آخرین خبر

  • • فراخوان داستان، شعر و کتاب یادواره ملی «طلوع خرداد» اعلام شد
  • چهارشنبه 09 اردیبهشتماه 94

    دبیر اجرایی بخش داستان، شعر، کتاب و پایان نامه سومین یادواره ملی فرهنگی هنری «طلوع خرداد» فراخوان این چهار بخش را اعلام کرد.
    خبرگزاری فارس: فراخوان داستان، شعر و کتاب یادواره ملی «طلوع خرداد» اعلام شد

    به گزارش خبرگزاری فارس،‌ جعفر کاظمی گفت: قیام پانزده خرداد، به درستی مبداء انقلاب اسلامی ایران است و اهالی فرهنگ و هنر باید با استفاده از ابزارهای هنری، این قیام مردمی و مهم را برای همگان تبیین و معرفی کنند.

    وی اضافه کرد: سومین یادواره ملی فرهنگی هنری «طلوع خرداد» فرصت مغتنمی برای ارتقای دانش جوانان و نوجوانان و درک بهتر قیام 15 خرداد 42 مردم انقلابی و ولایتمدار است که امید می رود این یادواره ملی با فرهنگسازی، پربارتر و باشکوه‌تر از گذشته برگزار شود.

    دبیر اجرایی بخش داستان، شعر، کتاب و پایان نامه سومین یادواره ملی فرهنگی هنری «طلوع خرداد» سپس به فراخوان کتاب و شرایط حضور در این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: کلیه شرکت کنندگان می بایست پس از ثبت نام اولیه در سایت اینترنتی یادواره، نسبت به ارسال سه نسخه از اصل آثار به آدرس پستی دبیرخانه این بخش در قرچک و دبیرخانه مرکزی یادواره در ورامین اقدام نمایند.

    کاظمی اضافه کرد: کتاب باید چاپ اول بوده و سال چاپ آن نیز از سال 1391 به بعد باشد؛ همچنین اثر منتشر شده دارای مشخصات عمومی کتاب باشد.

    وی سپس شرایط شرکت در بخش پایان نامه را نیز چنین عنوان کرد: پایان نامه کلیه فارغ التحصیلان مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای مراکز آموزش عالی اعم از مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی که از پایان نامه خود طی سالهای 91 تا 93 دفاع کرده‌اند شرایط حضور در این یادواره ملی را دارند و ارسال یک نسخه پایان‌نامه در فایل PDF به سایت اینترنتی یادواره ملی «طلوع خرداد» ضروری است.

    رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قرچک که از نویسندگان و تئاتریهای مطرح منطقه نیز هست، به فراخوان بخش داستان کوتاه و شرایط شرکت در این بخش نیز پرداخت و بیان کرد: آثار ارسالی نباید در هیچ جشنواره ادبی دیگری شرکت داده شده باشد و باید حداکثر شامل 300 کلمه بوده و در قالب فایل Word ارسال شود.

    وی ادامه داد: آثار ارسالی باید مشتمل بر نام نویسنده، نام داستان و اطلاعات تماس باشد و هر شرکت‌کننده حداکثر می‌تواند سه اثر را به دبیرخانه این بخش در اداره ارشاد قرچک یا به دبیرخانه مرکزی یادواره ارسال نماید که دبیرخانه حق استفاده از آثار ارسالی در کلیه مستندات اعم از مکتوبات، گزارش‌ها و ... را برای خود محفوظ می‌داند.

    کاظمی در پایان به فراخوان بخش شعر نیز پرداخت و گفت: ا ین بخش در دو قالب شعر کلاسیک و آزاد برگزار می‌شود که اشعار ارسالی نباید قبل از این در جشنواره دیگری شرکت داده شده باشد.

    دبیر اجرایی بخش داستان، شعر، کتاب و پایان نامه سومین یادواره ملی فرهنگی هنری «طلوع خرداد» افزود: آثار ارسالی باید در یک برگه A4 تایپ و در قالب فایل Word ارسال شود و هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر با ارسال سه اثر در این بخش شرکت کند.

    وی تأکید کرد: دریافت آثار صرفاً از طریق پایگاه اطلاع رسانی سومین یادواره ملی فرهنگی هنری «طلوع خرداد» به نشانی www.tolooekhordad.ir صورت می‌پذیرد و دبیرخانه از پذیرش آثار به صورت حضوری و پستی معذور خواهد بود.

    کاظمی اضافه کرد: محورهای اصلی این یادواره نیز آراء و اندیشه های امام خمینی(ره) ؛ انقلاب اسلامی در آیینه فرهنگ و ادب و هنر؛ نقش حماسه عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی؛ نقش زنان در قیام ۱۵ خرداد و پیروزی انقلاب اسلامی؛ توجه ویژه به جایگاه قیام ۱۵ خرداد در شکل گیری انقلاب اسلامی؛ نقش مردم ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت در قیام ۱۵ خرداد و انقلاب اسلامی؛ نقش مرجعیت و روحانیت در قیام ۱۵ خرداد و شخصیت های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی است.

    قابل ذکر است، مهلت ثبت‌ نام تمام آثار در بخش‌های مختلف حداکثر تا تاریخ پنجم خرداد ۱۳۹۴ است که به ‌همراه یک قطعه عکس ۴*۳ و کارنامه فرهنگی هنری صاحب اثر از طریق سایت www.tolooekhordad.ir ارسال می‌شود و این تاریخ قابل تمدید نیست.

    گزینش و انتخاب آثار تا دهم خردادماه ۹۴ خواهد بود و اعلام آثار راه یافته به یادواره، ۱۳ خردادماه است.

    علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌ توانند با شماره‌های ۰۲۱۳۶۲۵۶۰۲۸-۰۲۱۳۶۲۵۶۰۳۵-۰۲۱۳۶۲۵۶۰۴۱-۰۲۱۳۶۲۵۶۰۸۸-۰۲۱۳۶۲۵۲۰۲۲ دبیرخانه مرکزی یادواره ملی «طلوع خرداد» تماس بگیرند.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


روایت خلبان ایرانی از تلاش جنگنده های سعودی برای فرود آوردن هواپیما در عربستان

بمباران باند فرودگاه صنعا پیش پای هواپیمای ایرانی

خلبان هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن که با ممانعت خشن جنگنده‌های سعودی از فرود نتوانست بار پرنده خود را به دست مردم یمن برساند می‌گوید خلبانان سعودی قصد داشته‌اند هواپیما را در خاک عربستان فرود بیاورند.

خبرگزاری فارس: روایت خلبان ایرانی از تلاش جنگنده‌های سعودی برای فرود آوردن هواپیما در عربستان/ بمباران باند فرودگاه صنعا پیش پای هواپیمای ایرانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کاپیتان «بهزاد صداقت» خلبان هواپیمای باری ایرانی که دیروز سه‌شنبه قصد داشت محموله کمک‌های امدادی خود را به دست مردم یمن برساند، لحظات نزدیک شدن جنگنده‌های سعودی به سمت هواپیمای خود و جزئیات ممانعت از فرود در صنعا و درخواست سعودی‌ها برای فرود در عربستان را بازگو کرد.

صداقت که از مسقط پایتخت عمان با بخش خبری 22:30 شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، شروع بحران را اینگونه توصیف کرد که «15 دقیقه پس از ورود به حریم هوایی یمن، از طرف دولت سعودی پیغام دادند که شما اجازه فرود در فرودگاه صنعا را ندارید.»

کاپیتان ایرانی در پاسخ به برج مراقبت سعودی می گوید:‌ «ما در فضای یمن هستیم و این قضیه ارتباطی به عربستان ندارد؛ محموله هواپیمای ما نیز مشخص است و در صنعا آماده پاسخ‌گویی هستیم.» کاپیتان صداقت برای ایجاد اطمینان از صداقت ایرانی‌ها در ثبت و اعلام بار هواپیما به طرف سعودی در آن‌سوی خط بیسیم می‌گوید:‌«در فرودگاه صنعا می‌توانید (بار هواپیما را) بازرسی کنید.»

طرف سعودی پس از شنیدن این سخنان، تهدید می‌کند که در صورت ادامه مسیر فعلی، جنگنده به پرواز درمی‌آید.

کاپیتان صداقت گفت که «لحظاتی بعد جنگنده‌های سعودی در آسمان پدیدار شدند و در حالی که بسیار نزدیک به هواپیمای ایرانی پرواز می‌کردند، از ما خواستند در فرودگاهی در عربستان به زمین بنشینیم.»

به گفته صداقت، با بی‌اعتنایی کادر پرواز ایرانی به خواسته‌های خلبانان جنگنده‌های عربستان، مسیر ادامه می‌یابد و با نزدیک شدن به صنعا، اتفاقات دیگری رخ می‌دهد؛ کاپیتان صداقت گفته که «نزدیک صنعا ارتباط رادیویی ما هم با برج مراقبت ایران قطع شد و در حالی که برای فرود آماده می‌شدیم، دیدیم که در جلوی چشم ما، باند فرودگاه صنعا هدف چند فروند موشک و بمب قرار گرفت.»

کاپیتان ایرانی گفت:‌«وقتی شرایط را اینطور دیدیم، منصرف شدیم و بازگشتیم.»

پنج‌شنبه 3 ازدیبهشت امسال بود که یک فروند هواپیمای باری ایرانی دیگر که قصد داشت کمک‌های امدادی به مردم جنگ‌زده یمن برساند، با ممانعت جنگنده‌های سعودی از فرود در باند فرودگاه صنعا بازماند؛ آن هواپیما پیش از رسیدن به فرودگاه صنعا از حریم هوایی عربستان عبور کرده بود و برای این کار هم طبق روال معمول، از عربستان مجوز گرفته بود.

ارسال نظر