آخرین خبر

  • • کامران پارسی نژاد: تغییر در رای داوران جایزه ادبی جلال می بایست با نظر آنان انجام می شد
  • سه شنبه 14 آذرماه 91

    تهران - داور بخش مستندنگاری پنجمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: انتخاب کتاب ˈشرح اسمˈ به عنوان اثر برگزیده دربخش مستندنگاری این جایزه کاملا تخصصی بوده است و اگر قرار بر تغییر این نظر بود باید با هماهنگی داوران صورت می گرفت.
    کد خبر: 80439445|تاریخ خبر: 13/09/1391
    ˈکامران پارسی نژادˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد روند انتخاب اثر برگزیده و شایسته تقدیر در جایزه جلال آل احمد افزود: در بخش مستند نگاری معمولا بررسی آثار و انتخاب آنها در دو طیف خاطره نگاری و پژوهش صورت می گیرد که کتاب ˈنورالدین پسر ایرانˈ وˈ پایی که جا ماندˈ در حوزه خاطرات شفاهی و کتاب ˈ شرح اسم ˈ در بخش پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.

    وی گفت: بر اساس آیین نامه باید این دو طیف به صورتی جدا بررسی و برگزیدگان انتخاب شوند و نمی توان آثار حوزه خاطره نگاری را با پژوهش در یک رده قرار داد.

    پارسی نژاد تصریح کرد که آثار پس از بررسی اولیه و نیمه نهایی در مرحله پایانی انتخاب اثار که در نهایت رای داوران بر معرفی کتاب ˈ شرح اسم ˈ نوشته هدایت الله بهبودی به عنوان اثر برگزیده این دوره انتخاب شد.

    وی گفت: این اثر با بالاترین رای داوران ( بالای 90 امتیاز ) انتخاب شد و در جلسه نهایی نیز رای شفاهی به این اثر داده شد.

    پارسی نژاد در تشریح دلایل برگزیده شدن کتاب شرح اسم گفت: این اثر ضمن اینکه حاصل سال ها تلاش یک پژوهشگر و نویسنده با سابقه است ،اطلاعات ارزشمندی را در مورد بخش های تاریک تاریخ معاصر ایران ارائه کرده و تمامی اطلاعات بر اساس توالی زمانی دنبال شده است ، همچنین به لحاظ مستند نگاری نقصی در آن دیده نشده و ناشر معتبری همچون دفتر مطالعات سیاسی آن را به چاپ رسانده است.

    پارسی نژاد در پاسخ به این سوال که بسیاری معتقدند انتخاب این اثر تنها به دلیل موضوعیت آن - رهبر معظم انقلاب- صورت گرفته است گفت: یکی از مشکلات عمده ما حاشیه سازی و قضاوت های بی مورد در مورد برخی کارها است ، برخی مسوولان جشنواره نیز این موضوع را به ما گوشزد کردند و شاید این موضوع دغدغه ذهنی آن نیز بوده است.

    داور بخش مستند نگاری جایزه جلال با تاکید بر رای تخصصی داوران به این اثر گفت: پس از انتخاب اثر اعتراض دیگر مسوولان جایزه این بود که کتاب در سال 91 به چاپ رسیده و در چرخه داوری امسال قرار نمی گیرد و باید در دوره بعدی بررسی شود.

    وی گفت: قرار هیات داوران بر این شد که در صورت درست بودن این موضوع ، کتاب دیگر یعنی ˈنورالدین پسر ایرانˈ انتخاب شود اما از آنجایی که این کتاب هم جزو کتاب های تقدیری بود، این تصمیم منتفی شد و در نهایت هر دو اثر در یک سطح به عنوان آثار تقدیری معرفی شدند.

    پارسی نژاد با اعتراض به اینکه رای داوران برای انتخاب آثار از سوی مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وتو شده و هیچ پاسخی به نامه اعتراض آمیز داوران داده نشده است؛ اظهار داشت :این امر بی احترامی به رای داوران است ، اگر قرار بود تغییری در روند نتیجه داوری حاصل شود باید این موضوع با اطلاع داوران صورت می گرفت.

    پارسی نژاد گفت: در روز پایانی با تغییر رای داوری مواجه شدیم و بر اساس ادای دین و وظیفه شرعی و اخلاقی که نسبت به پدید آورندگان آثار داریم اعتراض خود را در نامه ای به اطلاع مسوولان این رویداد فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد رساندیم اما متاسفانه تا به امروز جوابی دریافت نکرده ایم.

    وی گفت : اعلام کتاب ˈشرح اسمˈ در فهرست تقدیر شدگان امسال نشان داد که اعتراض دست اندرکاران نسبت به چاپ این اثر در سال 91 بی مورد بوده و کتاب در سال 90 چاپ و منتشر شده است.

    مصطفی رحیمی، کامران پارسی نژاد و سیده اعظم حسینی داوران بخش مستندنگاری پنجمین جایزه ادبی جلال آل احمد بودند که در نامه ای اعتراض آمیز به مجید حمیدزاده دبیر علمی جایزه جلال نسبت به تغییر نتایج داوری این بخش اعتراض داشتند.

    در این نامه اعتراض آمیز نوشته شده : رای نهایی آنان در اعلام برگزیده بودن کتاب ˈشرح اسمˈ نوشته هدایت الله بهبودی نادیده گرفته شده است و به اثری که سزاورا دریافت 110 سکه بود ظلم شده و در نهایت به صورتی مشترک با اثری دیگر به عنوان تقدیری معرفی شده است.

    همچنین در این نامه نسبت به نادیده گرفته شدن حقوق معصومه سپهری نویسنده کتاب ˈنورالدین پسر ایرانˈ به عنوان خالق اثر و تقسیم شدن جایزه نهایی (25سکه) با راوی خاطرات اعتراض شده است.

    آیین پایانی پنجمین دوره جایزه ادبی جلال روز چهارشنبه یکم آذر ماه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد که بر خلاف سالهای گذشته با استقبال خوبی از سوی جامعه ادبی روبه رو نشد.

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • انتشار سه کتاب جدید در باره ادبیات داستانی، به کوشش سرشار
  • برگزاری فارس: «غوطه خوردنی غریب در داستان»، «هوا سرشار از کلمات است» و «داستان برای گشایش درهای آسمان» سه اثر جدید محمدرضا سرشار به زودی منتشر خواهند شد.
    به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا سرشار از انتشار سه کتاب خود در حوزه نقد ادبی خبر داد و گفت: این سه کتاب مصاحبه‌های گرد‌آوری شده هستند و در آنها گفتگوهای فنی با نویسندگان ایرانی، نویسندگان خارجی و مترجمان ایرانی داستان‌های خارجی انجام شده است.
    وی در ادامه افزود: این گفتگوها مربوط به دوره انتشار مجله ادبیات داستانی است و من این گفتگوها را بعد از استخراج و بازبینی مجدد، بر اساس یک طبقه بندی در سه کتاب «غوطه خوردنی غریب در داستان»، «هوا سرشار از کلمات است» و «داستان برای گشایش درهای آسمان» تدوین کرده‌ام.
    سرشار در مورد هر یک از این کتاب‌ها گفت: کتاب «غوطه خوردنی غریب در داستان» مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با نویسندگان معاصر ایرانی است. جلد دوم این مجموعه «هوا سرشار از کلمات است» نام دارد و مصاحبه‌های نویسندگان خارجی است که به فارسی ترجمه شده است. اکثر این مصاحبه‌ها در خارج از ایران انجام شده‌اند. البته در این کتاب تعدادی از مصاحبه‌هایی که نویسندگان مجله با نویسندگان خارجی انجام داده‌اند نیز وجود دارد.
    وی در ادامه افزود: جلد سوم این کتاب نیز «داستان برای گشایش درهای آسمان» نام دارد و گفتگو با مترجمان ایرانی داستان‌های خارجی است. در این کتاب مترجمان از مسائل ترجمه، جریان ترجمه در کشور و روش‌های شخصی این افراد در ترجمه آثار سخن گفته‌اند.
    سرشار درباره ضرورت گردآوری و انتشار این مجموعه سه جلدی گفت: در دورانی که من در مجله ادبیات داستانی به عنوان سردبیر یا عضو شورای سردبیری به فعالیت مشغول بودم، مطالب ارزشمندی منتشر شدند. این گفتگوها ماندگار هستند و ارزش چاپ این مطالب بیش از یک‌بار چاپ در یک مجله هستند.
    وی در ادامه افزود: از سویی این مجلات در حال حاضر در دسترس کسی نیستند. به غیر از کتابخانه مرکزی حوزه هنری تهران در هیچ کتابخانه‌ای در ایران دوره کامل این مجله پیدا نمی‌شود. با باز نشر این مطالب، برخی از مطالب این مجلات در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
    سرشار درباره استقبال خوانندگان از کتاب‌های گفتگومحور گفت:‌ تاکنون شاهد انتشار متعدد مصاحبه‌های نویسندگان خارجی در قالب کتاب بوده‌ایم و اغلب هم مورد استقبال مخاطبان واقع شده‌اند. این در حالی است که ارزش بسیاری از این مصاحبه‌ها، اعم از نوع سوالات و پاسخ‌هایی که نویسنده پاسخ داده است، خیلی کمتر از مصاحبه‌هایی است که ما در ادبیات داستانی با نویسندگان خودمان انجام داده‌ایم. از این رو گفتیم وقتی چنین کتابی منتشر می‌شود و قطعا با استقبال مواجه خواهد شد.
    وی در ادامه افزود: از سوی دیگر در داخل کشور مصاحبه‌هایی در جبهه شبه‌روشنفکر با نویسندگان این طیف انجام شده است و به صورت کتاب در آمده‌ اما در مورد نویسندگان جبهه انقلاب این کار کمتر انجام شده است.
    این داستان نویس در انتها افزود: در حال حاضر مراحل آماده سازی این سه کتاب در انتشارات سوره مهر انجام


شبهه هایی که در مورد استعفای بنده از هیئت علمی جایزه جلال ایجاد کرده اند

شنیده‌های می توان گفت موثق، حاکی از آن است که یکی از مواردی که برای مخدوش نشان دادن استعفای اینجانب از عضویت در هیئت علمی جایزه جلال آل احمد مورد تاکید قرار می گیرد، این است که اولا امضای من پای صورت جلسات این جایزه موجود، و نشانگر آن است که عملا من از عضویت در هیئت علمی مذکور استعفا نداده ام. در ثانی، به فرض آنکه استعفا هم داده باشم، چون این استعفا از طرف وزارت ارشاد پذیرفته نشده، لذا عضویت من در این هیئت، تا پایان، همچنان به قوت خود باقی بوده است.
با اینکه کسی که این شبهه ها را منتشر می کند، از این کار چه غرضی را دنبال می کند، کار ندارم. اما حیرتم از این است که او چگونه فکر می کند با این کار می تواند انتقادات منطقی من و امثال مرا از نحوه برگزاری این دوره از جایزه مخدوش جلوه دهد؟! زیرا به فرض هم که این شبهه ها واقعیت داشته باشد، آن انتقادات همچنان به قوت خود باقی است؛ و دبیر جشنواره باید به آنها پاسخ بگوید!
اما در پاسخ این شبهه ها باید عرض کنم:
- همان گونه که پیش‌تر نیز در یادداشتی - که در وسایل ارتباط جمعی نیز منتشر شد - عرض کردم، بیش از یک هفته مانده به برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره جلال آل اجمد، و قبل از برگزاری جلسه نهایی هیئت علمی این جایزه برای تعیین برگزیدگان، من به صورت هم کتبی و هم شفاهی، استعفایم را از عضویت در هیئت علمی این جشنواره اعلام کردم؛ و از قضا، هم استعفای کتبی را - در محل دبیرخانه جشنواره و در پاویون مخصوص دبیر جشنواره - به شخص آقای حمیدزاده - دبیر جشنواره - تحویل دادم و هم مراتب شفاهی آن را به مشارالیه اعلام کردم و هم دلایلم را برای این کار، به تفصیل، به نامبرده اعلام کردم. روز بعد هم، رئوس اصلی همان دلایل را در قالب یک نامه رسمی دو صفحه ای، برای ایشان دورنگار و به صورت تلفنی، از طریق مدیر اجرایی جشنواره، از رسیدن آن، اطمینان حاصل کردم. بعد هم نسخه هایی از همان نامه را، برای اطلاع و اقدام، برای سرپرست محترم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - جناب آقای اسماعیلی - و رئیس محترم خانه کتاب - جناب آقای شجاعی صائین - ارسال کردم؛ و نامه به دست هر دوی این بزرگواران نیز رسید.( هر چند به آن ترتیب اثری ندادند.) بنابراین، در اینکه من رسما این استعفا را داده ام، هیچ کس، کمترین تردیدی نمی تواند بکند.
می ماند ادعای دوم؛ که پای صورت جلسات این جایزه، امضای من هست!
در کل، از ابتدا تا انتهای جشنواره این دوره، فقط دو جلسه هیئت علمی برگزار شده؛ و طبعا باید یرای هر جلسه، یک صورت جلسه با امضای اعضا - از جمله بنده - داشته باشد. من فقط در اولین جلسه این هیئت - قبل از آشکار شدن تخلفات دبیر جشنواره - حضور داشتم. اما در ان جلسه هم صورت جلسه ای نوشته نشد و به طور طبیعی، امضایی نیز از سوی من صورت نگرفت. بنا بر این به خلاف آنچه شخص مذکور شایع کرده است، من پای هیچ یک از "صورت جلسات هیئت علمی" را امضا نکرده ام. (اگر دبیر جشنواره، خلاف این ادعا را دارد، حتما صورت جلسه های هیئت علمی ای را که امضای من پای آنها ست منتشر کند!
البته من عضو شورای سه نفره "داوران" بخش داستان این جشنواره(شامل خودم، خانم راضیه تجار و دکتر بشیری) بودم؛ و در دو جلسه مربوط به این شورا شرکت و پای صورت جلسه های آن را امضا کردم؛ و - به عنوان یک "داور" - استثنائا صحت انتخابات در این بخش را تایید می کنم. اما داوری جشنواره مقوله ای دیگر و عضویت در هیئت علمی مقوله ای دیگر است؛ و این دو، ربطی به یکدیگر ندارند! و نهایت بی اخلاقی و جای تاسف بسیار است، که کسی، با هر توجیه، این دو را با هم خلط کند؛ و بخواهد امضای پای "صورت جلسه داوری" را - به عنوان "داور"- با امضای پای "صورت جلسه هیئت علمی" - به عنوان "عضو هیئت علمی" - یکی قلمداد کند؛ تا از این طریق استعفای مرا از عضویت در هیئت علمی، نادرست نشان دهد!
اما پذیرفته نشدن استعفای اینجانب از عضویت در هیئت علمی از سوی وزارت ارشاد به عنوان دلیل مخدوش بودن این استغفا نیز، از آن حرفهاست!
اولا در پاسخ استعفای مکتوب من، کدام پاسخ مکتوب مبنی بر رد این استعفا، با چه شماره و در چه تاریخی، برای من ارسال شده است؟! در ثانی، من که کارمند وزارت ارشاد نبوده ام که موظف باشم در صورت پذیرفته نشدن استعفایم، همچنان به کار خود ادامه دهم؛ یا لااقل تا زمان صدور موافقت با استعفایم، کارم را ترک نکنم! (اگر در جایی از حکم من - کدام حکم؟! - چنین قید و شرطی وجود دارد، نشان بدهند، تا لااقل خودم از آن با خبر شوم. اما از همه اینها گذشته، حکایت این ادعای سست، همان حکایت مشهور با مزه قدیمی است که می گوید: شخصی در مورد کاری که دیگری آن را انجام داده بود خدشه وارد کرد و گفت:"نمی شود." و او در پاسخ گفت:" ما انجام دادیم وشد."
وقتی بنده از همان زمان، خود را به طور کلی از هر گونه مسئولیت عضویت در هیئت علمی کنار کشیده و پای هیچ مصوبه ای از آن را هم امضا نکرده ام، دیگر چه جای چنین ادعاها و شریک جرم تراشی هایی؟!
در مورد ترکیب اعضای هیئت علمی و جلسات آن هم، نکات شنیدنی ای وجود دارد؛ که در صورت لزوم، ان شاءالله، در آینده، به آنها اشاره خواهد شد.


ارسال نظر