوانین داخلی کشورها که برخی از آنها باید در فرودگاهها اجرا شود، اما بخش عمده قواعد حاکم در فرودگاهها از جهت بازرسی ها و نیز نوع رفتار با مسافران تابع ضوابط بین المللی است که متاسفانه در عربستان رعایت نمی شود و در قالب های مختلف مانند معطل کردن های بیهوده و انگشت نگاری و حرکت شنیع اخیر در فرودگاه جده خود را نشان می دهد.

آخرين نظرات خوانندگان

  • نامشخص: به نام خدا کمپین عمومی تحریم عمره در پی تجاوز ادامه

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


انتشار جزئیاتی جدید از جنایت سعودیها در قبال دو نوجوان ایرانی زائر: پزشک هندی فرودگاه جده، پس از معاینه، وقوع تعرض را تایید کرد

این تعرض به دو نوجوان ایرانی توسط دو مامور امنیتی وابسته به دولت سعودی شکل گرفته و احتمال برنامه‎ریزی شده بودن این تعرض را افزایش داده است، این در حالی است که کمتر از یک  ماه پیش در اقدامی مشابه، ماموران امنیتی سعودی به بهانه بازرسی بدنی، اقدام به عریان نمودن کامل یکی از زائرین ایرانی در مبادی ورودی عربستان کرده‎اند که البته این خبر در رسانه‎ها انتشار نیافته بود.
این تعرض به دو نوجوان ایرانی توسط دو مامور امنیتی وابسته به دولت سعودی شکل گرفته و احتمال برنامه‎ریزی شده بودن این تعرض را افزایش داده است، این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش در اقدامی مشابه، ماموران امنیتی سعودی به بهانه بازرسی بدنی، اقدام به عریان نمودن کامل یکی از زائرین ایرانی در مبادی ورودی عربستان کرده‎اند که البته این خبر در رسانه‎ها انتشار نیافته بود.

گروه بین الملل - رجانیوز: انتشار خبر تعرض ماموران سعودی به دو نوجوان زائر ایرانی و فضای ناامن کشور عربستان برای گردشگران مذهبی وزائران،  در حالی موجی از اعتراض و نگرانی را در میان خانواده‎های ایرانی به وجود آورده که خبرنگار رجانیوز به جزئیات جدیدی از این رفتار جنایت آمیز ماموران دولت سعودی دست یافته است.

به گزارش رجانیوز، این تعرض به دو نوجوان ایرانی توسط دو مامور امنیتی وابسته به دولت سعودی شکل گرفته و احتمال برنامهریزی شده بودن این تعرض را افزایش داده است، این در حالی است که کمتر از یک  ماه پیش در اقدامی مشابه، ماموران امنیتی سعودی به بهانه بازرسی بدنی، اقدام به عریان نمودن کامل یکی از زائرین ایرانی در مبادی ورودی عربستان کرده‎اند که البته این خبر در رسانه‎ها انتشار نیافته بود.

saudi.mp۳ | دانلود فایل

در همین حال ضربه روحی و روانی این جنایت ماموران امنیتی سعودی به قربانیان و خانواده‎های آنها به حدی بوده است که یکی از قربانیان را با مشکلات روحی جدی و خانه نشینی مواجه کرده و خانواده این نوجوان قربانی نیز با این مشکلات درگیر شده‎اند.

اما بنظر می‎رسد برخی کوتاهی‎های صورت گرفته از سوی مدیران سازمان حج و وزارت امور خارجه برای تذکر احتمال وجود خطر برای گردشگران ایرانی در کشور عربستان با توجه به افزایش موارد مشابه در ماه‎های اخیر را نمی‎توان نادیده گرفت.

در همین حال تعرض ماموران سعودی به نوجوانان ایرانی علاوه بر بازتاب گسترده اجتماعی، اعتراض مراجع عظام تقلید از جمله آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی را در پی داشته است.

این در حالی است که در جنایت صورت گرفته در قبال دو نوجوان ایرانی قربانی، بازرسی این نوجوانان بصورتی مدیریت شده به بهانه‎های مختلف به عقب افتاده است تا در نهایت همه اعضای کاروان عبور کرده و این دو نوجوان به تنهایی در گیت‎های بازرسی باقی بمانند.

اما پس از اعتراض قربانیان و سپس خانواده آنها، مسئولین فرودگاه در محل حاضر شده و پزشک هندی فرودگاه، تعرض صورت گرفته را تایید کرده است. و این در حالی است که برخی مسئولین ایرانی تلاش کرده‎اند این نکته را انکار کنند.

با توجه به انتشار اخبار مشابه از رفتار اینچنینی در روزنامه‎های سعودی در قبال اتباع سایر کشورهای حاضر در عربستان که بعضا به خودکشی قربانیان نیز منجر می‎شود، به نظر می ‎رسد تجدید نظر جدی در اعزام به عمره و اعلام  عربستان به عنوان یک کشور ناامن برای اتباع ایرانی در دستور کار قرار بگیرد، خصوصا که با وجود بر سر کار آمدن رهبران کم تجربه در این کشور عرب تبار، به نظر می‎رسد اینگونه رفتار در دستور کار رسمی قرار گرفته باشد

1 نظر

به نام خدا

کمپین عمومی تحریم عمره

در پی تجاوز به دو جوان ایرانی در فرودگاه جده توسط دو مامور امنیتی دولت عربستان کمپین عمومی برای تحریم عمره در میان مردم ایران در حال شکل گیری است.

در پی تشکیل این کمپین عمومی، آیت الله مکارم شیرازی نیز در روز 19 فروردین اعلام کرده آیا باید عمره را با هر ذلتی به جای آورد؟

چاره این است که با حضور همه ملت به کمپین تحریم عمره بپیوندیم و به کمک هم پول هنگفتی را که سالانه حدود ۱۵۰۰۰ میلیارد تومن میشه در راه درست برای ساختن مدارس خیریه، کمک به بیماران، راه انداختن کسب و کار برای جوانان و ... توی همین کشور خرج کنیم.

اگه فقط ۵ سال مردم این کار رو انجام بدهند بودجه عظیمی از کشور خارج نخواهد شد و به کمک این پول می توان گامهایی هر چند کوچک در راه آبادی این کشور برداشت.

پس بیاید با انتشار این متن همه با هم از علمای دین و مردم مان دعوت کنیم که به کمپین تحریم عربستان بپیوندن و در راه آبادانی کشور همراه شوند.

اگر خداوند از رگ گردن به ما نزدیکتر است
پس هرجا هستیم همونجا دنبالش بگردیم.

لطفا برای تقویت این کمپین این پیام را منتشر کنید.

ارسال نظر