آخرین خبر

  • • طرحی ابتکاری از انجمن قلم ایران:نقد و تدریس خصوصی داستان و شعر برای علاقه مندان، به وسیله نویسندگان و شاعران شناخته شده
  • یکشنبه 06 آذرماه 90

    به دنبال پیشنهاد یکی از اعضا، هیئت مدیره انجمن قلم ایران، در آخرین نشست دوهفتگی خود که روز شنبه 5 آذرماه جاری برگزار شد، با برقراری نقد و تدریس خصوصی داستان و شعر برای متقاضیان، توسط انجمن موافقت کرد.
    این اقدام ابتکاری که برای نخستین بار در کشور به اجرا گذاشته می شود، توسط داستان نویسان و شاعران شناخته شده، برای داوطلبان مستعدی که شرایط یا علاقه به حضور در کلاسها و جلسات نقد و آموزش عمومی را ندارند، امکان جدیدی برای آموزش و رشد استعداد داستانی یا شعری شان را در مدت زمان فشرده ای ایجاد می کند.
    در این روش، متقاضی با تماس با دفتر انجمن قلم ایران، از میان مدرسان داوطلب این کار، استاد مورد نظر خود را انتخاب و پس از آگاهی از شرایط وی و اعلام موافقت با آنها، موضوع به اطلاع مدرس مذکور می رسد؛ تا پس از انجام مصاحبه اولیه، قرارداد کتبی کار میان آن دو و نماینده انجمن قلم - به عنوان ناظر و مجری طرح - منعقد، و کار آغاز شود.
    تدریس خصوصی شعر و داستان در این روش، براساس درخواست متقاضی، در منزل یا محل کار او یا دفتر انجمن صورت خواهد پذیرفت.
    هیئت مدیره انجمن، ضمن دعوت از متقاضیان استفاده از این طرح، از شاعران، نویسندگان و منتقدان عضو انجمن قلم ایران که تمایل به شرکت در این کار را - به عنوان مدرس - دارند، درخواست می کند با تماس با دفتر انجمن، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کنند.

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • انتشار چاپ چهارم "سفر به جنوب" از محمد رضا سرشار
  • چهارمین چاپ کتاب "سفر به جنوب" از محمد رضا سرشار، به وسیله انتشارات سوره مهر منتشر شد.در مقدمه این کتاب که توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری ، برای چاپ اول آن در سال 1370 نوشته شده، آمده است:
    "نام رضا رهگذر در ادبیات کودکان و نو جوانان انقلاب نامی آشناست.او در اردیبهشت سال 1365 که سفری به جبهه های جنوب داشت، یادداشت هایی را به همراه خود آورد که محصول دیده ها و شنیده های او از رزمندگان نوجوان بود.
    صفحات مقاومت هشت ساله ملت ما در برابر یک تجاوز جهانی پر است از این گلچهره های نوجوان ،که طراوت انقلاب ما ، مدیون ایمان و مقاومت آنان است."
    کتاب "سفر به جنوب، که مخاطبان آن را نوجوانان تشکیل می دهند، در نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، به عنوان کتاب تقدیری برگزیده شد و جایزه گرفت.
    چاپ چهارم این کتاب در 53 صفحه قطع رقعی،به بهای 1600 تومان، با شمارگان 2500 نسخه منتشر شده، و جمع شمارگان آن تا کنون، 14،100 نسخه است.
    .


سرشار در همایش نویسندگی از دولت نهم قدر و منزلت بیشتری پیدا کرد

محمدرضا سرشار در اختتامیه همایش نویسندگان ایران گفت: نویسندگی انصافاً از دولت نهم ، از وقتی که یک معاون فرهنگی ادیب و نویسنده در وزارت ارشاد به کار گرفته شد، در کشورمان قدر و منزلت بیشتری پیدا کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش نویسندگان ایران عصر روز پنج‌شنبه 26 آبان با حضور جمعی از نویسندگان از اقصا نقاط کشور در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزاری شد.

دفاع «سرشار» از موضع فرهنگی دولت نهم

محمدرضا سرشار نویسنده در ابتدای این برنامه با نقلی از آنتوان چخوف نویسنده شهیر روس، گفت: نویسندگی به معنای حقیقی کلمه از جان آدمی می‌کاهد و حرفه‌ای بسیار دشوار است و در ارتباط مستقیم با عزیزترین هستی انسان یعنی عمر او است.

وی افزود: حال سوال این است که اگر انسان نتواند از این کار،نهایت استفاده را ببرد موجب خسران عظیمی برای او نخواهد شد؟

این داستان‌نویس اضافه کرد: اگر نویسنده‌ای به بالاترین درجه‌ای از شهرت و ثروت هم رسید اما نتوانست رضایت خدا را کسب کند و قدمی در راه تعالی نوع انسان بردارد، از وظیفه معنوی خود شانه خالی کرده است. من این امر را به دلیل تعصب مذهبی نمی‌گویم بلکه به عنوان تجربه عملی کسی که خود نیز به امر نویسندگی اشتغال دارم، می‌گویم.

سرشار در ادامه با تقدیر از دولت محمود احمدی‌نژاد در عطف توجه به مسائل نویسندگان گفت: نویسندگی انصافاً از دولت نهم ، از وقتی که یک معاون فرهنگی ادیب و نویسنده در وزارت ارشاد به کار گرفته شد، قدر و منزلت بیشتری به خود گرفت. حوزه فعالیت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تا قبل از آن، عمدتا ناشرمحور بود اما از به بعد، نویسندگی در صدر نشست و ارزش یافت.

محمدرضا سرشار با تقدیر از دست اندرکاران برپایی نخستین همایش نویسندگان ایران ادامه داد: در گذشته نویسندگان و اهالی قلم گروههای سنی یا صنفی خاص، عمدتا در نهادهای مختلف مرتبط با خود گرد هم می آمدند اما این نخستین‌بار است که نویسندگان خارج از تهران در چنین همایشی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده، شرکت می کنند.

وی در ادامه با اشاره به فنون نویسندگی تأکید کرد: نویسندگی در وهله اول حاصل تجربه است. در غرب نویسنده هایی بودند که برای کسب تجربه های جدید و بیشتر، داوطلبانه خود را به ورطه های پرزحمت و خطر انداخته اند.مثلا «جک لندن» به عنوان یک ملوان ساده ، 5 سال در دریا روی کشتیهای تجاری مشغول به کار شد و طبیعتاً تجارب آن را در کتابهایش آورد.

سرشار با بیان اینکه هر نویسنده‌ای داستانش را با نگاهی خاص می‌نویسد، نگارش کتاب با نگاه خنثی را رد کرد و گفت: نویسنده از زمان شکل دهی به جرقه اولیه اثرش و بعد انتخاب شخصیت داستانش نگاه خود را در نوشته اش دخالت می‌دهد، البته نویسنده‌ای هنرمندتر است که این مسئله در آثارش زیاد عیان نباشد، در واقع این مسئله وقتی که نویسنده ای ناشی باشد، عریان تر است.

این داستان‌نویس اضافه کرد: در مورد مباحث نظری داستان بسیار دشوار است که انسان بتواند رد پای جهان بینی و ایدئولوژی نظریه‌پردازان را دریابد. مگر آنکه مخاطب داراری مطالعات اندیشه ای و فلسفی باشد.ولی متأسفانه اغلب نویسندگان ما مطالعات عمیقی در این باره ندارند.

سرشار با بیان اینکه مباحث نظری درباره داستان همگی محتوای ایدئولوژیک دارند، گفت: این جهان بینی و ایدئولوژیها نیز، اگر نگوییم عمدتا ضداسلامیست، لااقل غالباً غیر اسلامیست، متأسفانه بعضی از نویسندگان سابقا ارزشی ما که امروز مثلا داستان ضدجنگ می‌نویسند نقطه انحرافشان از همین مباحث نظری داستان است. آنها می خواستند از این نکات و متون تبعیت مطلق کنند که به این ورطه افتادند.

سرشار گفت: نباید خودمان را نوکر تئوری‌های داستان بدانیم. البته باید درباره آنها مطالعه وسیع و عمیق داشته باشیم و با اطلاع کامل آنها رانقد و حلاجی کنیم نه اینکه ندانسته این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: بت‌های زیادی از نویسندگان داخلی و خارجی برای ما تراشیده‌اند. در حالی که، وقتی ته این بتواره ها را بکاوید متوجه می شوید که موجوداتی بسیار حقیرند و بعضی از آنها به لحاظ شخصیتی آنقدر متعفن هستند که اگر از یک کیلومتری آنها رد شوید بوی تعفنشان شما را آزار می دهند.ضمن آنکه جایگاه ادبی آنان نیز اصلا این که می خواهند القا کنند نیست.شاید بعضی از این نویسنده‌ها مثلا هفتاد سال پیش - آن هم در این قد و قواره ای که امروز از آنها ترسیم می شود - مطرح بوده باشند اما امروزه بسیاری از آنها ، به لحاظ قوت آثار، با نویسندگان جوان ما هم قابل مقایسه نیستند

سرشار گفت: در سال‌های دور حوزه یادم هست یکی از نویسندگان مدام به خانه این نویسنده و آن نویسنده می‌رفت. این قضیه را به مخملباف گفتم، او گفت مشکل آن نویسنده خودباخته، فقر مطالعه است.بهش بگ مطالعه اش را زیاد کند؛ خودباختگی و مرعوبیتش از بین می رود.
.

ارسال نظر