آخرین خبر

  • • گرگ سالی در جشنواره نوروزی سوره مهر
  • سه شنبه 26 اسفندماه 93

    )
    جشنواره نوروزی سوره مهر در راستای ترویج کتابخوانی در هفت بخش برای خانواده‌ها برگزار می‌شود.


    به گزارش خبرنگار کیهان، امین نادری، دبیر جشنواره نوروزی سوره مهر هدف از طراحی مسابقه را آشنا کردن مخاطبین با کتاب‌های الکترونیک عنوان کرد و افزود: «آه با شین»، «دختر شینا»، «گرگ سالی»، «نردبان جهان»، در بخش «سوره کتابخوان» آورده شده که مخاطبان کتاب را می‌خوانند و چکیده و برداشت خود را از کتاب ارسال می‌کنند، و در نهایت برای بهترین متن‌های ارسالی که توسط نویسنده کتاب انتخاب خواهد شد، جوایز نفیسی در نظر گرفته شده است.
    دبیر جشنواره افزود: در راستای تشویق و حمایت از هنرمندان و تحت عنوان جشنواره نوروزی سوره مهر،‌ در بخش سوره نگار،‌ از تمامی هنرمندان و علاقه‌مندان به طراحی کاراکتر دعوت به عمل می‌آورد،‌ تا با توجه به شرایط و ضوابط شرکت در این بخش، ‌اقدام به طراحی کاراکتر با موضوع و هویت شرکت انتشارات سوره مهر نمایند.
    به گفته دبیر جشنواره از جمله داوران بخش‌های مختلف؛ محمدرضا سرشار، حبیب احمدزاده، کاظم مزینانی، سعید بیابانکی و... هستند.
    جشنواره سوره مهر در بخش‌های مختلف از جمله کتاب اولی‌ها، سوره کودک، سوره ایده و... برای افراد خانواده طراحی شده است. آخرین مهلت ارسال آثار تا ٣١ فروردین ٩٤ و داوری جشنواره تا ١٥ اردیبهشت ادامه دارد. اختتامیه این جشنواره ١٦ اردیبهشت سال 94 همزمان با نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


«فیض بوك»، «آه با شین» و «آنك آن یتیم نظر كرده» در سایت آمازون

مدیر بخش سوره مهر الكترونیك خبر داد:
كتاب های «فیض بوك»، «آه با شین» و «آنك آن یتیم نظر كرده» بر روی سایت آمازون قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، امین نادری مسئول سوره مهر الكترونیك درباره آخرین آثاری كه از این نشر در سایت آمازون بارگذاری شده است، گفت: مجموعه شعر طنز «فیض بوك» ناصر فیض و رمان «آه با شین» محمدكاظم مزینانی به دو زبان فارسی و انگلیسی بر روی سایت آمازون قرار گرفت و علاقه مندان در سراسر جهان می توانند نسخه چاپی و الكترونیك این آثار را دریافت كنند.
وی ادامه داد: همچنین «آنك آن یتیم نظر كرده» اثر محمدرضا سرشار به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی بر روی سایت آمازون قرار گرفته است و نسخه چاپی و الكترونیك این اثر هم قابل دریافت و خریداری است.
«آه با شین» نوشته محمدكاظم مزینانی در ژانر داستان‌های انقلابی است كه چندی پیش به عنوان برگزیده جایزه جلال تجلیل شده است. نویسنده در این رمان تلاش كرده تا با نزدیك شدن به خاندان‌های پهلوی و قاجار، از هزارتوی تاریخی نه چندان دور، روایت داستانی خود را برای خواننده امروز جذاب و خواندنی كند. مزینانی در نقاط تاریك و گاه عجیب و غریب تاریخ قدم می‌زند و از دل آن ها شخصیت‌های خود را می‌یابد و روایت می‌كند. رمان روایت كننده فعالیت یك مبارز انقلابی چپ با فضای فكری كمونیستی است كه از دهه 20 شمسی و بدو تولد داستانش آغاز می‌شود و تا سال 90 ادامه دارد. در این رمان به نوعی به تناقضات و تفاوت‌های نسلی بین شخصیت اصلی و فرزندش اشاره شده است.
«فیض‌بوك» سروده ناصر فیض است كه از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار كتاب شده است. این اثر دربردارنده سروده‌های اجتماعی طنز از فیض است كه از زمان انتشار با اقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده است.
كتاب «آنك آن یتیم نظر كرده» نیز بارها در ایران منتشر و از سوی مخاطبان مورد توجه قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب نیز بر ترجمه این اثر به زبان عربی تأكید داشتند. این كتاب همچنین توانست طی مدت كوتاهی جوایز متعددی را به خود اختصاص دهد.


ارسال نظر