آخرین خبر

  • • حضور انتشارات انجمن قلم ایران در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • یکشنبه 20 اردیبهشتماه 94

    انتشارات انجمن قلم ایران، همچون سالهای گذشته با حدود ۱۴۰ عنوان کتاب، شامل شعر، داستان، نقد و پژوهش ادبی (بزرگسال و نوجوان)، از نوقلمان و پیشکسوتان ادبیات معاصر ایران، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور فعال دارد.
    از جمله شاعران، نویسندگان و منتقدان و پژوهشگرانی که آثارشان در غرفه کتاب انجمن قلم ایران عرضه می‌شود می توان به این نامها اشاره کرد:حمید سبزواری، نصرالله مردانی، مشفق کاشانی، نیما یوشیج، احد ده بزرگی، عباس باقری، حسین اسرافیلی، علی موسوی گرمارودی، خلیل جمالی(مذنب)، محمود شاهرخی(جذبه)، راضیه تجار، محمدرضا سرشار، یعقوب آژند، ابراهیم حسن بیگی، داریوش عابدی، حسین فتاحی، امیرحسین فردی، سیمیندخت وحیدی، جلال آل احمد، سپیده کاشانی، میثاق امیرفجر، منیژه آرمین، ...
    ارائه کاتولوگ معرفی انجمن قلم ایران و فرم درخواست عضویت در انجمن برای واجدان شرایط، از دیگر خدمات عرضه شده در این غرفه است.
    غرفه این انتشارات در محل شبستان مصلای بزرگ امام خمینی(ره)،راهرو ۱۰، غرفه۲۳ ، از چهارشنبه ۱۶اردیبهشت،به مدت یازده روز، کتابهای خود را با تخفیفهای ۲۰ و۱۰ ، 35 و 15 درصد (برای دارندگان بن طرح دعوت) به مراجعان عرضه می‌کند.

آخرين نظرات خوانندگان

  • مدیر: متشکرم خانم ذاکری گرامی! ادامه
  • ذاکری: پدربزرگ سه شنبه عصری رفت, برای همیشه و آن اولین ادامه
  • مدیر: سلام. متاسفانه به خاطر نمی آورم. ادامه
  • پیروز : سلام شرمنده که اینجا مینویسم امیدوارم ایندفعه دیگه خونده بشه ادامه
  • مدیر: متشکرم. سلامت باشید. ادامه
  • فاطمه دانشور جلیل : انسان بزرگ نمی شود جز بوسیله فکرش شریف نمی شود ادامه

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


محمد سرشار: تعبیر «کناره گیری از حوزه هنری کودک و نوجوان» درست نیست- مسئولیت بزرگتری خارج از حوزه هنری خواهم داشت


رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان درباره انتشار مطلبی در فضای مجازی که برخی رسانه‌ها از آن به عنوان کناره‌گیری یاد کرده‌اند، توضیحاتی داد.

خبرگزاری فارس: تعبیر کناره‌گیری از حوزه هنری کودک درست نیست/ مسئولیت بزرگتری خارج از حوزه هنری خواهم داشت

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محمد سرشار رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان خبر کناره‌گیری از ریاست این مرکز فرهنگی را از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی کرد.

سرشار در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون انتظار این مطلب اظهار داشت: متن منتشر شده در فضای مجازی به معنای کناره‌گیری بنده نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: در سی و شش سال گذشته حوزه هنری تجربه انباشته‌ای در بخش کودک و نوجوان داشته است که در سال 1390 حوزه هنری را به فکر تاسیس حوزه هنری کودک انداخت و در سال 91 این حوزه هنری تاسیس شد، حوزه هنری کودک و نوجوان یک بسته راه حلی را برای استفاده از ابزار هنر در تربیت اسلامی کودکان و نوجوانان ارائه کرد .

سرشار تصریح کرد: اجرای این بسته‌ی راه حل‌ها فقط از توان حوزه هنری بر نمی آمد باید دستگاه‌های مختلف مشارکت و هم افزایی انجام می‌دادند تا بتوان دغدغه ها را برطرف کرد و حرکت ملی را شکل داد، به لطف خدا در چند ماه گذشته حرکت اتفاف افتاده و فهم مشترک میان دستگاه‌ها ایجاد شده است و حوزه هنری سهم مشارکتش در این اتفاق جدید سه چیز است؛ مجموعه مطالعات طراحی‌ها و بسته راه حلی که برای رفع مشکلات ارائه کرده؛2_ مجموعه تولیدات هنری که در این زمینه دز قالب تئاترف فیلم سینمایی، انیمیشن، کتاب و غیره داشته و 3_ اینکه اجازه داده یکی از نیروهایش که تخصصی سی ماه در حوزه کودک و نوجوان کار کرده بوده رفته و مسئولیت کار جدید را بگیرد، در واقع این اتفاق جدید که بزودی اعلام می شود حاصل هم افزایی چند دستگاه بزرگ فرهنگی است که به دلیل بزرگی کار و تمرکز بر آن بنده نمی توانم در حوزه هنری باشم.

وی در پاسخ به اینکه کار جدید مانع از فعالیت در حوزه هنری کودک و نوجوان شده است، عنوان داشت: حجم بسیار وسیع کار جدید باعث رفتن از حوزه شد. این مسئولیت جدید بنده زیر مجموعه حوزه نبوده و خارج از حوزه هنری است.

رئیس حوزه هنری کودک بیان کرد: حوزه هنری از سال 90 به دنبال تاسیس حوزه هنری کودک بود و در سال 92 ریس حوزه هنری یکی از موفق ترین تجارب دوره اول مدیریت خود را تاسیس این حوزه عنوان کرد، لذا حوزه هنری هم در پی آن است برنامه‌های خود را با قوت و قدرت همچنین سرعت پیش برد، لذا تغییرات مدیریتی باید کمترین وقفه را در سرعت این حرکت ایجاد کند، از این رو مسئولان حوزه هنری در پی گزینه‌ای هستند که سابقه همکاری با حوزه هنری کودک و نوجوان را داشته باشد، در جریان ریز امور باشد و آینده این حرکت را بشناسد تا در این تجربه بسیار موفق حوزه کودک و نوجوان خللی وارد نشود.

وی در باره فعالیت در نمایشگاه کتاب از حضور سوره مهر و ارائه آثار از سوی این انتشارات خبرداد.

 

وی در متنی که شب گذشته در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد نوشت:

«روز گذشته از آقای محسن مومنی شریف(رئیس حوزه هنری) اجازه گرفتم تا سنگر حوزه هنری کودک و نوجوان را به دستان عزیز دیگری بسپارم و به امید خدا، خود راهی ماموریتی تازه خارج از حوزه هنری شوم.

حوزه هنری انقلاب اسلامی در سال 1391 مرا با اهمیت عرصه کودک و نوجوان آشنا کرد و سی ماه به جمعی از دلدادگان هدف مقدس تربیت اسلامی با ابزار هنر، فرصت کاشت بذری را داد که خود در دامانمان گذاشته بود.

اینک هواپیمایی که به نیت خالص و تلاش بسیار برادران و خواهران حوزه هنری کودک و نوجوان ساخته شده، آماده پرواز است تا به لطف خداوند، مسیری چندین ساله را از طریقی میان بر به سرعت بپیماید.

در این دو سال و نیم با مجاهدان فرهنگی بسیاری آشناش شدم که دغدغه تربیت اسلامی آینده سازان این انقلاب خواب را از چشمانشان ربوده و دیدن بزرگی هجمه فرهنگی دشمن بی قرارشان کرده.

امیدوارم سنگر جدید فرصت همکاری و هم افزایی بیشتری را برایمان مهیا کند.

برای همدیگر دعا کنیم. راه هموار نیست اما آینده بسیار روشن است.»

وی از سال 91 به ریاست حوزه هنری کودک و نوجوان منصوب شده بود. ( مصاحبه خبرگزاری فارس با رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در دو بخش منتشر شده است که می‌توانید اینجا و اینجا بخوانید)

انتهای پیام/و

6 نظر

انسان بزرگ نمی شود جز بوسیله فکرش
شریف نمی شود جز به واسطه رفتارش و
قابل احترام نمی گردد جز به سبب اعمال نیکش.
تقدیم به شما که شایسته احترامید.
استاد عزیز هر روزتان مبارک.

سلام
شرمنده که اینجا مینویسم
امیدوارم ایندفعه دیگه خونده بشه
یه سوالی رو بایمیل ازتون در مورد "ازسرزمین نور "پرسیده بودم که متاسفانه جای دیگه هم نتونستم جوابش رو پیدا کنم لطفا ایمیلم روبخونین
اگه به دستتون نرسیده دوباره بفرستم
قبلا هم توی صفحه "راههای ارتباطی" دوبار یاداوری کردم ولی ظاهرا اونارو هم ندیدید

پدربزرگ سه شنبه عصری رفت, برای همیشه و آن اولین تجربه من از مرگ عزیزی بود و خیلی سخت.
دیگر از سه شنبه عصرها هراس داشتم. فکر می کردم همیشه از امتحان های روزهای سه شنبه نمره بد می گیرم, یا حتی در روز سه شنبه ای تصادف می کنم.
بعدها سه شنبه عصری فرزندم پا به دنیا گذاشت ولی باز غم سه شنبه ها پایدار بود.

... تا این که پا به کلاس شما گذاشتم و حال ناباورانه می بینم که از اول هفته منتظر سه شنبه ها هستم.
... و این را از جادوی معلمی شما می دانم
روزتان مبارک

ارسال نظر