آخرین خبر

  • • دستور رهبر انقلاب برای اصلاح متن خوشامدگویی مهمانداران هواپیما
  • دوشنبه 10 فروردینماه 94

    هنگامی که مهماندار هواپیمای مسافربری پرواز عادی تهران مشهد در خوشامدگویی ابتدایی به مسافران به سبک معمول برای شادی روح امام و شهدا دعا و سلامتی رهبر انقلاب را آرزو کرد
    به گزارش مشرق، هنگامی که مهماندار هواپیمای مسافربری پرواز عادی تهران مشهد در خوشامدگویی ابتدایی به مسافران به سبک معمول برای شادی روح امام و شهدا دعا و سلامتی رهبر انقلاب را آرزو کرد، رهبر انقلاب نیز که مسافر این پرواز بودند با شنیدن این خوشامدگویی از بخش آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب ناراحت شدند و دستور حذف سریع این بخش از متن خوشامدگویی مهمانداران توسط مسوولان مربوط را صادر کردند.

    *روزنامه خراسان

آخرين نظرات خوانندگان

  • مدیر: سلام علیکم. سال نو بر شما و خانواده معززتان نیز ادامه
  • فاطمه دانشور جلیل : با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار و ادامه

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


فهرست تعدادی از داستانهای بلند و رمان‌های منتشره‌ی بعد از انقلاب تا پایان سال 1389

نشر آگاه/ نشر آگه / ۶۶۴۶۷۳۲۳-۶۶۴۶۰۹۳۲
۱) اسفار کاتبان ( ر ) / ابوتراب خسروی / ۷۹
۲) تعلیق ( ر )/ محمدرضا اخوت / ۷۸
۳) خانم نویسنده ( ر ) / طاهره علوی /۸۴
۴) زمانی برای پنهان شدن ( ر ) / احمد بیگدلی / ۸۷
۵) شبیه عطری در نسیم ( ر ) / رضیه انصاری / ۸۹ /
۶) طلسم ( ر ) / شهلا پروین روح / ۸۰
۷) عروس نیل ( ر )/ محمدبهارلو / ۸۷
8) ماجرای پیچیده یک اتفاق ساده ( ر ) / مرجان نعمت طاووس/ ۸۹ /
۹) مارها تشنه اند ( ر ) / امیرمحمد اعتمادی / ۸۶
۱۰) مه سوار ( ر ) / علی صداقتی خیاط / ۷۷
۱۱) مهتابی وملکوت ( ر ) / مصطفی اسلامیه /۸۴
۱۲) نام ها و سایه ها ( ر )/ محمدرضا اخوت / ۸۲
۱۳) نفس تنگی ( ر ) / فرهاد حیدری گوران / ۸۷
۱۴) نمی شود ( ر) / محمدرحیم اخوت / ۸۷

نشر افراز / ۶۶۹۷۷۱۶۶-۶۶۴۰۱۵۸۵
۱۵) اسیر راز ( ر ) / شبنم شهبازی / ۸۸
۱۶) ایمپالای سرخ ( ر ) / بنفشه حجازی / ۸۹
۱۷) با شما رودر واسی ندارم ( ر ) / زهرا پور قربان / چ۲-۸۸
۱۸) بن بست ( ر ) / منصور یاقوتی / ۸۹
۱۹) ترانه ناتمام ( ر ) / علی اکبر جانوند / ۸۹/
۲۰) ترجیع بندی برای شاعران جوان ( ر) / فتح اله بی نیاز / ۸۷
۲۱) تکرار سرنوشت ( ر) / ساراحسینی / ۸۹
۲۲) حادثه ( ر ) /میر حمید احمدی / ۸۷
۲۳) حوریه ( ر ) / مرتضی فخری / ۸۸
۲۴) خیال باطل ( ر ) / فاطمه طاهری / ۸۸
۲۵) دلواپسی ( ر) / هادی غلام دوست / ۸۸/
۲۶) دو پرده فصل ( ر) / فرشته مولوی / ۸۸/
۲۷) رقص با توفان ( ر) / محمد رضا آریان فر/ ۸۸
۲۸) زنی بدون کیف دستی ( ر) / شهریار زمانی / ۸۷
۲۹) زنی پنهان در میان واژه ها ( ر) / شهریار عباسی / ۸۷
۳۰) سنجاقک های رستم آباد ( ر) / فریبا خادمی / ۸۸
۳۱) صورتکهای تسلیم ( ر) / محمد ایوبی / ۸۷
۳۲) فرار از اجتماع نفرت انگیز ( ر) / جهانگیر گیلک پور / ۸۷
۳۳) قارا چوبان ( ر ) / مرتضا کربلایی لو / ۸۹
۳۴) گرگ های آدم خوار ( ر ) / جهانگیر گیلک پور / ۸۷
۳۵) گلین ( ر ) / فریبا خادمی / ۸۹
۳۶) گیلو ( ر ) / مرتضی فخری / ۸۹
۳۷) ماه در پاگرد اضطراری / فرهنگ شهبازی / ۸۹ /
۳۸) مبتلایان عشق ( ر) / یوسف رهبری / ۸۷
۳۹) مدیوم ( ر ) / مهدی موسوی نژاد / ۸۹
۴۰) مردتشویش همیشه ( ر ) / محمد ایوبی /۸۸
۴۱) مفید آقا ( ر ) / مرتضا کربلایی لو/ ۸۶/
۴۲) من در فراقش غمگین است ( ر ) / امین انصاری / ۸۹
۴۳) مهبوط ( ر ) / مرتضی فخری / ۸۹
۴۴) موسم آشفتگی ( ر ) / شهریار عباسی / ۸۶
۴۵) می خواهم یک نامه کوتاه بنویسم ( ر ) / شهریار عباسی / ۸۶
۴۶) ناتمام ( ر ) / مسعود فروتن / ۸۹
۴۷) نوشیدن مه در باغ نارنج ( ر ) / مرتضا کربلایی لو /۸۸/

نشر افق / ۶۶۴۱۳۳۶۷-۶۶۴۱۴۲۸۵
۴۸) از رگ هر تاک دشت سایه ها ( ر ) / خسرو حمزوی / چ۲-۸۴
۴۹) الف دال میم ( ر )/ مهدی حجوانی / ۸۶
۵۰) با من به جهنم بیا ( ر ) / ناتاشا امیری / ۸۳
۵۱) پاگرد ( ر ) / محمد حسن شهسواری / ۸۳
۵۲) پل معلق ( ر ) / محمد رضا بایرامی / چ۹-۸۷
۵۳) تل عاشقون ( ر )/ محمد رضا مرزوقی / ۸۴
۵۴) حال سگ ( ر ) / زهره حکیمی / ۸۷
۵۵) دیانا که بود ( ر ) / زهرا زواریان / ۸۳
۵۶) دیلماج ( ر )/ حمیدرضا شاه آبادی / ۸۵
۵۷) روز گراز ( ر ) / محمد ایوبی /۸۹
۵۸) روز هزار ساعت دارد ( ر ) / فریدون حیدری ملک میان / ۸۷
۵۹) سیماب و کیمیای جان ( ر ) / رضا جولایی / چ۲-۸۲
۶۰) شماس شامی ( ر ) / مجید قیصری / ۸۷
۶۱) قربانی باد موافق ( ر ) / محمد طلوعی / ۸۶
۶۲) لکه های ته فنجان قهوه ( ر ) / رضا ارژنگ / چ۴-۸۶
۶۳) مرده ای که حالش خوب است ( ر ) / احمد آرام / چ۲-۸۶
۶۴) مهمان مهتاب ( ر ) / فرهاد حسن زاده / ۸۷
۶۵) مورچه در ماه ( ر ) / لادن نیکنام / ۸۹
۶۶) نفرین خاکستری ( ر ) / مهسا محب علی / چ۲-۸۴
۶۷) هلال پنهان ( ر )/ علی اصغر شیرزادی / چ۳-۸۳

نشر آهنگ قلم
۶۸) بیمار اتاق ۳۲۰ ( ر ) / ایرج فاضل بخششی / ۸۸
۶۹) فرزندان خورشید ( ر ) / ایرج فاضل بخششی / ۸۹

نشر اسپرک
۷۰) شب ملخ ( ر ) / جواد مجابی / ۶۹

نشر به نگار
۷۱) چراغانی در باد ( ر ) / احمد آقایی / ۶۸

نشر پور
۷۲) خواب های داوود ( ر ) / شاهرخ تندروصالح / ۷۸

نشر توسعه
۷۳) ارمیا ( ر ) / زهره اکبری / ۸۲

نشر ثالث / ۸۸۳۰۲۴۳۷
۷۴) ارباب پسر ( ر ) / مهدی اخوان لنگرودی / ۷۷
۷۵) آن ها هیچ از بهشت نمی دانند ( ر ) / محمد (امین) انصاری / ۸۷
۷۶) بازی (مهندسی رمان ) ( ر ) / قاسم کشکولی/ ۸۸
۷۷) برزخ در دست تعمیر ( ر ) / ماجده مطلبی / ۸۳
۷۸) پرسه زیر درختان تاغ ( ر ) / علی چنگیزی / ۸۸
۷۹) پشت دیوار ( ر ) / امیر بخشایی / ۸۲
۸۰) ترور یک شیخ نه چندان معروف ( ر ) / مهدی نسرین / ۸۳
۸۱) در آغوش خدا گریه می کرد و می گفت نمیر ( ر) / حسن فرهنگی / ۸۸
۸۲) در خم آهن ( ر ) / مهدی اخوان لنگرودی / ۷۹
۸۳) در وادی صلح ( ر ) / ایرج ستوده / ۸۳
۸۴) دفترچه یادداشت ( ر ) / نجمی مهدوی / ۸۶
۸۵) سپس آن جاده مارپیچ ( ر ) / الهام وحیدنیا / ۸۵
۸۶) قصه هایم برای مریم، غصه هایش برای من ( ر ) / مرتضی بهزاد / ۷۹
۸۷) کشتی ماه عسل ( ر ) / ناهید کبیری / ۸۷
۸۸) لطفاً درب را ببندید ( ر ) / جواد مجابی / ۷۹
۸۹) لیلاوتکرار یک روایت ( ر ) / الهه منافی / ۸۸
۹۰) ماجرای کفتر کش (ر ) / امین و مصطفی حسینیون / ۸۹
۹۱) مسئله زن ها بودند ( ر ) / علی صالحی / ۸۷
۹۲) میم ( ر ) / علی مرادفدایی نیا / ۸۵
۹۳) ویواه،یک ازدواج کاغذی ( ر ) / جمشید فاروقی / ۸۶
۹۴) یک کفش راحتی برای ادامه زندگی ( ر ) / ماریا تبریز پور / ۸۶
۹۵) حسد (بر زندگی عین القضاة ( ر )/ مسعود کیمیایی / ۸۸

نشر چشمه / ۹-۶۶۹۵۷۵۷۸-۶۶۴۶۱۴۵۵
۹۶) اثر پروانه ( ر ) / خاطره حجازی / ۷۷
۹۷) احتمالاً گم شده ام ( ر ) / سارا سالار / ۸۷
۹۸) استخوان خوک ودست های جذامی ( ر ) / مصطفی مستور / ۸۳
۹۹) آن جا که برف ها آب نمی شوند ( ر ) / کامران محمدی / ۸۸
۱۰۰) آهسته وحشی می شوم ( ر ) / حسن بنی عامری / چ۲-۸۶
۱۰۱) با گارد باز ( ر ) / حسین سناپور / ۸۳
۱۰۲) باید بروم ( ر ) / محمد هاشم اکبریانی / ۸۹
۱۰۳) باید تو را پیدا کنم ( ر) / عباس عبدی / ۸۹
۱۰۴) بطالت ( ر ) / احسان نوروزی / ۸۶
۱۰۵) به افق تهران ( ر ) / مریم طاهری مجد / ۸۹
۱۰۶) به هادس خوش آمدید ( ر ) / بلقیس سلیمانی / ۸۸
۱۰۷) بهار۶۳ ( ر ) / مجتبا پور محسن / ۸۸
۱۰۸) پروانه روی سینه آقای دکتر ( ر ) / مرتضی حقیقت / ۸۱
۱۰۹) چرخ دنده ها ( ر ) / امیر احمدی آریان / ۸۸
۱۱۰) چهل سالگی ( ر ) / ناهید طباطبایی / ۷۹
۱۱۱) حلقه های کنفی ( ر ) / وحید پاک طینت/ ۸۵
۱۱۲) خنده شغال ( ر )/ وحید پاک طینت / ۸۹
۱۱۳) دختری که خودش را خورد ( ر ) / سعید محسنی / ۸۹
۱۱۴) دره پنهان ( ر ) / محمد قراچه داغی / ۸۷
۱۱۵) دو تا نقطه (ر ) / پیمان هوشمندزاده / ۸۹
۱۱۶) دو قدم این ور خط ( ر ) / احمد پوری / ۸۷
۱۱۷) دیگر اسمت را عوض نکن ( ر ) / مجید قیصری / ۸۹
۱۱۸) رام کننده ( ر )/ محمد رضا کاتب