آخرین خبر

  • • انتشار نخستین ماهنامه نقد ادبی کشور، توسط انجمن قلم ایران
  • یکشنبه 07 خردادماه 91


    طی توافقهای به عمل آمده میان هیئت مدیره انجمن قلم ایران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به زودی نخستین ماهنامه نقد کتاب کشور به صاحب امتیازی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به وسیله انجمن قلم ایران، تهیه و منتشر می شود . این ماهنامه که صرفا به نقد شعر و داستان اختصاص دارد، به مدیر مسئولی عارف علوی و سردبیری محمدرضا سرشار(نویسنده، منتقد و پژوهشگر ادبی) انتشار می یابد؛ و دبیری بخش شعر آن، به عهده رضا اسماعیلی(شاعر و منتقد) است. بنا به خبر مندرج در سایت انجمن قلم ایران ، نام این ماهنامه، از سوی صاحب امتیاز، "قند و نقد"(از سلسله نشریات "مشرق") انتخاب شده، و اولین شماره آن، ان شاءالله، در تیرماه سال جاری، انتشار خواهد یافت. انجمن قلم ایران، از کلیه اهالی شعر و داستان و ادبیات متعهد کشور، دعوت به عمل آورده است که با نقدهای ارزشمند خود، به غنا و تنوع این ماهنامه - که تا کنون در نوع خود منحصر به فرد است - کمک کنند. نشانی ایمیل ماهنامه "قند و نقد" mahnameh.nagd@yahoo.com و mahnameh.nagd@gmail.com، و شماره تلفن و دورنگار آن 02188059319، و نشانی دفتر نشریه، تهران، خ. سیدجمال الدین اسدآبادی - بالاتر از میدان سیدجمال الدین اسدآبادی - بعد از کوچه 44 - شماره 360 است.

آخرين نظرات خوانندگان

  • مدیر: سلام و رحمت الله. این از بزرگواری شماست. پرهیز از ادامه
  • سید احمد میرزاده : سلام استاد عزیز.از برنامه ی حضوری شما در مشهد بی ادامه
  • سانديس خور: پيام رهبري به وبلاگ نويسان در خصوص رسالتشان http://amin-davari.blogfa.com/ دانلود ادامه

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • به پایان رسیدن نگارش هشتمین مجلد از مجموعه کتابهای "در باره ادبیات داستانی" توسط سرشا ر

  • نگارش هشتمین مجلد از مجوعه کتابهای "در باره ادبیات داستانی" توسط محمدرضا سرشار به پایان رسید، و این اثر، در اختیار ناشر آن - کانون اندیشه جوان (وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) - قرار گرفت.
    این اثر، "انواع ادبیات کودک محور" نام دارد. در این کتاب، انواع مختلف داستانها و شعرهایی که شخصیت محوری آنها یک یا چند کودک یا نوجوان است، به چهار دسته عمده "ادبیات برای کودکان"، "ادبیات در باره کودکان(کودکی)"، "ادبیات کودکانه نما(به بهانه کودکان)" و "ادبیات خطاب به کودکان"، تقسیم شده و با آوردن نمونه های متعددی از اشعار و داستانها از متون کهن یا معاصر، مختصات هر یک از این دسته آثار، معرفی و تفاوتهای آن با دیگر انواع ادبیات کودک محور، مورد بررسی قرار گرفته است.
    "ادبیات با حضور حاشیه ای کودکان و نوجوانان" و "ادبیات کودکان و نوجوانان دوره گذار"، نیز از مقوله های فرعی مورد بحث قرار گرفته در این تازه ترین اثر پژوهشی سرشار است.
    قابل ذکر است: بحث ادبیات "درباره" کودکان و ادبیات "برای" کودکان و تفاوتهای آنها - به رغم شباهتهای گاه بسیار نزدیک ظاهری شان با یکدیگر- نخستین بار پس از انقلاب، در نیمه اول دهه 1360 توسط سرشار مطرح و تشریح شد؛ و به سرعت جای خود را در محافل ذیربط - خاصه جشنواره بین المللی سینمای کودک و نوجوان کشور - باز کرد. به گونه ای که سید شهیدان اهل قلم - سید مرتضی آوینی - نیز در همان دوران، در یکی از مقاله های خود در باره سینمای کودک و نوجوان - منتشره در ماهنامه "سوره" - به این اصطلاحات و نخستین مطرح کننده و شارح آنها - سرشار - اشاره کرد.
    اکنون پس از حدود 25 سال، سرشار، شکل تکمیل شده همان مباحث را، همراه با نمونه های به مراتب بیشتر از متون کهن و جدید ادبی، در قالب یک کتاب، برای چاپ آماده کرده و به ناشر سپرده است.


همایش در باره نقد ادبی با حضور سرشار در مشهد

اعضای حلقه تبلیغی داستان خواهران مرکز آموزشی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی روز پنجشنبه چهارم خرداد ماه 91 در همایش آموزش نقد ادبی که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شده بود حضور پیدا کردند.
 
محمد رضا سرشار معروف به رضا رهگذر، داستان نویس، پژوهشگر و منتقد ادبی، در این همایش گفت: "تمام مکاتب ادبی غرب بر پایه یک جهان بینی خاص شکل گرفته که اغلب مغایر با جهان بینی ما است. بایدها و نبایدهای ما در نقد ادبی به تعریف ما از هنر بر می گردد که آن نیز برخاسته از مبانی زیبایی شناختی ما است که ریشه در جهان بینی ما دارد."
 
وی با اشاره به سر منشا هنر افزود: "عده ای از جامعه شناسان منشاء بسیاری از  هنرها را در آیینهای مذهبی و  پرستش می دانند. با وجود این ما هنوز تعریف خود از نقد را به دنیا عرضه نکرده ایم و نتوانسته ایم مکتبی منسجم در هنر داشته باشیم."
 
سرشار، توجه به مکتب داستان را مهم شمرد و اظهار کرد: "در نقد دوران پسامدرن غرب مرز زبان علمی و ادبی به هم ریخته است به همین دلیل فهم آن و قضاوت درباره آن بسیار دشوار شده است . علاوه بر این مکتب های هنری جدید غرب پر از واژگانی هستند که معادل فارسی برای آنان وجود ندارد، یا مترجمان ما از یافتن معادلهای آشنا و همه فهم برای آنها عاجزتد.
او در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در نقد یک اثر باید ابتدا مکتب داستان مورد نظر را تعیین و بعد بر اساس مولفه های آن مکتب آن را نقد نمود. ضمن آنکه صرف نظر از همه تبلیغاتی که می شود، ما همیشه باید حق نقد مضامین و درونمایه های آثار را - در کنار ساختار آنها - برای خودمان محفوظ بداریم. با این همه، جز در مورد کسانی که در آثارشان به مقدسات مذهبی و ملی ما توهین می کنند، مسلما در نقد، توهین جایگاهی ندارد. "
 وی همچنین در مورد یک نقد خوب گفت: "بهترین نقد این است که علاوه بر ساختارمندی، پیشنهاد هایی برای ضعفها و اشتباهات نویسنده نیز داشته باشد.
در ایران بسیار کم به مباحث نظری بومی نقد پرداخته شده است. تقریبا می توان گفت که در ایران تئوری نقد نداریم. در ترجمه نقدهای عملی  ادبی نیز اغلب به آثار ضعیف و  پیش پا افتاده  بسنده شده است."
 
محمدرضا سرشار معروف به رضا رهگذر در اهمیت نقد یک کتاب ابراز کرد: "نقد، سبب مطرح شدن یک کتاب می گردد. بدترین کاری که در حق یک کتاب می توان نجام داد صحبت  نکردن در باره آن است. که به این ترتیب آن کتاب مشمول توطئه سکوت می گردد و از مطرح شدن محروم می شود. نقد به ماندگاری کتاب در ادبیات کمک می کند."
 
وی در انتهای صحبت‌های خود به سوالات حاضرین که در موضوعات مختلف داستان و نقد مطرح شده بود پاسخ گفت.
 
محمدرضا سرشار، مشهور به رضا رهگذر، متولد 23 خرداد 1332 است و دارای نشان درجه يک هنری (معادل دکتری) است. وی یکصد و سی و سه عنوان کتاب تألیف کرده است که شمارگان آثارش به بيش از 5 ميليون نسخه می‌رسد.
36 جايزه ملی و کشوری به همراه 7 عنوان کتاب هدیه شده به وی و 5 عنوان کتاب نوشته شده درباره وی، از دیگر برگ‌های افتخار زندگی اوست که از این بین، 4 عنوان فیلم از آثار وی اقتباس شده و 5 عنوان از کتب او به زبانهای انگليسی، عربی و اردو ترجمه گردیده است.
تاريخ: ۱۳۹۱/۳/۹
 

3 نظر

پيام رهبري به وبلاگ نويسان در خصوص رسالتشان
http://amin-davari.blogfa.com/
دانلود كنيد

سلام استاد عزیز.از برنامه ی حضوری شما در مشهد بی خبر و بی نصیب ماندم و وقتی خبردارشدم این بیت استاد شهریار زبان حال من بود که :یارم آمد به درِِِ خانه و در خانه نبودم/ خانه گویی به سرم ریخت چو این قصه شنودم ...

ارسال نظر