آخرین خبر

  • • محسن پرویز در گفت‌وگو با فارس: سیاست ما استفاده از چهره‌های تازه برای جشنواره قلم زرین است/ ایجاد نمایندگی در استان‌ها با برنامه‌ای مدون
  • شنبه 15 آذرماه 93

    سخنگوی انجمن قلم درباره انتخاب دبیر جایزه قلم زرین گفت: سیاست ما استفاده از افراد تازه در دبیری جشنواره است و افرادی که انتخاب می شوند باید توانایی کافی داشته و چهره نسبتا شناخته شده در عرصه شعر و داستان و نقد ادبی و پژوهش باشند.
    خبرگزاری فارس: سیاست ما استفاده از چهره‌های تازه برای جشنواره قلم زرین است/ ایجاد نمایندگی در استان‌ها با برنامه‌ای مدون

    محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون انتخاب دبیر سیزدهمین دوره جشنواره قلم زرین اظهار داشت: در آخرین جلسه هیات مدیره انجمن قلم چند موضوع مطرح و مورد بررسی قرار گرفت که یکی از مهمترین آنها انتخاب دبیر سیزدهمین دوره جشنواره قلم زرین بود.

    وی در ادامه با اشاره به روند انتخاب تصریح کرد: همه ساله جایزه قلم زرین در روز 14 تیرماه همزمان با روز قلم برگزار می شود و از نظر زمانی مقدم به سایر جوایز است، این قضیه هم مشکلاتی به دنبال دارد، اما ما مصر هستیم جشنواره در تیر برگزار شود.

    به گفته پرویز، مشکل اینجاست که ما وقتی جایزه را در تیر ماه برگزار می‌کنیم یعنی در واقع در نیمه چهارمین ماه سال هستیم، چون آثار سال قبل را مورد مطالعه قرار می دهیم . ممکن است انتشار برخی آثار به بهار سال بعد کشیده شده باشد ولی در شناسنامه کتاب قید سال گذشته را داشته باشد، از این رو داوران طبیعتا فرصت اندکی برای داوری دارند.

    سخنگوی انجمن قلم تصریح کرد: داوران باید ظرف مدت کوتاهی کار فشرده داتشه باشند، از این رو در انجمن سعی کردیم این مشکل را با انتخاب دبیر و سر داوران در پاییز همان سالی که قرار است آثارش مورد قضاوت قرار گیرد، جبران کنیم.

    وی توضیح داد: داوران و سرداوران جلسات ابتدایی خود را تشکیل می‌دهند و فراخوان‌ها منتشر می شود، از سوی دیگر کار جمع آوری اطلاعات هم صورت می‌گیرد تا برنامه‌ریزی هایی که نیاز است برای داوری پیش از ورود به سال بعد انجام شده باشد.

    وی در ادامه تصریح کرد: کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه برگزار می شود و فاصله 10 ماهه در اختیار گروه‌های داوری است تا آثار را بررسی و داوری کنند، اما اگر این فاصله زمانی در قیاسی با برگزاری جایزه قلم که در تیرماه برگزار می‌شود صورت گیرد متوجه سختی و دشواری کار خواهیم شد.

    پرویز بیان کرد: همه ساله در هیات مدیره انجمن، جوانب کار باز بینی می شود، یکی از مواردی که پیش روی ماست بحث استفاده از افراد تازه در دبیری جشنواره است و کسانی که قبلا دبیر جشنواره نبوده‌اند باید لحاظ شوند، افرادی که انتخاب می شوند باید هم توانایی کافی داشته باشند و چهره نسبتا شناخته شده در عرصه شعر و داستان و نقد ادبی و پژوهش باشند.

    وی ادامه داد: استفاده از چهره‌های نو این فایده را دارد که افراد جدیدی را در این عرصه معرفی کنیم و فرصت تجربه نو را در اختیار این افراد قرار دهیم. بهره از افرادی که در انجمن تجربه داشته‌اند کا را با سهولت همراه خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه هر سال سعی می‌کنیم به تصمیم درستی برسیم و هردو جنبه را لحاظ کنیم گفت: اگر این موضوع و اجرای آن در دبیری جشنواره هم محقق نشد سعی داریم در داوری‌ها از افراد با تجریه استفاده کنیم، با تلفیق این موضوعات هم اجازه نخواهیم داد اعتبار جایزه کم شود و هم نوعی کادر سازی برای آینده صورت می گیرد.

    سخنگوی انجمن قلم ضمن تاکید بر اینکه رای هیات مدیره مبنی بر انتخاب «کامران پارسی‌نژاد» بود افزود: وی در دوره‌های متعدد در داوری‌ها حضور داشته و یا بعضا مسئولیت جشنواره‌هایی خارج از انجمن را داشته است، حتی دبیری بعضی جشنواره‌ها و جوایز ادبی را برعهده داشته، بر این اساس آقای پارسی نژاد انتخاب شد.

    وی اضافه کرد: برای سرگروه‌های داستان، شعر و پژوهش هم افرادی مطرح شدند و قرار شد پس از صحبت‌های آقای پارسی‌نژاد و نهایی شدن، نام این افراد در جلسات هیات مدیره مطرح شود.

    پرویز با بیان اینکه موضوع دیگر که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، مسئله راه‌اندازی انجمن در استان‌ها بود، از چندی پیش نمایندگی لرستان کار خود را آغاز کرده است، بر این اساس گزارشی از فعالیت‌های آن در جلسه ارائه شد.

    این مسئول با بیان اینکه از دیگر استان‌ها هم درخواست‌هایی داریم، ابراز داشت: تقاضاهایی از دیگر استان‌ها هم داریم، اعضای انجمن در استان‌ها متقاضی ایجاد نمایندگی هستند که پیرامون آنهم صحبت‌هایی شد. قرار شد برنامه مدونی برای نمایندگی ها داشته باشیم و هرکسی که متقاضی است ابتدا برنامه را مطالعه کند و اگر شرایط سازگاری داشت و صلاحیت هم در هیات مدیره مورد تصویب قرار گرفت آرام آرام برنامه ایجاد نمایندگی در استان‌ها را دنبال کنیم.

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930915000491#sthash.57Sm18Cz.dpuf

آخرين نظرات خوانندگان

  • نامشخص: "این جایزه «جلال» بود یا جایزه «گلشیری»؟" اصلا جایزه نبود. ادامه
  • امیر: استاد شهریار زرشناس: این جایزه «جلال» بود یا جایزه «گلشیری»؟! ادامه
  • نامشخص: آخر بدبختانه فقط مسئلۀ تکنیک زدگی شان نیست! همان تکنیک ادامه

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • پخش ترجمه عربی نمایش رادیویی «از سرزمين نور»محمدرضا سرشار از راديو عربي
  • نمايشنامه رادیویی «از سرزمين نور» که به نمایش زندگي پيامبر اسلام(ص) از ولادت تا رحلت مي‌پردازد در راديو عربي شبکه عربي و آفريقايي برون مرزي در حال پخش است.

    به گزارش مشرق به نقل از برنا، نمايشنامه "از سرزمين نور" در راديو عربي شبکه عربي و آفريقايي معاونت برون مرزي در حال پخش است.

    داستان اين نمايشنامه زندگي پيامبر اسلام از ولادت تا رحلت را روايت مي‌کند. اين نمايشنامه نوشته محمدرضا سرشار است که ترجمه" عربی آن برعهده رائد دباب است.

    بلال بحراني، منار قيتولي، امير فوزي فرد، سلطان علي باغشاهي، سيد مصطفي رجاء و باسمه شکرچي بازيگران اين نمايشنامه راديويي هستند.

    طارق خزاعي راوي نمايشنامه و مصطفي فردوسي زاده ناظر لهجه ، عليرضا عزيزي تهيه کننده و عبدالکريم محمدي کارگردان نمايشنامه " از سرزمين نور" هستند که 70 قسمت آن آماده و در حال پخش است.

    نمايشنامه "از سرزمين نور" روزهاي چهارشنبه و جمعه از ساعت 16-15:30 پخش مي‌شود.


استاد شهریار زرشناس: این جایزه «جلال» بود یا جایزه «گلشیری»؟!


نقد هفتمین جایزه جلال در گفت‌وگوی فارس با شهریار زرشناس
برخی برندگان جایزه «جلال» تکنیک‌زده و آرمان‌ستیزند/ این جایزه جلال بود یا جایزه گلشیری؟/ انقلاب اسلامی نیازمند تئوری ادبی است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: جایزه جلال که باید نماد ادبیات متعهد در کشور باشد، این روزها به کسانی داده می‌شود که تکنیک‌زدگی، محتوای نسبی‌انگار و آرمان‌ستیزی مؤلفه‌های اصلی آثار آنهاست.

خبرگزاری فارس: برخی برندگان جایزه «جلال» تکنیک‌زده و آرمان‌ستیزند/ این جایزه جلال بود یا جایزه گلشیری؟/ انقلاب اسلامی نیازمند تئوری ادبی است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، شهریار زرشناس نویسنده و پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. وی چندین دوره عضو هیات علمی جایزه جلال آل‌احمد بود. به مناسبت برگزاری هفتمین دوره این جایزه در گفت‌وگویی با وی نظرات وی را در این باره جویا شدیم:

 

ادبیات به طور طبیعی چون آیینه اجتماع و شرایط زندگی است، نسبت به زندگی متعهد است و آنچه به زندگی می‌گذرد نوعی عهد است، ادبیات بدون عهد نمی‌تواند باشد چرا که انسان بدون عهد نمی‌تواند باشد، نظام هستی جهت دارد و به سمت جهتی حرکت می‌کند هر فعل و اندیشه که از انسان سر می‌زند نوعی جهت دارد، این مدعا که ادبیات نولیبرال تکنیک زده مطرح می‌کند که ما می‌خواهیم فقط به ادبیات توجه کنیم و کاری به آرمان و تعهد نداریم، یک مغالطه بیش نیست که پشتش منافع نولیبرالیسم نهفته است.

در ایرانی که ما آرمان‌های انقلاب اسلامی را به بالاترین حد ممکن می‌خواهیم، باید ادبیاتی داشته باشیم که در گام نخست متعهد به آرمان‌های انقلاب باشد یعنی متعهد به عدالت و فطرت بشر و اینکه انسان را اعتلا ببخشیم و توانایی‌های عشق ورزی، کار خلاق و بالندگی بشری را رشد بدهیم، گام دوم اگر نویسنده‌ای حتی اگر تعهد آرمانی به هر دلیلی به انقلاب ندارد لااقل در اثر ادبیش برخی ارزش‌های انسانی را پایبند باشد.

در نهایت عرض من این است که جایزه جلال که باید مروج تعهد در ادبیات باشد این روزها به کسانی داده می‌شود که دشمن ادبیات متعهد و آرمان گرا هستند کسانی که اصلاً افتخار خود را در این می‌دانند که یک نوع ادبیات غیر متعهد ادبیت مدار تکنیک‌زده را ترویج می‌دهند، بنابراین در پس این بازی‌های تکنیکی نوعی تأیید نسبی‌انگاری و آرمان ستیزی نولیبرال امروزی است.

اینها بخشی از صحبت‌های شهریار زرشناس درباره جایزه ادبی جلال و آسیب‌های آن و همچنین تحولات ادبیات جهان و ایران در خبرگزاری فارس است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم:

 

 جایزه جلال امسال به چه کسانی داده شد؟

* شما کتاب‌های مختلفی درباره دیدگاه‌های غربی، مکاتب و ایسم‌ها نوشته‌اید و همواره روشنفکری را نقد کرده‌اید. این در حالی است که ما در داخل کشور نیز گرفتار روشنفکری هستیم و این موضوع حتی در بالاترین سطوح فرهنگی ما دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه ادبی جلال آل تحمد اشاره کرد. نظرتان را درباره این جایزه و انتخاب افرادی که در این بین صورت می‌گیرد، بفرمایید.

-جلال نماد ادبیات متعهد است اینکه چرا باید اسم یک جایزه را بر او بگذارند به این دلیل است که جلال یک استثنا در کل جریان روشنفکری پیش از انقلاب اسلامی ایران است و ویژگی اصلی او تعهد و آرمان گرایی در ادبیات است بنابراین اگر می‌خواهیم ادبیات را به سمت تعهد برده و اندیشه مبارزه جویانه و ضد استبدادی و استعماری را وارد ادبیات کنیم چنین جایزه‌ای به نام او شده است اما باید دقت کنیم که این جایزه امسال به چه کسانی داده شده است دقیقا کسانی که در نقطه مقابل ادبیات متعهد قرار دارند.

البته این نکته را بگویم که بنده هیچ مشکل شخصی با هیچ یک از برندگان جایزه جلال ندارم و هیچ کدام از این افراد را به هم به لحاظ شخصی نمی‌شناسیم اما وقتی توجه می‌کنیم متوجه می‌شوم که به طور مثالکتاب «ملکان عذاب» که براساس ادبیات تکنیک زده است توسط یکی از شاگردان هوشنگ گلشیری نوشته شده است و این افراد کسانی هستند که کمتر برای محتوای ادبیات نسبت به تکنیک، ارزشی قائل هستند و رویکرد کاملاً نولیبرالی دارند.

برخی برندگان جایزه جلال تکنیک زده و آرمان ستیز هستند

اگر به سال‌های 1960 میلادی و حدود سال‌ 65 شمسی نگاهی بیاندازیم، رویکرد تکنیک زده را مشاهده می‌کنیم چرا که ادبیات محملی برای بیان اندیشه نولیبرالی شده بود و نولیبرالیسم ظهور ادبی خود را از طریق جریاناتی پیدا کرده بود که در مقیاس جهانی ادبیّت را مهمتر از ادبیات می‌دانست و ادبیات را در پیچ و خم‌های تکنیک جستجو می‌کرد، البته در لابه‌لای تکنیک زدگی نوعی محتوای نسبی‌انگار و آرمان ستیز و به قول خود نویسندگانشان مطلق ستیز را نیز بیان می‌کرد، دقیقاً این مؤلفه‌ها در آثار نویسندگانی که برنده جایزه جلال شدند نیز مشهود است.

بنابراین از این دهه جریان رمان نو ظهور کرد و به اصطلاح ادبیات پست مدرن به بازار آمد و رویکردهایی که به موازات رمان نو «ساموئل بکت» و در ادامه‌اش میلان کوندرا، باتامور تا پست‌مدرنیسم‌ها وارد ادبیات شد که اینها علی‌رغم اختلافاتی که با هم دارند، یک وجه مشترک داشته که محتوا را به مسلخ فرم و تکنیک می‌برند و آن را با گفتارهای مختلف تحت عنوان ادبیت عنوان می‌کنند.

نکته دیگر اینکه پس پرده تأکید بر ادبیت، وجه مشترک این جریانات با هم است اینکه تمام‌شان ادبیات را از آرمان گرایی و بیداری بخشی تهی می‌کنند و اساساً مدعی هستند که نویسنده رسالتی برای این کارها ندارد، بنابراین اگر ما به نیمه اول قرن بیستم برگردیم همه بحث‌ها حول این است که داستان‌نویس مسئولیت اجتماعی و اخلاقی دارد حتی خود نویسندگانی مثل آلبر کامو،‌ پل سارتر که اینها جهت‌گیری‌های آشکار سیاسی و مبارزاتی داشتند فارغ از اینکه همه‌شان انسان‌های سکولاری بودند اما بهرحال حساسیت‌های اجتماعی و سیاسی داشتند پیش از اینها هم داستان‌ نویسان رئالی چون بالزاک، دیکنز، تولستوی، داستایوفسکی و رئالیست‌هایی چون امیل زولا در داستان‌ها بازتاب نوعی حضور اجتماعی و تعهد نویسنده نسبت به آنچه در اجتماع می‌گذرد و جهت‌گیری سیاست داشتند.

به طور مثال در رمان «شیاطین» داستایوفسکی آشکارا حضور سیاست را مشاهده می‌کنیم یا رمان «جنگ و صلح» تولستوی یا حتی آثار بالزاک که نویسنده‌ای سلطنت طلب بود و رویکرد رئالیستی‌اش به نحوی که تعهد را تهی می‌کند در نهایت جریان ادبی غرب در دهه 1950 و 60 نتیجه ناتوی فرهنگی است این جریان محتوا را به حاشیه می‌برد چرا که می‌خواه