آخرین خبر

  • • نمایش اختصاصی فیلم سینمایی "جعبه موسیقی" برای اعضای انجمن قلم ایران و خانواده هایشان
  • شنبه 22 بهمنماه 90


    این فیلم که تهیه آن برعهده محمد خزاعی دبیر فعلی جشنواره فیلم فجر بوده داستانی درباره ارتباط مابین مرگ و حیات را روایت میکند. نویسنده فیلمنامه مسعود احمدیان بوده و  مسعود فراستی مشاور فیلمنامه این کار بوده است.فرزاد مؤتمن نیز کارگردان فیلم است.

    رامبد جوان، نیکی کریمی، شاهرخ فروتنیان و ارسلان قاسمی بازیگران اصلی این فیلم هستند و اکران فیلم در گروه سینمایی مخاطب خاص انجام خواهد شد.

    پس از گلچهره، بدرود بغداد، گلوگاه شیطان و معبد جان، این ششمین فیلم از سلسله فیلمهای مخاطب خاص است که با همکاری معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعضای انجمن قلم ایران به نمایش درمی آید.

    .

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • کک به تنور از سرشار به زودی منتشر می شود


  • کتاب "کک به تنور" اثر محمدرضا سرشار با تصویرگری رضا مکتبی است. این اثر از مجموعه داستان های عامیانه مربوط به حیوانات است که برای کودکان نوشته شده است.

    این اثر در 16 صفحه مصور رنگی و در دو هزار پانصد نسخه و با قیمت 25000 ریال در چاپخانه سروش در دست چاپ است.


سرشار: نوآوری در ادبیات داستانی کار جوانان مبتدی و کم اطلاع نیست

سرشار: نوآوری در ادبیات داستانی کار جوانان کم اطلاع نیست
زمان مخابره: ۱۳۹۰/۹/۲۰ - ۱۴ : ۱۴
اختصاصی پانا/
خبرگزاری پانا: محمدرضا سرشار با بیان اینکه معیارهای داوری ادبیات داستانی جایزه جلال آل احمد را خودش نوشته گفت: ملاک‌های ادبیات داستانی اصولی دارد که تعدادی از آنها تقریبا تغییر ناپذیرند . ضمن آنکه تغییرات گذرا نمی‌توانند ملاک داوری آثار باشند . لذا در حال حاضر نیازی به تغییر معیارهای داوری نمی‌بینم.

محمدرضا سرشار-نویسنده- درباره لزوم تغییر معیارهای داوری ادبیات داستانی به خبرنگار فرهنگی پانا گفت: من خودم ملاک‌های نمره دهی به آثار داستانی مربوط به جایزه جلال آل احمد را تعیین کردم .بعد آنها را در جلسات هیات علمی خواندم و دیگران هم اگر نظری داشتند اعلام کردند و اعمال شد. بنابراین نیازی برای تغییر معیارهای داوری ادبیات داستانی جایزه جلال آل احمد نمی‌بینم.
سرشار در پاسخ به اینکه معیارهای داوری ادبیات داستانی بر مبنای ادبیات کلاسیک یا معاصر نوشته شده‌ است؟ پاسخ داد: تقسیم‌بندی ادبیات به این شکل، حرف بی‌خودی است. ادبیات به طور کلی مبناهایی دارد که تقریبا ثابتند. مسایلی هم هستند که به صورت گذرا می‌آیند و معلوم نیست چقدر دوام داشته‌ باشند. اینها نمی‌توانند ملاک تدریس و داوری رشته مورد نظر قرار گیرند.
تعدادی از ملاک‌های ادبیات داستانی از عهد ارسطو به قوت خود باقی است
عضو هیات امنای بنیاد ادبیات داستانی بیان کرد: برخی از ملاک‌های ادبیات داستانی از عهد ارسطو بوده و تا امروز همچنان به قوت خود باقی است . همه کسانی که در دوران‌هایی آمدند با گرایش‌های افراطی و تفریطی خواستند برخی از این اصول را ندیده بگیرند در جذب مخاطب شکست خوردند و آثارشان نیز ماندگار نبوده است.
نوآوری‌ها از نظر داوران دور نمی‌مانند
نویسنده «ببارد باران نبارد باران» اظهار کرد: البته داوران معیارها را مبنا قرار می‌دهند اما به این معنی نیست که اگر نوآوری شایسته‌ای در اثری وجود داشته باشد به آن امتیاز ندهند . زیرا در همان فرمهای نمره دهی به آثار درصدی از نمره هم به نوآوریهای احتمالی نویسنده در اثر اختصاص داده شده است.البته بدعتهایی که بتوانند چیزی به ادبیات بیافزاید نه تفنن‌های جوانانه افرادی که از اصول ادبیات کم می‌دانند و فقر و ضعف اطلاعات یا تواناییهای ادبی خود را با این جور حرف‌ها و اعمال توجیه می‌کنند . به هر حال داوران اهل کار هستند و سیر رو به رشد ادبیات را می‌شناسند.
وضعیت ادبیات داستانی بدتر از گذشته نیست
سرشار درپاسخ به این پرسش که وضعیت ادبیات داستانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم وضعیت ادبیات داستانی ما بدتر از گذشته شده باشد. البته وقتی جمعیت بیشتر می‌شود نویسندگان بیشتری به عرصه ادبیات می‌رسند و توقعات نیز افزایش می‌یابد . اما من با همین مقدار مطالعه‌ای که دارم افت و افولی را در ادبیات داستانی ‌نمی‌بینم .منتها توقع ما باید بیش از اینها باشد.
وی تصریح کرد: البته آمارهای منتشر شده در مورد کتابهای حوزه داستان و پژوهش و نقد داستان نشان از رشد و پیشرفت دارد . بنابراین از نظر کمی مشکلی نیست . هرچند در ادبیات کیفیت مهم‌تر از کمیت است.

ارسال نظر