آخرین خبر

  • • دوبله «صلح‌بانان جهان» زیر نظر محمدرضا سرشار
  • یکشنبه 26 دیماه 95

    به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، مجموعه «صلح‌بانان جهان» پس از ترجمه و دوبله آماده پخش از شبکه امید سیما شده است.

    داستان مجموعه پویانمایی «صلح‌بانان جهان» مربوط به یک تیم 6 نفره با همین نام است. اعضای این تیم عبارتند از 6 قهرمان که پس از طی آموزش های بسیار ویژه جسمی و ذهنی اکنون وظیفه دارند با نیروهای شیطانی فرازمینی مقابله کنند. ضد قهرمانان این اثر با ایجاد خرابکاری های مختلف در سراسر زمین، قصد دارند کره زمین را تصرف کنند.

    این مجموعه که در ژانر ماجراجویی و اکشن رده بندی می شود؛ محصول سال 2014 کشور چین است و در 52 قسمت 20 دقیقه ای مهمان نوجوانان ایرانی خواهد شد.

    «صلح‌بانان جهان» در واحد دوبله مرکز اوج کودک و نوجوان زیر نظر محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) ترجمه و ویراستاری و با مدیریت دوبلاژ حامد عزیزی و همراهی گویندگان نام آشنا دوبله شده است.

    این پویانمایی به زودی در شبکه امید سیما روی آنتن خواهد رفت.

    انتهای پیام/

آخرین کتاب

  • • تعریفی برای ادبیات کودکان و نوجوان/ محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)
  • شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    .
    به مناسبت 18 تیر، روز ادبیات کودکان و نوجوانان
    .
    ادبیات کودکان و نوجوانان، عبارت است از مجموعه داستان‌ها، اشعار و نمایشنامه‌هایی که ضمن برخورداری از جوهره و کیفیت ادبی لازم، با توجه به خاصه‌های ذهنی و روانی (استعداد‌ها، علایق، تمایلات) و نیازهای کودکان و نوجوانان، در چارچوب اصول تعلیم و تربیت مورد تأیید شرع، پدید آمده باشد.
    وجود قید «در چارچوب اصول تعلیم و تربیتِ مورد تأیید شرع» از آن رو است، که ادبیات سازنده‌ی کودکان و نوجوانان، در عین رعایت اقتضای سنی و علایق و تمایلات مخاطبان کم سن و سال خود، نمی‌تواند و نباید عنان خود را کاملاً به دست این عوامل بسپارد. بلکه در هر حال، علاوه بر ارضای خواست‌هایِ درست مخاطبان، باید آنچه را که آنان برای رشد صحیح و متعادل شخصیت‌شان به آن «نیاز» دارند و چه بسا خود از آن بی‌خبر باشند، در اختیار ایشان قرار دهد. ضمن آنکه تکیه‌ی صرف بر یافته‌های روانشناسی غرب و اصول تعلیم و تربیت آن، بنیانگذاری بنای سترگ شخصیت آینده‌سازان کشور بر گذرگاه سیل*؛ و نمونه‌ی عینی و محصول فرجامین آن، جوامع غرقه در فساد، سر در گم و درمانده در کاار خودِ امروزِ غرب است.

    .
    .
    * «أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ، أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ »
    آيا كسى‏كه بنيان مسجد را بر ترس از خدا و خشنودی او نهاده بهتر است،‌یا آن کس که بنیان مسجد را بر کناره‌ی سیلگاهی که آب زیر آن را شسته باشد نهاده است، تا با او، در آتش جهنم سرنگون گردد؟» (توبه: 109)
    .
    .
    منبع: از دفتر چهارم مجموعه کتاب «درباره ادبیات داستانی» به نوشته استاد محمدرضا سرشار، انتشارات کانون اندیشه جوان


استاد ادبیات فارسی تأکید کرد: ادبیات؛ ابزاری برای تبلیغ اعتقادات است

استاد ادبیات فارسی تأکید کرد:
 ادبیات؛ ابزاری برای تبلیغ اعتقادات است
نایب رییس هیئت مدیره انجمن قلم ایران بر نقش انکارناپذیر داستان در ترویج عقاید و گرایشات مختلف در طول تاریخ تأکید کرد.
به گزارش پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات، استاد محمدرضا سرشار در اولین جلسه از کارگاه تخصصی ادبیات داستانی که به همت اداره هنر و رسانه اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با تأکید بر این که ادبیات ابزاری برای ورود مفاهیم از حوزه تعقل به جامعه بوده و عقاید را به تصاویر و اعمال تبدیل می کند، گفت: برخی از افراد در طول تاریخ از قالب داستان برای ترویج و تبلیغ گرایشات فلسفی خود استفاده کرده اند. 
وی با بیان این که ادبیات می تواند ارزش ها و مفاهیم را برای مردم ملموس و آن را به شیوه های قابل فهم برای عموم مردم تبدیل کند، اظهار کرد: شاعرانی چون مولانا توانسته اند بسیاری از مفاهیم بزرگ و سخت عقلی، دینی و فلسفی را در قالب داستان های قابل فهم بیان نمایند. 
رییس هیئت علمی گروه ادبیات اندیشه و استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: افرادی که می خواهند در زمینه های تربیتی کودک و نوجوان فعالیت داشته باشند باید توانایی استفاده از داستان ها، مثل ها، اشعار و چیستان ها به عنوان ابزارهایی مهم و کارساز در این عرصه را در خود ایجاد کنند. 
سرشار با بیان این که امروز سینما حرف اول را در اثرگذاری بر توده مردم می زند، عنوان کرد: خمیرمایه اصلی سینما فیلم نامه و خمیرمایه اصلی فیلم نامه داستان است؛ ضعف امروز سینمای ما نه کارگردانی است و نه بازی، بلکه ما در فیلمنامه نویسی اشکال و ضعف داریم. 
وی با اشاره به استفاده مکرر خداوند از داستان در قرآن کریم برای تفهیم حقایق عالم هستی به انسان، گفت: اگر هیچ دلیلی برای اثبات اهمیت و تأثیرگذاری بالای داستان نداشته باشیم، می توان قرآن کریم و دیگر کتب آسمانی پیشین را به عنوان حجت های محکمی در این زمینه معرفی کرد. 
عضو هیئت مؤسس و رییس هیئت مدیره انجمن قلم ایران اضافه کرد: متأسفانه امروز بسیاری از عقاید خرافی و نابهنجار توسط داستان ها در بین جوانان منتشر شده و آن ها را نسبت به عقایدشان سست می کنند. 
سرشار در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: ادبیات مکتوب در آغاز راه وام دار ادبیات شفاهی بود، اما خود مستقل شده و آثار درخوری را ارائه کرده است. 
وی با اشاره به جریان های مختلف داستان گویی در طول تاریخ و تأکید بر این که ادبیات شفاهی اعراب پیش از اسلام هم از قدرت بالایی برخوردار بوده است، افزود: یکی از این جریان ها مربوط به صدر اسلام است که در آن افرادی که با داستان های قدیمی ایرانی آشنا بودند در محل تجمع مسلمانان حاضر شده و از این تجمعات برای بیان داستان های خود استفاده می کردند و از این راه زندگی خود را می گذرانده اند. 
گوینده «قصه ظهر جمعه» شبکه سراسری رادیو در ادامه با بیان این که جریان قصه گویی پس از اسلام نیز ادامه پیدا کرد و موجب ورود اسرائیلیات به آموزه های دینی شد، اظهار کرد: تورات تحریف شده شباهت زیادی به یک کتاب داستان دارد و بر خلاف قرآن، جزئیات داستان های مختلف را به تفصیل بیان کرده است؛ متأسفانه برخی در صدر اسلام با در هم آمیختن روایت های تورات و قرآن از داستان های مختلف و نقل آن ها برای مردم، عامل ورود اسرائیلیات به تفاسیر شدند. 
سرشار در توضیح جریان مناقب خوانان نیز عنوان کرد: این جریان مربوط به تشیّع بوده است و با توجه به این که شیعه همواره در طول تاریخ در زمینه تبلیغ عقاید خود و نقل فضائل ائمه معصومین (علیهم السلام) تحت فشار و هجمه بوده اند، بوجود آمده است؛ در مقابل این جریان، جریان فضائل خوانان ایجاد شد که در آن افرادی سعی کردند با همان شیوه فضائل خلفای راشدین را نقل کنند. 
وی در پایان عنوان کرد: صنعت چاپ جریانات ادبیات داستانی را وارد مسیر جدیدی کرد و با توجه به کمبود سرگرمی ها در سده های گذشته، رمان ها و کتاب های داستان طرفداران زیادی پیدا کردند. 
یادآور می شود کارگاه تخصصی ادبیات داستانی طی چهار جلسه در روزهای بیست و دوم و بیست و سوم دی ماه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

ارسال نظر