آخرین خبر

  • • دوره آموزشی نویسندگی ادبیات داستانی طرح «فرصت برابر» در گلستان برگزار شد
  • پنجشنبه 14 خردادماه 94

    دوره آموزشی نویسندگی ادبیات داستانی طرح فرصت برابر به وسیله انجمن قلم ایران با میزبانی انجمن نویسندگان استان گلستان با حضور محمدرضا سرشار رئیس انجمن قلم کشور در گرگان برگزار شد.
    به گزارش گلستان 24، غلامعلی نسایی مسئول انجمن نویسندگان استان گلستان ظهر امروز در دوره آموزشی نویسندگی تکمیلی اظهار داشت: این دوره آموزشی 4 روزه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و حدود 40 نفر از نویسندگان شیوه‌ها و سبک‌های مختلف نویسندگی را فرا گرفتند.

    وی افزود: این کارگاه آموزشی صبح و عصر برگزار شد و در پایان پس از گرفتن آزمون به پذیرفته‌شدگان گواهینامه انجمن قلم ایران اعطا می شود.

    مسئول انجمن نویسندگان استان گلستان با بیان اینکه بیش از 700 نفر عضو این انجمن هستند، تصریح کرد: هنر نویسندگی نقش مهمی در جاودانه کردن حماسه جوانان این کشور دارد و تاکنون کارگاه‌های آموزشی متعددی در این انجمن برگزار شده و دیدارهایی هم با مسئولان استان انجام شده است.

    نسایی افزود: عمده اهداف ما در این انجمن ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و اخلاقی کردن جامعه دینی بوسیله شناسایی و جذب نویسندگان و ساماندهی آنها است.

    وی اظهار داشت: استان گلستان نویسندگان خوبی دارد و برگزاری کلاس‌های آموزشی و حمایت از نویسندگان در جهت تولید کتاب‌های فاخر و ارزشمند که تاریخ‌ساز آینده انقلاب اسلامی در دنیا باشد از مهم ترین کارهای انجمن است.

    مسئول انجمن نویسندگان استان گلستان گفت: این انجمن فراتر از کشور فکر می‌کند و با آرمانی جهانی و با تولید افکار انقلابی همچنان به موج بیداری اسلامی در دنیا با محوریت همیاری و همدلی امید دارد.

    رئیس انجمن قلم ایران هم در این مراسم گفت : این طرح ذیل عنوان طرح «فرصت برابر» انجمن قلم ایران برای ایجاد عدالت آموزشی و دسترسی جوانان مستعد سراسر کشور به مهارت‌های نویسندگی به وسیله بهترین مدرسان این رشته در کشور، برگزار می شود ت.

    محمدرضا سرشار افزود: استان گلستان نخستین استانی بود که به علت داشتن تشکیلات رسمی انجمن نویسندگان و اعلام آمادگی مسئولان آن این طرح را اجرا کردیم./تسنیم

آخرين نظرات خوانندگان

  • محمودرضا پیرهادی: سلامی گرم و صمیمی، خدمت استاد بزرگوار! امیدوارم در تعالی ادامه
  • مدیر: سلام علیکم. سپاسگزارم. محبت دارید. خدا شما را هم به ادامه
  • مهدیه ارطایفه: هنوز هم سه‏ شنبه ‏ها، عزیزترین روزهای تقویمم هستند. به ادامه

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


در ویراست جدید «راز شهرت صادق هدایت» منتشر می شود: انتشار ناگفته های محمدرضا سرشار از صادق هدایت


سرویس: فرهنگی ، تاریخ: ۰۸/اردیبهشت/۱۳۹۴ - ۰۳:۱۶ ، شناسه خبر: ۷۲۳۹۴۱
محمدرضا سرشار

خبرگزاری تسنیم: محمدرضا سرشار از ویراست جدید کتاب «راز شهرت صادق هدایت»‌ برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: در این چاپ در ۱۰۰ صفحه ناگفته‌هایی را که در چاپ اول عمدا‌ً مطرح نکردم منتشر خواهم کرد.

محمدرضا سرشار نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم از انتشار کتاب «ادبیات کودک محور» برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران از سوی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی خبر داد و گفت: این کتاب در واقع هشتمین کتاب از سلسله کتاب‌هایی است که من از حدود 5 سال پیش نوشتن آنها را شروع کردم.

وی ادامه داد:‌ قرار بود مجموعه‌ای 24 مجلدی در قطع پالتویی باشد،‌ که به صورت موجز، فشرده و بی‌حاشیه به زبان ساده و همه فهم و در عین حال با غنای کامل درباره اجزا، انواع و عناصر ادبیات داستانی کودک و جوان و بزرگسال مسائلی را مطرح کند. هفت مجلد از این کتاب تاکنون منتشر شده است.

این نویسنده با اشاره به دیگر آثار خومد از چاپ ویراست جدید کتاب «راز شهرت صادق هدایت» در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: چاپ اول کتاب در سال 85 منتشر و روانه بازار نشر شد، از همان ابتدا این کتاب  بحث‌های بسیاری را برانگیخت و البته با استقبال زیادی مواجه شد، به فاصله کوتاهی 5 بار تجدید چاپ شد. من در همان ویراست اول مطالب دیگری  را نیز در این باره داشتم که به دلایلی نمی‌خواستم آن‌ها را منتشر کنم.

وی تصریح کرد:‌ اما دیدم بعضی در برخی موارد تشکیک می‌کنند. فرض کنید در مورد انحراف‌های فکری، اخلاقی و شخصیتی نویسنده، که من به دلایلی نمی‌خواستم آن‌ها را مطرح کنم، ایجاد تشکیک می‌شد‌.

سرشار تصریح کرد:‌ مباحثی را که در چاپ‌های گذشته عمدا‌ً در این کتاب منتشر نکرده بودم،‌ در ویراست جدید به کتاب اضافه کرده‌ام و حجم کتاب از حدود 200 صفحه سابق به بالغ بر 300 صفحه افزایش یافته است. که این کتاب هم قرار است از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شود.

3 نظر

هنوز هم سه‏ شنبه ‏ها، عزیزترین روزهای تقویمم هستند. به یاد تمام عصرهای آن سه ‏شنبه ‏های دوست ‏داشتنی. به یاد تمام آن روزهای خوب که داستانها در هیاهویی خاموش، به نوبت نقد می‏ نشستند و چه بسا، به امید اول نقد شدن. به یاد آن روزها که چشم و گوش و حواسمان به آن ‏همه، هدایت استاد بود. به ناخدای خوب این سفر.
و اینک به تعداد ثانیه ‏ثانیه ‏های عصر آن سه ‏شنبه ‏های پرخیر و به تک‏ تک ثانیه ‏های داستان‏ نویسی‏ ام، سپاسگزارم از استادم که مرا با جهان داستان آشنا کرد.
استاد بزرگوار!
سلام علیکم!
روزتان مبارک!
تنتان سلامت!
ایام استادی‏تان مستدام!
شاگردتان مهدیه ارطایفه

سلامی گرم و صمیمی، خدمت استاد بزرگوار!
امیدوارم در تعالی ادبیات این مرز و بوم همیشه موفق باشید!
دوستدار شما.

ارسال نظر