آخرین خبر

  • • پخش دومین قسمت مستند ابرها در راهند با صدای محمدرضا سرشار از شبکه افق
  • یکشنبه 14 شهریورماه 95

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما:زندگی هر انسانی مملو از سوالات کوچک و بزرگ است، سوالاتی که بسته به زمانه و شرایط، دائما در حال تغییرند اما یک سوال مهم و همیشگی هست که میان همه آدم ها فارغ از زمان و مکان مشترک است.

    این سوال به فلسفه وجودی انسان باز می گردد، اینکه انسان چیست و به کجا می رود؛ گفته می شود ندانستن پاسخ این سوال آدمی را به ناکجاآباد می کشاند و ممکن است انسان نه تنها زندگی خود را مختل کند، بلکه زندگی دیگران را هم به آشوب بکشاند.

    در دومین قسمت مجموعه «ابرها در راهند» به ادامه فعالیت های وکیل جوانی که در آلمان زندگی می کند ولی اصالتی آلمانی ندارد و پدر و مادرش ترک زبان هستند پرداخته می شود، اینکه او به دنبال یافتن پاسخی برای پرسش بزرگ زندگی، اسلام را ملاک و معیار قرار می دهد و در این زمینه تلاش می کند.

    در این قسمت به حادثه 11 سپتامبر و تاثیر آن بر تحولات زندگی مسلمانان در دنیای غرب نیز اشاره می شود.

    این مستند زندگی شیعیانی را روایت می کند که در اروپا زندگی و تلاش می کنند تا نگاه صحیح و انسانی دین اسلام را به دیگر ادیان بشناسانند.

    شیخ حسین تیم لایبنر و برهان الدین داغ مشاوران تحقیق این مستند بوده اند.

    دومین قسمت «ابرها در راهند» کاری از محمد علی فارسی و با روایت گری محمدرضا سرشار، شنبه 13 شهریورماه ساعت 19 از شبکه افق پخش می شود.

    ساعت های 7.30 و 11.30 روز یکشنبه هم برای پخش تکرار این برنامه در نظر گرفته شده اند.

آخرین کتاب

  • • تعریفی برای ادبیات کودکان و نوجوان/ محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)
  • شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    .
    به مناسبت 18 تیر، روز ادبیات کودکان و نوجوانان
    .
    ادبیات کودکان و نوجوانان، عبارت است از مجموعه داستان‌ها، اشعار و نمایشنامه‌هایی که ضمن برخورداری از جوهره و کیفیت ادبی لازم، با توجه به خاصه‌های ذهنی و روانی (استعداد‌ها، علایق، تمایلات) و نیازهای کودکان و نوجوانان، در چارچوب اصول تعلیم و تربیت مورد تأیید شرع، پدید آمده باشد.
    وجود قید «در چارچوب اصول تعلیم و تربیتِ مورد تأیید شرع» از آن رو است، که ادبیات سازنده‌ی کودکان و نوجوانان، در عین رعایت اقتضای سنی و علایق و تمایلات مخاطبان کم سن و سال خود، نمی‌تواند و نباید عنان خود را کاملاً به دست این عوامل بسپارد. بلکه در هر حال، علاوه بر ارضای خواست‌هایِ درست مخاطبان، باید آنچه را که آنان برای رشد صحیح و متعادل شخصیت‌شان به آن «نیاز» دارند و چه بسا خود از آن بی‌خبر باشند، در اختیار ایشان قرار دهد. ضمن آنکه تکیه‌ی صرف بر یافته‌های روانشناسی غرب و اصول تعلیم و تربیت آن، بنیانگذاری بنای سترگ شخصیت آینده‌سازان کشور بر گذرگاه سیل*؛ و نمونه‌ی عینی و محصول فرجامین آن، جوامع غرقه در فساد، سر در گم و درمانده در کاار خودِ امروزِ غرب است.

    .
    .
    * «أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ، أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ »
    آيا كسى‏كه بنيان مسجد را بر ترس از خدا و خشنودی او نهاده بهتر است،‌یا آن کس که بنیان مسجد را بر کناره‌ی سیلگاهی که آب زیر آن را شسته باشد نهاده است، تا با او، در آتش جهنم سرنگون گردد؟» (توبه: 109)
    .
    .
    منبع: از دفتر چهارم مجموعه کتاب «درباره ادبیات داستانی» به نوشته استاد محمدرضا سرشار، انتشارات کانون اندیشه جوان


محمدرضا سرشار: برخي از داوران جوايز ادبي دولتی، با نظام همسو نيستند


داوران جوايز ادبي را عمدتاً به ‌آثاري مي‌دهند كه دغدغه اصلي آنها جامعه امروز و نظام جمهوري اسلامي ايران نيست و حتي بعضاً محتوايي ضد ارزشي دارند.
محمدرضا سرشار نويسنده ادبيات داستاني در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران با انتقاد از روند اهداي جوايز دولتي تاكيد كرد: متاسفانه در ميان داوران جوايز ادبي ارشاد عده اي راه مي يابند كه چندان به ارزش هاي نظام معتقد نيستند.
وي ادامه داد: اين افراد ظاهري اسلامي دارند و بيشترين ضربه ها را به نظام مي زنند زيرا هنگامي كه به مسئولين مي رسند خود را همسو با نظام و ارزش ها نشان ميدهند تا درون جريان هاي دولتي نفود كنند اما در باطن به گونه اي ديگر هستند.
گوينده قصه هاي جمعه راديو با تاكيد بر اينكه هر جشنواره اي با در نظر گرفتن اهداف خاص خود به همفكرانش جايزه مي‌دهد اضافه كرد:اما متاسفانه، به عكس، اين امر در برخي موارد در مورد جشنواره هاي دولتي يك تهمت بزرگ است، زيرا داوارن جوايز ادبي را عمدتا به ‌آثاري مي دهند كه دغدغه اصلي آنها جامعه امروز، اسلام و نظام جمهوري اسلامي ايران نيست و حتي بعضا محتوايي ضد ارزشي دارند.
سرشار همچنين تعهد اجتماعي و توجه به دغدغه هاي جامعه را دو ويژگي جلال آل احمد نام برد و گفت: جايزه جلال بايد در انتخاب آثار به اين ويژگي ها توجه بيشتري داشته باشد.
او افزود: به عكس، آل احمد، با تحقيقهاي تكراري و حاشيه نويسي هاي قدمايي بر متون كهن ادبي مخالف بود و كساني را كه به جاي پرداختن خلاق به مسائل و نيازهاي روز ادبيات، عمده وقت و توان خود را بر اين كارهاي كليشه اي متمركز ، و هميشه در گذشته هاي دور سير مي كنند، تحقير و سرزنش مي كرد و به آنها لقب "نبش قبر كن" مي داد. اين در حالي است كه اكثريت هيئت علمي و داوران جايزه اي را كه به نام او و براي ترويج مرام ادبي و انديشه اي وي تاسيس شده است ، كساني با همين طرز تفكر مورد انتقاد و رد وي تشكيل مي دهند؛ و در چند دوره اي كه اين جايزه برگزار شده نيز، انتخابهايشان در بخش نقد و پ‍‍‍ژ‍وهش ادبي، در همين سمت و سوي مورد انتقادجلال بوده است!
سرشار مشكل ديگر داوران دانشگاهي را گرفتاري در فرمولهاي ارزيابي و داوري متصلب و كليشه اي قديمي، و در نتيجه، فقدان قدرت و جرئت اجتهاد در برخورد با آثاري كه داراي نوآوري هايي هستند كه باعث مي شود در اين كليشه ها نگنجند، و به تعبيري خود موسس بوده، نيازمند معيارهايي متفاوت براي ارزيابي هستند دانست و افزود: به اين ترتيب، بسيار بعيد است كه آثار متفاوت بتوانند از دست چنين داوراني، موفق به دريافت جايزه شوند.
وي در ادامه با انتقاد از نحوه انتخاب هيئت داوران جايزه جلال گفت: اكثريت هيئت علمي و در نتيجه داوران جايزه جلال از اساتيد دانشگاهي انتخاب مي‌شوند در حاليكه ما نويسندگان و منتقدان مجرب و مشهوري داريم كه سمت و سوي انديشه اي آنان با آل احمد همخوان تر ودر نتيجه وجود آنها براي اهداف اين جشنواره ضروري تر است.
اين نويسنده ادبيات داستاني افزود: در واحدهاي درسي دانشگاه به شعر توجه بيشتري مي شود و اساتيد دانشگاه در اين رشته، با ادبيات داستاني آشنايي چنداني ندارند.
سرشار با اشاره به اينكه جايگاه شعر در ادبيات ايران تثبيت شده است خواستار توجه بيشتر به ادبيات داستاني شد و گفت: امروز بايد اهتمام بيشتري به ادبيات انقلاب و دفاع مقدس و نقد و پژوهشهاي مرتبط با اين مقوله ها شود. همچنين لازم است نسل جوان متعهدي كه در اين حوزه از ذوق و قريحه برخوردارند تشويق شوند تا ادبيات ما به سمت و سويي حركت كند كه نياز واقعي جامعه است.

ارسال نظر