آخرین خبر

  • • انتشار کتابی جذاب و انتقادی در باره تاریخچه جریان شبه روشنفکری در ایران
  • پنجشنبه 13 شهریورماه 93

    کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» در دو مجلد نوشته شهریار زرشناس، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از سوی دفتر نشر معارف راهی بازار نشر شد.
    خبرگزاری فارس: انتشار کتابی جذاب و انتقادی درباره جریان روشنفکری در ایران

    به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» شرح سرگذشت روشنفکری در 200 سال اخیر است. جلد اول به پیدایش روشنفکری در غرب و ایران و نسل اول آن در دوره مشروطه می‌پردازد و جلد دوم نسل دوم این جماعت در دوره مشروطه و دوران پهلوی را بررسی می‌کند.

    در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

    «روشنگری بیانگر جهان‌بینی و بینش حاکم بر دوران بسط و گسترش تمدن غرب است و دارای چنان اهمیتی است که جریان غالب تفکر قرن هجدهم در غرب را با آن می‌شناسند. در فلسفه جدید، از دکارت به این سو، عقلی پدیدار شد که هر آن‌چه را روشن نبود، مردود می‌انگاشت. دکارت، عقل اومانیستی را معیار نهایی کشف حقیقت اعلام می‌کرد و بشر را بی‌نیاز از هدایت وحیانی و آسمانی. او در طلب احکامی بود که بدیهی و روشن باشند. روشنفکری در ادامه فلسفه دکارت به وجود آمد. روشنفکران نیز در جهت ترویج و تبیین آداب و مشهورات اومانیستی عمل می‌کردند.»

    روشنفکران و صنعت مونتاژ

    زرشناس در بخشی از کتاب می‌نویسد:

    «روشنفکری دوره مشروطه ایران تلاش گستردهای جهت زمینه سازی برای به اصطلاح اصلاحات شبه مدرنیستی در ساختار رژیم قاجاری و نیز ساختار اقتصادی اجتماعی جامعه ایران و درهم شکستن کامل ساختارهای کلاسیک و غیروابسته آن به عمل آورد. به عنوان مثال، در قلمرو اقتصاد، «امین الضرب» فراماسونر همراه با کاست فرهنگی سیاسی روشنفکری ایران، از زمینه سازان سیطره سرمایه غربی بر اقتصاد ایران و ایجاد صنعت مونتاژ و وابسته بود.»

    ظهور استبداد متجددانه و سکولار

    زرشناس در بخشی دیگر از این کتاب می‌نویسد: آنچه در مشروطه رخ داد و پیروزی اولیه دست پروردگان «مجمع آدمیت» در مجلس اول و پیروزی توأم با استبداد روشنفکران وابسته به لژ بیداری پس از استبداد صغیر و محاکمه و اعدام مرحوم شیخ فضل الله و در پیش گرفتن خشونت تروریستی علیه روحانیون و نیز انقلابیونی نظیر ستارخان و باقرخان و سکولاریزه کردن فضای فرهنگی و سیاسی کشور که نهایتاً به ظهور استبداد متجدّدانه و سکولاریستی رضاخان انجامید، به راستی یک تراژدی تلخ بود که توسط منورالکفران ایرانی و در مسیر اغراض دولت انگلیس اجرا گردید. تقی زاده یکی از روشنفکران فراماسونر و چهره های کلیدی و مؤثر در انحراف مشروطیت، در اواخر دوران «مجلس شورای ملی» چنین می‌گوید: «مشروطیت، فرزند روحانی انگلستان است. چشم مردم به جزیره بریتانیای کبیر دوخته و به یاد آن مهربانی‌های سابق، منتظر معاونت آن ملت نجیب و آن دولت لیبرالند.»

    روشنفکران و مفهوم بی‌اساس شکوفایی آریایی

    وی همچنین می‌نویسد: طراحان «ناسیونالیسم باستانگرا»، در واقع با ساختن یک مفهوم موهوم و بی اساس به نام «تمدن شکوفایی آریایی» در «ایران باستان»، به دنبال دور کردن مردم از هویت اسلامی هستند. آنها این باستان گرایی نژادپرستانه و موهوم را مادهای برای حمل صورت غربزدگی شبه مدرن قرار می‌دهند؛ زیرا ناسیونالیسم شووینیستی، از اساس ایدئولوژی‌ای مدرن است و چون «تمدن ایران باستان آریایی» (آن گونه که این جماعت به هم بافته‌اند) نیز اصلاً وجود واقعی و تاریخی نداشته است، لذا به راحتی باستان گرایی موردنظر خود را در هیأت یک «ایدئولوژی مروج شبه مدرنیته» سامان داده و با بوق و کرنای تبلیغات رسانه ای و فعالیت لُژهای فراماسونری و حمایتهای خارجی و داخلی به مردم القا می‌کنند و بدینسان، غرض اصلی خود، یعنی ایجاد سیطره فرماسیون شبه مدرن در ایران را تحقق می‌بخشند.

    **استراتژی روشفکری در ایران

    «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران»، شرح سرگذشتِ روشنفکری از بدو پیدایشش در غرب، تا شکل‌گیری زمینه‌های آن در ایران، و حضور و تأثیرگذاری‌اش در دوران کنونی است. نویسنده کتاب، روشنفکریِ ایران را صورتی نازل و بی‌ریشه از روشنفکری غربی معرفی می‌کند و می‌گوید مقدمه اقدام عملی جهت درهم شکستن ساختار کنونی غرب‌زدگیِ شبه مدرن و عبور تاریخی از آن، شناخت مبنایی و تئوریک غرب بر پایه خودآگاهی دینی است. ایده اصلی او، تبیین وضعیت روشنفکری در ایران، و شرح بیگانگی و تقابل آن با پیشینه تاریخی کشور است.

    به نظر نویسنده، استراتژی روشنفکری در ایران، استحاله هویت دینی نظام و تبدیل آن به یک رژیم سکولار است و خطرِ روشنفکری نئولیبرالی پس از انقلاب، تهاجم در برابر اسلام فقاهتی است. رویارویی‌ای که به نبرد سرنوشت تاریخ و مردم خواهد انجامید. از همین روست که زرشناس پس از توضیح بنیان‌های نظری پیدایش روشنفکری در غرب و بیان ریشه‌های خود بنیاد تفکر غربی، مدعی تضاد ذاتی و مبنایی حقیقت روشنفکری با دین و دیانت و گوهر قدسی و وحیانی آن می‌شود.

    جلد اول کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» در 156 صفحه، قطع رقعی و قیمت 4200 تومان و جلد دوم آن در 156 صفحه و قیمت 4600 تومان در تیراژ 2000 نسخه منتشر شده است.

    کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» پیش از این، چند نوبت از سوی انتشارات کتاب صبح منتشر شده بود، هم اکنون از سوی دفتر نشر معارف در قالب «مجموعه آثار غرب شناسی شهریار زرشناس» با صفحه آرایی جذاب و طرح جلدی جدید به مخاطبان عرضه شده است. دفتر نشر معارف پیش از این، 9 کتاب «مبانی نظری غرب مدرن»، «جامعه مدنی»، «درباره دموکراسی»، «سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان»، «سرمایه سالاری (کاپیتالیسم)»، «توسعه»، «نیمه پنهان آمریکا»، «جنبش دانشجویی در ایران» و «روانشناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان» را از این پژوهشگر، نویسنده و منتقد مدرنیته منتشر کرده است.

    ***

    برای تهیه کتابهای شهریار زرشناس می‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا طریق فروشگاههای پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) پاتوق کتاب قم (تلفن 37735451)، پاتوق کتاب شیراز (تلفن 07112344615)، پاتوق کتاب مشهد (تلفن 05132220119)، پاتوق کتاب کرمانشاه (تلفن 08317238411)، پاتوق کتاب ساری (0113253020)، پاتوق کتاب کرمان (تلفن 03412231466)، پاتوق کتاب تبریز (تلفن 04115576000)، پاتوق کتاب قزوین (02833362806)، پاتوق کتاب ارومیه (04432354522)، پاتوق کتاب کرج (02634435290)، پاتوق کتاب اراک (08633675592)، پاتوق کتاب شهرکرد (03812243222) و پاتوق کتاب رشت (تلفن 01313220697) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کرد.

    انتهای پیام/

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930612000380#sthash.zZNZwynW.dpuf

آخرين نظرات خوانندگان

  • نامشخص: حالا مگر این مدرک دردی از هنرمندان را درمان ادامه

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • پنجمین چاپ «سفر به جنوب» سرشار منتشر شد
  • حاصل سفر جنوب محمدرضا سرشار مجددا خواندنی شد

    پنجمین چاپ کتاب «سفر به جنوب» حاصل سفر محمدرضا سرشار به مناطق جنگی در سال 1365 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

    خبرگزاری فارس: حاصل سفر جنوب محمدرضا سرشار مجددا خواندنی شد

    به گزارش خبرگزاری فارس، «سفر به جنوب» عنوان کتابی است از محمدرضا سرشار که محصول  دیده‌ها و شنیده‌های او از رزمندگان نوجوان است. درون مایه این کتاب به بررسی و انعکاس حضور پر شور نوجوانان ایرانی در جنگ تحمیلی پرداخته است. در این کتاب نویسنده یادداشت‌هایی را که حاصل گفت‌وگو با چند نوجوان در جبهه است را به صورت داستان روایت کرده است.

    از آنجایی که داستان‌ها در واقع نوعی مصاحبه مستند هستند بر جذابیت و باور پذیری این مجموعه افزوده است. خواننده با خوانش این داستان‌ها از نزدیک به مضامینی چون عشق به شهادت و عشق رزمندگان به امام را پی می‌برد.

    توصیف‌های نویسنده از فضاها و موقعیت‌های که نوجوانان رزمنده در آن قرار دارند، دقیق و خواندنی است. در مجموع، کلیت مطالب کتاب حاضر، متن خواندنی به قلم یک نویسنده صاحب سبک و پیشکسوت از یک موقعیت جنگی است.

    این کتاب در نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به عنوان کتاب تقدیری برگزیده شد و جایزه گرفت.

    این کتاب در 55 صفحه با تیراژ 2500 نسخه و قیمت 4900 تومان توسط انتشارات سوره مهر به چاپ پنجم رسیده است.

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930609001119#sthash.cpoWTF7x.dpuf

سبکباری؛ و البته یک احساس خطر جدی!

یکی از خبرهای خوش هفته گذشته برای من ، برکناری‌ محترمانه‌ام از عضویت در «کمیته تخصصی ارزشیابی شاعران و نویسندگان» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط دکتر صالحی، معاون محترم فرهنگی این وزارتخانه بود. البته با این مضمون که " قرار است روز چهارشنبه [گذشته]، از طرف معاونت فرهنگی، برای سالهای خدمتتان در کمیته مذکور، از جناب‌عالی تشکر به عمل آید و به رسم یادبود، هدیه‌ای هم به شما داده شود (نقل به مضمون).»
این دومین لطفی بود که طی یک سال اخیر از سوی وزارت ارشاد دولت «تدبیر و امید» و «اعتدال»، شامل حال من می‌شد (اولی در همان اوایل روی کار آمدن این دولت، برکناری محترمانه‌ام از عضویت در «کمیته تجدید نظر در تخلفات ناشران» بود)؛ و البته دیگر دست دولت فعلی از تداوم این لطفها در باره من، کاملا کوتاه شده‌است!
به هر حال، واقعا خبر خوشی بود. (هر چند، چندین ماه بود که بی هیچ توضیحی، جلسات این کمیته تشکیل نمی‌شد!)
کمیته مذکور، به دنبال تصویب طرح اعطای مدرک معادل به شاعران و نویسندگان (که - تف به ریا! - در واقع مبتکر، پیشنهاد دهنده، پیگیر، تهیه‌کننده طرح تفصیلی، از اعضای بررس و مصوب آن در «کمیته ادبیات» شورای هنر (وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی) و مدافع آن در شورای هنر، خودم بودم) در مهرماه سال 1385 با حکم وزیر ارشاد تشکیل شد؛ و از همان ابتدا، به پیشنهاد معاون فرهنگی و تایید وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، من به عنوان عضو حقیقی ثابت این کمیته معرفی و منصوب شدم.
این کمیته که از یک شاعر و یک نویسنده ثابت - و اغلب یک شاعر و یک نویسنده مدعو - و چند عضو حقوقی - از جمله معاون فرهنگی وزارت ارشاد، رئیس خانه کتاب، رئیس اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - ، هرچندگاه ( حداکثر دو هفته یک‌بار ) تشکیل می‌شد، و بر اساس جدول مدون می‌توان گفت دقیقی که توسط معاون فرهنگی وقت، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده بود، درخواستهای رسیده از شاعران و نویسندگان برای دریافت مدرک معادل مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت؛ به تک تک آثار منتشره و سایر فعالیتهای فرهنگی و ادبی مرتبط آنان نمره داده می‌شد؛ تا حاصل جمع این نمرات به اضافه 30 - از 200 - نمره‌ای که در اختیار اعضای هیئت بود، رتبه گواهینامه هنری وی را تعیین کند. حاصل کار این کمیته تخصصی به شورای بالاتری مرکب از معاونان یا نمایندگان برخی وزارتخانه‌ها (ظاهرا علوم و اآموزش و پرورش) و سازمان برنامه و بودجه، معاون فرهنگی و مشاور وزیر ارشاد ، ارسال می‌شد؛ تا پس از بررسی و تایید در آنجا، گواهینامه اختصاص یافته به افراد متقاضی صادر شود.
هشت سال تمام و در زمان معاونت فرهنگی چهار نفر ( دکتر پرویز، دری، اسماعیلی و - کمتر از یک سال از مسئولیت دکتر صالحی - ، به فضل خدا، من عضوی - به گفته برخی کارکنان و دیگر اعضای کمیته مذکور - مؤثر از این کمیته بودم. در این مدت از هر دو جناح و حتی افرادی از اهالی قلم منتسب به جریان غیرانقلابی و غیرمذهبی، درخواستهای خود را برای دریافت مدرک معادل به این کمیته ارائه می‌کردند و بر اساس همان معیارهای ریز و دقیق - گاه تا یک دهم از صد نمره - بی تبعیض به آنان نمره داده می‌شد و بسا افراد خاصه از اشخاص نشاندار جناح موسوم به اصلاح طلب که از این کمیته، در دولتهای نهم و دهم که گواهی درجه یک یا دوی هنری گرفتند.
در این مدت به سبب روشن و دقیق بودن معیارها و نمرات و نتیجه ارزیابیها، هرگز اتفاق نیفتاد که شورای عالی مذکور، رتبه اختصاص یافته از سوی کمیته تخصصی به حتی یک نفر را پایین بیاورد؛ حال آنکه، در مواردی معدود، رتبه اختصاص یافته از سوی این کمیته به برخی از افراد را یک مرحله افزایش داد.
در این مدت، من حداقل سه بار برای استعفا از عضویت در این کمیته مصمم شدم و این تصمیم را به اطلاع برخی دوستان نیز رساندم. اما به‌خصوص با توصیه آنان (از جمله توصیه مؤکد دکتر پرویز) ، برای حفظ دقت و سلامت جریان امور در این کمیته و نیز جلوگیری از سوء برداشت معاونان فرهنگی بعدی از این کناره‌‌گیری- که می‌توانست در تعاملات انجمن قلم ایران، که من عضو هیئت مدیره آن بودم، با وزارت ارشاد خدشه ایجاد کند - و - عضو دیگر هیئت مدیره انجمن قلم ایران - خودداری کردم. اما همیشه در آرزوی مفری بودم که بدون گرفتارآمدن در این تبعات احتمالی بتواند مرا از این کار - و کارهای ذهن پاره‌پاره کن مانند آن - خلاص کند. تا اینکه بحمدالله در هفته گذشته، به لطف ناخواسته دکتر صالحی، این فرج حاصل شد.
نتوانستم این خوشحالی‌ام را پنهان کنم و در پیامکی برای مشارالیه نوشتم:
«جناب آقای دکتر صالحی، معاون محترم فرهنگی وزارت ارشاد
سلام علیکم
از اینکه پس از هشت سال، این ضعیف را از عضویت در کمیته تخصصی ارزشیابی نویسندگان و شاعران- و قبلا نیز از عضویت در هیئت تجدید نظر در تخلفات ناشران - معاف فرمودید صمیمانه تشکر می‌کنم.
این کارها وزر و وبال‌هاایی بود که با بی‌میلی تمام، فقط برای کمک به حسن جریان امور و زمین نگذاشتن حرف دوستان سابق در ارشاد و خدمت به انجمن قلم ایران پذیرفته بودم؛ و خدا می‌داند که عمیقا آرزوی خلاصی ار آنها را داشتم.
از آنجا که طبعا با روحیات اینجانب آشنایی چندانی ندارید، عرض می‌کنم: شخصا جناب‌عالی را دوست می‌دارم و از اینکه دولت فعلی، شما را بر سر این کار گمارده، قلبا خوشحالم. هر چند، این باعث نمی‌شود که انتقادات احتمالی‌ام را از عملکردهای معاونت فرهنگی بیان نکنم.»
که ایشان نیز پاسخ متواضعانه و ملاطفت آمیزی داد .
شنیده‌ها حاکی است درکمیته جدید، به جای من آقای ابراهیم حسن‌بیگی - که اخیرا به عنوان عضو فرهنگی تیم آقای زم - در مسئولیت جدیدش - رحل اقامت در کیش افکنده است؛ به جای آقایان پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی و جواد محقق نیز آقای افشین علاء - شاعر کودک و نوجوان - منصوب شده است.
در شورای عالی مرتبط نیز، علاوه بر تعویض آقای نیرومند - به عنوان رئیس کمیته - و نصب یک هنرمند خطاط به جای او، آقای علی معلم دامغانی - رئیس فرهنگستان هنر - نیز محترمانه برکنار و آقایان ساعد باقری و محمدرضا ترکی جایگزین او شده‌اند. همچنین آقای مهدی شجاعی نیز به عنوان کارشناس داستان - به عضویت در شورای مذکور منصوب شده‌اند.
خبر دیگر اینکه: در نخستین نشست این شورا، با اهتمام مجدانه آقای س.ب.، گواهینامه درجه یک مصوب کمیته تخصصی برای آقای عباسعلی براتی‌پور، بی ارائه دلیلی قانع کننده‌، به گواهینامه درجه سه (معادل کارشناسی) تنزل یافته است! که اگر این وضع بخواهد ادامه یابد، باید فاتحه صدور مدرک معادل عادلانه برای شاعران و نویسندگان منتسب به جریان خط امام و رهبری را خواند؛ و عاقلانه‌تر آن است که این افراد، تا پایان عمر دولت «تدبیر و امید» و «اعتدال»، عطای مدرک معادل را به لقایش ببخشند؛ به این امید که در آینده، در این مورد، فرجی شوسد!

1 نظر

حالا مگر این مدرک دردی از هنرمندان را درمان می کند... در کشورهای دیگر دولت معادل این مدارک به آنها حقوق می پردازند اما اینجا در دادن مدرک خشک وخالی هم خساست می کنند

ارسال نظر