آخرین خبر

  • • سرنوشت پرونده آقازاده مفسد به کجا رسید؟
  • دوشنبه 17 فروردینماه 94

    پیش بینی دور تازه فشار به دستگاه قضا در هفته‌های آتی/ انتظار عمومی، اعلام حکم قطعی است
    تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۴

    حکم م.ه واکنش‌های فراوانی را در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور در پی داشت که فصل مشترک قالب آنها تمکین در برابر رای دادگاه بود اما در همین حین برخی منابع از رفتار قلدرمآبانه متهم و همراهانش در عدم دریافت حکم با وجود احضار چندباره‌ از طرف دادگاه برای ابلاغ خبر می‌دادند.
    پیش بینی دور تازه فشار به دستگاه قضا در هفته‌های آتی/ انتظار عمومی، اعلام حکم قطعی است
    گروه جامعه جهان نیوز ـ در آخرین روزهای سال ۹۳ سرانجام حکم یکی از جنجالی‌‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی کشور صادر شد. هر چند تلاش فراوانی از سوی برخی افراد و جریان‌های خاص برای به تعویق افتادن حکم دادگاه صورت گرفت اما اعلام حکم در آخرین روزهای سال ۹۳ مردم را برای برقراری عدالت اجتماعی در جامعه دلگرم‌تر کرد.

    این پرونده که ابعاد متعدد و مختلفی اعم از امنیتی، اقتصادی و... را شامل می‌شد از سوی دادگاه محکوم به حبس، جریمه و دیگر مجازات‌های اسلامی شد که اعلام رسمی موارد آن به سال جاری موکول شد.

    حکم م.ه واکنش‌های فراوانی را در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور در پی داشت که فصل مشترک قالب آنها تمکین در برابر رای دادگاه بود اما در همین حین برخی منابع از رفتار قلدرمآبانه متهم و همراهانش در عدم دریافت حکم با وجود احضار چندباره‌ از طرف دادگاه برای ابلاغ خبر می‌دادند.

    همچنین بعد از انتشار خبر حکم م.ه، رسانه های زنجیره ای با واکنش به این اخبار سعی کردند با چشم پوشی از اتهامات این فرد، افکار عمومی را به سوی مسائل حاشیه ای سوق دهند. رسانه‌هایی که با صدور حکم رحیمی آن گونه هیاهو به پا کردند کاملا آهسته از کنار دادگاه م.ه عبور و بار دیگر قبیله گرایی خودشان را اثبات کردند.

    هرچند شیوه‌های مرسوم م.ه و وکلایش از جمله وقت کشی و مظلوم‌نمایی اثرگذاری خود را به واسطه استفاده مکرر و پی در پی از دست داده است اما باید گفت عدم دریافت حکم دادگاه از سوی م.ه اولین قدم در نادیده گرفتن حکم قضایی و قلدری در برابر دستگاه قضاست.

    نکته شایان توجه اعتراض به حکم دادگاه در آخرین روزهای منتهی به مهلت تجدید نظرخواهی است که نشان می‌دهد متهم و وکلایش در صدد هستند سناریوی وقت‌کشی به منظور تخفیف گرفتن از دادگاه را پیگیری کنند.

    از سوی دیگر در حالی که کمتر از یک ماه از اعلام رأی دادگاه م.ه می‌گذرد، رسانه های بیگانه و ضد نظام حکم دادگاه وی را زیر سوال می‌برند. جالب آنجاست که با وجود آنکه اغلب اتهامات م.ه اقتصادی است این رسانه‌ها از چند روز پیش تلاش فوق‌العاده‌ای را برای سیاسی جلوه دادن حکم وی آغاز کرده‌اند.

    طبق اظهارات سخنگوی قوه قضائیه دادگاه تاکنون به استناد ماده ۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین به ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری حکم به حبس، جزای نقدی و انفصال از خدمت نامبرده داده است و همچنین به اتکا تبصره ۲ ماده ۵ همین قانون متهم به حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمت حکم داده است. درخصوص جرائم امنیتی متهم به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به حبس محکوم شده است.

    با وجود اینکه م.ه و وکلایش برای دریافت حکم در مهلت مقرر تعلل کردند و از سوی دیگر به دنبال تجدید نظر در حکم هستند لذا به نظر می‌رسد دور تازه‌ای از فشار به دستگاه قضا در چند هفته آینده از طرف برخی افراد و جناح‌های سیاسی خاص آغاز شود.

    ناگفته نماند که پس از صدور حکم عادلانه متهم توسط دستگاه قضا و طی شدن مراحل قانونی دیگر اجرای صحیح و به‌موقع آن مطالبه به حق دیگری است که می‌تواند موجبات احساس امنیت و عدالت اجتماعی را برای تمام شهروندان فراهم آورد.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


راهنمای دفاتر علما و مراجع تقلید

راهنمای دفاتر علما و مراجع منتشر شد +دانلود
«راهنما» سلسله بروشورهايي است كه در مناسبت‌هاي مختلف در راستای نیازمندی های هیئت های سراسر کشور منتشر می شود.
راهنمای دفاتر علما و مراجع منتشر شد +دانلود
به گزارش جهان، شماره ششم «راهنما» با موضوع «دفاتر علما و مراجع تقلید» شامل شماره تماس های استفتائات عمومی، شماره پیامک استفتائات، شماره فکس استفتائات، سایت اطلاع رسانی، ایمیل استفاتائات، نشانی دفاتر و اطلاعات حساب بانکی برای واریز وجوهات دفاتر مراجع تقلید است.

شماره ششم «راهنما» به همت جامعه ایمانی مشعر در شمارگان ۱۷۰۰۰ نسخه و به قيمت ۱۰۰۰ تومان، منتشر شده است. فایل پی دی اف «راهنما ۶» جهت استفاده عموم مردم در راستای ارتباط هرچه راحت تر با دفاتر مراجع تقلید و پاسخگویی سوالات آنها از این لینکقابل بارگیری است.

http://www.jahannews.com/images/docs/000415/n00415897-t.jpg




اگر بخواهیم زندگی مان همواره در مسیر بندگی، تنها راهش یادگیری احکام شرعی و عمل به آن ها است. ابتدایی تری راه ترویج احکام، تسهیل دسترسی عموم مردم به احکام شرعی است.

ارسال نظر