آخرین خبر

  • • اهدای 800 عنوان کتاب از سوی انجمن قلم ایران، برای توزیع در نقاط محروم کشور
  • سه شنبه 26 دیماه 91

    در راستای اهداف فرهنگی انجمن قلم ایران و تصمیم هیئت مدیره، مبنی بر حمایت از کتابخوانی، همچنین تقویت کتابخانه های مدارس مناطق محروم ، بنا به درخواست موسسه مهر فرهنگ - به عنوان یکی از متولیان خصوصی فعال این امر در سالهای اخیر در کشور - ، در تاریخ 91/10/18 تعداد 800 عنوان کتابهای داستان، شعر، پژوهش و نقد ادبی، در اختیار موسسه مزبور قرار گرفت.

    قابل ذکر است، در ماه گذشته سال جاری نیز، انجمن قلم ایران، 1195 مجلد کتاب ادبی در اختیار سازمان بسیج هنرمندان کشور قرار داد تا برای تجهیز کتابخانه های مناطق محروم کشور - به ویژه استان سیستان و بلوچستان - ارسال شود.

آخرين نظرات خوانندگان

  • پردیس سیاسی: سلام آقای سرشار!شناخت من ازشمابه دوران نوجوانیم برمیگردد.آن روزها که ادامه
  • محمد کلهر: ذکر این مطلب بدون هیچ اظهارنظری به معنای تأیید نظرات ادامه
  • : شما هرجا را که دلتان خواست استثنا کنید.استثنائا این کار ادامه
  • مدیر: آن مرحوم دورانهای سیاسی متفاوتی داشت. باید دید هر یک ادامه
  • لیلی: واقعاً حقیقت کجاست ؟ دروغ کجاست؟ چه کسی بیان کننده ادامه
  • نامشخص: مرسی چرت بود ... ادامه

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • «خواب های خوش نوجوانی» با محمدرضا سرشار تعبیر می شود
  • خبرگزاری فارس: «خواب های خوش نوجوانی» جدیدترین کتاب محمدرضا سرشار است که وی 60 عنوان از خواب های جذاب نوجوانان را در قالب یک مجلد گردآوری کرده است.

    به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا سرشار نویسنده و منتقد ادبیات داستانی درباره کتاب «خواب های خوش نوجوانی» گفت: هشت سال پیش زمانی که سردبیر یک مجله نوجوان بودم مسابقه ای را برای مخاطبان طرح کردم و از نوجوانان خواستم خواب های جالب خود را با جزییات و زمان دیدن به صورت نوشته روایت کنند.
    وی افزود: حاصل مسابقه طراحی شده دریافت تعداد زیادی نامه بود که از میان آن ها بیش از 60 نامه قابل چاپ شناخته شد و البته همان زمان نیز به تدریج در شماره های مختلف آن مجله به چاپ رسید.
    سرشار با بیان این که «خواب های خوش نوجوانی» شامل بیش از 60 خواب نوجوانان به روایت خودشان است، گفت: من در این روایت ها فقط ویرایش رسم الخطی انجام داده ام و اگر غلط فاحشی وجود داشت اصلاح کردم و اصل نگارش، نثر و زبان خواب ها متعلق به خودِ نوجوانان است.
    این منتقد ادبی در ادامه افزود: سال ها بود که می خواستم این مجموعه را تنظیم و چاپ کنم که امسال توفیق آن فراهم شد و انتشارات «سوره مهر» انتشار آن را در قالب کتابی با عنوان «خواب های خوش نوجوانی» بر عهده گرفت.
    سرشار ادامه داد: البته نوجوانانی که خواب هایشان را برای من فرستادند الان در سن جوانی هستند اما این کتاب در کنار مخاطبان نوجوان خود برای والدین، اولیا و مربیان تربیتی و حتی روان پزشکان مفید خواهد بود چراکه از طریق آن از یکی از عوالم کاملا خصوصی نوجوانان آگاه می شوند.
    رییس هیات مدیره انجمن قلم ایران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره نوع روایات «خواب های خوش نوجوانی» توضیح داد: معمولا خواب ها به سه دسته رویاهای صادقه «که مختص انبیاء و اولیاء و البته گاهی انسان های معمولی می شود»، خواب هایی که بازتاب مسائل روز و درگیری های ذهنی است و خواب های بی پایه و اساس (آشفته) تقسیم می شوند. اغلب خواب های منتشر شده در این کتاب از نوع دوم و درگیری های ذهنی نوجوانان است.
    وی در پایان گفت: این خواب ها نشان می دهد در ذهن نوجوانان چه می گذرد و از سویی بسیاری از آن ها از لحاظ وجود جنبه های تخیلی همچون داستان جذاب هستند.


مطلب بي بي سي فارسي به مناسبت سالگرد قيصر امين پور: چرخش سیاسی"شاعر انقلاب"؛ قیصر امین پور

چرخش سیاسی"شاعر انقلاب"؛ قیصر امین پور
مصطفی خلجی
هشتم آبانماه پنجمین سالمرگ قیصر امین پور بود
در حالی محافل دولتی و رسانه‌های خبری در ایران از قیصر امین‌پور به عنوان "شاعر انقلاب" یاد می‌کنند، که برخی از شواهد و گفته‌ها حاکی از آن است که او نه تنها در سال‌های آخر عمر خود از حکومت فاصله گرفته بود، بلکه ناامیدی و غربت محسوسی در شعرش و همچنین عصیان خاموشی در رفتارش نسبت به قدرت حاکم دیده می‌شد.
قیصر امین‌پور که هشتم آبان‌، پنج سال از مرگش گذشت، به عقیده دوستان و منتقدانش از معدود شاعران پس از انقلاب ایران است که هنوز از خوانندگان آثارش چندان کم نشده است.
به همین دلیل، برای حکومت ایران بسیار مهم است که قیصر امین‌پور را به خود منسوب کند؛ امری که در مواردی موجب دوری طیف روشنفکر ادبیات ایران از سخن گفتن درباره این شاعر شده است.
اما علاوه بر وجه بارز شاعری امین‌پور - که درباره‌اش پرداخته خواهد شد - سلوک سیاسی متفاوت و استقلال فکری و مادی، آن هم در میان همنسلان نزدیک به حکومت، مهم‌ترین عامل ماندگاری این شاعر محسوب می‌شود.
سلوک سیاسی: از شعر برای آیت‌الله خمینی، تا دوری از آیت‌الله خامنه‌ای
مقام‌ها و رسانه‌های دولتی در ایران با استناد به سابقه قیصر امین‌پور، همواره او را "شاعری انقلابی" توصیف می‌کنند. حتی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که برای درگذشت این شاعر پیام تسلیت فرستاد، در پیام خود، او و دوستانش را "نخستین رویش‌های زیبا و مبارک انقلاب" توصیف کرد.

"قیصر امین پور در شکل‌گیری حوزه هنری، نقش ویژه داشت و به همراه کسانی همچون حسن حسینی، محسن مخملباف، حسام‌الدین سراج، یوسفعلی میرشکاک و حسین خسروجردی، در پی ترویج چیزی بود که آن را "هنر اسلامی" می‌خواندند."

اشاره آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی به زمانی است که قیصر امین‌پور کتاب‌های علی شریعتی را می‌خواند و نوار سخنرانی فخرالدین حجازی را گوش می‌کرد و حتی با کسانی که در اشغال سفارت آمریکا در تهران نقش داشتند همراه می‌شد.
این بخش از قرائت دولتی درباره قیصر امین‌پور غیرقابل انکار است. او همان کسی است که در شکل‌گیری حوزه هنری، نقش ویژه داشت و به همراه کسانی همچون حسن حسینی، محسن مخملباف، حسام‌الدین سراج، یوسفعلی میرشکاک و حسین خسروجردی، در پی ترویج چیزی بود که آن را "هنر اسلامی" می‌خواندند.
اما همزمان با استقرار و ثبات بیشتر جمهوری اسلامی و پررنگ شدن "بایدها و نبایدها" و "مصالح انقلاب" در تمامی زمینه‌ها از جمله "شعر انقلاب"، قیصر امین‌پور راه خود را تا حدود زیادی از نزدیکانش جدا کرد: "کم کم داشتند دخالت می‌کردند. در اینکه چه کاری ساخته شود چه کاری ساخته نشود. چه شعری گفته شود چه شعری گفته نشود... همین باعث یکسری اصطکاک‌هایی شد که سال ۶۶، سیزده نفر از شاعران و هنرمندان از آنجا جدا شدند و من هم جزو آن‌ها بودم."
در واقع قیصر امین‌پور از حوزه هنری جدا نشد، بلکه "اخراج" شد؛ اخراجی که در تعیین خط مشی آینده حرفه‌ای و سیاسی‌اش بسیار تأثیرگذار بود.
او همان موقع بود که تحصیل در دانشگاه را جدی‌تر گرفت و وارد فضای دانشگاهی شد. مؤانست و همنشینی با کسانی چون محمدرضا شفیعی کدکنی در دانشگاه تهران، باعث تغییراتی در فکر و شعر او شد.
او را "شاعر دفاع مقدس" می‌خواندند، اما از بقیه شاعرانی که درباره جنگ ایران و عراق شعر می‌سرودند و جنگ را تقدیس می‌کردند، متفاوت شد:
"شهیدی که بر خاک می‌خفت
سرانگشت در خون خود می‌زد و می‌نوشت
به امید پیروزی واقعی
نه در جنگ
که بر جنگ"
همچنین شاعری که به صراحت در شعرش از از آیت‌الله خمینی با عنوان "امام" یاد می‌کرد، نام جانشین او یعنی آیت‌الله خامنه‌ای را حتی بر زبان هم نیاورد.

"قیصر امین پور نه تنها در شب‌های شعر سالانه آیت‌الله خامنه‌ای شرکت نمی‌کرد، بلکه حتی یک بار در اواخر عمر خود ترجیح ‌داد در همان شب دیدار شاعران دولتی با آیت‌الله خامنه‌ای، به پای سخنرانی محمد خاتمی در موزه قرآن برود که تازه از سیاست کناره گرفته بود."

امین‌پور حتی به طرز آشکار و محسوسی از رهبر کنونی جمهوری اسلامی دوری می‌گزید. او نه تنها در شب‌های شعر سالانه آیت‌الله خامنه‌ای شرکت نمی‌کرد، بلکه حتی یک بار در اواخر عمر خود ترجیح ‌داد در همان شب دیدار شاعران دولتی با آیت‌الله خامنه‌ای، به پای سخنرانی محمد خاتمی در موزه قرآن برود که تازه از سیاست کناره گرفته بود.
قیصر امین‌پور همچنین به غیر از عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، هیچ منصب دولتی قبول نکرد و فقط حقوق‌ استادی‌اش در دانشگاه را می‌گرفت. همین مشاغل علمی به او استقلال مالی بیشتری بخشیده بود، به طوری که علی‌رغم دعوت جشنواره‌های دولتی از او، کمتر در محافل ظاهر می‌شد و سکه‌های طلای دولتی را قبول نمی‌کرد.
این رفتار پرهیزکارانه، رمز محبوبیتش شد. شمس لنگرودی، شاعر و پژوهشگر، درباره قیصر امین‌پور گفته است: "از نظر خیلی‌ها او به اصطلاح شاعری حکومتی بود. ولی جزو انگشت شمار شاعرانی بود که کارش را به سبب اعتقادش انجام می‌داد و در مجامع کیسه‌دوزی ظاهر نمی‌شد."
محمود معتقدی، شاعر، نیز درباره او گفته است: "زیاد در محافل و مجالس دیده نمی‌شد و شعرش همواره مخاطبان خاص خود را داشت."
گرچه برخی در درون جمهوری اسلامی، چرخش فکری و رفتاری قیصر امین‌پور را نپسندیدند و آن را "بی‌وفایی" تلقی کردند، اما هیچ‌گاه علنا علیه او موضع‌گیری نکردند.
سلوک شعری: همدردی با مردم
امین‌پور که بر قالب‌های مختلف شعری نظیر چهارپاره، مثنوی، غزل، دوبیتی، نیمایی و نو تسلط داشت، زبانی ساده و روان را برای تمامی شعرهایش به کار می‌برد. به همین سبب، زیبایی‌های شعرش بیشتر به چشم می‌آمد.
شعر امین پور به گفته بهاءالدین خرمشاهی "شعری جاندار و متفاوت با همه کلیشه‌ها" بود. حتی شاعری چون محمدعلی سپانلو هم که به نظر می‌رسد حساب قیصر امین‌پور و حکومت را از هم جدا نکرده، در مورد اهمیت و ارزش شعر او گفته است: "معتقدم در بین شعرایی که از طرف دستگاه حکومت حمایت می‌شدند، قیصر امین‌پور بهترین بود."

"به اعتقاد منتقدان و اهل ادب، شعر قیصر امین‌پور به دلیل سادگی و حس دردمندانه‌اش توانست در میان جوانان و دانشجویان نسبت به دیگر شاعران هم‌نسلش بیشتر خوانده شود."

اما علاوه بر شکل شعر قیصر امین‌پور، مضامین آثار وی نیز در بستر زمانه‌ رشد ‌کرد؛ زمانه‌ای که بر اثر اتفاقات مختلف، چیزی جز "درد" برای مردمانش نداشت و او این دردها را به خوبی حس کرده و "دردواره"‌هایی سروده بود:
"شعاع درد مرا ضرب در عذاب کنید
مگر مساحت رنج مرا حساب کنید"
یا:
"درد، حرف نیست
درد، نام دیگر من است
من چگونه خویش را صدا کنم؟"
به اعتقاد منتقدان و اهل ادب، شعر قیصر امین‌پور به دلیل سادگی و حس دردمندانه‌اش توانست در میان جوانان و دانشجویان نسبت به دیگر شاعران هم‌نسلش بیشتر خوانده شود.
اما هر چه امین‌پور به آخر عمر خود نزدیک می‌شد، همین دردها که "از ریشه‌های یأس" می‌آمدند او را مأیوس‌تر و غریب‌تر در وطن خویش می‌کردند:
ای مسافر غریب، در دیار خویشتن
با تو آشنا شدم، با تو در همین مسیر
این تویی در آن طرف، پشت میله‌ها رها
این منم در این طرف، پشت میله‌ها اسیر
دست خسته مرا، مثل کودکی بگیر
با خودت مرا ببر، خسته‌ام از این کویر


6 نظر

مرسی
چرت بود ...

واقعاً حقیقت کجاست ؟ دروغ کجاست؟
چه کسی بیان کننده ی واقعیته و چه حرفی را باید دروغ پنداشت .
سخنان دردمندانه و بر دل نشسته ی مرحوم امین پور , همیشه برای ما گویای این مطلب بود که این شاعر , شاعر انقلاب و ملت است .
اما امروز از زبان بی بی سی چیز دیگری می شنویم.
شما بگویید حقیقت کدام است؟

شما هرجا را که دلتان خواست استثنا کنید.استثنائا این کار شما که این مطلب عالی را گذاشتید که خوانده شود،حرف نداشت! دیدن وشنیدن و نقل قول از بی بی سی برای دیگران جرم است و حق مسلم شما!راستی vpn دارین؟

ذکر این مطلب بدون هیچ اظهارنظری به معنای تأیید نظرات نویسنده آن هست؟

سلام آقای سرشار!شناخت من ازشمابه دوران نوجوانیم برمیگردد.آن روزها که سروش میخواندم وبرایش می نوشتم روزهای شیرینم با مجله شما که با چاپ کارهایم آرزوهای مرا برآورده میکرد...

ارسال نظر