آخرین خبر

  • • تجدید چاپ سه کتاب از محمد رضا سرشار
  • چهارشنبه 17 آذرماه 89

    3_890917_M200.jpg1_890917_M200.jpg2_890917_M200.jpg
    «غريبه‌ها»، «جاسوس» و «عكس انتخاباتي با كت دكتر احمدي‌نژاد»
    سه كتاب از محمدرضا سرشار به چاپ دوم رسيد

    خبرگزاري فارس: چاپ دوم كتاب‌هاي «غريبه‌ها»، «جاسوس» و «عكس انتخاباتي با كت دكتر احمدي‌نژاد» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد

    به گزارش خبرگزاري فارس چاپ دوم كتاب‌هاي «غريبه‌ها»، «جاسوس» و «عكس انتخاباتي با كت دكتر احمدي‌نژاد» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
    كتاب «عكس يادگاري با كت دكتر احمدي‌نژاد» خاطرات محمدرضا سرشار از انتخابات مجلس ششم در سال 78 است كه او و دكتر احمدي نژاد هر دو نامزد انتخابات بودند.
    در اين كتاب حضور دكتر احمدي‌نژاد و بسياري از دولتمردان فعلي در اين خاطرات منعكس شده است و پيش از اين در سال 1388 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده بود و چاپ دوم آن نيز با شمارگان در 2500 نسخه توسط همين ناشر منتشر شده است

    همچنين دو كتاب با عناوين «جاسوس» و «غريبه‌ها» از سري مجموعه كتاب‌هاي «قصه‌هاي انقلاب» نيز توسط سوره تجديد چاپ شده است.
    كتاب «غريبه‌ها» منتخبي از چهار داستان است كه براي گروه سني نوجوان انتخاب شده است و در آن چهار داستان با عناوين «آخر تعزيه» علي‌اكبر والايي، «بسته عجيب» اثر م.تقوا، «شاخه‌هاي شكسته» و «غريبه‌ها» اثر محمدحسين كيانپور منتشر شده است. اين چهار داستان توسط محمدرضا سرشار برگزيده و ويراستاري شده است.

    كتاب «جاسوس» كه كتاب ششم از مجموعه «قصه‌هاي انقلاب» است چهار داستان مخصوص گروه جوان است كه علي آقاغفار، مجيد درخشاني، محمدحسين كيانپور و حسين عبدي داستان‌هاي «اولين نقش من»، «جاسوس»، «مجسمه» و «نقشه» را تاليف كرده‌اند.
    سوره مهر اين دو اثر را در شمارگان 25000نسخه در نوبت دوم چاپ كرده است




آخرين تصاوير

  • ResizeofzohreAshoora.jpg
  • 3_890917_M200.jpg
  • 1_890917_M200.jpg
  • 2_890917_M200.jpg
  • 3_890917_M200.jpg
  • mohsen-parviz.jpg
  • dastan-yek-ensan.jpg
  • morteza-avini.jpg
  • mahdi-azar-yazdi0.jpg
  • mahdi-azar-yazdi.jpg

آخرین کتاب

  • • چاپی دیگر با تصويرگری جديد سرشار همچنان «تشنه ديدار» است
  • كتاب «تشنه ديدار» نوشته محمدرضا سرشار با تصويرگری و ويرايش جديد از سوی انتشارات سوره مهر تجدید چاپ می‌شود.
    به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری به نقل از ستاد خبر انتشارات سوره مهر،«محمدرضا سرشار» درباره تجدید چاپ كتاب «تشنه ديدار» گفت: اين كتاب كه برای نخستين‌بار در سال 60 منتشر شده بود، به عنوان پرتيراژ‌ترين كتاب جدی كودك و نوجوان کشور تا به امروز بوده است.
    نویسنده کتاب «بیعت با بیداری» گفت: اين كتاب برای گروه سنی كودك و نوجوان است که سوره مهر آن را با ويرايش و تصويرگری جديد عرضه خواهد کرد و قرار است از قطع خشتی به قطع وزيری كوتاه تبديل ‌شود.
    سرشار درباره داستان این کتاب گفت: كتاب«تشنه ديدار» روايتی از جنگ برموك، جنگ‌های زمان پيامبر را به تصوير می‌كشد و داستان كتاب به اين شكل است كه پيك مسلمانان از مرز روم از راه رسيده و خبر می‌دهد كه امپراطور روم با لشكری بزرگ برای حمله به مسلمانان تشكيل می‌شود.
    وی ادامه داد: پس از رسيدن اين پيك پيامبر اسلام دستور بسيج عمومی را صادر می‌كند كه از اين پس داستان كتاب روی ابوذر شخصيت مهم داستان متمرکز شده و آماده شدن ابوذر برای مقابله با دشمنان و تجهيز شتر لاغرش را نشان می‌دهد و داستان به اين شكل ادامه پيدا می‌كند.
    سرشار در پایان اظهار کرد: اين كتاب قبلا به زبان انگليسی و در هندوستان نيز به زبان اردو ترجمه و منتشر شده است.


محمدرضا سرشار: پس از انقلاب نويسندگان غير انقلابي پركارتر بودند

محمدرضا سرشار گفت: پس از انقلاب نويسندگان غير انقلابي به دليل مشغله نويسندگان انقلابي در اداره كشور، فرصت بيشتري براي نوشتن پيدا كردند
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۱
_ پس از گذشت سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی ادبیات انقلاب در چه وضعیتی قراردارد؟

•در نگاه من ادبیات انقلاب راباید به دو قسمت تقسیم کرد، یکی ادبیات کودک و نوجوان و دیگر ادبیات بزرگسال که البته وضعیت این دو با یکدیگر فرق می کند، اما نکته در اینجا است که ادبیات انقلاب را باید چگونه تعریف کنیم، البته اگر بخواهیم ادبیات انقلاب به معنی هر اثری که در آن استبداد، استعمار و زور گویی و بی دینی مورد نفی و رد قرار می گیرد، بدانیم، این آثار به گذشته های دورتری بر می گردد در واقع اوایل مشروطه و تا زمان دوره پهلوی چنین آثاری را در ادبیات خود داریم.

_ ادبیات انقلاب را برخي به زمان قبل از سال ۵۷ حتي تا انقلاب مشروطه مي برند، به نظر شما ادبيات انقلاب به معنای خاص از چه زمانی خلق شد؟

•اگر مفهوم ادبیات انقلاب را به آرمانهای امام خمینی(ره) و مردمی که به تبعیت از ایشان وارد جریان انقلاب شدند، محدود کنیم، می توان گفت خلق آثاری از این نوع از اوایل دهه ۵۰ شروع شد، در آن زمان به دلیل خفقان حاکم برجامعه ،اجازه چاپ این گونه آثار داده نمی شد. معمولاً نویسندگان مضامین مورد نظر خود را در قالب رمز و استعاره بیان می کردند. در این دوره زمانی، ما انبوهی از آثار ضد استعماری را داریم که البته می توان گفت بخشی از این آثار توسط پیروان امام خمینی (ره) نوشته شده است.

_ این وضعیت بعد از پیروزی انقلاب چه روندي پیدا کرد؟

•عمده این آثار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تالیف شد، البته ما در حوزه کودک و نوجوان وضعیت بهتری داریم که می توان گفت در حوزه نوجوان بازهم وضعیت بهتر و مطلوب تر از حوزه کوددکان است، کارهایی نیز در زمینه جمع آوری آثار حوزه کودک و نوجوان صورت گرفته است که البته خود من از نیمه دوم سال ۱۳۶۰ وارد این عرصه شدم و خود من تا امروز ۵ عنوان کتاب با عنوان" قصه های انقلاب" در ۵ مجلد به چاپ رساندم.

_ جمع آوری ادبیات کودک و نوجوان در حوزه انقلاب چه كمكي به رشد ادبيات اين حوزه گذاشت؟

•در نیمه اول دهه ۷۰ بود که کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و هم دفتر هنر و ادبیات مقاومت حوزه هنری متوجه خلاء های موجود در این عرصه شدند، در نتیجه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شاخه ای را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان برای حوزه انقلاب تعریف کرد که این شاخه در دوره های مختلف مدیریت های مختلفی داشت و در طول چند سال توانست حدوداً ۱۵ مجلد از نویسندگان مختلف را در حوزه ادبیات انقلاب به چاپ برساند همچنین دفتر ادبیات انقلاب حوزه هنری نیز ۱۰ حدود کتاب داستان در این زمینه منتشر کرده و در حال حاضر نیز می توان گفت نزدیک ۵۰ عنوان کتاب قابل توجه برای نوجوانان منتشر شده است

_ در حوزه بزرگسال ،ادبیات انقلاب چه وضعیتی بعد از انقلاب پيدا كرد؟

•در حوزه بزرگسال کارهای زیادی تألیف شده است، البته آثار قابل توجه و برجسته که انتظارات ما را برآورده کند، کم است. در این عرصه هم ویسندگانی با تفکرات ضد انقلابی و هم نویسندگان متعهد وارد ميدان شدند که البته تعداد غیر مذهبی ها بیشتر است و بعضی از آنها نيز نسبت به نویسندگان مذهبی کارهای قوی تری دارند، نمونه کارهای موفقی که توسط نویسندگان غیر مذهبی نوشته شده، کتاب "مدار صفر درجه" نوشته احمد محمود است كه در ۱۸۰۰ صفحه منتشر شده، این کتاب به لحاظ ساختاری اثری قابل تامل است و در آن کاملا چهره انقلاب تحریف شده است، اسماعیل فصیح هم نویسنده دیگری است که در این زمینه دست به قلم برده است ؛ و می توان گفت "اسیر زمان" او هم رمان قابل توجهي است، هر چند شخصیت اصلی آن یک چهره ساواکی است، همچنین" زنده باد مرگ"، ناصر ایرانی نیز اثرسالمی به نظر می رسد، اما درآن نشانی از شعارهای اسلامی و تفکرات پیروان امام(ره) به چشم نمی خورد.

_ یعنی شما معتقدید که حتما در یک رمانی انقلابی باید از تفکرات امام و پیروان آن نامی برده شود و بدون این شاخصه نمی توان اثری را انقلابی خواند؟

انقلاب ایران به فرموده مقام معظم رهبري بی نام امام خمینی (ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست، در واقع اگر امام خمینی نبود و در سال ۱۳۴۲ جریان مقاومت را آغاز نمی کرد و شاگردانی پرورش نمی داد که باپیروی از او به خیابانها بریزند، انقلابي با چنین عظمت آغاز نمی شد، بنابراین این انقلاب بدون تردید اسلامی است و داستان انقلاب نیز باید این جنبه را به تصویر بکشد.

_ آیا نویسندگان کشورهای دیگر هم رمان انقلابی دارند؟

• کتابهای مانند "گذر از رنجها"ی الکسی تولستوی یا "دن آرام" شولوخوف را می توان رمان انقلابی دانست اما مثلا کارهایی مثل" صد سال تنهایی" گارسيا ماركز نه تنها انقلابی نیست، بلکه می توان گفت اثری ضد انقلابی است و هر انقلابی را رد می کند، زیرا کسانی در این اثر بر رژیم حاکم سابق پیروز می شوند كه بعد از سر کار آمدن بدتر از گذشتگان عمل می کنند. و البته مترجمان غیر مذهبی ما نيز که به ترجمه این آثار پرداختند، معمولا می خواهند تا به نوعی انقلاب ایران را نیز زیر سوال ببرند.

_ اما اغلب آثار انقلابي نيز مشكلات عديده اي دارند و سفارشي نويسي هستند، به نظر شما بعد از گذشت ۳۳ سال از پیروزی انقلاب رمان انقلابي كه دچار اين مشكل نباشد، منتشر شده است؟

•در حال حاضر چندتایی رمان مستقل با دیدگاه منصفانه نسبت به انقلاب نوشته شده است .مثلاً "سالهای بنفش " ابراهیم حسن بیگی ، یا "اسماعیل " امیر حسین فردی و "قطار ۵۷ "رضا رئیسی از این جمله است،

_ در ابتدای صحبت هایتان گفتید که نویسندگان ضد انقلاب وغیر مذهبی فعال تر از نویسندگان متعهد در حوزه ادبیات انقلاب عمل کرده اند، آيا اين نشان دهنده كوتاهي نويسندگان انقلابي است؟

• نویسندگانی که با انقلاب همراه نبوده و تفکرات مارکسیستی داشتند، بعد از انقلاب در ساختن کشور نقش نداشتند و گوشه نشینی گزیدند. عده ای از آنها که از یک رفاه نسبی برخوردار بودند، با فراغ بال و آسایش به نوشتن آثار خود پرداختند، حال آنکه نویسندگان انقلابی همیشه در آرزوی فرصتی همراه با آسودگی برای نوشتن بودند، به واقع می توان گفت، نسل انقلاب نسلی به شدت گرفتار بود و هست. نکته دیگر این است که همه نویسندگان ادبیات داستانی بزرگسال مذهبی بعد از انقلاب پا به ميدان نويسندگي گذاشتند و بالیدند. به همين دليل سالها طول کشید، تا آنها به تبحر و تجربه برسند، اما نویسندگان مانند احمد محمود که اعتقادات مذهبی نداشت، بعد از انقلاب نویسنده ایبا تجربه بود. و نکته سوم هم فاصله کوتاه آغاز جنگ تحمیلی با انقلاب بود، فاصله ای ۱۷ ماهه که فرصت ها زیادی را از نويسندگان انقلابي گرفت و همه نگاهها را متوجه خود ساخت.

_ یعنی جنگ تحمیلی نيز در عدم رشد ادبیات انقلاب موثر بود؟

• جنگ تمام استعداد های بالقوه و بالفعل را به خود جذب کرد، از جمله برای نویسندگان انقلاب جنگ تحمیلی به نوعی مسئله مرگ و زندگی بود، بنابراین نویسندگان ما با تمام توان نوشتن از جنگ را بر نوشتن درباره انقلاب مرجح دانستند و با طولانی شدن جنگ تحمیلی نیز مسئله نوشتن از انقلاب خود به خود به حاشیه رفت از طرفی دیگر نیز بعد از جنگ نهادهای متعددی بوجود آمدند که نویسندگان را به نوشتن در باره دفاع مقدس شویق می کردند.حال آنکه این کار در مورد رمان انقلاب صورت نمی گرفت. البته دوران دولت سازندگی نیز موجب کم رنگ شدن نگاه آرمانی انقلابی گذشته شد، ضمن اینکه نویسندگان جوان تر ما نيز تصویر مستقیمي از دوران انقلاب اسلامی ندارند.

_ در بخشي از سخنانتان يكي از علل ركود در ادبيات داستاني انقلاب را بحران کم رنگ شدن ارزشها خوانديد، اين بحران ناشي از چه عواملي بود.

• اين بحران ريشه در استحاله فکری عده ای از نسل متدین سابق داشت، در عین حال که ، بحران کم رنگ شدن ارزشها از دوران پست مدرنیسم آغاز شد، محور اصلي پست مدرنيسم بر رد مطلق گرايي در همه عرصه ها مثل علوم انسانی،فلسفه و اعتقادات استوار شد. با این نگاه هیچ مطلق اعتقادی وجود ندارد. جریان پست مدرنیسم که پیامبر آن"کارل پوپر" است معتقد بود که هیچ عقیده ای را بر دیگر برتری نیست . و این تفکر که کم کم مي خواست بر جامعه ما نيز حاکم شود، به طور طبیعی هر گونه آرمان و تعهد گرایی را نفی می کرد و به تعبیر دیگر یک نوع ارزش گریزی را تبلیغ می کرد، اگر هیچ مطلقی وجود نداشته باشد هم ، چیزی برای جهاد و مبارزه وجود ندارد.
متاسفانه این اندیشه ها که در حوزه داستان نویسی نیز نفوذ یافته بود، به طور وسیع از دهه ۷۰ ميان طبقه شبه روشنفکر رواج یافت و عده ای را نیز تحت تاثیر قرار داد و بعضی از جوانان بی خبر ما نیز که گمان می کنند همه چیز با همه چیز جمع می شود بدون اینکه چیزی از فلسفه بدانند وارد این جریان شدند و این مسئله خود یکی از مهم ترین عوامل باز دارنده برای کسانی بود که می خواستند از انقلاب بنویسند با این همه چند رمانی که توسط نسل انقلاب نوشته شده است نشان می دهد که نباید مایوس بود.

_ اما مستقیم گویی در بیان ارزشها و آرمان یکی از مسائلی است که نویسندگان انقلاب به آن می پرداختند به این معنا که شخصیت داستان همواره فردی مثبت و مومن بود، برخي اين گونه پرداخت شخصيت را ناشي از ضعف نويسنده قلمداد مي كنند.

• به نظرم نویسنده ای که ماهیت رمان را بشناسد، می داند که رمان البته - به جز طیف خاصی از رمان که به رمان عقاید معروف است - حتی المقدور نباید عقاید را به صورت لخم بیان کند، در واقع آرمانها باید همچون عطری که از گل متصاعد می شود، مشام خواننده را عطر آگين كند، اما نکته دیگر این است که در حال حاضر مستقیم گویي آرمانها در ادبيات داستاني انقلاب به کلی بر طرف شده است و در واقع این موضوع فقط در رمانهای اولیه این طیف دیده می شود، مثلاً شما در رمان" اسماعیل" بیان صریح عقاید را نمی بینید. شخصیت اصلی داستان خیلی مذهبی نیست تا آنجا که حتی بایک زن بدکاره تنها می ماند، مدتها عاشق یک دختر می شود و در" قطار ۵۷"نیز فکر نمی کنم مستقیم گویی رخ داده باشد.

_ از نظر شما مختصات یک رمان انقلابی كه جهاني نيز باشد، چیست؟

•به نظر من یک رمان انقلابی قبل از هر چیز باید به لحاظ فنی رمان باشد. پیرنگش درست مثل یک درخت پر شاخ برگ گسترده و انبوه باشد. دوم اینکه داستان تا پایان خود ، باید به این موضوع ( انقلاب اسلامی ) وفادار باشد، (بايد اذعان كرد ما از ابتدای شروع رمان نویسی در ایران ۵ رمان به معنی درست کلمه هم نداریم عمدتاً این رمانها یا داستان بلند بوده اند یا داستانهای کوتاه کش آمده هستند. )
شاخص دیگر يك رمان موفق انقلابي اين است،که شخصیت اصلی رمان باید کسی باشد که بتواند بار ایدئولوژی انقلاب را به دوش بکشد، انتخاب زاویه دید نيز در اين داستانها بسيار مهم است، شاخص ديگر رعايت اعتدال در داستان است، چرا که برخی از نویسندگان ما معمولا شخصیت اصلی داستان را بسیار منفی مجسم می کنند و آنها آنقدر به چهره های منفی امتیاز می دهند که از آن طرف بام می افتد .

_ در پایان اگر نکته ای قابل توجه باقيمانده بفرمائيد؟

•فاصله زمانی قابل توجه و کوتاهی که ميان پيروزي انقلاب و شروع جنگ تحميلي بود، سبب گره خوردن ادبیات انقلاب به ادبيات جنگ شد، بنابراین چاره ای نداریم جز اینکه سرنوشت دفاع مقدس را با سرنوشت ادبیات انقلاب در آثار خود گره بزنیم و این موضوع درباره ادبیات انقلاب حقیقی انکار ناپذیر است.

ارسال نظر