آخرین خبر

  • • پخش دومین قسمت مستند ابرها در راهند با صدای محمدرضا سرشار از شبکه افق
  • یکشنبه 14 شهریورماه 95

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما:زندگی هر انسانی مملو از سوالات کوچک و بزرگ است، سوالاتی که بسته به زمانه و شرایط، دائما در حال تغییرند اما یک سوال مهم و همیشگی هست که میان همه آدم ها فارغ از زمان و مکان مشترک است.

    این سوال به فلسفه وجودی انسان باز می گردد، اینکه انسان چیست و به کجا می رود؛ گفته می شود ندانستن پاسخ این سوال آدمی را به ناکجاآباد می کشاند و ممکن است انسان نه تنها زندگی خود را مختل کند، بلکه زندگی دیگران را هم به آشوب بکشاند.

    در دومین قسمت مجموعه «ابرها در راهند» به ادامه فعالیت های وکیل جوانی که در آلمان زندگی می کند ولی اصالتی آلمانی ندارد و پدر و مادرش ترک زبان هستند پرداخته می شود، اینکه او به دنبال یافتن پاسخی برای پرسش بزرگ زندگی، اسلام را ملاک و معیار قرار می دهد و در این زمینه تلاش می کند.

    در این قسمت به حادثه 11 سپتامبر و تاثیر آن بر تحولات زندگی مسلمانان در دنیای غرب نیز اشاره می شود.

    این مستند زندگی شیعیانی را روایت می کند که در اروپا زندگی و تلاش می کنند تا نگاه صحیح و انسانی دین اسلام را به دیگر ادیان بشناسانند.

    شیخ حسین تیم لایبنر و برهان الدین داغ مشاوران تحقیق این مستند بوده اند.

    دومین قسمت «ابرها در راهند» کاری از محمد علی فارسی و با روایت گری محمدرضا سرشار، شنبه 13 شهریورماه ساعت 19 از شبکه افق پخش می شود.

    ساعت های 7.30 و 11.30 روز یکشنبه هم برای پخش تکرار این برنامه در نظر گرفته شده اند.

آخرین کتاب

  • • تعریفی برای ادبیات کودکان و نوجوان/ محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)
  • شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    .
    به مناسبت 18 تیر، روز ادبیات کودکان و نوجوانان
    .
    ادبیات کودکان و نوجوانان، عبارت است از مجموعه داستان‌ها، اشعار و نمایشنامه‌هایی که ضمن برخورداری از جوهره و کیفیت ادبی لازم، با توجه به خاصه‌های ذهنی و روانی (استعداد‌ها، علایق، تمایلات) و نیازهای کودکان و نوجوانان، در چارچوب اصول تعلیم و تربیت مورد تأیید شرع، پدید آمده باشد.
    وجود قید «در چارچوب اصول تعلیم و تربیتِ مورد تأیید شرع» از آن رو است، که ادبیات سازنده‌ی کودکان و نوجوانان، در عین رعایت اقتضای سنی و علایق و تمایلات مخاطبان کم سن و سال خود، نمی‌تواند و نباید عنان خود را کاملاً به دست این عوامل بسپارد. بلکه در هر حال، علاوه بر ارضای خواست‌هایِ درست مخاطبان، باید آنچه را که آنان برای رشد صحیح و متعادل شخصیت‌شان به آن «نیاز» دارند و چه بسا خود از آن بی‌خبر باشند، در اختیار ایشان قرار دهد. ضمن آنکه تکیه‌ی صرف بر یافته‌های روانشناسی غرب و اصول تعلیم و تربیت آن، بنیانگذاری بنای سترگ شخصیت آینده‌سازان کشور بر گذرگاه سیل*؛ و نمونه‌ی عینی و محصول فرجامین آن، جوامع غرقه در فساد، سر در گم و درمانده در کاار خودِ امروزِ غرب است.

    .
    .
    * «أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ، أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ »
    آيا كسى‏كه بنيان مسجد را بر ترس از خدا و خشنودی او نهاده بهتر است،‌یا آن کس که بنیان مسجد را بر کناره‌ی سیلگاهی که آب زیر آن را شسته باشد نهاده است، تا با او، در آتش جهنم سرنگون گردد؟» (توبه: 109)
    .
    .
    منبع: از دفتر چهارم مجموعه کتاب «درباره ادبیات داستانی» به نوشته استاد محمدرضا سرشار، انتشارات کانون اندیشه جوان


نگاهی به کتاب "سفر به جنوب" نوشته محمدرضا سرشار/ علی الله سلیمی

ادای دین نویسنده به نوجوانان رزمنده

خبرگزاری فارس: کتاب «سفر به جنوب» حاصل سفر محمدرضا سرشار به جبهه‌های جنوب کشور در اردیبهشت ماه سال 1365 است که در آن، مشاهدات نویسنده در کنار گفت‌وشنود او با چند نوجوان رزمنده در قالب گزارش نوشته شده است.

خبرگزاری فارس: ادای دین نویسنده به نوجوانان رزمنده

برخی از نویسندگان مهارت‌های چندگانه‌ای در امور نوشتن دارند که در شرایط مختلف از گونه‌های مختلف هنر نویسندگی خود بهره می‌گیرند و آثاری را متناسب با موقعیتی که در آن قرار دارند خلق کرده و به بخشی از نیازهای مخاطبان خود در آن مقطع پاسخ می‌دهند. از جمله این نویسندگان، می‌توان به محمدرضا سرشار، نویسنده و منتقد ادبی اشاره کرد که تا به حال آثار متنوعی در حوزه های چندگانه نویسندگی خلق کرده است.

از انواع کتاب‌های تألیفی در بخش قصه و داستان(کوتاه، بلند و رمان) گرفته تا کتاب‌هایی در زمینه‌های آموزشی ( در حوزه ادبیات، آموزش قصه نویسی)، نقد ادبی، خاطره، گزارش و همچنین ترجمه آثار ادبی که هر کدام مخاطبان خاص خود را دارند.

اما این که آیا نویسنده‌ای مانند محمدرضا سرشار که یکی از نویسندگان نام آشنا و پیشکسوت در بخش ادبیات داستانی معاصر ایران محسوب می‌شود، توانسته است از عهده همه این گونه‌های متفاوت نویسندگی به یک میزان بر آید، سئوالی است که در این نوشتار با بررسی یکی از کتاب‌هایش، در گونه غریب گزارش نویسی در پرونده کاری سرشار در پی پاسخ آن هستیم.

محمدرضا سرشار در کارنامه نویسندگی خود، یک کتاب هم در حوزه گزارش نویسی دارد؛ کتاب«سفر به جنوب» که حاصل سفر این نویسنده به جبهه‌های جنوب کشور در اردیبهشت ماه سال 1365 است. رویکرد سرشار در این کتاب همان قالب گزارش نویسی است که او سعی کرده در اثر خود به مؤلفه‌های این قالب ادبی وفادار بماند.البته در ابتدای کتاب، در یادداشت کوتاهی از طرف دفتر ادبیات و هنر مقاومت(به جای یادداشت ناشر)، به صورت تلویحی اشاره شده که مطالب کتاب حاضر یادداشت‌های نویسنده از سفر به جبهه‌های جنوب است.

 

اگر این فرض را مقدم بداریم و نوشته‌های کتاب «سفر به جنوب» را یادداشت‌های نویسنده از سفر به جبهه‌های جنوب تلقی کنیم، با اشکالاتی در مقایسه نوشته‌های کتاب با قالب یادداشت‌نویسی صرف مواجه می‌شویم، چرا که در شکل (فرم) نوشته های حاضر نشان چندانی از قالب یادداشت‌نویسی دیده نمی‌شود. بنابراین، می‌توان فرض را بر این گذاشت که نوشته‌های کتاب سفر به جنوب، در قالب گزارش‌نویسی بیان شده است. البته در این صورت هم با اشکالات جزئی در نحوه چینش و ارائه مطالب کتاب مواجه هستیم، چون همه مؤلفه‌های یک گزارش خوب و قابل قبول در این کتاب رعایت نشده است؛ بخش قابل توجهی از مطالب کتاب به شیوه مصاحبه تنظیم شده که همین مصاحبه‌ها هم در دل گزارش تنیده شده است:

«علی اصغر رجبی، کلای سوم راهنمایی از مدرسه راهنمای ابوذر، منطقه هفده، آخرین نفری است که در این سفر با او مصاحبه می‌کنم...» ( 51)

مصاحبه‌ها به شکل سئوال و جوابی است که همین روش هم تا آخر دنبال نمی‌شود. عرف معمول در گزارش نویسی توأم با مصاحبه که بیشتر در مطبوعات رایج است، آن است که از قالب گزارش گفت و گو استفاده می‌شود. در این شیوه دیگر شکل ارائه مطلب به گونه ای نیست که از فرم سئوال و جوابی استفاده شود، بلکه سئوال های مصاحبه گر یا گزارشگر، همراه با توضیح او درباره نحوه پرسش(اشاره به موقعیت طرف مقابل) است. همچنین پاسخ‌ها هم به همین شکل در دل متن می‌نشیند.

در مقابل، توصیف‌های نویسنده از فضاها و موقعیت‌های که نوجوانان رزمنده در آن قرار دارند، دقیق و خواندنی است. البته این ویژگی برتر در قلم یک داستان‌نویس تا حدودی طبیعی است، چرا که یکی از ابزارهای مهم نویسندگی همان توصیف است که سرشار در این اثر نشان می‌دهد استاد این کار است و در توصیف فضاها و حتی موقعیت آدم‌ها با مهارت کار را پیش می‌برد.

در مجموع، کلیت مطالب کتاب حاضر، متن خواندنی به قلم یک نویسنده صاحب سبک و پیشکسوت از یک موقعیت جنگی است. محمدرضا سرشار به عنوان کسی که قلمش در عرصه نویسندگی صیقل خورده و همواره در حوزه ادبیات مخاطبان خاص خود را دارد، در کتاب «سفر به جنوب» ادای دینی کرده به نوجوانان رزمنده‌ای که در شرایط دشوار و حساس کشورمان درس و مشق خود را رها کرده و جبهه‌ها را خالی نگذاشته‌اند.

کتاب سفر به جنوب که محصولی از مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است، توسط انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شده و در نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به عنوان کتاب تقدیری برگزیده و جایزه گرفته است.

ارسال نظر