آخرین خبر

  • • محکومیت کشتار بی رحمانه مسلمانان مظلوم میانمار به وسیله انجمن قلم ایران
  • شنبه 31 تیرماه 91

    بسم الله القاصم الجبارین
    من سمع منادیا ینادی یا للمسلمین و لم یجبه، فلیس بمسلم.
    در روزگاری که رسانه های گروهی دنیای استکبار و مراکز جهانی مدعی دفاع از حقوق بشر در ارتباط با کوچک ترین حادثه ای که به منافع آنان گره خورده باشد، هیاهوی رسانه ای گسترده ای را ساماندهی می کنند، در سکوتی معنی دار، چشم بر قتل عام زنان ، کودکان و مردان مسلمان ستمدیدۀ میانمار فرو بسته اند.
    ما شاعران و نویسندگان ایرانی، این فریاد های دادخواهی را از آن سرزمین داغدیده شنیده، ضمن محکوم کردن این جنایات هول انگیز و نابخشودنی، خواستار توقف سریع، و محاکمه و مجازات عاملان آن هستیم
    انجمن قلم ایران.

آخرين نظرات خوانندگان

  • صادقی: من بخش هایی از این برنامه را گوش دادم. امیدوارم ادامه

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • "ادبیات داستانی ایران پس از انقلاب اسلامی"روی پیشخوان
  • چکیده: منا نشر/ یکی از کتاب های منتشر شده در سال 90 «ادبیات داستانی ایران پس از انقلاب اسلامی» به قلم محمدرضا سرشار است.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منا نشر»، کتاب «ادبیات داستانی: پس از انقلاب اسلامی»، کوشیده وجه استدلالی و استنادی - اعم از آماری و کمی و نقلی و اقتراحی - در حداکثر ممکن تقویت شود.

    برخی مباحث مغفول در پژوهش های مشابه پیشین، مورد توجه قرار گیرد؛ و مطالب مطروحه، کاملاً روزآمد شود. همچنین، از آنجا که صاحب این قلم، دهه هایی متمادی را به عنوان منتقد و کارشناس ادبیات، به نقد و پژوهش در این مقوله مشغول بوده است، مطالب مطروحه در این کتاب، بسیار بیش از یک گردآوری و تألیف و تدوین صرف، و حاوی نظرگاه علمی و کارشناسانه مؤلف آن است.

    کتاب ادبیات داستانی ایران، پس از انقلاب اسلامی به قلم محمدرضا سرشار، در شش بخش رویکردهای غالب، در داستان نویسی پیش و پس از انقلاب اسلامی، قوت های ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی، ترجمه آثار داستانی دیگر کشورها به زبان فارسی، رشد و اعتلای نقد ادبی، افزایش کتاب ها و آموزش های نظری(تئوریک) و  کمبودها و ضعف های ادبیات داستانی پس از انقلاب من منتشر شده است.

    «ادبیات داستانی ایران پس از انقلاب اسلامی» در 550 صفحه و با قیمت پنج هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار کتاب شده است.


بازگشت مردی از سرزمین نور


پای صحبت عوامل برنامه رادیویی«از سرزمین نور» به بهانه
پخش مجدد
زندگی پیامبر اکرم (ص) و روایت آن به شکل های مختلف همیشه یکی از سوژه های مورد علاقه هنرمندان بوده است.در این باره اثار فراوانی به شکل مکتوب ثبت شده است اما وقتی صحبت از آثار تصویری میشود شاید تعداد آن به انگشتان دست هم نرسد.محدودیت نمایش چهره ائمه و ادای دین واقعی به این شخصیت اسوه در قالب تصویر همیشه پای هنرمندن را در خلق اثر تصویری سست کرده است اما رادیو به لحاظ تاثیر زیادی که روی مخاطب دارد و نداشتن محدودیت های خاص، یکی از بسترهای مهم برای بیان و روایت زندگی پیامبر اکرم (ص) بوده است.اوایل دهه هفتاد بود که به همت عذرا وکیلی و محمدرضا سرشار برنامه ای روی آنتن رادیو ایران رفت که در نوع خود تا به حال بینظیر بوده است. «از سرزمین نور» برنامه ای بود که در طول 270 برنامه نمایشی به زندگانی پیامبر اکرم (ص) از قبل از تولد تا زمان رحلت ایشان و همچنین زندگانی حضرت علی(ع) در قالب نمایش می پرداخت.برنامه ای که در سال 1372 تهیه شد و به مدت پنج سال و نیم جمعه‌ها از ساعت 8:30 صبح پخش می‌شد. اما پس از گذشت نوزده سال رادیو تصمیم گرفته که بار دیگر این برنامه را با ویرایش مجدد روی آنتن بفرستد .برنامه ای که مورد پسند مقام معظم رهبری
هم بوده و در همان زمان پخش اش از آن تقدیر شده است. علاقه مندان برنامه رادیویی
«از سرزمین نور» می توانند از این پس هر روز قبل از اذان صبح از رادیو ایران این برنامه را بشنوند.اما پخش مجدد این برنامه بهترین بهانه بود که در گفت‌و‌گو با دست اندرکاران آن به نحوه ساخت برنامه و خاطرات آنها آشنا شویم.

پیوند بهترین خاطراتم از رادیو با زندگی پیامبر اکرم(ص)

عذرا وکیلی تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو ایران را خیلی ها با برنامه «سلام کوچولو »در
رادیو ایران می شناسند. در
طول 40سال فعالیت او در رادیو، دو اثر مهم از او به یادگار مانده است که یکی از آن
ها برنامه «از سرزمین نور» است.

** برای تهیه کنندگان رادیو بسیاری از برنامه ها
حکم فرزندشان را دارد فکر می کنم برنامه «از سرزمین نور» هم برای شما چنین حسی را
ایجاد کند؟

دقیقا
همین طور است.من برنامه های زیادی را تهیه کرده ام و برای بچه هاسالهاست که برنامه
می سازم اما این برنامه از زمان ایده پردازی تا ساخت و روی آنتن رفتن و پنج سال
پخش شدن و حالا بازپخش ان هنوز یکی از بهترین های لحظه های زندگی من را تشکیل داده
است.

از نویسندگی
و اجرای برنامه بگویید؟

سال
1372 بود که ضبط این برنامه را شروع کردیم و آن را تا نود قسمت ان را رضا رهگذر (محمدرضا
سرشار) و 180 قسمت دیگر را آقای سعید آل‌رسول نوشته‌اند. کارگردانی 90 برنامه اول را
منوچهر اسماعیلی و بقیه را جلال مقامی دوبلورهای پیشکسوت کارگردانی کردند کسانی که از بهترین‌ها در اجرای رادیویی و
دوبله‌اند؛ سردبیری کل مجموعه را هم محمد میرکیانی بر عهده داشت که در ان زمان
هنوز به سمت مدیر گروه کودک شبکه دو نرسیده بود. برنامه «از سرزمین نور» در گروه جوان
رادیو ایران طراحی شد و تعداد کل برنامه‌ها 270 برنامه بود که لازم است این را بگویم که تا آن زمان پرتعداد
ترین برنامه نمایش رادیویی از آغاز تأسیس رادیو لقب گرفت.وقتی طرح این برنامه به
رادیو داده شد من برای تهیه ان انتخاب شدم و هنوز هم احساس می کنم این انتخاب یکی
از شانس های من در رادیو بوده است.

**
در طول کار حتما مدام به این فکر می کردید که چه کار کنید این اثر رادیویی حال و
هوای آن دوران را داشته باشد؟

ما دوست داشتیم یک کار نو انجام دهیم و فراتر از
نمایش های رادیویی د دوره خودش حرکت کنیم.الان سطح کارها مدرن تر شده و برنامه
سازان شیوه های تازه ای را تجربه می کنند و لی در دهه هفتا رادیو در عین غنی بودن
برنامه هایش در یک قالب همیشگی برنامه می ساخت.ما سعی کردیم کمی تغییر بدهیم و مثل
آثار مهبی و مناسبتی روتین برخورد نکنیم.به طور مثال به این فکر کردیم که چطور آن
حالو هوا را بوجود بیاوریم.خب یکی از ابزارهای ما در صدا ،موسیقی است که فریدون شهبازیان
موسیقی تیتراژ برنامه را طوری ساخت که تداعی‌کننده فضای کوچه‌های مکه و مدینه و زندگانی پیامبر اکرم (ص) در آن روزگاران
بود. علاوه براین مدام به
سراغ اما آرشیو موسیقی رادیو می رفتم و آن را زیرورو می‌کردم .انواع موسیقی ها را گوش
می‌دادم و سعی می‌کردم بهترین‌ها را انتخاب کنم. بیشترین هدفمان در ساختار برنامه
این بود که به دور از شکل و شمایل شعارگونه در فضایی صمیمی به پیامبر اکرم (ص) نزدیک
شویم.

**
در حال حاضر هرقسمت را چطور به روز می کنید به هرحال سالها از ضبط این برنامه
گذشته است .ایا نوارها را ترمیم می کنید و یا میکس مجدد می کنید؟

نوارها
را برای پخش مجدد میکس می‌کنیم. می دانید که آن زمان نوارها ریلی بود و حالا سی دی
شده است پس باید اول نوارهای ریل برنامه را به سی‌دی‌ تبدیل کنیم که این کار را
همکارمان علی یاراحمدی مسئول آرشیو، بر عهده گرفته است.در کنار او گلریز وکیلی طباطبایی مسئول ادیت و میکس مجدد هر
قسمت است و من هم بازشنوایی، ویرایش مجدد و نظارت بر کار را انجام می‌دهم چون باید
نوارهای این برنامه بازشنوایی دقیق و رفع اشکال شود.

نگینی
زیبا بر تاج 50سال فعالیت رادیویی

قدر
مسلم در یک اثر رادیویی و مخصوصا نمایش رادیویی نقش راوی یا بازیگر از نگاه مخاطب
مهم تر است چرا که صدا و تسلط راوی روی متن و یا بازیگر روی نقش درصد مهمی از بار
یک اثر نمایشی را به خود اختصاص می دهد.در برنامه «از سرزمین نور» که متن نوشته
شده باید از طریق راوی به اجرا درمی امد بیشترین نقش را طنین و لحن صدای راوی یا
بازیگر این برنامه بر عهده داشت.در این میان عذرا وکیلی با انتخاب جلال مقامی و پس
از مدتی منوچهر اسماعیلی دوبلوران پیشکسوتی که سال‌های سال در زمینه دوبلاژ با رادیو
و تلویزیون همکاری کرده‌اند به عنوان مدیر دوبلاژ، اعتبار تازه ای به برنامه‌اش
بخشید.در این میان مسئولیت روایت برنامه را هم به ایرج رضایی سپرد.

جلال
مقامی درباره نقشی که در این برنامه برعهده داشته معتقد است: یک دوبلور باید حس
بازیگر را بگیرد و همان آ کار را انجام دهد اما در این برنامه من قرار بود در نقش
بازیگر یک نقش ظاهر شود که اعتبارش بیش از دوبله بود.می دانستم که باید نقش را حس
کنم و آن را از آن خود کنم. احساس می‌کردم باید تاریخ زندگی پیامبر را زنده کنم .و
در این میان ترکیب برنامه سازی و کسانی که دور هم جمع شده بودند همه با عشق و
علاقه خاصی کار می‌کردند. در انتخاب موسیقی‌ها و فضاهای مناسب با زمان قصه آن قدر
می شد تا کار بدون عیب و نقص دربیاید.

وی
درباره تأثیرات این برنامه بر روحیه
کسانی که در این برنامه حضور داشتند می‌گوید: بارها حین ضبط برنامه اشک بچه ها را
می دیدم.اجرای خانم ها رفعت هاشم‌پور و ژاله علو و آقایان رضایی و رسول‌زاده کاملا
برخاسته از درون و احساس بود که نشان می داد چقدر همه از این اجرا متاثر می شوند و
البته لذت می‌برند. من به عنوان کارگردان تا حدودی به نقش‌ها نزدیک بودم چرا که
باید آنها را بارها مرور می‌کردم اما وقتی نوشته‌ها را به بچه ها می دادم و برای
بازیگران توضیح ‌داده و تعریف می‌کردم می دیدم حس ها همگی مشترک است و یک به هم
پیوستگی معنوی بین گروه دوبله این برنامه بود. من این حس را به مقام معظم
رهبری هم گفتم و بی اغراق می گویم که بیش
از 50 سال در عالم دوبله و رادیو فعالیت کرده‌ام اما هیچ وقت فکر نمی‌کردم این همه
لطف شامل حالم شود .

روایتی
منحصربه‌فرد و ماندگار

رضا
رهگذر (سرشار ) نویسنده این برنامه را خیلی ها با داستانهای ادبی که بیشتر در گروه
سنی نوجوان بوده می شناسند.

**
ایده اولیه نگارش این برنامه از کجا آمد؟

همیشه یکی از آرزوهایم این بود که از زندگانی حضرت محمد (ص) داستان بنویسم. تا اینکه
فرصتی پیش آمد و تقریباً از سال 1373 بود که
مشغول نوشتن متن برنامه «از سرزمین نور» شدم، همه کارهایم را کنار گذاشتم و فقط به
نوشتن درباره پیامبر اکرم فکر می کردم.در این مدت هیچ کار دیگری نکردم، چون حس می
کردم از این فضا نباید بیرون بیایم و ماحصل این کار 90 برنامه نیم‌ساعته رادیویی
«از سرزمین نور» شد.

**
قصه تان را چطوری در ذهن می چیدید؟ پیدا کردن یک خط روایی درباره چنین شخصیتی با
توجه به محدودیت های موجود کمی سخت به نظر می رسد؟

درست
است .به هرحال چینش وقایع خیلی مهم بود اینکه از کجا شروع کنیم یا با فلاش بک و
رجوع به گذشته شروع کنیم ویا....اما در نهایت به این فرمت و شکل کنونی رسیدم. در
این برنامه رادیویی به زمان قبل از تولد پدر ایشان تا سال هجرت به حبشه پرداختم.و
البته بقیه داستان را به آقای آل رسول واگذار کردم.

** شیوه
نگارش یک برنامه رادیویی با یک رمان و داستان فرق دارد برای نزدیک شدن به شکل و
شمایل رادیویی چه کار کردید؟

می
دانستم که برنامه های رادیو یا به شکل روایت یا نمایش صرف تهیه می شود و تا آن
زمان کسی جز این فضا به ساختارهای دیگر نرسیده بود .اما با مشورت دوستان به این
نتیجه رسیدیم که ترکیبی از روایت و نمایش را در کار رادیویی انتخاب کنیم.ضمن اینکه
کار ما از ابتدا شکل و شمایل متفاوتی داشت و قرار بود درباره زندگی پیامبر (ص)
صحبت کنیم و می‌دانستیم در رادیو اجازه نمی‌دهند کسی به جای پیامبر صحبت کند،برای
همین این شیوه بیان ترکیبی برایمان مناسب‌تر بود. در واقع حسن این ساختار برنامه
سازی این بود که پیامبر عمدتاً از قول دیگران معرفی می‌شدند تا مستقیماً از زبان
خودشان معرفی شوند.

بخش هایی از بیانات مقام معظم رهبری دردیدارعوامل برنامه
رادیویی «از سرزمین نور»

تأثیر
برنامه‌ى شما

اغلبِ
برنامه‌هاى شما را وقتى من شنیدم، من را متأثر کرده و گریسته‌ام؛ اما بخصوص چند
قسمت از این برنامه خیلى مؤثر بود. یکى‌اش همین قضیه‌ى رفتن پیش ابرهه بود و آن
حادثه‌ى دشوار مکه، و بعد نجات از این حادثه و آن مسئله‌ى ابابیل؛ که خداى متعال
در قرآن تصریح کرده است؛ حادثه باید خیلى بزرگ باشد که قرآن یک سوره را مخصوص این
کار قرار میدهد. این، اهمیت حادثه را نشان میدهد؛ چون قرآن که کتاب تاریخ و گزارش
نیست. یکى هم قضیه‌ى آن راهب - بحیرا - بود که واقعاً خیلى جالب و فوق‌العاده است
و انصافاً خیلى خوب بیان شد؛ هم نوبت اول، هم نوبت دوم. و قضایاى گوناگون دیگر که
حالا جزئیاتش را من براى بعدها میگذارم؛ اگر فرصتى شد. ان‌شاءاللَّه که خداوند
شماها را موفق و مؤید بدارد.

صداهاى
خوب برنامه‌ى شما

صداهاى
برنامه هم انصافاً خیلى خوب است. حالا آقایان - آقاى مقامى و آقاى اسماعیلى - که
صداهایشان از صداهاى خیلى رائج و معروف است و هر کسى که با صدا و سیما سر و کار
دارد، زیاد شنیده است و هر دو هم انصافاً بهترین صداهاست؛ خیلى خیلى خوب است.
آقایان دیگر هم که بعضى‌ها صداهایشان ناآشنا بود، انصافاً نقشها را بسیار خوب اجرا
کردند و آدم مى‌بیند و میفهمد که این گفتارها و محاوره‌ها غالباً از روى شوق عاطفى
و احساس عاطفى انجام میگیرد. ان‌شاءاللَّه که خداوند شما را موفق و مؤید بدارد.


ماخذ: وبلاگ "یادداشتهای یک خبرنگار تلویزیون" ‎
توسط نیره رضایی مطلق

1 نظر

من بخش هایی از این برنامه را گوش دادم. امیدوارم بتوانم بقیه شم گوش بدم.

ارسال نظر