آخرین خبر

  • • دوبله «صلح‌بانان جهان» زیر نظر محمدرضا سرشار
  • یکشنبه 26 دیماه 95

    به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، مجموعه «صلح‌بانان جهان» پس از ترجمه و دوبله آماده پخش از شبکه امید سیما شده است.

    داستان مجموعه پویانمایی «صلح‌بانان جهان» مربوط به یک تیم 6 نفره با همین نام است. اعضای این تیم عبارتند از 6 قهرمان که پس از طی آموزش های بسیار ویژه جسمی و ذهنی اکنون وظیفه دارند با نیروهای شیطانی فرازمینی مقابله کنند. ضد قهرمانان این اثر با ایجاد خرابکاری های مختلف در سراسر زمین، قصد دارند کره زمین را تصرف کنند.

    این مجموعه که در ژانر ماجراجویی و اکشن رده بندی می شود؛ محصول سال 2014 کشور چین است و در 52 قسمت 20 دقیقه ای مهمان نوجوانان ایرانی خواهد شد.

    «صلح‌بانان جهان» در واحد دوبله مرکز اوج کودک و نوجوان زیر نظر محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) ترجمه و ویراستاری و با مدیریت دوبلاژ حامد عزیزی و همراهی گویندگان نام آشنا دوبله شده است.

    این پویانمایی به زودی در شبکه امید سیما روی آنتن خواهد رفت.

    انتهای پیام/

آخرین کتاب

  • • تعریفی برای ادبیات کودکان و نوجوان/ محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)
  • شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    .
    به مناسبت 18 تیر، روز ادبیات کودکان و نوجوانان
    .
    ادبیات کودکان و نوجوانان، عبارت است از مجموعه داستان‌ها، اشعار و نمایشنامه‌هایی که ضمن برخورداری از جوهره و کیفیت ادبی لازم، با توجه به خاصه‌های ذهنی و روانی (استعداد‌ها، علایق، تمایلات) و نیازهای کودکان و نوجوانان، در چارچوب اصول تعلیم و تربیت مورد تأیید شرع، پدید آمده باشد.
    وجود قید «در چارچوب اصول تعلیم و تربیتِ مورد تأیید شرع» از آن رو است، که ادبیات سازنده‌ی کودکان و نوجوانان، در عین رعایت اقتضای سنی و علایق و تمایلات مخاطبان کم سن و سال خود، نمی‌تواند و نباید عنان خود را کاملاً به دست این عوامل بسپارد. بلکه در هر حال، علاوه بر ارضای خواست‌هایِ درست مخاطبان، باید آنچه را که آنان برای رشد صحیح و متعادل شخصیت‌شان به آن «نیاز» دارند و چه بسا خود از آن بی‌خبر باشند، در اختیار ایشان قرار دهد. ضمن آنکه تکیه‌ی صرف بر یافته‌های روانشناسی غرب و اصول تعلیم و تربیت آن، بنیانگذاری بنای سترگ شخصیت آینده‌سازان کشور بر گذرگاه سیل*؛ و نمونه‌ی عینی و محصول فرجامین آن، جوامع غرقه در فساد، سر در گم و درمانده در کاار خودِ امروزِ غرب است.

    .
    .
    * «أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ، أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ »
    آيا كسى‏كه بنيان مسجد را بر ترس از خدا و خشنودی او نهاده بهتر است،‌یا آن کس که بنیان مسجد را بر کناره‌ی سیلگاهی که آب زیر آن را شسته باشد نهاده است، تا با او، در آتش جهنم سرنگون گردد؟» (توبه: 109)
    .
    .
    منبع: از دفتر چهارم مجموعه کتاب «درباره ادبیات داستانی» به نوشته استاد محمدرضا سرشار، انتشارات کانون اندیشه جوان


قصه‌هایی برای یک انقلاب بزرگ

شماره خبر: 2750157184971135249

جام جم: مجموعه مستند «قصه‌های انقلاب» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شامحمدی که این شب‌ها از شبکه مستند پخش می‌شود چند ویژگی مهم دارد که آن را از آثار مشابه متمایز می‌کند. برای پرداختن به این ویژگی‌ها ابتدا بهتر است نقبی نوستالژیک به یکی از برنامه‌های دهه 60 تلویزیون در خصوص پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر بزنیم‌.

برنامه‌ای کوتاه و آیتمی که داستان‌هایی از انقلاب را به وسیله نقاشی روی یک صفحه سفید روایت می‌کرد که هم جذابیت دیدن خلق یک طراحی زیبا را با خود به همراه داشت و هم به شیوه‌ای ساده و خودمانی قصه‌های آن روزها را برای بچه‌ها تعریف می‌کرد و همراه با هر قصه شخصیت‌ها روی صفحه جان می‌گرفتند.

مجموعه قصه‌های انقلاب هم با همان نگاه و با نمایی از مکان‌های مهم مربوط به وقایع انقلاب در دوران معاصر شروع می‌شود و سپس با بازگشت به سال 57 به دل همان حوادث باز می‌گردد. به عنوان مثال میدان شهدای کنونی و میدان ژاله یا کاخ نیاوران و فرودگاه مهر آباد در آن سال و پس از آن با تلفیق انیمیشن و تصاویر مستند بجا مانده از آن روزها قصه خود را شروع می‌کند.ویژگی مهم این قصه‌ها راوی اصلی آن با صدای بی نظیر و نوستالژیک نویسنده‌ای است که سال‌ها با قصه‌های ظهر جمعه شنوندگان رادیو را با خود همراه می‌کرد. محمدرضا سرشار یا رضا رهگذر با همان مدل قصه‌های ظهر جمعه دهه‌های 50 و 60 این بار قصه‌های انقلاب را روایت می‌کند‌. این شیوه قصه گویی برای چند نسل از مخاطبان رادیو بسیار آشناست و زمانی که با مجموعه‌ای از تصاویر نوستالژیک همراه می‌شود ترکیبی جالب در تلویزیون به وجود می‌آورد. توجه به این نکته مهم است که اساسا قصه‌گویی یک نوع روایت عامیانه از وقایعی است که مخاطب آنها را بارها دیده و شنیده، اما این بار با شیوه‌ای ساده و لذتبخش همان وقایع را بازخوانی می‌کند. شیوه‌ای که بسیار به فرهنگ نقالی و پرده‌خوانی در تاریخ کهن ایران نزدیک است و مهارت قصه‌گو در فراز و فرودهای دراماتیک و جذب شنونده یا بیننده در موفقیت و اثر‌گذاری کار تاثیر بسیار مهمی دارد و تفاوت جدی آن با داستان و خوانش آن در همین شیوه و روش‌های قصه‌گویی است.

نکته مهم دیگر در این مجموعه، استفاده از انیمیشن با تکنیک خط و سایه است که با صدای راوی اصلی و همین‌طور محمد‌رضا علیمردانی همراه می‌شود و به دلیل توانایی علیمردانی در تیپ‌سازی می‌تواند قسمت‌هایی را که تصاویر مستندی از آنها موجود نیست بازسازی کند‌. این بازسازی کارتونی در امتداد تصاویر اصلی است و فصلی جداگانه در مجموعه محسوب نمی‌شود.

انقلاب اسلامی از روزهای اولیه شکل‌گیری تا پیروزی، قصه‌های فراوانی دارد که با وجود تلاش‌های بسیار برای ثبت و ضبط آن هنوز فضای زیادی برای کار دارد. مجموعه مستند قصه‌های انقلاب با وجود خلاقیت در ساختار، شیوه و روایت هنوز امکان بسیار زیادی برای ادامه و بالا بردن سطح کیفی خود دارد و می‌تواند در موارد مشابه همچون قصه‌های جنگ هم تکرار شود. قصه‌هایی از جنس بیش از 5 دهه مبارزه و مقاومت که می‌تواند لالایی هر شب نوجوانان و جوانان ایرانی باشد.

ارسال نظر