آخرین خبر

  • • اداره كل كتابخانه هاي استان تهران برگزار مي كند:
  • پنجشنبه 29 اردیبهشتماه 90

    برنامه هاي ويژه ولادت فاطمه (س)، حضرت علي (ع) و امام خميني (ره)

    اداره كل كتابخانه هاي استان تهران به مناسبت ولادت هاي پيش رو از افراد با اسامي زهرا، علي و روح الله به صورت رايگان ثبت نام مي كند.

    به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان تهران، همزمان با فرا رسيدن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت علي (ع) و همچنين ولادت امام خميني (ره) و عمليات بيت المقدس در خرداد سال جاري، نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور و استان تهران برنامه ها و مسابقاتي را ويژه اين مناسبت در دو گروه ملي و استاني برگزار مي كند.

    برنامه هاي ملي به صورت مسابقه كتابخواني آنلاين براي عموم مخاطبان، دانشجويان، طلاب و كتابداران به صورت مسابقات آنلاين خواهد بود.

    براساس اين گزارش عموم مخاطبان مي توانند با تهيه كتاب هاي "روابط متكامل زن و مرد"، نوشته علي صفايي حائري و كتاب " زن در تاريخ و انديشه اسلامي" ، نوشته فتحيه فتاحي زاده به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و تهيه كتاب هاي " روابط سالم در خانواده" تاليف سيد داود حسيني و " علي (ع) و شهر بي آرمان" نوشته حسن رحيم پور به مناسب ولادت حضرت علي (ع) و روز مرد در اين مسابقه شركت كنند.

    همچنين دانشجويان و طلاب نيز با تهيه كتاب هاي " راز شهرت صادق هدايت" ، نوشته محمد رضا سرشار و " تجربه كارآمدي حكومت ولايي" ، تاليف علي ذوعلم مي توانند در اين مسابقات به رقابت بپردازند.

    كتاب هاي " حقيقت بوف كور" نوشته رضا سرشار و " عزت نفس سالم" نوشته مالاني بازات نيز ويژه كنابدارن علاقه مند براي شركت در مسابقات آن لاين خواهد بود.
    از سوي ديگر خلاصه نويسي دو كتاب " بيوتن" نوشته رضا امير خاني و " خوشه هاي خشم" اثر جان اشتاين بك نيز به صورت مكتوب ويژه كتابدارن در نظر گرفته شده است.

    زمان برگزاري مسابقات آنلاين از 1/3/90لغايت 31/3/90 و از طريق سايت

    و مهلت ارسال آثار مكتوب تا 25/3/90 خواهد بود. www.irnetbook.com

    در بخس استاني نيز برگزاري نمايشگاه موضوعي كتاب، پوستر و عكس در روزهاي 31 ارديبهشت تا 5 خرداد و21 تا 6خرداد از جمله برنامه هاي ويژه اين مناست ها خواهد بود.

    همچنين مراسم شب شعر درروزهاي 3 و 26 خرداد و برگزاري جلسات موضوعي در كانون هاي ادبي از ديگر برنامه هاي مورد نظر خواهد بود.
    همچنين كتابخانه هاي استان تهران به مناسبت ولادت هاي پيش رو از افراد با اسامي زهرا، علي و روح الله درتارخ هاي 3 و 26 خرداد به صورت رايگان ثبت نام مي كند.

آخرين نظرات خوانندگان

  • نامشخص: نقد آثار و اشخاص ادبی کاملاً برخورد علمی و منطقی ادامه
  • عشقي: صادق هدايت از انهايي است كه اعمال "ماتاخر"دارندووبال اعمالشان پس ادامه

آخرين تصاوير

  • IMG_3513.JPG
  • IMG_3505.JPG
  • IMG_3451.JPG
  • IMG_1301.JPG
  • IMG_1427.JPG
  • IMG_1243.JPG
  • IMG_1201.JPG
  • IMG_1540.JPG

آخرین کتاب

  • • مقايسه‌ي محمدرضا سرشار با گلشيري و براهني
  • سه شنبه ، ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ ، ۱۱:۲۸

    فرهنگخانه: مجموعه‌ي «درباره‌ي ادبيات داستاني» محمدرضا سرشار عصر روز گذشته (دوشنبه، ۱۹ ارديبهشت‌ماه) در نمايشگاه كتاب تهران رونمايي شد.

    به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن پرويز در اين نشست با بيان اين‌كه ما در حوزه ادبيات داستاني، بويژه در بخش رمان و داستان بلند با فقر روبه‌رو هستيم، گفت: اين فقر به دلايل مختلفي رخ داده است. تقريبا آن چيزي كه در ادبيات داستاني ما توليد شده است، يا مورد نياز ما نيست، يا بخش عمده‌اي از اشخاص از روي دست هم مي‌نويسند و از سويي، ما در فضاي ادبيات داستاني متأسفانه مراكز و اشخاصي را نداريم كه بدون حب و بغض و با آگاهي و دانش، نكات مثبت و منفي آثار داستاني را بررسي كنند.

    او افزود: البته در مقطع زماني اواخر دهه ۷۰ و اوايل دهه ۸۰، يك موج رمان‌نويسي در ادبيات ايران راه افتاد كه به نوعي به اعتلاي ادبيات كمك نمي‌كند و بسياري از ماجراهاي آن تكراري است كه نه از خواندن آن‌ها كسي لذت مي‌برد و نه نيازي از ما را پاسخ مي‌دهد.

    اين نويسنده خاطرنشان كرد: اين‌كه اين‌گونه موج‌ها چگونه راه مي‌افتد، جاي بحث مفصلي دارد. يكي از مسائل اساسي كه وجود دارد، اين است كه ناشر نگاهي به اثر نمي‌اندازد و آن را منتشر مي‌كند. ما در حوزه نقد ادبي هم شاهد اين مسأله هستيم.

    او در ادامه يادآور شد: تجربه نشان مي‌دهد اگر آموزش‌هاي خوبي در اختيار علاقه‌مندان قرار گيرد، افرادي به توانايي اين مي‌رسند كه با نگاهي علمي و دقيق و منتقدانه، آثار را بررسي كنند.

    پرويز تأكيد كرد: كتاب‌هاي متعددي در حوزه نقد ادبي از سوي استادان دانشگاه و همين‌طور افراد علاقه‌مند تأليف شده‌اند؛ اما اين مسائل كم‌تر توانسته‌اند فرصتي را براي آموزش جوانان علاقه‌مند در حوزه نقد فراهم بياورند. ولي من فكر مي‌كنم اين سه جلد اثر آقاي سرشار اين امكان را فراهم مي‌آورد كه علاقه‌مندان با مطالعه دقيق و پي‌گير آن به يك سطح از توانايي در حوزه نقد برسند و اگر جايي و مركزي از اين آثار به عنوان مرجعي براي آموزش مباحث نقد ادبي استفاده كند، مي‌تواند به تربيت منتقدان كمك كند.

    پرويز با بيان اين‌كه هيچ‌وقت به طور مستقيم افتخار شاگردي محمدرضا سرشار را نداشته است، گفت، برخي از شاگردان سرشار نمك‌نشناسي مي‌كنند و از اين موضوع انتقاد كرد.

    او در ادامه متذكر شد: من همواره با مطالعه آثار جناب سرشار به طور غيابي يكي از شاگردان وي بوده‌ام و البته من به طور غيابي شاگرد ۱۵ - ۲۰ نفر ديگر هم بوده‌ام كه با مطالعه آثارشان، چيزهاي زيادي آموخته‌ام و بي‌شك، جناب سرشار در صدر اين فهرست قرار دارد.

    معاون فرهنگي پيشين وزارت ارشاد در ادامه متذكر شد: دو نكته مهم در آثار سرشار به چشم مي‌خورد؛ نخست اين كه در اين سه جلد ما شاهد تكرار مطالب ديگران نيستيم. هر چند از منابع متعددي در تأليف اين اثر استفاده كرده؛‌ اما رونويسي نكرده است و از سوي ديگر، شاهديم كه مطالبي تازه و بديع را به اين آثار اضافه كرده است كه به نوعي جامع و مانع هستند. البته ضرورت دارد كه هر سال بازنگري‌هايي در آن‌ها انجام شود و ويرايش‌هاي تازه منتشر شود.

    در ادامه اين نشست نيز شهريار زرشناس با بيان سخناني در نسبت تاريخ با ادبيات و همچنين تأكيد بر اين نكته كه ادبيات تجلي‌گاه روح تاريخي يك ملت در مقاطع مختلف تاريخي است، با اشاره به ادبيات دوران معاصر با آغاز غرب‌زدگي، متذكر شد: دوران جديد فاصله‌اي را بين ما و هويت فرهنگي كه در ادبيات ما ظاهر شده بود، ايجاد كرد و اين مسأله تا ظهور انقلاب اسلامي ادامه يافت. در واقع بعد از انقلاب اسلامي ما شاهد تجلي روحي ديگر در ادبيات هستيم كه متذكر به عهد ديني است. در واقع ما شاهد ظهور رئاليسم و آرمان‌گرايي شيعي در فضاي ادبيات هستيم و محمدرضا سرشار برجسته‌ترين چهره واقع‌گرايي آرمان‌خواهي شيعي است و ما به وضوح اين را در آثار وي مي‌بينيم. در واقع بعد از ۱۵۰ سال انقطاع از ميراث تفكر خويش، براي اولين‌بار با ظهور انقلاب اسلامي و ارائه آثار محمدرضا سرشار، ما اين پيوند را شاهد هستيم.
    اين نويسنده و پژوهشگر در ادامه عنوان كرد: محمدرضا سرشار از برجسته‌ترين چهره‌هاي ادبيات انقلاب اسلامي است كه هم نگارش آثار ادبي را دارد و هم اين‌كه در حوزه نقد به نوشتن چند آثار متعدد مي‌پردازد و اين مسأله نه تنها در بين نويسندگان انقلاب كه در ميان روشنفكران هم وجود ندارد و در بين جماعت روشنفكر هم افرادي نيستند كه هم توانايي جمع بين تأليف آثار داستاني و منتقدانه را با هم داشته باشند. مثلا در بين جريان روشنفكري، هوشنگ گلشيري يك داستان‌نويس است و اگر هم نقد‌هايي مي‌كند، يكپارچه و منظم و واجد فلسفه نيستند و يا رضا براهني بيش‌تر يك منتقد است تا نويسنده. شما به كتاب «طلا در مس» براهني يك نگاه بيندازيد و از طرفي به كتاب محمدرضا سرشار درباره «بوف كور» نگاه كنيد. كتاب استاد سرشار واجد فلسفه، اخلاق، جهان‌بيني و نگاه ادبي است.

    زرشناس در پايان گفت: به اعتقاد من، محمدرضا سرشار دقيق‌ترين نقد‌هاي ادبي را پس از ۱۵۰ سال انقطاع در ميراث فرهنگي ما به شيوه‌ي مدرن نوشته است.

    در پايان اين نشست، محمدرضا سرشار در سخناني با تشكر از حضور منتقدان در اين نشست، گفت: تأليف اين سه جلد اثر به دنبال احساس كمبود و نياز شديد به تأليف آثاري در اين حوزه بود و خوشحال‌ام كه اين اثر ناچيز مورد توجه دوستان بزرگوار صاحب قلمي كه در اين نشست بودند، قرار گرفت.

    او افزود: ضرورت دارد هر نسلي تأليفات خاص خودش را داشته باشد.

    سرشار در پايان خاطرنشان كرد: ما در حوزه علوم انساني با كمبود پژوهش‌ روبه‌رو هستيم و به دليل اين كمبود ناگزير از ترجمه شروع مي‌كنيم و همين است كه از دانشكده‌هاي علوم انساني ما افرادي غرب‌زده و سست‌ايمان بيرون مي‌آيند؛ بنابراين ضرورت دارد كه ما با اتكا به نوع نگاه به جامعه خويش، بر دامنه تأليف‌ها در اين حوزه‌ دامن بزنيم.


نگراني صداي آمريكا از نقد آثار صادق هدايت توسط سرشار

يك سايت ضد ايراني نتوانست نگراني خود را از نقد آثار صادق هدايت پنهان كند.
در روزهاي گذشته گفتاري به نقل از محمدرضا سرشار در انتقاد از آثار و ديدگاه هاي هدايت منتشر شده است كه اين موضوع عصبانيت سايت صداي آمريكا را برانگيخته است.
اين رسانه جنگ طلب به جاي ارائه استدلال در مقابل يك نگاه يك نويسنده ايراني اقدام به فحاشي و توهين به سرشار نموده است.
اين سايت وابسته به دولت آمريكا ضمن عصبانيت از گفته هاي سرشار درباره ضعف هاي فكري و ادبي صادق هدايت اعتراف كرده است: «اديبان » قديم هم او (هدايت) را به «حساب» نمي آورند. در نخستين كنگره نويسندگان ايران تنها نويسنده دعوت نشده هدايت بود.
صادق هدايت، به خاطر عقايد پوچ گرايانه و ضد ديني اش همواره مورد حمايت و تبليغ نهادهاي استعماري و ضد ايراني بوده است
ماخذ: روزنامه کیهان.

2 نظر

صادق هدايت از انهايي است كه اعمال "ماتاخر"دارندووبال اعمالشان پس ازمرگشان هم سالها دامنگيرشان است.
حالا بي بي سي واستعماراگراورامشهورنمي كردند گندكاريهاي ان ملعون به هم نسليهايش محدود ميشد وبه عذابش دامن زده نمي شداما دست ازاوبرنمي دارندوهرچندوقت يكبار اورادرگورميلرزانندوكاري ميكنند دهه هاوقرنها لعنت ونفرين دنبالش رديف شود.
هدايت ومعروف كنندگانش مصداق انهاهستندكه درجهنم همديگررالعنت ميكنندوهركدام ديگري راباعث تشديدعذاب خودميدانند.

نقد آثار و اشخاص ادبی کاملاً برخورد علمی و منطقی ای است و مخالف فهمیده ندارد - و این واقعیتی است که هدایت یک نویسنده حداقل پوچگرا بود که بخاطر عقایدش خودکشی کرد-اما هدایت به همراه جمعی دیگر از روشنفکران قبل و بعد از خود در زمره قلم بدست های دوره ای از ادبیات ایران به ثبت رسیده و در دانشکده های زبان و ادبیات کشورمان پیوسته ( و اغلب کاملاً بیطرفانه ) از آنها و آثارشان یاد می شود
لذا نقد باعث محو و زدودن کسانی مثل هدایت با آن همه اثر نمی شود بلکه او را در رتبه بندی ای بجایی قرار می دهد که تحصیل کرده حوزه زبان و حتی مخاطب عادی بداند به تراوشات فکری یک نویسنده رده چند مراجعه کرده و مخاطب عادی می تواند آثار رده بالا و پالایش یافته تری را بخورد عقل و احساس غیرمتخصص خود دهد

ارسال نظر