آخرین خبر

  • • دوبله «صلح‌بانان جهان» زیر نظر محمدرضا سرشار
  • یکشنبه 26 دیماه 95

    به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، مجموعه «صلح‌بانان جهان» پس از ترجمه و دوبله آماده پخش از شبکه امید سیما شده است.

    داستان مجموعه پویانمایی «صلح‌بانان جهان» مربوط به یک تیم 6 نفره با همین نام است. اعضای این تیم عبارتند از 6 قهرمان که پس از طی آموزش های بسیار ویژه جسمی و ذهنی اکنون وظیفه دارند با نیروهای شیطانی فرازمینی مقابله کنند. ضد قهرمانان این اثر با ایجاد خرابکاری های مختلف در سراسر زمین، قصد دارند کره زمین را تصرف کنند.

    این مجموعه که در ژانر ماجراجویی و اکشن رده بندی می شود؛ محصول سال 2014 کشور چین است و در 52 قسمت 20 دقیقه ای مهمان نوجوانان ایرانی خواهد شد.

    «صلح‌بانان جهان» در واحد دوبله مرکز اوج کودک و نوجوان زیر نظر محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) ترجمه و ویراستاری و با مدیریت دوبلاژ حامد عزیزی و همراهی گویندگان نام آشنا دوبله شده است.

    این پویانمایی به زودی در شبکه امید سیما روی آنتن خواهد رفت.

    انتهای پیام/

آخرین کتاب

  • • تعریفی برای ادبیات کودکان و نوجوان/ محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)
  • شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    .
    به مناسبت 18 تیر، روز ادبیات کودکان و نوجوانان
    .
    ادبیات کودکان و نوجوانان، عبارت است از مجموعه داستان‌ها، اشعار و نمایشنامه‌هایی که ضمن برخورداری از جوهره و کیفیت ادبی لازم، با توجه به خاصه‌های ذهنی و روانی (استعداد‌ها، علایق، تمایلات) و نیازهای کودکان و نوجوانان، در چارچوب اصول تعلیم و تربیت مورد تأیید شرع، پدید آمده باشد.
    وجود قید «در چارچوب اصول تعلیم و تربیتِ مورد تأیید شرع» از آن رو است، که ادبیات سازنده‌ی کودکان و نوجوانان، در عین رعایت اقتضای سنی و علایق و تمایلات مخاطبان کم سن و سال خود، نمی‌تواند و نباید عنان خود را کاملاً به دست این عوامل بسپارد. بلکه در هر حال، علاوه بر ارضای خواست‌هایِ درست مخاطبان، باید آنچه را که آنان برای رشد صحیح و متعادل شخصیت‌شان به آن «نیاز» دارند و چه بسا خود از آن بی‌خبر باشند، در اختیار ایشان قرار دهد. ضمن آنکه تکیه‌ی صرف بر یافته‌های روانشناسی غرب و اصول تعلیم و تربیت آن، بنیانگذاری بنای سترگ شخصیت آینده‌سازان کشور بر گذرگاه سیل*؛ و نمونه‌ی عینی و محصول فرجامین آن، جوامع غرقه در فساد، سر در گم و درمانده در کاار خودِ امروزِ غرب است.

    .
    .
    * «أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ، أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ »
    آيا كسى‏كه بنيان مسجد را بر ترس از خدا و خشنودی او نهاده بهتر است،‌یا آن کس که بنیان مسجد را بر کناره‌ی سیلگاهی که آب زیر آن را شسته باشد نهاده است، تا با او، در آتش جهنم سرنگون گردد؟» (توبه: 109)
    .
    .
    منبع: از دفتر چهارم مجموعه کتاب «درباره ادبیات داستانی» به نوشته استاد محمدرضا سرشار، انتشارات کانون اندیشه جوان


محمدرضا سرشار: در سال 88 مرز میان ریاکاران و صداقت پیشگان مشخص شد

تاریخ انتشار: ۲۳:۰۴ یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳چاپ خبر نسخه قابل چاپ
محمدرضا سرشار گفت: وقتی رییس جمهور می گوید هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم، یعنی علوم انسانی اسلامی و غیر اسلامی نداریم. واقعا هیچ عقل سلیمی در هیچ جای دنیا چنین چیزی را نمی پذیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محمدرضا سرشار در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که فتنه 88 چه اثری بر تحریم ها و رکورد بازار کتاب داشت، گفت: تحریم ها به طور مشخص حاصل اواخر دولت دهم بود. عملا آثار آن از این زمان شروع شد و در سال 92 به اوج خود رسید. در سال 91 قیمت کاغذ بیشتر از سه برابر شد که فکر نمی کنم امروز کسی در تاریخ نشر بعد از انقلاب چنین افزایش قیمتی را به خود دیده باشد. این باعث شد بعضی ناشران بزرگ عملا دست نگه داشتند تا تکلیف قیمت کاغذ مشخص شود. آنها هم که چاپ کردند یا روند انتشار را طی کرده بودند و یا از سر ضرورت و حفظ بازارشان بود. بالا رفتن هزینه های چاپ باعث شد شمارگان کتاب پایین بیاید و همین ضربه دیگری بر بازار نشر بود.
این نویسنده متعهد و انقلابی در پاسخ به این موضوع که غربی شدن علوم انسانی روندی بود که بارها با تذکر رهبر انقلاب مواجه شد و نه مسئولان وزارت علوم و نه دست اندرکاران به آن توجه کردند، در فضای فتنه سال 88 بروز و ظهور پیدا کرد و مرز خودی ها و غیر خودی ها مشخص شد، تأکید کرد: سال ها قبل از به جود آمدن فتنه رهبر انقلاب مرز بین خودی و غیر خودی را تبیین کرده بودند. در فتننه سال 88 بعضی از قانون تمکین نکردند و بر شیپور تو خالی فتنه دمیدند، بعضی ها که تا پیش از این ریا می کردند و ما فکر می کردیم خودی هستند، خودشان را نشان دادند و البته بعضی که بر اساس سلیقه به فرد خاصی رأی داده بودند، فتنه که آغاز شد خودشان را کنار کشیدند. با این حال در این فضا مرز میان ریاکاران و صداقت پیشگان مشخص شد.
وی افزود: واقعا جای شگفتی دارد که بعضی ها تریبون رسمی این نظام در اختیارشان بود و در ماجرای فتنه بر علیه نظام اقدام کردند. شاعری که مجری تلویزیون بود و با انداختن عبای سبز بر دوش، در میدان تجریش مردم را به کارهای غیرقانونی تحریک می کرد یا بعضی از آقایان که به واسطه دستگیری فرزندانشان از خط نظام جدا شدند، اتفاقات باور نکردنی بود که به چشم خودمان دیدیم.
سرشار با اشاره به اینکه وقتی به عقبه این آقایان نگاه می کنیم، می بینیم که در جریان انقلاب نه حضور پررنگی داشتند و نه آسیبی دیدند، تصریح کرد: اینها به واسطه فضای امن بعد از انقلاب فرزندان شان را با باورهای واقعی خود پرورش دادند که در فتنه 88 خود را به خوبی نشان داد.
مدیر مسئول انجمن قلم ایرانیان امروز در پاسخ به این سوال که آیا علوم انسانی را می توان اسلامی و غیر اسلامی دانست، گفت: بارها مقام معظم رهبری بر اسلامی شدن علوم انسانی تأکید کردند و اگر بخواهم در شاخه هنر که در آن مشغول فعالیت هستم قضاوتی داشته باشم، باید بگویم، از سوی قوه مجریه عملا کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان باورهای غربی در علوم انسانی ترویج می شود. وقتی بالاترین مقام اجرایی نظام یعنی رییس جمهور در جمع بگوید که ما هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
وی ادامه داد: شعری هست با این مضمون که: «اگر زباغ رعیت، ملک خورد سیبی / برآورند غلامان او درخت از بیخ.» وقتی رییس جمهور جزو اولین کارهایش به منزل خواننده ای برود که علیه نظام جبهه گرفته و تبلیغ کرده و از فعالان جدی در جریان فتنه بوده، معلوم است که وزارت علوم و وزارت ارشادش چه می شود. وقتی در رأس وزارت علوم افرادی قرار می گیرند که فعال فتنه بودند چه توقعی در جهت تحول در علوم انسانی می توان داشت.
سرشار با گلایه از بی توجهی مسئولان به فضای شکل گرفته در هنر و ادبیات، گفت: آخرین بروز و ظهور فعالیت های غیر اسلامی و سکولار آقایان در جایزه جلال آل احمد امسال بود. چه در ترکیب اعضای هیئت علمی، چه داوران و چه انتخاب هایشان نشان دادند که عملا اعتقادی به علوم انسانی اسلامی و هنر ارزشی ندارند.
وی ادامه داد: وقتی رییس جمهور می گوید هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم، یعنی علوم انسانی اسلامی و غیر اسلامی نداریم. چیزی که هیچ عقل سلیمی در هیچ جای دنیا آن را نمی پذیرد.
سرشار تصریح کرد: اساس علوم انسانی بر جهان بینی استوار است که منجر به ایدئولوژی می شود. در هر مکتبی هم که نگاه کنیم همین اتفاق می افتد. لیبرالیسم و کاپیتالیسم و کمونیسم هم طبق ارزش های خود علوم اسلامی را تعریف می کند. پس صحبت کردن از ارزش و غیر ارزش در علوم انسانی ابتدایی ترین کار است. در چنین فضایی وقتی صحبت از نبود ارزش و ضد ارزش در هنر می شود، چیزی جز تخریب باورهای اسلامی در علوم انسانی به ذهن متبادر نمی شود.
وی تأکید کرد: در این فضاست که وقتی اجازه نشر به افرادی که مستقیما در فتنه نقش داشتند، داده می شود، وزیر ارشاد ابراز خوشحالی می کند.

ارسال نظر