آخرین خبر

  • • خودروی هاشمی دانشجویان را زیر گرفت
  • دوشنبه 14 اردیبهشتماه 94

    تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۳

    به گفته شاهدان عینی خودروی هاشمی با شکستن زنجیره دانشجویان که برای ممانعت از ورود وی به دانشگاه تشکیل شده بود توانست وارد دانشگاه شود و در همین حین تعدادی از دانشجویان مصدوم شدند.
    به گزارش جهان به نقل از راه دانا، همزمان با فرا رسیدن روز استاد هاشمی رفسنجانی برنامه را برای حضور در دانشگاه امیر کبیر تدارک دیده که از ابتدای انتشار این خبر، حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت.

    با توجه به ورود خبرنگاران به این برنامه، دفتر آیت ا... تنها مجوز ورود به خبرنگارهای جریان های همسو با خود را صادر کرده و تلاش های دیگر رسانه ها را برای حضور در این برنامه با پاسخ همسو نبودن با آیت ا... و امکان ایجاد تنش ناکام گذاشت.

    به گفته شاهدان عینی خودروی هاشمی با شکستن زنجیره دانشجویان که برای ممانعت از ورود وی به دانشگاه تشکیل شده بود توانست وارد دانشگاه شود و در همین حین تعدادی از دانشجویان مصدوم شدند.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


نیلی: نسبت به سوابق اتحادیه ناشران انتقادهای جدی وجود دارد


میثم نیلی در نشست خبری روز گذشته گفت: مدیریت نمایشگاه به اتحادیه تهران واگذار شده است که نسبت به رویکردهایش و سابقه انتقادهای جدی وجود دارد و نمی تواند نمایندگی شکلی ناشران از جنس اعضای مجمع ناشران انقلاب اسلامی را داشته باشد.

گروه فرهنگی مشرق : میثم نیلی در نشست روز گذشته مثل اغلب اوقات آرام بود.آرامشی که البته چندان دوام نیاورد و به ارشاد و مشکلات نشر و قضایایی از این دست که رسید شکست و مثل بغضی فروخورده ترکید.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی که بیش از 200 ناشر پرکار و انقلابی عضو دارد، این روزها به نوعی از سوی معاونت فرهنگی ارشاد کنار گذاشته شده است. سالن یاس به بهانه های مختلف از او گرفته می شود و به طور کلی در مسائل مهمی که این تشکل صنفی و مردمی باید حاضر باشد تعمدا به بهانه های مختلف به کار گرفته نمی شود و از آنطرف جایی مانند اتحادیه ناشران و کتابفروشان که متاسفانه پیشینه حرکت های اشتباه در ایام خاص را دارد و تنها تشکلی است که نمایشگاه کتاب را یک بار تحریم کرده است حالا می شود همه کاره نمایشگاه.

حرف های مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی دو بخش داشت. یکی تشریح فعالیت های مجمع در نمایشگاه و دیگری انتقاد از وضعیت فعلی کتاب و فرهنگ.

نیلی تلاش می کرد تا عصبانیت و ناراحتی اش را از مسولان فرهنگی و خصوصا معاونت فرهنگی و مسولان نمایشگاه نشان ندهد .اما گمان نمی کنم هیچ کدام از خبرنگارهای حاضر در نشست متوجه نشده باشند که این مدیر تشکل انقلابی چه دل خونی از بعضی فعالیت های مشکوک فرهنگی دارد.

او درباره بی اعتنایی مسولان فرهنگی  به مجمع گفت:


نسبت به سابقه اتحادیه ناشران انتقادهای جدی وجود دارد


مجمع ناشران انقلاب اسلامی به عنوان یک تشکل پرقدرت و با حضور نزدیک 200 عضو ناشر در هیچ کدام از شوراهای مشورتی تصمیم گیری، تصمیم سازی و حمایتی وزارت ارشاد حضور داده نشدو افرادی در آن مجامع عضویت پیدا کردند که به طور مشخص یکجانبه نگر و یک سویه نگری معاونت فرهنگی را به ذهن متبادر می کند که نمونه اش را می توان در شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب دید. ما از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد توقع داشتیم مبنای عملی اش همان نگاه توازنی باشد که ادعا می کنند اما نه تنها ما بلکه بسیاری از تشکل های دیگر هم چنین توازنی را ندیدند.

انتقاد از واگذاری نمایشگاه به اتحادیه ناشران :

این اتحادیه نماینده صنف نشر کشور نیست و حتی نمایندگی از ناشران تهرانی به معنای اعم را هم ندارد. 

اگرچه ما در کشور تشکل هایی از نوع اتحادیه ها و تعاونی های ناشران را داریم که کارکرد اجرایی بیشتری دارند اما مدیریت نمایشگاه به اتحادیه تهران واگذار می شود که نسبت به رویکردهایش و سابقه انتقادهای جدی وجود دارد و نمی تواند نمایندگی شکلی ناشران از جنس اعضای مجمع ناشران انقلاب اسلامی را داشته باشد.

درست است که اتحادیه تهران تشکل مهمی در حوزه نشر است اما حیطه فعالیتش در بهترین حالت به تهران محدود می شود. به اعتقاد ما این مدیریت باید به تعاونی های ناشران واگذار می شدو این واگذاری به نفع اتحادیه تهران نیز هست و به موقعیت آن کمک می کند.

فروپاشی منطق نمایشگاه :

راهبرد اصلی نمایشگاه کتاب و منطق فعلی آن در حال فروپاشی است و باید برای این مسئله فکر کرد. من به آقای آموزگار رئیس اتحادیه ناشران تهران گفتم که شاید ما و شما اختلاف سلیقه داشته باشیم اما نظر ما و شما و دیگران در کنار هم است که می تواند یک چشم انداز روشن در عرصه نشر ایجاد کند.

نسبت به سابقه اتحادیه ناشران انتقادهای جدی وجود داردنیلی


اجازه ندهید افراد مشکل دار در نمایشگاه جولان دهند

وی همچنین از ارسال نامه ای از سوی مجمع خطاب به معاون فرهنگی خبر داد که در آن از صالحی خواسته شده بود درباره دعوت از برخی چهره ها برای نشست های نمایشگاه خودداری شود که آقای صالحی در پاسخ به این نامه با تشکر از مجمع عنوان کردند که در این زمینه تذکرات لازم را داده اند.

انتقاد از سیاست تعادلی

به این نگاه که می شود همه طرفها اعم از ضد انقلاب و در خط انقلاب را یکسان دید و به آنها اجازه انتشار محصولات را داد ولو اینکه اخلاق و قوانین را زیر پا بگذارند انتقاد جدی داریم اما به نگاه آقای معاون در این زمینه احترام گذاشتیم هر چندکه معتقدم منطق فرهنگی جبهه انقلاب آنقدر قوت داشت که به اندازه سلائق دیگر قدرت قانع کنندگی داشته باشد. با همه این وجود ما در این مدت مطلقا شاهد چیزی به عنوان نگاه توازنی در عمل نبودیم.

بی مهری مسولان درمورد سالن یاس :

فعالیت مجمع در سالن یاس امسال به دلایل متعددی وجود نداشت و این امکان در اختیار ما قرار نگرفت. به عبارت دیگر مدیریت نمایشگاه نخواست تا توان ما مصروف به این مسئله شود اما فعالیت های ما در سالن یاس که در سالهای گذشته صورت می گرفت در دو، سه محور اصلی امسال در نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی درباره فعالیت های مجمع در نمایشگاه هم گفت:

در حوزه راهنمایی و مشاوره مخاطبان - که از معضلات جدی نمایشگاه است -سامانه مشاوره ای با حضور کارشناسان جوان و دانا ایجاد شده که بازدید کنندگان را به سمت آثار خود و مورد نیازشان و نیز به سمت ناشران پرکار و دارای قوت هدایت می کند. همچنین امسال 150 سیر مطالعاتی و بسته پیشنهادی برای مطالعه را در قالب بروشور و کتابچه آماده کرده ایم که در موضوعات مختلف به حاضران در نمایشگاه ارائه می شود.

رونمایی یک کتاب و یک سایت

مجمع «راهنمای کتابهای خوب» را که راهنمای پیش از هزار عنوان کتاب در چهار موضوع است را معرفی می کند و سایت اینترنتی «خواندنی ها» در محیط وب و اندروید همزمان با نمایشگاه کتاب افتتاح می شود که محتوی آن ارائه بسته های پیشنهادی ما برای مطالعه است.

تخفیف خرید تا 150 هزار تومان

با مشارکت 114 ناشر عضو مجمع از نخبگان، دانشجویان و طلاب به صورت ویژه و با اهدای کارت اجرا می‌شود تا از غرفه های این 114 ناشر بازدید کند و از خرید کتاب با تخفیفی 15 درصدی علاوه بر تخفیف 10 درصدی نمایشگاه بهره ببرد.

نشست های تخصصی

نشست های تخصصی صنفی در حوزه نشر با حضور کارشناسان زبده و با موضوع زیرساخت‌های نشر کشور برگزار خواهد شد. همچنین در حوزه های فکری و فرهنگی برای ناشران در قالب نشست هایی راهبردهایی ارائه می شود و در کنار آنها نشست های رونمایی کتاب که از سوی اعضای مجمع پیشنهاد شده نیز برگزار خواهد شد که در مجموع شامل نزدیک به 35 نشست تخصصی خواهد شد. به همین خاطر فضای غرفه مجمع امسال بیشتر از حالت اداری به فضای مشاوره ای و برپایی نشست های فرهنگی نزدیک شده است.

وی همچنین از برگزاری نشست های مذاکرات بین تشکل های نشر و مجمع و نیز تشکل های بین المللی نشر و مجمع حول موضوع گفتمان انقلاب اسلامی خبر داد

ارسال نظر