آخرین خبر

  • • انتشار کتاب "انواع نقد ادبی" از محمد رضا سرشار
  • جمعه 27 خردادماه 90

    در ادامه انتشار سلسه کتابهای "در باره ادبیات داستانی" به قلم محمد رضار سرشار، به تازگی دومین شماره از این کتابها، توسط کانون اندیشه جوان منتشر شد.
    این کتاب که "انواع نقد ادبی" نام دارد، ضمن ارائه پیشینه ای از نقد ادبی از آغاز تا کنون - به شکل مجمل - به طرح، معرفی و نقد و تحلیل انواع مهم ترین رویکردهای نقد ادبی در جهان امروز پرداخته است.
    مکتبهای نقد ادبی مطروحه در این کتاب، عبارت اند از:
    نقد اخلاقی - فلسفی، نقد ارسطویی، نقد اسطوره ای(کهن الگویی)، نقد اصالت زن(فمینیستی)، نقد انتظامی، نقد بر اساس انواع ادبی، نقد پدیدارشناختی(Phenomenological)،نقد تاثرگرا(امپرسیونیستی)، نقد تاویلگرا(هرمنوتیک)، نقد تاریخی - تذکره ای، نقد تطبیقی، نقد تفسیری، نقد تکوینی، نقد توصیفی، نقد جامعه شناختی، نقد خلاق، نقد خواننده محور، نقد روانشناختی، نقد زبانشناختی، نقد ساختارگرا، نقد ساختارشکن، نقد شکل(فرم، صورت، قالب)گرا، نقد عملی(Practical)، نقد عینی(Objective)، نقد کثرتگرا(آزاد)، نقد کنشی(Pragmatic)، نقد متون، نقد محاکاتی، نقد نمودگرایی، نقد نو.
    در پایان نیز، مؤلف - آن گونه که شیوه او در این مجموعه است - به اجمال، به بحث "نقد سیاسی" و "نقد غیرسیاسی" پرداخته است؛ که اغلب، مابه الاختلاف دو گرایش فکری خاص در میان منتقدان معاصر است.
    کتاب"انواع نقد ادبی"، در 190 صفحه قطع پالتویی، با شمارگان 2500 نسخه، به بهای 3000 تومان به بازار کتاب عرضه شده است؛ و مخاطبان آن، نویسندگان، منتقدان، مدرسان ادبیات داستانی، دانشجویان رشته ادبیات داستانی و کلیه علاقه مندان به این رشته اند. این کتاب را می توان از طریق انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به شماره تلفن 88730446 تهیه کرد.

آخرين نظرات خوانندگان

  • نامشخص: متن بسیار جالبی بود. ولی از آن جالبتر کامنت های ادامه
  • مصطفوی: ده نمکی اخراجیهای 3 رو شروع کرده. تسلیت به اهل ادامه
  • جبار: دکترشریعتی وقران:قرآن! من شرمنده‏ی توام اگر از تو آواز مرگی ادامه
  • نامشخص: این مطلب جگونه کودکان را به مطالعه علاقمند کنیم نیمه ادامه
  • سعیده پورحسن: انجمن به این اسم ورسم و به این بزرگی وامهای ادامه
  • نامشخص: یعنی این که باید آرزو کنیم دیوانه شویم. آدم دیوانه ادامه
  • نامشخص: یعنی چی ادامه
  • نامشخص: تو این دوره زمانه همان بهتر که دیوانه می بودیم.این ادامه
  • زیبا: خیلی جالب بود. ادامه
  • نامشخص: البته وقتی که آفریدگار ما در آن سوی خط هر ادامه

آخرين تصاوير

  • IMG_3513.JPG
  • IMG_3505.JPG
  • IMG_3451.JPG
  • IMG_1301.JPG
  • IMG_1427.JPG
  • IMG_1243.JPG
  • IMG_1201.JPG
  • IMG_1540.JPG

آخرین کتاب

  • • انتشار "پیشینه، نقش و اهمیت داستان در زندگی انسان" به قلم محمد رضا سرشار
  • نخستین دفتر از مجموعه کتابهای موسوم به "در باره ادبیات داستانی"، با عنوان "پیشینه، نقش و اهمیت داستان در زندگی انسان" ، به قلم محمد رضا سرشار راهی بازار نشر شد.
    این کتاب که در 143 صفحه قطع پالتوی چاپ شده است، پس از پیشگفتار ناشر، در مقدمه ای به پیشینه های علاقه دیرین انسان - از هر قوم و رنگ و نژاد - به داستان پرداخته، و سپس اسناد و مدارک و نشانه های این علاقه دیرپا را در سه شاخه "علاقه شاهان و امیران به داستان"، "علاقه توده مردم به شنیدن داستان"، و "داستان در ادبیات کلاسیک ایران و جهان" از دیرباز مورد بررسی قرار داده است. آخرین فصل کتاب نیز به بررسی "نقش و اهمیت داستان در دوران معاصر" اختصاص دارد.
    در مقدمه ناشر در باره این مجموعه آمده است:
    "این اثر دفتری است از سلسله کتابهای ارزشمند "در باره ادبیات داستانی" به قلم این مؤلف. مجموعه ای بالغ بر بیست مجلد، که به تفکیک، به مهم ترین و مبنایی ترین مسائل و عناصر مربوط به سه شاخه "ادبیات داستانی"، "ادبیات کودکان و نوجوانان"، و "نقد ادبی" می پردازد.
    این آثار، در عین کوچکی، با مد نظر قرار دادن همه جنبه های مهم و مورد لزوم مباحث مطروحه، بر آن است که عمق و جامعیت موضوع را حفظ کند. در نتیجه، فرهیختگان عرصه های مورد اشاره - اعم از مدرسان، منتقدان ادبی و نویسندگان - نیز می توانند مخاطبان آن باشند. همچنین، بیان ساده و همه فهم مسائل، این مجموعه را قابل استفاده علاقه مندان به ادبیات، ادب جویان و دانشجویان رشته ادبیات می سازد.
    بی پیرایگی مطالب، پرداختن به حاق موضوع و خودداری از ورود به بحثهای حاشیه ای بی ثمر، همچنین تفکیک مطالب در قالب کتابهای جداگانه، سبب کوچکی و کم حجمی مجلدهای این مجموعه شده است...
    تفاوت دیگر این مجموعه با مجموعه های به ظاهر مشابه، در غیرانفعالی بودن، داشتن جنبه تحلیل و انتقادی نسبت به مقوله های مطروحه، و طرح جنبه های مختلف (مثبت و منفی) مسئله - در کنار هم - است."
    کتاب "پیشینه، نقش و اهمیت داستان در زندگی انسان"، در شمارگان 2500 نسخه، به قیمت 2500 تومان، توسط کانون اندیشه جوان انتشار یافته است. علاقه مندان می توانند از طریق انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به شماره تلفن 88503341 - 021 به تهیه این کتاب اقدام کنند.


قدرشناسی به شیوه بهنام!

می گفت: از مراسمی برمی گشتیم. مسیرمان از خیابان اصلی یک بوستان محله ای قدیمی می گذشت.
آنجا گروهی از پسربچه ها را دیدیم که بهنام- نوجوان همشهرکی را که از چند سال پیش، در اثر تصادف، دچار نوعی اختلال ذهنی خفیف شده است - دوره کرده بودند و به او سنگ می پراندند و دسته جمعی فریاد می زدند: دیوانه!...دیوانه! ... دیوانه!
بهنام هم داد و فریاد می کرد و در حالی که به کار آنها اعترض می کرد، می کوشید خود را از آسیب سنگهایشان حفظ کند.
جلو رفتم و به بچه ها اعترض کردم و آنان را از این کار نهی کردم.
گفتند : دیوانه است.
گفتم: با این کارهایی که می کنید، این شمایید که دیوانه اید. وگرنه او که کاری به کار کسی ندارد!
خلاصه، به هر ترتیب بود، بچه پراکنده شدند و پی کارشان رفتند.
هنگامی که بیرون از بوستان، سوار خودرومان شده بودیم و می خواستیم حرکت کنیم، یکدفعه دیدم کسی به با دست به شیشه خودرو می زند.
نگاه کردم: دیدم بهنام است. گویی می خواست چیزی بگوید.
حدس زدم می خواهد بابت دفاعی که از او کرده بودم، از من تشکر کند.
شیشه را که پایین کشیدم، سرش را به طرفم خم کرد و با لحنی خیلی جدی و رسمی که به لحن گویندگان آگهیهای تبلیغاتی شبیه بود، گفت: برنده خوشبخت! به شما تبریک می گویم! ...شما برنده یک سرویس بهداشتی، یک دستگاه تلویزیون 21 اینچ، مصرف یک سال پودر لباسشویی و یک کمک هزینه سفر به افغانستان شده اید....

10 نظر

البته وقتی که آفریدگار ما در آن سوی خط هر بنده ای را متناسب با عقلش بازخواست می کندو به پرونده اش حسابرسی می کند، ما هم باید بپذیریم که شاید این نوع قدردانی از سوی فردی چون بهنام با آن اوصاف کاملاً ایده آل و زیبا باشد. فقط امیدوارم خدا هیچ گاه من را جزو ناقص عقلان حسابرسی نکند که یک مقدار برایم سنگین است، حتی اگر آتش جهنم را برای خودم بخرم با این اعمال ناقص و ناحقم!

خیلی جالب بود.

تو این دوره زمانه همان بهتر که دیوانه می بودیم.این جوری فقط این دنیایمان جهنم می شد،اما حالا که به ظاهر عاقلیم، هر دو دنیایمان جهنم است.

یعنی چی

یعنی این که باید آرزو کنیم دیوانه شویم. آدم دیوانه باشد بهتراست که خنگ باشد!!!!

انجمن به این اسم ورسم و به این بزرگی وامهای یک و دو میلیونی میده پس این انجمن هم داره به شیوه بهنام قدردانی میکنه!!!!!

این مطلب جگونه کودکان را به مطالعه علاقمند کنیم نیمه تموم مونده.

دکترشریعتی وقران:قرآن! من شرمنده‏ی توام اگر از تو آواز مرگی ساخته‏ام که هر وقت در کوچه‏مان آوازت بلند می‏شود، همه از هم می‏پرسند «چه کس مرده است؟»

چه غفلت بزرگی که می‏پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است.

قرآن! من شرمنده‏ی توام اگر تو را از یک نسخه‏ی عملی به یک افسانه‏ی موزه‏نشین مبدل کرده‏ام.

یکی ذوق می‏کند که تو را بر روی برنج نوشته،‌ یکی ذوق می‏کند که تو را فرش کرده،‌ یکی ذوق می‏کند که تو را با طلا نوشته، ‌یکی به خود می‏بالد که تو را در کوچک‏ترین قطع ممکن منتشر کرده و… آیا واقعاًخدا تو را فرستاده تا موزه‏سازی کنیم؟

قرآن! من شرمنده‏ی توام اگر حتی آنان که تو را می‏خوانند و تو را می‏شنوند،‌ آن‏چنان به پایت می‏نشینند که خلایق به پای موسیقی‏های روزمره می‏نشینند... اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند، مستمعین فریاد می‏زنند «احسنت…!» گویی مسابقه‏ی نفس است…

قرآن!‌ من شرمنده‏ی توام اگر به یک فستیوال مبدل شده‏ای؛ حفظ کردن تو با شماره‏ی صفحه.

‌خواندن تو آز آخر به اول،‌ یک معرفت است یا یک رکوردگیری؟ ای کاش آنان که تو را حفظ کرده‏اند، ‌حفظ کنی، تا این‏چنین تو را اسباب مسابقات هوش نکنند.

خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو؛

آنان که وقتی تو را می‏خوانند چنان حظ می‏کنند،‌ گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است.

آن‏چه ما با قرآن کرده‏ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم

ده نمکی اخراجیهای 3 رو شروع کرده. تسلیت به اهل هنر

متن بسیار جالبی بود. ولی از آن جالبتر کامنت های انتهای این متن بود که دقیقا نشانگر مفهوم ذهن سیال بشر است. از یک متن به ظاهر ساده فکرها به کجاها که نرفت! هر کس را به سمت و سویی برد کاملا متفاوت با بقیه. اینجاست که باید اختلاف سلیقه ها و برداشتهای همدیگر را در موارد مختلف به دل نگیریم و بپذیریم به تعداد ابناء بشر دغدغه های متفاوت وجود دارد. دغدغه هایی که در هر آن یک متن را، یک طرح را، یک حرکت را برای ما متناسب با حال و هوای خودمان مفهوم می دهد. آدمیزاد موجود غریبی است. این را بپذیریم زندگی آسان تر می شود.

ارسال نظر