آخرین خبر

  • • درآمد قابل توجه عربستان از عمره گزاران
  • پنجشنبه 20 فروردینماه 94

    تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۴

    رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به حادثه اخیر در فرودگاه جده گفت: با وجود تبلیغات وسیعی که در عربستان علیه ما می شود، اما درآمد وسیعی هم از زائران ایرانی به دست می آورند.
    به گزارش جهان، اللهیار ملک شاهی راد در گفتگو با مهر با اشاره به زمینه های بروز حادثه اخیر در فرودگاه جده و حرمت شکنی دو زائر ایرانی توسط ماموران سعودی، اظهار داشت: ماموران سعودی در فرودگاهها و جاهای دیگر برخورد مطلوبی با مسافران به ویژه زائران ایرانی ندارند و اقدام اخیر آنها نیز در همین راستا بوده است.

    وی افزود: تبلیغات وسیعی در این کشور علیه جمهوری اسلامی و زائران ایرانی صورت می گیرد و البته متاسفانه درآمد وسیعی هم از زائران ایرانی حج و عمره به دست می آورند.

    رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به جدیت نمایندگان در پیگیری حادثه اخیر فرودگاه جده، گفت: امروز طرحی را با عنوان ممنوعیت سفر عمره به عربستان تهیه کرده ایم که تا زمانی که دولت عربستان این ماموران را به مجازات قانونی برسانند و رسما عذرخواهی کند، سفری انجام نشود؛ چرا که ممکن است این برخوردها ادامه داشته باشد.

    ملک شاهی راد تاکید کرد: قطعا این اتفاقات در شان جمهوری اسلامی و ملت ایران نیست و ما موظفیم از حیثیت مردم و شهروندانمان دفاع و حمایت کنیم.

    * مقررات بین المللی در فرودگاههای عربستان رعایت نمی شود

    رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی بر حسب وظیفه ذاتی خود وارد موضوع شده و این حادثه را در دست پیگیری دارد، اظهار داشت: طرح تهیه شده توسط نمایندگان نیز بسیار مهم است و تعداد زیادی از نمایندگان آن را امضا کرده اند و در صورت تصویب نهایی، دولت موظف می شود سفر عمره را فعلا قطع کند.

    وی با اشاره به بعد حقوقی این حادثه، گفت: فرودگاهها تابع قواعد و مقررات بین المللی هستند و علاوه بر قوانین داخلی کشورها که برخی از آنها باید در فرودگاهها اجرا شود، اما بخش عمده قواعد حاکم در فرودگاهها از جهت بازرسی ها و نیز نوع رفتار با مسافران تابع ضوابط بین المللی است که متاسفانه در عربستان رعایت نمی شود و در قالب های مختلف مانند معطل کردن های بیهوده و انگشت نگاری و حرکت شنیع اخیر در فرودگاه جده خود را نشان می دهد.

آخرين نظرات خوانندگان

  • یک ایرانی مدهبی شجاع : به نظرم باید جواب دندان شکنی به عرب های ملخ ادامه

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


آیا برادری با جنایتکاران سعودی همان سیره امیر مومنان است!؟

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۶
 
مشاور هاشمی رفسنجانی اقدام شنیع مأموران سعودی با دو نوجوان عمره‌گذار ایرانی را تلخ خواند و خواستار برخوردی فراتر از اعتراض دیپلماتیک شد.
آیا برادری با جنایتکاران سعودی همان سیره امیر مؤمنان است؟!
به گزارش جهان،‌ غلامعلی رجایی می‌نویسد: شنیدن گزارش درباره ]...[ یا تعرض مأموران عربستان سعودی در فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی که به همراه خانواده‌هایشان از عمره قصد بازگشت به ایران را داشتند اشک مرا درآورد. اشک‌ریزان با خود می‌گفتم چه خاطره تلخی از مکه و خانه خدا و طواف و... در ذهن این نوجوانها و خانواده‌های ماتم‌زده آنها ماندگار شد. خدا به داد دلشان برسد.

وی می‌افزاید: از این روش سعودی‌های بی‌شرم بوی تحقیر ملت ایران به مشام می‌رسد و باید جواب مناسبی به آنها داده شود. جوابی که از آن بوی غیرت امام و انقلاب به مشام برسد. حتی اگر موقتاً پروازهای عمره در اعتراض به این عمل زشت تعطیل شود اقدام خوبی است. اعتراض دیپلماسی و رضا دادن به محاکمه این دو مأمور جنایت‌پیشه کافی نیست. اقدامی دیگر باید تا غرور شکسته شده ایران شیعی بازگردد.

وی خاطرنشان می‌کند: خاطره سیلی زدن حضرت امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب علیهماالسلام به صورت خود از شدت شرم و ناراحتی و غیرت نسبت به حرمت بندگان خدا در مسجد کوفه در بالای منبر پس از شنیدن این خبر که سپاه شام از پای یک زن یهودی که در ذمه اسلام بوده خلخال بدر کرده‌اند آیینه خوبی برای مسئولین ماست. البته اگر بخواهند به حضرت اقتدا کنند.

به نوشته کیهان، این واکنش در حالی است که رژیم خبیث آل سعود یکی از متهمان ردیف اول جنایات زنجیره‌ای دو دهه اخیر علیه میلیون‌ها مسلمان و غیر مسلمان در چهارگوشه منطقه غرب آسیا (از افغانستان و عراق و سوریه و لبنان تا مصر و بحرین و یمن) است اما برخلاف تأکید آقای مشاور مبنی بر پیشه گرفتن سیره امیرمؤمنان(ع) برخی چهره‌های سیاسی رفتاری کاملاً متفاوت با رژیم سعودی داشته‌اند به نحوی که همین آقای مشاور تا چند ماه پیش با افتخار می‌گفت ملک عبدالله (شاه ملعون و مقبور سعودی) با عنوان «اخوک عبدالله» (برادرت عبدالله) از آقای هاشمی یاد می‌کند و ارتباط دو طرف بسیار صمیمانه است اکنون سؤال این است که آیا چنین صمیمیت‌هایی ذره‌ای در زمینه کار مؤاخذه مجرمان و توقف خیانت‌ها و جنایت‌های آل سعودی به کار می‌آید؟!

1 نظر

به نظرم باید جواب دندان شکنی به عرب های ملخ خور داد تا آنها هوس نکنند در سرزمین خانه خدا چنین بی حرمتی به ایرانیان بکنند .به خدا جای امام خالی است اگر بود می دانست جه جواب دندان شکنی به این بی غیرت ها بدهد مگر امام نگفت به جای رفتن به حج و عتبات عالیات مملکت خودتان را آباد کنید . مسئولان حج .و زیارت و دیگر مسئولان سیاسی هم که انگاری خوابند . ساعت خواب.عمو یادگار خوابی یا بیدار .

ارسال نظر