آخرین خبر

  • • تجدید چاپ سه کتاب از محمد رضا سرشار
  • چهارشنبه 17 آذرماه 89

    3_890917_M200.jpg1_890917_M200.jpg2_890917_M200.jpg
    «غريبه‌ها»، «جاسوس» و «عكس انتخاباتي با كت دكتر احمدي‌نژاد»
    سه كتاب از محمدرضا سرشار به چاپ دوم رسيد

    خبرگزاري فارس: چاپ دوم كتاب‌هاي «غريبه‌ها»، «جاسوس» و «عكس انتخاباتي با كت دكتر احمدي‌نژاد» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد

    به گزارش خبرگزاري فارس چاپ دوم كتاب‌هاي «غريبه‌ها»، «جاسوس» و «عكس انتخاباتي با كت دكتر احمدي‌نژاد» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
    كتاب «عكس يادگاري با كت دكتر احمدي‌نژاد» خاطرات محمدرضا سرشار از انتخابات مجلس ششم در سال 78 است كه او و دكتر احمدي نژاد هر دو نامزد انتخابات بودند.
    در اين كتاب حضور دكتر احمدي‌نژاد و بسياري از دولتمردان فعلي در اين خاطرات منعكس شده است و پيش از اين در سال 1388 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده بود و چاپ دوم آن نيز با شمارگان در 2500 نسخه توسط همين ناشر منتشر شده است

    همچنين دو كتاب با عناوين «جاسوس» و «غريبه‌ها» از سري مجموعه كتاب‌هاي «قصه‌هاي انقلاب» نيز توسط سوره تجديد چاپ شده است.
    كتاب «غريبه‌ها» منتخبي از چهار داستان است كه براي گروه سني نوجوان انتخاب شده است و در آن چهار داستان با عناوين «آخر تعزيه» علي‌اكبر والايي، «بسته عجيب» اثر م.تقوا، «شاخه‌هاي شكسته» و «غريبه‌ها» اثر محمدحسين كيانپور منتشر شده است. اين چهار داستان توسط محمدرضا سرشار برگزيده و ويراستاري شده است.

    كتاب «جاسوس» كه كتاب ششم از مجموعه «قصه‌هاي انقلاب» است چهار داستان مخصوص گروه جوان است كه علي آقاغفار، مجيد درخشاني، محمدحسين كيانپور و حسين عبدي داستان‌هاي «اولين نقش من»، «جاسوس»، «مجسمه» و «نقشه» را تاليف كرده‌اند.
    سوره مهر اين دو اثر را در شمارگان 25000نسخه در نوبت دوم چاپ كرده است




آخرين تصاوير

  • ResizeofzohreAshoora.jpg
  • 3_890917_M200.jpg
  • 1_890917_M200.jpg
  • 2_890917_M200.jpg
  • 3_890917_M200.jpg
  • mohsen-parviz.jpg
  • dastan-yek-ensan.jpg
  • morteza-avini.jpg
  • mahdi-azar-yazdi0.jpg
  • mahdi-azar-yazdi.jpg

آخرین کتاب

  • • چاپی دیگر با تصويرگری جديد سرشار همچنان «تشنه ديدار» است
  • كتاب «تشنه ديدار» نوشته محمدرضا سرشار با تصويرگری و ويرايش جديد از سوی انتشارات سوره مهر تجدید چاپ می‌شود.
    به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری به نقل از ستاد خبر انتشارات سوره مهر،«محمدرضا سرشار» درباره تجدید چاپ كتاب «تشنه ديدار» گفت: اين كتاب كه برای نخستين‌بار در سال 60 منتشر شده بود، به عنوان پرتيراژ‌ترين كتاب جدی كودك و نوجوان کشور تا به امروز بوده است.
    نویسنده کتاب «بیعت با بیداری» گفت: اين كتاب برای گروه سنی كودك و نوجوان است که سوره مهر آن را با ويرايش و تصويرگری جديد عرضه خواهد کرد و قرار است از قطع خشتی به قطع وزيری كوتاه تبديل ‌شود.
    سرشار درباره داستان این کتاب گفت: كتاب«تشنه ديدار» روايتی از جنگ برموك، جنگ‌های زمان پيامبر را به تصوير می‌كشد و داستان كتاب به اين شكل است كه پيك مسلمانان از مرز روم از راه رسيده و خبر می‌دهد كه امپراطور روم با لشكری بزرگ برای حمله به مسلمانان تشكيل می‌شود.
    وی ادامه داد: پس از رسيدن اين پيك پيامبر اسلام دستور بسيج عمومی را صادر می‌كند كه از اين پس داستان كتاب روی ابوذر شخصيت مهم داستان متمرکز شده و آماده شدن ابوذر برای مقابله با دشمنان و تجهيز شتر لاغرش را نشان می‌دهد و داستان به اين شكل ادامه پيدا می‌كند.
    سرشار در پایان اظهار کرد: اين كتاب قبلا به زبان انگليسی و در هندوستان نيز به زبان اردو ترجمه و منتشر شده است.


سرشار: داستان‌نويس قرآني بايد ديندار باشد

گزارش فارس از نشست تخصصي ادبيات قرآن؛
خبرگزاري فارس: دو نويسنده و منتقد داستان‌هاي ديني، ضمن اشاره بر فقدان تكنيك نويسندگي در برخي از داستان‌نويسان ديني، بر ديندار بودن يك داستان‌نويس قرآني تاكيد كردند.

به گزارش خبرنگار قرآني فارس، نشست تخصصي ادبيات قرآني با تأكيد بر ترويج مفاهيم قرآني ميان كودكان و نوجوانان صبح امروز در خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با حضور محمدرضا سرشار و محمد‌علي شاماني برگزار شد.

سرشار: داستان‌نويسي ديني بايد ديندار و مأنوس با آداب دين باشد

درابتداي اين نشست، محمدرضا سرشار در اين نشست ضمن ارائه تعريف مختصري از ادبيات اسلامي كودكان و نوجوانان گفت: اين نوع ادبيات ضمن دارا بودن همه جاذبه‌هاي ادبي مي‌تواند در مخاطب، رشد را به مفهوم قرآني خود ايجاد كند.
وي، سپس ادبيات مذهبي را به دو شاخه ادبيات ديني محض و ادبيات ديني غيرمستقيم تقسيم كرد و در اين باره با اشاره به اينكه پرداخت به سيره و داستان زندگي پيامبران، ائمه (ع)، صحابه و اولياء و يا محور قرار دادن يكي از آموزه‌هاي ديني جزء ادبيات ديني محض است، افزود: شاخه‌اي كه به طور غيرمستقيم به ادبيات مذهبي مي‌پردازد، داراي درون‌مايه حديثي و قرآني نيست بلكه تأثير نهايي آن همان تأثير ايجاد معنوي ايجاد كننده رشد است.
سرشار، سپس به نويسندگاني اشاره كرد كه حتي آگاهانه قصد پديد‌آوردن آثار ديني را ندارند، اما به طور غيرمستقيم رگه‌هايي از معنويت در آثار آنها وجود دارد.
وي عدم استفاده از پسوند‌هاي ديني، براي جذب مخاطبان بيشتر را در علوم انساني اجتناب‌ناپذير دانست و با اشاره به اينكه اين علوم در مكاتب مختلف داراي تشابه تعابير بسياري است، گفت: بعضي از اين تعابير مانند اخلاق و انسان در مكاتب مختلف تعاريف مختلفي دارد و خلط اين تعاريف سبب سردرگم ‌شدن مخاطب و سوء استفاده‌هاي احتمالي از آن مي‌شود؛ به گونه‌اي كه گاهي اوقات مكاتب مدعي اخلاق بر ضد موازين اخلاقي عمل مي‌كند.
اين نويسنده ضمن اشاره به اينكه اصول نويسندگي مبتني بر اصول غربي است، آن را مغاير با هدفي دانست كه يك نويسنده مسلمان از نوشته‌هاي خود دنبال مي‌كند و در اين باره افزود: در صورت خروج اين نويسنده از اين تعاريف، مورد انتقاد و هجمه‌هاي زيادي قرار خواهد گرفت.
سرشار در ادامه حق فعاليت براي نويسندگان الهي را مانند ساير مكاتب ادبي در قرن 21 كه قرن تكثر مكاتب مختلف ادبي است؛ حقي طبيعي دانست و گفت: اين در حالي است كه مردم جهان از 500 سال پيش و مردم ايران بعد از مشروطه با ادبيات غربي آشنا شدند و با توجه به اينكه ما تعاريف غربي‌ها در اين زمينه را قبول نداريم لازم است در اين باره تعاريف خاص خود را داشته باشيم.
وي نويسندگي را داراي دو مرحله عمومي و تخصصي دانست و گفت: يك نويسنده مذهبي اول بايد داستان‌نويسي خود را به اثبات رسانده و سپس وارد حوزه داستان‌نويسي ديني شود.
وي در اين باره با اشاره به اينكه در ابتداي فعاليت نويسندگي خود عهد كرده بود كه تا به قله نويسندگي نرسيده در حوزه ادبيات ديني وارد نشود، گفت: بسياري از نويسندگان داستان مذهبي در حال حاضر راويان تاريخ و از سنخ كساني‌اند كه در استعداد نويسندگي خلاق آنها شبه وجود دارد.
سرشار اطلاق عنوان نويسنده معنوي را براي كسي مناسب دانست كه خود معنوي و يا حداقل اعتقاد به آن داشته و ظواهر و روابط خود را رعايت كند.
اين نويسنده داستان‌هاي مذهبي، قرآن و تفاسير حاشيه آن را آغازگر داستان‌هاي مذهبي براي كودكان دانست و گفت: اين داستان‌ها تخيل، ماجرا و حركت را به عنوان لازمه يك داستان در خود دارد.
سرشار دادن انبوه اطلاعات تربيتي به كودكان و تكرار آن براي نهادينه كردن تربيت ديني را اشتباه ارزيابي كرد و در اين باره با اشاره به اينكه درباره مسائل معنوي ابتدا بايد عطش ايجاد و سپس آب داد، گفت: تعداد آثار مذهبي بي‌شمار پس از سال 74 با توجه به واحد‌ بودن موضوع سبب ايجاد دلزدگي در مخاطبان شده است.
وي سپس ورود نقد كتاب‌هاي مذهبي به حيطه راديو و تلويزيون را ضروري دانست و گفت: آنچه مدنظر وزارت ارشاد است معيارهاي حداقلي است در صورتي كه هنگام خريد كتاب معيار‌ها را بايد به صورت حداكثري در نظر گرفت و نقد كتاب مي‌تواند با توجه به اينكه كودكان خود قدرت تشخيص و انتخاب ندارند توان انتخاب حداكثري والدين آنها را براي خريد كتاب افزايش دهد.

شاماني: نويسنده ديني بايد فهم كاملي از دين به مخاطب ارائه كند

محمد‌علي شاماني به عنوان ديگر مهمان اين نشست با اشاره به اينكه هر نوشته‌اي كه بتواند راه آسماني را به انسان نشان داده و انسان زميني را به آسمان گره بزند؛ قطعاً نوشته معنوي و ديني است، گفت: فهم، دانش و تجربه كودكان و نوجوان از زندگي زيستي متفاوت و كم است اما بايد دانست كه همه انسان‌ها فهيم و در اين ميان كودكان مخاطبان عميقي هستند.
وي از اين گفته خود نتيجه گرفت كه در هنگام صحبت با كودكان بايد در دايره تجربه و فهم او فرا مكاني و فرا زماني سخن گفت.
شاماني علت مخاطب نيافتن آثار بسياري از افرادي كه صادقانه در اين حوزه قلم زدند را عدم توجه به ويژگي‌هاي مخاطب دانست و گفت: در فضايي كه به خاطر نوع بيان و نوشته ما پذيرش كمتر و احساس دوري وجود دارد بايد ضمن نگاه مجدد به مخاطب دنياي آن را بررسي كرد.
وي با تأكيد بر اينكه نويسندگان بايد فهم خود درباره دين را تصحيح كنند، گفت: گاهي نوشته‌هاي ما جان‌مايه هستي كه بندگي است را از مخاطب گرفته و آن را له مي‌كند، بنابراين بايد مدت‌ها در پيله دين ماند تا پس از پروانه شدن ادبيات ديني نوشت.
شاماني با انتقاد از نوشته‌هايي كه به نام دين و بدون درون‌مايه ديني است، گفت: براي نوشتن آثار قرآني بايد با آيات قرآن زندگي و آنها را درك كرد. كاش عده‌اي كه نوشتند، مي‌نوشتند اما حداقل تكنيك نويسندگي را داشتند.
شاماني انسان‌ها را معنا‌گرا توصيف كرد و با اشاره به اينكه برخي توانايي رساندن آنها به سرچشمه دين را ندارد، از انتقال فهم ناقصشان از دين به مخاطب انتقاد كرد.
وي برخي از نوشته‌هاي ديني كنوني را تهي از تفكر و غيرتأمل برانگيز دانست و گفت: با جدي شدن حوزه نقد، نقادان بايد در حوزه متون ديني ورود جدي پيدا كنند.
شاماني در انتها با تصريح بر اين نكته كه پرگويي ديني سبب تربيت نمي‌شود، تأكيد كرد: تربيت بر تكرار، عادت و تلقين استوار نيست، بلكه ارائه معيار و تبيين درست مسائل، اصول تربيت است.

ارسال نظر