آخرین خبر

  • • انتشار بیش از 170 کتاب منتشره توسط انتشارات انجمن قلم ایران به صورت دیجیتالی
  • سه شنبه 18 فروردینماه 94

    به گزارش پایگاه رسمی انجمن قلم ایران، با همکاری موسسه راهبردی خاک، بیش از 170 عنوان کتاب که تا کنون به وسیله انتشارات انجمن قلم ایران منتشر شده است به صورت نسخه دیجیتالی انتشار یافت و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
    e-book0 یا کتاب الکترونیک، پدیده ای است نو که انقلابی در نظام مطالعه، آموزش و اطلاع رسانی جهان ایجاد کرده است. کتاب الکترونیک با دارا بودن مزایای بسیاری از قبیل قیمت مناسب، سهولت حمل، جستجو در متن و بسیاری موارد دیگر آرام آرام جای خود را بین افراد اهل مطالعه و قلم باز نموده است.
    وب سایت eshop.anjomanghalam.ir بستری مناسب برای خرید کتاب های الکترونیکی و همچنین چاپی انتشارات انجمن قلم ایران می باشد.
    کاربران این وب سایت می توانند پس از خرید آنلاین کتاب های الکترونیکی آنها را بر روی نرم افزار اندرویدی «خط» مطالعه نمایند و از طریق همین نرم افزار به کتاب های انتشارات با دسته بندی های گوناگون از قبیل جدید ترین ها، پرفروش ها، رایگان ها، بسته های پیشنهادی و موضوعات دسترسی پیدا کنند.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


رئیس سازمان سیا: از امتیازاتی که طرف ایرانی در مذاکرات اعطا کرد واقعا شوکه شدم

شناسه خبر : ۲۰۷۳۹۹
سخنرانی تامل برانگیز جان برنان در دانشگاه هاروارد امریکا/

چارچوبی در توافق لحاظ شده که ایران نتواند در مسائل منطقه‎ای خارج از خواست ما عمل کند

گروه بین‎الملل - رجانیوز: جان برنان رئیس سازمان سیا در اولین سخنرانی رسمی خود پس از توافق لوزان دردانشگاه هاروارد  به تشریح دستاوردهای امریکا از این توافق پرداخته و اعلام کرد که از امتیازاتی که طرف ایرانی در این مذاکرات داده، واقعا شگفت زده شده است.

رجانیوز در ادامه بخش‎های مهم این سخنرانی را منتشر می‎کند. در آینده متن کامل این سخنرانی نیز منتشر خواهد شد.

۱-     منتقدین چارچوب توافق (اصطلاح طرف امریکایی برای نامیدن توافق لوزان) انجام شده در مذاکرات هسته ای سوئیس دو رو هستند.

۲-     توافق لوزان محدودیتهایی برای برنامه هسته ای ایران ایجاد میکند که قبلا برای ما یک آرزو دست نیافتنی بود.

۳-     در نتیجه توافق لوزان ۹۸ درصد برنامه هسته ای ایران برای مدت ۱۵ سال حذف میشود.

۴-     حذف برنامه هسته ای ایران نه تنها در موضوع غنی سازی اورانیوم بلکه در مورد پلوتونیوم هم هست و علاوه بر آن یک رژیم منحصر به فرد (فراتر از پروتکل الحاقی) برای بازرسی از ایران ایجاد خواهد شد.

۵-     من واقعا باید بگویم که از امتیازهای ارائه شده از سوی ایران در مذاکرات لوزان شگفت زده شدم!

۶-     هیچکس از ما فکر نمیکرد ایران حاضر شود در همین ابتدا کاهش تعداد سانتریفیوژها را بپذیرد.

۷-     برخی از منتقدین (آمریکایی) توافق لوزان معتقدند که کاهش تحریمها باعث میشود تا تحرکات منطقه ای ایران افزایش یابد. گرچه این نگرانی درست است اما چارچوبی که در توافق برای اینکار (کاهش تحریمها) لحاظ شده به گونه ای است که ایران نمیتواند خارج از خواسته های ما عمل کند. (منوط شدن تعلیق تحریمها به اقدامات ایران).

۸-     حسن روحانی در مذاکرات هسته ای رویکردی پراگامتیک از خود نشان داده و وانمود کرده که توافق هسته ای باعث میشود تا سیاست خارجی ایران در دیگر موضوعات هم تغییر کند. این وعده را باید در عمل مشاهده کرد. هر چند احتمال اینکه تحرکات ایران در منطقه به طور فوری قطع شود، کم است.

۹-     گرچه رهبری ایران به روحانی برای مذاکرات هسته ای چراغ سبز داده است، اما اگر مذاکرات شکست بخورد، روحانی و ظریف مورد انتقاد وی قرار خواهند گرفت.

 

ارسال نظر