آخرین خبر

  • • ا ماجرای جدایی محمدرضا سرشار از بنیاد ادبیات داستانی
  • چهارشنبه 25 اسفندماه 89

    لیست اعضای جدید هیئت امنای بنیاد ادبیات داستاتی درحالی معرفی شده که نام محمدرضا سرشار در آن به چشم نمی خورد، با این حال این نویسنده می گوید به میل و اراده خود از این بنیاد کناره گیری کرده است.

    به گزارش خبرنگار شبستان، پس از آنکه فهرست اعضای جدید بنیاد ادبیات داستانی اعلام شد، مهمترین نکته ای که در این لیست توجه همگان را جلب کرد، غیبت نام محمدرضا سرشار، نویسنده پیشکسوت ادبیات انقلاب بود که جدای از حواشی و جنجال های 6 ماه اخیر درباره ادامه فعالیت و یا انحلال این بنیاد، خبر مهمی تلقی می شود.


    با اینحال محمد رضا سرشار در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز به حمدالله هیچ جایی با میل و اراده خودم نرفتم و همیشه با اصرار مسئولان و مدیران نهادهای مختلف رفتم.


    وی می افزاید: هرگاه نیز که به همکاری با موسسه ای پایان دادم، با میل و اراده خودم بوده است و کسی هیچ گاه عذر مرا از هیچ جایی نخواسته است، در اغلب موارد مدیران جدید اصرار داشتند که مجموعه را ترک نکنم و به فعالیت ام ادامه دهم.


    سرشار در ادامه با رد این گمانه که رفاقت چندین ساله اش با محسن پرویز _ بنیان گذار بنیاد ادبیات داستانی_ عامل انصرافش از همکاری با بنیاد بوده، تصریح کرد: در سال جاری تصمیم گرفتم کلیه کارهای پراکنده در محدوده طرح ترافیک را حذف کنم. درباره بنیاد ادبیات داستانی نیز حدود یک ماه پیش از آقای دری، معاون فرهنگی ارشاد خواهش کردم، اسم مرا از فهرست هیئت امنای جدید بنیاد حذف کند.


    گفتنی است، هیئت امنای قبلی این بنیاد متشکل از محمد میرکیانی، راضیه تجار، محمدرضا سرشار، امیرحسین فردی و محمود حکیمی به همراه اعضای حقوقی آن محمد اللهیاری فومنی، علی شجاعی‌صائین و محمدرضا وصفی بودند که دوره ماموریتشان اواخر مهرماه به اتمام رسید و در پی آن محمود سالاری مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد خواست اعضای جدید هیئت امنا را اعلام کند.


    اما بهمن دری با انتقاد از عملکرد بنیاد ادبیات داستانی، خواستار تحول جدی در فعالیت های این بنیاد شد، و در نامه‌ای در جواب به درخواست سالاری برای تعیین اعضای جدید هیئت امنا اینگونه نوشته بود: با تشکر از زحمات جنابعالی، همانطور که در جلسه شورای مدیران اعلام شد بنیاد ادبیات داستانی اگر قرار بود به فعالیتهای خود سروسامانی بدهد باید از فرصتها و ظرفیتهای لازم استفاده می‌کرد.متأسفانه با گذشت سه سال و فقدان ساز و کار قانونی سبب شده بنیاد عملاً مسلوب‌الاختیار گردد. جمع‌بندی صورت‌گرفته حاکی است که پس از جلسه با هیئت مدیره که قرار بود مطالبات معاونت پاسخ داده شود رخ نداد. لذا لازم است بنیاد در مؤسسه خانه کتاب به فعالیتهای خود ادامه دهد."


    پس از 6 ماه ابهام درباره سرنوشت آن، سرانجام اواخر هفته گذشته محسن مومنی شریف، محمود حکیمی، احمد شاکری، امیرحسین فردی، محمد حسنی، مجتبی رحماندوست، منوچهر اکبری و رحیم مخدومی را به عنوان اعضای جدید معرفی کرد.


    محمود سالاری مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی، به تازگی در گفتگویی با یکی از رسانه ها در واکنش به اعلام این اسامی گفته است: در این فهرست، اسامی مشترکی با هیئت امنای قبلی وجود دارد. البته هیئت امنای پیشین شأن بالای ادبی داشت و چهره‌های شاخص ادبیات داستانی در آن فعالیت می‌کردند.

آخرين تصاوير

  • IMG_1301.JPG
  • IMG_1346.JPG
  • IMG_1427.JPG
  • IMG_1516.JPG
  • IMG_1243.JPG
  • IMG_1201.JPG
  • IMG_1540.JPG
  • IMG_1243.JPG
  • 16676.jpg
  • ResizeofzohreAshoora.jpg

آخرین کتاب

  • • اثر سرشار در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب، پژوهش برگزیده شد
  • برترين هاي جشنواره پژوهش فرهنگي سال معرفي شدند
    برنامه پاياني دوازدهمين جشنواره پژوهش فرهنگي سال با معرفي 15 اثر برگزيده در محورهاي چهارگانه فرهنگي پژوهشي برگزار شد.
    به گزارش خبرنگارفرهنگي «خبرگزاري دانشجو»، اين مراسم با حضور سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از محققان حوزه و دانشگاه در تالار وحدت برگزار شد.

    برترين هاي جشنواره پژوهش فرهنگي سال با دريافت جايزه، تنديس و لوح سپاس، مورد قدرداني قرار گرفتند.

    در محور فرهنگ، دين و مذهب، رتبه اول به كتاب جريان شناسي ضد فرهنگ ها و جريان شناسي فكري ايران معاصر نوشته حجت الاسلام، عبدالحسين خسروپناه و رتبه دوم به كتاب هشت جلدي نقد و بررسي جنبش هاي نوظهور معنوي اثر حجت الاسلام محمد تقي فعالي تعلق گرفت.

    كتاب هاي بيداري و بين الملل اسلامي با مروري بر نقش داعيان قرآني در دو سده اخير و حمل قرآن، پژوهشي در روش شناسي تعليم و تحفيظ قرآن مجيد تاليف ابوالفضل خوش منش و كتاب رويارويي غرب معاصر با جهان اسلام نوشته ابراهيم متقي نيز به طور مشترك، رتبه سوم اين بخش را به دست آوردند.

    كتاب ساختار گزاره هاي اخلاقي قرآن، نوشته صديقه مهدوي كني نيز در اين بخش جشنواره مورد تقدير قرار گرفت.

    در محور فرهنگ، سياستگذاري و آينده نگري فرهنگي نيز رتبه اول به كتاب اخلاق سازماني اثر احد فرامرز قراملكي، رتبه دوم به طرح پژوهشي، مباني علمي و حقوقي پيش نويس لايحه قانون تبليغات بازرگاني، نوشته محسن اسماعيلي اختصاص يافت و هيچ اثري موفق به دريافت رتبه سوم اين بخش نشد.

    كتاب مباني و الگوي مهندسي فرهنگي تاليف حجت الاسلام عليرضا پيروزمند نيز عنوان شايسته تقدير در اين بخش رقابتي را به دست آورد.

    طرح پژوهشي فراتحليل مطالعات انجام شده در حوزه تهاجم فرهنگي اثر احمد رمضاني فرخد، فرهنگ پسوند در زبان فارسي‌ نوشته علي رواقي و كتاب ادبيات داستاني ايران در دوران پس از انقلاب اسلامي نوشته محمدرضا سرشار نيز به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم در محور فرهنگ، زبان و هويت ايراني اين جشنواره را كسب كردند.

    كتاب بررسي ريشه شناختي افعال در زبان فارسي نوشته يدالله منصوري و جميله حسن زاده نيز به عنوان اثر شايسته تقدير در اين بخش از جشنواره، دست يافت.

    در محور فرهنگ، هنر و ارتباطات نيز جايزه اول به پايان نامه دكتري بازنمايي فرهنگي در مجلات عامه پسند، بررسي تحول گفتمان فرهنگي مجلات عامه پسند در ايران' اثر نادر منصور كيايي اهدا شد.

    طرح پژوهشي بازنمايي ايران و اسلام در 10 فيلم سينمايي برجسته خارجي با تمركز بر هاليوود نوشته عبدالله بيچرانلو و كتاب جنگ نرم در فضاي رسانه و سايبر تاليف مهسا ماه پيشانيان نيز به عنوان دارندگان رتبه هاي دوم و سوم اين بخش، معرفي شدند.

    دوازدهمين جشنواره پژوهش فرهنگي سال به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ترتيب يافت و آثار برگزيده از ميان 335 اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره، انتخاب و معرفي شدند./انتهاي پيام/


یکی از مصادیق جهاد اقتصادی در عرصه فرهنگ و هنر، دوری هنرمندان از حاشیه هاست

محمدرضا سرشار در راستاي انتخاب شعار «جهاد اقتصادي» از سوي مقام معظم رهبري در سال 1390 با تاكيد بر اين كه نويسندگان كشورمان در عرصه‌ي داستان‌نويسي بسيار كم كار هستند، درباره‌ي راهكارهاي تحقق اين شعار در زمينه فرهنگ و هنر سخن گفت.

اين داستان‌نويس، منتقد ادبي و پژوهشگر در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين كه نويسندگان ايراني در مقايسه با نويسندگان كشورهاي ديگر بسيار كم كار هستند، تصريح كرد: يكي از مصاديق جهاد اقتصادي اين است كه نويسندگانمان از اهتمام به كارهاي حاشيه‌يي دوري كنند و هر كدامشان حداقل يك اثر در حد عالي در عرصه داستاني، به خصوص داستان بلند در طول عمرشان ارائه دهند.

وي با اشاره به اين كه در كشورمان اسراف بسيار بيشتر از كشورهاي پيشرفته و غربي است، اظهار كرد: ما نيازمند اين هستيم كه با تلاش فرهنگي طولاني مدت، به خصوص از طريق آثار هنري مانند فيلم و موسيقي و كتاب و ... اين اسراف را اصلاح كنيم.

نويسنده مجموعه داستان‌هاي «قصه‌هاي انقلاب» گفت: بايد در آثار هنري سبك زندگي در كشورمان را با كشورهاي پيشرفته مقايسه كنند تا مردم ببينند در ايران چه هزينه‌هايي بيهوده‌اي صورت مي‌گيرد.

قصه‌گوي سابق «قصه‌هاي ظهر جمعه» راديو با تاكيد بر اين كه اسراف در بخش نشر كتاب زياد است، افزود: مهمترين بخش اسراف‌ها در نشر كتاب، چاپ كتاب‌هايي با مضامين يكسان در اسم‌ها و طرح‌هاي متفاوت است كه در اغلب اوقات به نوعي فريب مخاطب را در پي دارد.

محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) گفت:‌ در زمينه شعر نيز اسراف‌هاي زيادي در كشورمان صورت مي‌گيرد و تصور مي‌كنم كشورمان به اين تعداد بالاي شاعر نياز ندارد.

دبير اسبق جايزه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: بايد دقت كنيم كمبودهاي ما در چه زمينه‌هايي است. شاعران بسياري در كشورها حضور دارند و اگر بخواهيم باز هم تشويق كنيم كه مردم رو به شعر بياورند، درست نيست.

اين منتقد ادبي با اشاره به اين كه در كتاب‌هاي برخي نوقلمان ديده مي‌شود يك رباعي و يا دوبيتي در يك صفحه كتاب به چاپ مي‌رسد، اظهار كرد: مي‌شود حداقل شش تا دو بيتي يا رباعي در يك صفحه كتاب چاپ كرد و چاپ يك دو بيتي در يك صفحه به معناي اين است كه شش برابر اسراف كرده‌ايم.

وي درباره‌ي سمينارهاي پژوهشي كه در كشور برگزار مي‌شود نيز خاطرنشان كرد: سمينارهايي كه تحت عنوان پژوهش با هزينه‌هاي بسيار بالا برگزار مي‌شود، اغلب بي‌نتيجه و اسراف است.


اين داستان‌نويس در پايان با اين اعتقاد كه «تعداد ناشران در كشور از كتاب فروشي‌ها بيشتر است» گفت: يك وجه صرفه‌جويي اقتصادي اين است كه به جاي زياد كردن ناشران، كتابفروشي‌ها را زياد كنيم.

ارسال نظر