آخرین خبر

  • • دوره های آموزش نویسندگی رایگان انجمن قلم ایران برای شهرستانیها: «فرصتی برابر» برای آنان که اهل قلم اند
  • چهارشنبه 20 خردادماه 94

    نویسنده و منتقد ادبیات داستانی گفت: برای توجه بیشتر به نویسندگان و هنرجویان ادبیات در شهرستان ها، طرح فرصت برابر در انجمن قلم ایران کلید خورد.

    به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا محمدرضا سرشار، نویسنده و منتقد متعهد ادبیات داستانی و یکی از اعضای هیئت موسس انجمن قلم در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، در راستای ارتباط نویسندگان شهرستانی با نویسندگان مطرح با حوزه های ادبیات، به طرح فرصت برابر توسط انجمن قلم ایران اشاره کرد و گفت: اگر در هر استانی انجمن ادبی مستقلی با تایید اداره ارشاد استان تشکیل شود انجمن قلم ،اساتید مطرح را برای تدریس و آموزش هنرجویان به شهرستان مورد نظر اعزام می کند.


    سرشار اظهار کرد: حد نصاب کلاس ها 40 نفر است که در آن هنرجویان در سه شاخه مجزای «مبانی داستان»، «مبانی شعر» و «مبانی ادبیات کودک و نوجوان» آموزش می بینند.


    وی افزود: اولین دوره این طرح هفته گذشته در گرگان برگزار و با استقبال خوبی مواجه شد.


    این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: در استان تهران نیز این دوره با حضور اساتید مطرح کشوری از اوایل مرداد ماه سال جاری آغاز می شود.


    علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت انجمن قلم ایران به نشانی anjomanghalam.ir مراجعه کنند.


آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


خدیچه (س): یاری کننده دین خدا

خدیجه‌کبری سلام‌الله‌علیها، محبوب خدا و رسولش بود و این علاقه‌مندی به حدی بود که سال رحلت او و ابوطالب را سال غم؛ «عام‌الحزن» نامیدند. ازاین‌رو و در سالگرد رحلت ایشان به سراغ مکتوباتی رفتیم که درباره ام‌المؤمنین؛ خدیجه سلام‌الله‌علیها نگاشته شده است.

خدیجه سلام‌الله‌علیها، اول بانویی است که در روزگار غربت و تنهایی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، مردانه در کنار او ایستاد و زنانه صبوری کرد و مرهم بود و حامی. شاید گزاف نباشد اگر یکی از دو رکن استمرار اسلام محمدی را خدیجه سلام‌الله‌علیها بدانیم؛ خدیجه‌ای که با دل و جان در رکاب رسول خدا بود و مال، کمترین چیزی بود که در این راه انفاق کرد.

به گزارش مهرخانه، خدیجه‌کبری سلام‌الله‌علیها، محبوب خدا و رسولش بود و این علاقه‌مندی به حدی بود که سال رحلت او و ابوطالب را سال غم؛ «عام‌الحزن» نامیدند. ازاین‌رو و در سالگرد رحلت ایشان به سراغ مکتوباتی رفتیم که درباره ام‌المؤمنین؛ خدیجه سلام‌الله‌علیها نگاشته شده است.

1. نگاهی نو به زندگی درخشان خدیجه علیها‌السلام/ علی کرمی فریدونی؛ قم: نسیم انتظار.

2. ح‍ض‍رت‌ خ‍دی‍ج‍ه‌ س‍لام‌ال‍ل‍ه‌ع‍ل‍ی‍ه‍ا/ ع‍ل‍ی‌ م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ دخ‍ی‍ل‌، ت‍رج‍م‍ه‌ ف‍ی‍روز ح‍ری‍رچ‍ی‌؛ ت‍ه‍ران‌: ام‍ی‍رک‍ب‍ی‍ر‏‫.‬‬‬

3. ح‍ض‍رت‌ خ‍دی‍ج‍ه ‌(س‌) اس‍طوره‌ ای‍ث‍ار و م‍ق‍اوم‍ت‌/ م‍ح‍م‍د م‍ح‍م‍دی‌اش‍ت‍ه‍اردی‌؛ تهران: مؤسسه انتشارات نبوی.

4. خدیجه، امین محمد؛ زندگی‌نامه حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها/ فریبا انیسی؛ تهران: بروج.

5. خدیجه کبری علیها‌السلام/ الهام جلیل‌زاده؛ تهران: هفت اختر اندیشه.

6. تاریخ زندگانی ام‌المومنین خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها/ هادی عمیدزاده؛ تهران: انتشارات منیر.

7. فروغ آسمان حجاز، خدیجه علیها‌السلام/ علی کرمی‌فریدنی؛ قم: نسیم انتظار.

8. خدیجه علیهاالسلام بانوی مکه/ گروه تألیف و تحقیق دارالصادقین؛ تهران: دارالصادقین.

9. نگاهی به مقام حضرت خدیجه(ع)/ حسن انصاریان؛ قم‏‫: دارالعرفان.‬‬‬

10. حضرت ام‌المؤمنین خدیجه طاهره، الگویی وارسته برای بانوان‮‬‏/ عبدالحمید‌محمود طهمازحموی، ترجمه عبدالجلیل زاهدی؛ مشهد: نسیم حجاز.‬‬‬

11. سرچشمه کوثر، ام‌المؤمنین خدیجه‌کبری/ علی‌اکبر مهدی‌پور؛ کرج: راه وداد.

12. ج‍ل‍وه‌ه‍ای‍ی‌ از ف‍روغ‌ آس‍م‍ان‌ ح‍ج‍از، حض‍رت‌ خ‍دی‍ج‍ه‌ ع‍ل‍ی‍ه‍اال‍س‍لام‌/ ع‍ل‍ی‌ ک‍رم‍ی‌ف‍ری‍دن‍ی؛ ق‍م‌: دل‍ی‍ل‌ م‍ا.

13. بانوی حجاز، آشنایی با شخصیت حضرت خدیجه‌کبری علیهاالسلام/ جواد محدثی؛ قم: معروف.

14. سرور زنان جهان، اُم‌المؤمنین خدیجه‌کبری/ اکرم‌السادات هاشمی‌نژاد؛ تهران: نوآور/ پارسیا.

15. بزرگ بانوی اسلام‏‫/ علی نظری‌مومن‌آبادی؛‬ اصفهان: کانون پژوهش‏‫.‬‬‬‬‬‬

16. تو را می‌خواهم؛ داستان زندگی حضرت خدیجه(س)/ نوشته رضا شیرازی؛ تهران: مؤسسه انجمن قلم ایران‏‫.‬‬‬

17. بررسی زندگی و شخصیت حضرت خدیجه (س)، ام‌الکوثر/ زهرا مخابری؛ ت‍ه‍ران‌: چوک آشیان.

18. حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها)، مادر حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)/ ابوالفضل هادی‌منش؛ قم: حدیث نینوا.

19. خ‍دی‍ج‍ه‌ (س‍لام‌ال‍ل‍ه‌ع‍ل‍ی‍ه‍ا)، ش‍ک‍وه‌ زن‍دگ‍ی‌/ م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی‌ ک‍م‍ال‍ی (ک‍م‍ال‍ی‌ن‍ی‍ا)؛ ق‍م‌: ن‍ور ال‍س‍ج‍اد.

20. بانوی چشمه زندگی، خدیجه علیهاالسلام (همسر پیامبر اسلام)/ مهدی خدامیان‌آرانی؛ قم: وثوق‏‫.‬‬‬

21. شاهزاده قریش/ صادق طالبی‌مازندرانی؛ قم : بهار دلها‏‫.‬‬‬

22. سایه محبت، بانو خدیجه دختر خویلد/ مهدی وحیدی‌صدر؛ تهران: مجمع جهانی اهل بیت(ع).

23. خدیجه(س)، مظلومه تاریخ/ علی فضل‌بیرجندی؛ مشهد: محقق.

24. همسر آفتاب/ گروهي از نويسندگان؛ قم: كتاب طه.

25. ح‍ض‍رت‌ م‍ح‍م‍د(ص‌) و خ‍دی‍ج‍ه‌(س‌)/‌ اح‍م‍د ص‍ادق‍ی‌ اردس‍ت‍ان‍ی‌؛ ق‍م‌ : ف‍ج‍ر ق‍رآن‌ ک‍ری‍م‌.

26. شایسته‌ترین همسر پیامبر(ص)، تحلیل زندگی حضرت خدیجه(س)/ علی‌محمد بشارتی؛ تهران: مجتمع فرهنگی عاشورا.

27. آرام جان پیامبر/ اسماعیل رضایی، مریم نجفی، حجت‌اله نجفی؛ تهران: کاتبان وحی.

28. نگار محمد، حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها/‏‫ روشن سلیمانی؛‬ قم : مؤسسه بوستان کتاب.‬‬‬

29. الهی‌ترین ازدواج؛ با تأکید بر نقش حمایت‌گری حضرت خدیجه (س)/‏‫ حمید قیدی.‬ تهران: میراث اهل قلم.‬‬‬

30. خدیجه کبری (س) همسر گرامی پیامبر اسلام (ص)‏‫/ عبادی‌فرد‌ابرغانی؛ سراب.‬‬‬

31. ح‍ض‍رت‌ خ‍دی‍ج‍ه‌ ک‍ب‍ری‌ ع‍ل‍ی‍ه‍اال‍س‍لام‌، ه‍م‍س‍ر پ‍ی‍ام‍ب‍ر/ م‍ح‍م‍ود داوری‌؛ اص‍ف‍ه‍ان‌: ن‍وراس‍لام‌.

32. حضرت خدیجه، همسر فداکار پیامبر/ آزاده بهروش‏‫؛ مشهد‮‬‏‫: آیین تربیت‮‬‏‫/ سنبله.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

33. خدیجه سلام‌الله‌علیها، برترین همسر پیامبر/ عبدالله علی‌بخشی؛ قم: انتشارات زائر.

34. خدیجه علیها‌السلام، همسرگرامی‌ رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله/ حسین مرادی‌نسب؛ تهران: مشعر.

35. ازدواج با خدیجه/ محمدرضا سرشار؛ تهران: قدیانی.

36. هنگامه وصل؛ سروده‌های منتسب به حضرت خدیجه(علیهاالسلام) در مدح رسول خدا(صلی‌الله‌علیه)/ مینا درفشی، خدیجه مهدوی، اکرم کلاته؛ تهران: کتاب نیستان.


37. یادگاران روزهای سخت؛ یادنامه‌ای از زندگی راحلان رمضان حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه علیهم‌السلام/ محمد صادق دهنادی؛ تهران: مؤسسه نشر شهر‏‫‏.‬

38. مأخذ‌شناسی توصیفی زندگی حضرت خدیجه علیها‌السلام/ مینا درفشی، خدیجه مهدوی، اکرم کلاته؛ قم: مرکز نشر هاجر.

39. خصایص ام‌المومنین خدیجه‌الکبری س‍لام‌ال‍ل‍ه‌ع‍ل‍ی‍ه‍ا؛ ویژگی‌های حضرت خدیجه کبری س‍لام‌ال‍ل‍ه‌ع‍ل‍ی‍ه‍ا/ حسین تهرانی؛ قم: طوبای محبت.

40. تصویر خانواده پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در دایره‌المعارف اسلام(ترجمه و نقد)/ ناقدین عبدالرضا عرب، محمدموسی‌نوری، محمدحسین میرعبداللهی؛ قم: انتشارات شیعه‌شناسی.

41. نیم‌نگاهی به مدیریت و کارآفرینی خدیجه علیه‌السلام/ علی کرمی‌فریدنی؛ قم: نسیم انتظار.






انتهای پیام/ 930623

مطالب مرتبط :

ارسال نظر