آخرین خبر

  • • اعضای انجمن قلم ایران و خانواده هایشان،به تماشای فیلم سینمایی "گلوگاه شیطان" می نشینند
  • دوشنبه 19 دیماه 90

    بعد از ظهر چهارشنبه آتی - 28ام دی ماه -، شاعران، نویسندگان، مترجمان ، پژوهشگران و دیگر اعضای انجمن قلم ایران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان، به همراه اعضای خانواده شان، در محل سینما فلسطین تهران(واقع در میدان فلسطین)، به تماشای فیلم سینمایی "گلوگاه شیطان" می نشینند.
    این فیلم به کارگردانی حمید بهمنی و با بازیگری کسانی چون امین زندگانی، جمشید هاشم پور و پوریا پورسرخ، به عملیات "والفجر 8" - عملیات آزادسازی فاو - می پردازد.
    پس از فیلمهای "گلچهره" و "بدرود بغداد"، این سومین برنامه نمایش اختصاصی فیلمهای سینمایی مخاطب خاص(مضمونگرا) در دوماه اخیر برای اعضای این سه نهاد فرهنگی و خانواده هایشان است؛ که با همکاری معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق می شود.

آخرين نظرات خوانندگان

  • مدیر: درود برشما.سلامت باشید. ادامه
  • احمدي: درود بر شما! باعث افتخار ماهستید. ادامه

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • انتشار ترجمه گزیده داستانهای محمدرضا سرشار و راضیه تجار به زبان اردو در هندوستان
  • ترجمه گزیده ای از داستانهای کوتاه محمدرضا سرشار و راضیه تجار به زبان اردو در کشور هند منتشر شد. ترجمه این کتاب که "بهائی خداحافظ"(خدا حافظ برادر) نام دارد، به وسیله خان محمدصادق جونپوری مترجم هندی صورت گرفته است، که سابقه ترجمه سه کتاب دیگر فارسی و مقالات متعدد دیگری را در کارنامه خود دارد. او که نوجوانی خود را در ایران گذرانده است، علاوه بر فارسی و اردو، با زبانهای انگلیسی و عربی نیز آشنا است.
    مجموعه داستان ترجمه ای مشترک "خداحافظ برادر" که در 232 صفحه قطع رقعی با جلد گالینگور(سخت)انتشار یافته است، گزیده ای از کتابهای مجموعه داستانهای محمدرضا سرشار به نام "پشت دیوار شب" و راضیه تجار به نام "هم سیب هم ستاره" است، که پیش تر به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم، توسط نشر تکا(توسعه کتاب ایران) انتشار یافته بود.
    از این مجموعه،145 صفحه به گزیده داستانهای سرشار و 60 صفحه به داستانهای تجار اختصاص یافته است. داستانهای سرشار که در این مجموعه آمده اند عبارت اند از: همزاد(همسفران)، سرک(جاده)، ایک گهوری کی کهانی(یک اسب، یک ماجرا)0اسکول(مدرسه)، لوئکا(چشم حسود بترکه)،سلامتی کی بو(بوی خوش سلامتی)، تانترک(کولی)، بهائی خدا حافظ(خدا حافظ برادر). داستانهای قطره قطره، نازک عورت، شکسته تصویرین، و گل نرگس نیز نامهای اردوی چهار داستان کوتاهی است که از تجار در این مجموعه امده است.
    در ابتدای این کتاب ترجمه ای نیز زندگینامه کوتاه ادبی ای از سرشار و تجار درج شده است؛ که برای آشنایی مخاطبان اردو زبان با این دو نویسنده ایرانی می تواند مفید باشد.
    کتاب "بهائی خدا حافظ" زیر نظر مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی، با همکاری نشر تکا ، به وسیله انتشارات "اسلامی کتاب گهر" هند، در دهلی انتشار یافته است.
    قابل ذکر است، طرح ترجمه گزیده داستانهای نویسندگان ایرانی ای که پیش تر توسط نشر تکا انتشار یافته بود، به وسیله دکتر محسن پرویز،معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم ارائه و پیگیری شد؛ و تا کنون دو مجموعه از این گزیده ها به زبان روسی در مسکو و چهار عنوان از این کتابها به زبان اردو در هند منتشر شده است.که امید می رود با ادامه یافتن این کار، توسط معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در دولت فعلی، این امر منجر به یک نهضت فرهنگی مهم و تاثیرگذار در ادبیات داستانی معاصر کشورمنجر شود.


تفاوت ره از کجا تا به کجا!


در دوران انقلاب، من دانشجو بودم.یکی از از دوستان دانشجو برادری داشت که افسر نیروی هوایی بود.این افسر جوان حق طلب،تحت تاثیر القائات پیوسته ای که در محل کار به او و همفکرانش می شد ،ابتدا با تردید به انقلاب و رهبری آن نگاه می کرد.اما به تدریج تغییر عقیده داد و به انقلاب پیوست.
یکی دیگر از دانشجویان همرشته و همدوره ما ،که با آن دوست دیگر دانشجو و برادر نظامی اش نیز رفاقتی به هم زده بود ،به تدریج آشکار کرد که از هواداران و فعالان دانشجویی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) است.اما از آنجا که آن زمان هنوز گروهک مزبور ماهیت واقعی خود را بر توده مردم انقلابی مسلمان آشکار نکرده بود،این دوستی و ارتباط ،کم و بیش ادامه داشت.تا آنکه بعدها معلوم شد،دانشجوی مجاهدینی مذکور، در خفا روی آن افسر جوان کار می کرده است ،تا شاید بتواند او را جذب گروهک متبوع خود کند.اما فطرت سالم افسر مذکور سبب شد که به مرادش نرسد.
ماجرا از این قرار بود که آن دانشجوی مجاهدینی،مانند اکثر هم مسکانش ،پیوسته پیگیر مسائل و اخبار سیاسی بود؛ و ید طولایی هم در بحث و مجادله داشت.به عکس، دوست افسرمان ،مرد عمل، و دور از این عوالم بود.دانشجوی گروهکی مذکور هم با سوء استفاده از همین نقطه ضعف او،سعی می کرد در بحث و جدل مغلوبش کند؛ و از این طریق، او را به راهی که خود می رفت بکشاند.
دوست افسرمان، بعد ها برای من وبرادرش گفت که بعد از بحثهای متمادی، و در حالی که آن دانشجوی مجاهدینی تصور می کرد دیگر به مقصود بسیار نزدیک شده است ،بحث دیگری را - این بار در ارتباط با حضرت امام خمینی - پیش کشیده بود.دوست افسر ما ،با آنکه دل و عقلش استدلالها و نظر وی را در این مورد نمی توانست بپذیرد،اما در صحبت و استدلال نتوانسته بود حریف مخاطب حراف و حرفه ای اش شود.
طرف ،ذوق زده آمده بود با اغتنام فرصت ،افسر ساده دل را رسما به عضویت در گروهک مطبوعش دعوت کند.اما دوست افسر جوان ما،با یک پاسخ ساده فطری ،او را برای همیشه، از خود مایوس کرده بود:
ـــ یعنی تو می گویی من ،امام خمینی را ول کنم و پیرو مسعود رجوی شوم؟!
(و این جمله را هم با چنان شگفتی عمیقی بر زبان آورده بود که دیگر جای هیچ حرف و سخنی - از سوی طرف مقابل - باقی نگذاشته بود.)
حکایت دعوت بی وجه آن دانشجوی گروهکی برای بریدن آن دوست افسر ما از شخصیت بی بدیل و شخیصی همچون حضرت امام خمینی ،و در عوض تبعیت او از کسی چون آن فرد معمولی - تازه با صرف نظر از آن سوابق و لواحق مشکوکش تا آن زمان - ،به نوعی ،حکایت امروز کسانی است که مردم متدین و انقلابی یا حق طلب ما را به ترک پیروی از رهبر معظم انقلاب - با آن سابقه طولانی مبارزاتی،آن جایگاه بلند فقاهتی و تقوایی،آن پیشینه موفق رهبری،آن پاکی پرونده های زندگی خصوصی و مالی خود و فرزندان و نزدیکانش؛و آن توصیف و تعریفهایی که حضرت امام و دیگر بزرگان اهالی دین و معنا و سیاست در باره ایشان کرده اند - ،و در عوض،تبعیت آنان از افراد کاملا معمولی ای مانند آقایان محمد خاتمی و میر حسین موسوی و مهدی کروبی و موسوی خوئینیها و ... - صرف نظر از همه اعمال خلاف قانونی و آتش افروزی هایی که این افراد در چند ماه اخیر مرتکب شدند - دعوت می کنند!
حتی یک عقل ساده و بسیط نیز حکم می کند که وقتی شخص یا گروهی ،مردم را از پیروی رهبری منع می کنند،شخص دیگری را به جای اومعرفی کنند که در مجموع، در جایگاهی بالاتر از وی قرار گرفته باشد.مشکل اصلی و اساسی جناح موسوم به اصلاح طلب این است که به کل فاقد چنین شخصیت جایگزینی هستند.به همین سبب است که به جای عرضه و معرفی شایستگیها و تواناییهای - نداشته - جایگزینهای مورد نظر خود،به شایعه پراکنی و تحریف و انتشار مطالب کذب در باره شخصیت شخیص و در حال حاضر بی نظیری ـ برای رهبری کشور و نظام - همچون حضرت آیت الله خامنه ای ، و ایجاد آشوب در کشور - به قصد القای ناکارآمدی نظام و ضعف رهبری در اداره امور - پرداخته اند.
اما به عنوان یک سؤال کاملا ساده - اما البته فاقد جواب از سوی آنان ،باید از این مدعیان پرسید:یعنی شما می گویید ما حضرت آیت الله خامنه ای را - با آن همه شایستگیها و فضایل - رها کنیم، و در عوض ،پیروی از کسانی چون خاتمی و موسوی و کروبی و خوئینیها را در پیش بگیریم؟!

No TrackBacks

TrackBack URL: http://www.sarshar.org/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/65

2 نظر

درود بر شما!
باعث افتخار ماهستید.

ارسال نظر